Gå til innhold

Tips til flere kreative matpakker til barn som alternativ til brødskive?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som skal på stevne i helga og skal da kjøre langt. Til første dagen skal de ha mat med selv, og jeg velger derfor å sende hjemmebakt croissant med ost- og skinkefyll i stedet for brødskiver som blir fæle og klamme etter mange timer i sekken. Så tenkte jeg på at jeg kan jo prøve litt mer kreative matpakker også i skolehverdagen.

Til nå kommer jeg på følgende:

Tacolefse med ost, skinke og dressing

Hjemmelaget croissant med ost/skinke/pepperoni

Hjemmelagde vårruller med laks

Flere tips fra dere som er erfarne på feltet?

Anonymous poster hash: 19851...41b

Fortsetter under...

Skrevet

Croissant er jo en bolle/loff som ikke har noe å gjøre i matpakka, og i alle fall ikke på (idretts?) stevne! Bruk grove wraps, grovt pitabrød eller bak noe annet grovt. La barnet ditt slippe svingende blodsukker og humør fordi du baker boller med hvitost.

Anonymous poster hash: d7ecb...f62

Skrevet

Vi spiser ikke brød, så prøver tenke nytt selv.

Vanligvis i matboksene:

Kyllinglår

Kokt pasta med pølsebiter/kjøttboller

Salater med kylling eller skinke

Pitabrød med salat og div kjøtt/ost

Fiskepinner i lompe

Wraps

Roastbiff med potetsalat

Anonymous poster hash: 08b1d...fd7

Skrevet

Croissant er jo en bolle/loff som ikke har noe å gjøre i matpakka, og i alle fall ikke på (idretts?) stevne! Bruk grove wraps, grovt pitabrød eller bak noe annet grovt. La barnet ditt slippe svingende blodsukker og humør fordi du baker boller med hvitost.

Nå sa jeg ikke hvilken deig jeg bruker til "croissant"? Her bruker jeg grovere deig og litt havregryn oppi, men former det som croissant. Grovt norsk brød er det ingen som spiser her (butikkbrød) fordi det alvorlig talt smaker gummi. Og nei, jeg var ikke ute etter kritikk av mine matvaner, men etter tips til brødalternativer.

Skrevet

Vi spiser ikke brød, så prøver tenke nytt selv.

Vanligvis i matboksene:

Kyllinglår

Kokt pasta med pølsebiter/kjøttboller

Salater med kylling eller skinke

Pitabrød med salat og div kjøtt/ost

Fiskepinner i lompe

Wraps

Roastbiff med potetsalat

Anonymous poster hash: 08b1d...fd7

Fiskepinner i lompe eller innbakt og roastbiff er noe som kan falle i smak.

Skrevet

Nå sa jeg ikke hvilken deig jeg bruker til "croissant"? Her bruker jeg grovere deig og litt havregryn oppi, men former det som croissant. Grovt norsk brød er det ingen som spiser her (butikkbrød) fordi det alvorlig talt smaker gummi. Og nei, jeg var ikke ute etter kritikk av mine matvaner, men etter tips til brødalternativer.

Høres godt ut! Kan jeg få oppskrift?

Her går det mye I grove pannekaker (steker opp, fryser og tar opp på morgenen) med bær til. Ellers er pastasalat med pølsebiter/kylling/skinke, alt ettersom hva jeg har liggende. Omelett-muffins er også populært. Jeg steker også opp kjøttdeig med taco-krydder og fryser i porsjoner så jeg kjapt og enkelt kan lage en lefse med taco-kjøtt med ønsket tilbehør. Har prøvd meg med pizzasnurrer eller pizzahorn, men det er ingen slager her i huset.

Annonse

Skrevet

Lemse med pålegg

Bananvafler

Grove belgiske vafler

Pizzasnurrer

Skrevet

Nå sa jeg ikke hvilken deig jeg bruker til "croissant"? Her bruker jeg grovere deig og litt havregryn oppi, men former det som croissant. Grovt norsk brød er det ingen som spiser her (butikkbrød) fordi det alvorlig talt smaker gummi. Og nei, jeg var ikke ute etter kritikk av mine matvaner, men etter tips til brødalternativer.

Høres godt ut! Kan jeg få oppskrift?

Her går det mye I grove pannekaker (steker opp, fryser og tar opp på morgenen) med bær til. Ellers er pastasalat med pølsebiter/kylling/skinke, alt ettersom hva jeg har liggende. Omelett-muffins er også populært. Jeg steker også opp kjøttdeig med taco-krydder og fryser i porsjoner så jeg kjapt og enkelt kan lage en lefse med taco-kjøtt med ønsket tilbehør. Har prøvd meg med pizzasnurrer eller pizzahorn, men det er ingen slager her i huset.

Guttungen i huset lager egne pizzasnurrer fra bunn :) Skal se om jeg finner oppskriften til croissantene med nøyaktige mål på dataen og kopierer her :)

Skrevet

- horn med ost og skinke, pizzafyll eller salami og skinke

- matmuffins

- kjøttkake/karbonade/kjøttblle i tortillalefse

- innbakte pølser

- omelett

- kjøttboller på spyd

- oppkuttede grønnsaker med dipp

Anonymous poster hash: 1cda8...e9d
Skrevet

- matmuffins

- innbakte pølser

- omelett

- kjøttboller på spyd

Hva har du i matmuffins og hvordan lager du dem? De hever seg jo ikke på samme måte som vanlige muffins siden det ikke er bakepulver i dem? Har du egg oppi?

For øvrig tusen takk for mange ideer! :)

Skrevet

- matmuffins

- innbakte pølser

- omelett

- kjøttboller på spyd

Hva har du i matmuffins og hvordan lager du dem? De hever seg jo ikke på samme måte som vanlige muffins siden det ikke er bakepulver i dem? Har du egg oppi?

For øvrig tusen takk for mange ideer! :)

Hmm, matmuffins har jeg ikke laget selv, er ikke så glad i det. Kjøkkenpersonalet i barnehagen lager det, og der er de veldig populære blant ungene. Salami og soltørket tomat eller skinke og ost brukes endel der

Skrevet

Croissant er jo en bolle/loff som ikke har noe å gjøre i matpakka, og i alle fall ikke på (idretts?) stevne! Bruk grove wraps, grovt pitabrød eller bak noe annet grovt. La barnet ditt slippe svingende blodsukker og humør fordi du baker boller med hvitost.Anonymous poster hash: d7ecb...f62

Nå sa jeg ikke hvilken deig jeg bruker til "croissant"? Her bruker jeg grovere deig og litt havregryn oppi, men former det som croissant. Grovt norsk brød er det ingen som spiser her (butikkbrød) fordi det alvorlig talt smaker gummi. Og nei, jeg var ikke ute etter kritikk av mine matvaner, men etter tips til brødalternativer. Anonymous poster hash: 19851...41b

Så fylte grove horn altså?

Hvorfor kalle det croissant når det ikke innehar de egenskapene som gjør bakverket til en croissant?

Anonymous poster hash: 9bf35...fe1

Skrevet

Croissant er jo en bolle/loff som ikke har noe å gjøre i matpakka, og i alle fall ikke på (idretts?) stevne! Bruk grove wraps, grovt pitabrød eller bak noe annet grovt. La barnet ditt slippe svingende blodsukker og humør fordi du baker boller med hvitost.Anonymous poster hash: d7ecb...f62

Nå sa jeg ikke hvilken deig jeg bruker til "croissant"? Her bruker jeg grovere deig og litt havregryn oppi, men former det som croissant. Grovt norsk brød er det ingen som spiser her (butikkbrød) fordi det alvorlig talt smaker gummi. Og nei, jeg var ikke ute etter kritikk av mine matvaner, men etter tips til brødalternativer. Anonymous poster hash: 19851...41b

Så fylte grove horn altså?

Hvorfor kalle det croissant når det ikke innehar de egenskapene som gjør bakverket til en croissant?

Anonymous poster hash: 9bf35...fe1

Hvorfor skrive irrelevante innlegg bare for å få ut edder og galle? Som sagt, jeg var ikke ute etter ernæringsmessig vurdering av det jeg serverer til barna. Men etter tips til flere alternativer til brødskivene. Jeg bruker å blande butterdeig og grovmel, pluss litt havregryn, og former det som en croissant. Jeg vet ikke helt hva man kaller ting som ser ut som croissant, for de er ikke formet som horn og smaker heller ikke som det.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...