Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #1 Skrevet 22. februar 2016 Jeg jobber ikke mye men litt på sommeren istedenfor å trene inne på elixia. Nå har jeg vært uten trening noen mnd pga operasjon i september og vanskelig å komme seg i gang igjen. Begynte å jogge på tredemølle på Elixia 2 ganger i uken for å komme i gang igjen. Jogger da 30 min med hastighet på 9 km/t først og øker gradvis etter 10 min ender opp på 11-11,5 km/t de siste 10 minuttene. Så trenger jeg litt styrke etterpå. Jeg syns det blir vanskeligere og vanskeligere å motivere meg for å jogge da det blir så kjedelig å jogge på samme flekk i 30 min. Tenkte å variere litt og kjøre litt intervalltrening med høyere intensitet og litt pauser. Har sett andre gjøre det. Men jeg har aldri trent intervalltrening på mølla tidligere. Noen tips eller erfaringer å dele? hvor fort, hvor lenge etc... Jeg er i utgangspunktet godt trent men ikke veldig nå etter operasjonen. Takker og bukker for eventuelle tips :-) Anonymous poster hash: 1969d...f37
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #2 Skrevet 22. februar 2016 Jeg liker pyramideintervall- 2min på, 1 av, 3min på 1 av, 4min på, 1 av, 5min på 1 av osv, også ned igjen. Hvor raskt du løper må du avgjøre utifra formen din. Du skal holde helt i "mål" på hver intervall og ha lik fart gjennom hver "etappe". Så på 2minuttersen kan du jo løpe veldig raskt, men er du oppe i 10min må man gjerne senke farten, hvis du skjønner Anonymous poster hash: 3e3ce...385
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #3 Skrevet 22. februar 2016 Jeg liker pyramideintervall- 2min på, 1 av, 3min på 1 av, 4min på, 1 av, 5min på 1 av osv, også ned igjen. Hvor raskt du løper må du avgjøre utifra formen din. Du skal holde helt i "mål" på hver intervall og ha lik fart gjennom hver "etappe". Så på 2minuttersen kan du jo løpe veldig raskt, men er du oppe i 10min må man gjerne senke farten, hvis du skjønner Anonymous poster hash: 3e3ce...385 Tusen takk Hvor langt opp i pyramiden går du før du går ned igjen? Og hopper du bare til siden av mølla under pausene og på igjen etter 1 min? Da er det vel best med samme hastighet hele tiden så man slipper å fikle? Hvilken hastighet tar du? Anonymous poster hash: 1969d...f37
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #4 Skrevet 22. februar 2016 Nå som jeg har vært i dårlig form har jeg gått ett minutt på 6 km/t og løpt ett minutt på 12 km/t, holdt på i 20-30 minutter, alltid med litt stigning, 1 eller 2. Ellers har jeg pleid å ligge på f.eks 10 km/t med 2 i stigningsgrad i 4 minutter, så økt til 6 eller 8 stigningsgrad i 4 minutter før jeg går ned til 2 igjen. 4 minutter på og 4 minutter av 4 ganger, f.eks. Jeg liker ikke å stå på siden av mølla, det er sløsing med tid, holder uansett bena i gang. Anonymous poster hash: 90810...41f
Oktoberrose Skrevet 23. februar 2016 #5 Skrevet 23. februar 2016 Jeg har jogget en stund, og deltatt på 3 halvmaraton så langt. Min erfaring i løpet av vinteren er at mølleløping og intervall faktisk er effektivt. Det har hjulpet mye på farten min over vinteren hvertfall. Langintervall er kjedelig, men effektivt. 3 x 8/10 min f. eks, i et tempo du klarer å holde i alle 3. Hardt men kontrollert. Tempoøkter hvor du ligger i en bestemt fart i 20-40 min. Ha en slik økt jevnlig og øk tempo etterhvert før du øker på tiden. Kjedelige greier altså, men de funker fjell. Ellers så bruker jeg av og til å kjøre 12 x 3 min økter, hvor jeg starter veldig rolig (inkluderer oppvarming), øker tempo i øktene gradvis og har de hardeste i økt 6-9, før jeg senker tempoet, og har rolig jogg i siste 3 min. Den er fin å ha når jeg ikke orker tempo og langintervall. Ellers så har du jo de 45/15, hvor du står på sidene i 15 sek og løper som en gal i 45 sek. Ikke min personlige favoritt, men jeg ser mange anvender den varianten. Mer for å sprite opp føttene litt på slutten av en lengre økt i min mening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå