Gå til innhold

Tenker på dette med at gutter heller mot gutteting, og jenter mot jenteting. Men noen er helt uenig i dette...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Generelt er vi født i et bestemt kjønn, og med det kjønnet kommer det forhåndsbestemte ting det kjønnet foretrekker. Guttespebarn er feks mye mer intr i å observere biler som kjører fort forbi på en skjerm, mens jentespebarn er med intr i ansikt. Samme for farger, jenter og gutter trigges av farger på ulik måte.

Samfunnet er med på å forsterke disse forhåndsbestemte kjønnsvalgene.

Alt med måte, og aldri tenkt generelt om ens eget barn. Det vil alltid være flust av "bevis" for at jenter ikke liker rosa osv.

Men ja, sånn generelt er jenter mer opptatt av omsorgslek og gutter opptatt av herjelek.

Mine jenter liker å leke med biler, bygge lego og herjer som f. Men de elsker å perle, leke med dukke og småfigurer, ha danseshow og tegne. Jeg var selv veldig gutte-jente og hatet rosa, kjoler og dukker.. Så jeg var veldig bevist på at de skulle ikke bli pressa inn i jente-ting. Men, rosa, lilla, dukker, prinsesser osv er det de vil ha. Slåssing, superhelter og våpen er helt uintr.. Uansett hvor superhelt og star Wars-nerd jeg er 😩

Anonymous poster hash: d8fd9...8fd

Dersom du leser mer faglitteratur om dette, vil du se at man alikevel er usikker på om der er på grunn sv kjønn. Fordi observasjoner også viser at voksne- foreldre Og lærere snakker til kjønnene ulikt, og at barna reagerer og oppfører seg slik som omgivelsene setter forventninger til dem...

Gjest Antarctica
Skrevet

Gutten min danser ballett, kler seg ut i kjoler og skjørt, pynter seg gjerne med hårbøyle og spenner. Rosa og lilla klær har han også, og leker stort sett bare med jentene på avdelingen. Han går siste år i barnehagen, og skal på skolen til høsten. Det som overrasker meg er at det ikke har vært en eneste negativ kommentar ang dette. Han er den han er, og alle respekterer han for det. Barna, de ansatte, eldre barn og familien. Ingen tenker noe over det. Veldig bra at vi har kommet dit.

Anonymous poster hash: 1b8c6...534

Stakkars gutt, du gjør han til et mobbeoffer og du kommer til å ødelegge han. Gutter skal ikke danse ballett, gå med kjole og hårspenner! Se andre barna, de ansatte i Bhg og foreldrene prater og ler om gutten din bak deres rygg garantert! Trist når foreldrene skaper mobbeoffer!!!

Anonymous poster hash: 0ac60...9dc

Er vel helst mobberne som skaper mobbeoffer. Og foreldre av mobbere skaper mobbere.

http://m.side2.no/foreldre/slik-srger-du-for-at-barnet-ditt-ikke-blir-en-mobber/3423178030.html

Skrevet

Gutten min danser ballett, kler seg ut i kjoler og skjørt, pynter seg gjerne med hårbøyle og spenner. Rosa og lilla klær har han også, og leker stort sett bare med jentene på avdelingen. Han går siste år i barnehagen, og skal på skolen til høsten. Det som overrasker meg er at det ikke har vært en eneste negativ kommentar ang dette. Han er den han er, og alle respekterer han for det. Barna, de ansatte, eldre barn og familien. Ingen tenker noe over det. Veldig bra at vi har kommet dit.

Anonymous poster hash: 1b8c6...534

Stakkars gutt, du gjør han til et mobbeoffer og du kommer til å ødelegge han. Gutter skal ikke danse ballett, gå med kjole og hårspenner! Se andre barna, de ansatte i Bhg og foreldrene prater og ler om gutten din bak deres rygg garantert! Trist når foreldrene skaper mobbeoffer!!!

Anonymous poster hash: 0ac60...9dc

Som fagperson kan jeg garantere deg at barnehagelærere og lærere garantert ikke synest at mor ødelegger barnet, men tvert imot applauderer familien og gjerne skulle sett at andre foreldre var like reflekterte og kjærlige :-)

Skrevet

En mor til et barn som er "født i feil kropp" er sterkt i mot at jenter kles i rosa og gutter kles i blått. Hun irriterer seg veldig over når det reklameres for feks utstyr til jenter, klær i rosa til jente, blått til gutt osv. Hun mener at det er helt feil. Men saken er den at dette barnet hennes som er født i "feil kropp" kler seg veldig etter det kjønnet barnet føler at det er, og hun kjøper klær/leker o.l som er veldig "preget av det kjønnet" for å si det på den måten. Rart at hun da ikke ser at det faktisk er forskjell på jenter og gutter. At jenter liker å ha lengre hår med hårstrikker osv i, rosa klær med blomster,sommerfugler osv, mens gutter SOM OFTEST heller mot blått, biler, traktorer osv.

Hennes barn heller ikke mot både dukker og biler for å si det sånn.

Hva tenker dere om dette med at det faktisk er forskjell på gutter og jenter?

Dersom min gutt vil ha rosa ransel, så ville han fått det for å understreke det !

Anonymous poster hash: 2d263...8dc

Ingen vits å diskutere dette. Det har blitt forsket på, og JA det er forskjell på gutter og jenter.

Anonymous poster hash: acadb...99a

Jo, dette er det vits i å diskutere. Det er påvist at menns hjerne er annerledes enn kvinners, og at det er kjønnsforskjeller mellom nyfødtes hjerner. Så er det allikevel vanskelig å trekke konklusjoner over fra anatomi til atferd. Baron-Cohen har blitt fremholdt som "bevis" på kjønnsforskjeller, ved at det ble dokumentert forskjeller på hvilke leker babyer foretrakk. I ettertid har det imidlertid blitt påvist flere metodologiske svakheter i forskningsdesignet her, så konklusjonene er langt mer usikre. Se f.eks her: http://forskning.no/hjernen-kjonn-og-samfunn-psykologi/2012/09/hjerneforskning-beviser-ikke-kjonnsforskjeller Vi vet dessuten at hjernen formes av bruk, og de fleste av oss har vel opplevd at en liten gutt som lager brummelyder med munnen møtes av andre responser enn jenter som lager akkurat den samme lyden? For gutten blir det kjapt fortolket som lyden av en bil. 

Det er så få påviste forskjeller mellom gutter og jenter, og variasjonen innen hvert enkelt kjønn er så stor, at jeg synes det er grunn til å stille spørsmål ved at kjønnsmarkeringene er så fremtredende. Det er fort mange som kan oppleve at rammene blir for trange. Særlig tror jeg det er vanskelig for gutter, vårt samfunn er nok langt mer aksepterende for jenter som liker "gutteting" og "guttefarger" enn det er for gutter som liker "jenteting" og "-farger". 

Skrevet

En mor til et barn som er "født i feil kropp" er sterkt i mot at jenter kles i rosa og gutter kles i blått. Hun irriterer seg veldig over når det reklameres for feks utstyr til jenter, klær i rosa til jente, blått til gutt osv. Hun mener at det er helt feil. Men saken er den at dette barnet hennes som er født i "feil kropp" kler seg veldig etter det kjønnet barnet føler at det er, og hun kjøper klær/leker o.l som er veldig "preget av det kjønnet" for å si det på den måten. Rart at hun da ikke ser at det faktisk er forskjell på jenter og gutter. At jenter liker å ha lengre hår med hårstrikker osv i, rosa klær med blomster,sommerfugler osv, mens gutter SOM OFTEST heller mot blått, biler, traktorer osv.

Dersom min gutt vil ha rosa ransel, så ville han fått det for å understreke det !

Jeg tenker at det klart er en forskjell. Produkter og reklamer rettet mot barn er ikke funnet opp for voksnes behov for å kategorisere barna etter kjønn, de er laget med bakgrunn i de fleste barns preferanser når det gjelder farger og leker. Man skaper produktet etter kundens behov og trangen for å selge mest mulig, enkelt og greit. Dersom de fleste jenter hadde foretrukket oransje varer, ville butikkene hatt overvekt av oransje produkter for å tiltrekke barna som kundegruppe. Dersom det ikke var forskjell ville f.eks min datters preferanser vært sterkt preget av miljøet hun vokser opp i, med en storebror som elsker lego, fotball og biler, og med en mor som er en typisk guttemamma og som mangler det rosa genet fullstendig. Datteren min elsker å leke med dukker, stelle dem og skifte bleier, mate dem osv. Favorittfargen er rosa, og hun kler seg ut i prinsessekjoler hver gang muligheten byr seg, er opptatt av interiør og gleder seg til hun blir stor nok til å bruke sminke. Stereotyp jente tvert igjennom. Men hjemmemiljøet har jo tilført henne gutteting også, hun vet f.eks hvordan et bilbatteri fungerer, hun kan håndtere hammer, sag og skrutrekker, hun kan tre mark på fiskekroken og er ikke redd for å få skitt under neglene. Men på lekebutikken går hun direkte til de rosa hyllene, og jeg tenker det ikke er tilfeldig at til og med varereolene har fargen rosa.

Hvorfor babyproduktene er farget rosa / blå er nok mer basert på hva mange voksne mener er passende / søte farger for babyer, og fordi mange (ikke alle, jeg er blant annet et unntak) vil markere babyens kjønn ved å bruke stereotype farger. Igjen: etterspørselen i markedet styrer utformingen av produktene.

Anonymous poster hash: 5ad90...5fe

Skrevet

Min sønn har kun eldre søstre. Det gjorde at han i sitt første leveår var omgitt av rosa, glitter og glam, som det ofte blir blandt mine jentejenter. Sterk feminin påvirkning. Likevel var han bare 6 måneder første gangen han hyperventilerte når han så en ekte gravemaskin.

Nå er han litt større, og leker med alt mulig, fra dukker og matlaging til biler og lego. Men det som skjer med gutten når han ser en lastebil, gravemaskin, traktor eller lignende, det kan bare beskrives med genetisk disposisjon 😂

Anonymous poster hash: 4aa37...637

Skrevet

Jeg tenker at det klart er en forskjell. Produkter og reklamer rettet mot barn er ikke funnet opp for voksnes behov for å kategorisere barna etter kjønn, de er laget med bakgrunn i de fleste barns preferanser når det gjelder farger og leker. Man skaper produktet etter kundens behov og trangen for å selge mest mulig, enkelt og greit. Dersom de fleste jenter hadde foretrukket oransje varer, ville butikkene hatt overvekt av oransje produkter for å tiltrekke barna som kundegruppe. Dersom det ikke var forskjell ville f.eks min datters preferanser vært sterkt preget av miljøet hun vokser opp i, med en storebror som elsker lego, fotball og biler, og med en mor som er en typisk guttemamma og som mangler det rosa genet fullstendig. Datteren min elsker å leke med dukker, stelle dem og skifte bleier, mate dem osv. Favorittfargen er rosa, og hun kler seg ut i prinsessekjoler hver gang muligheten byr seg, er opptatt av interiør og gleder seg til hun blir stor nok til å bruke sminke. Stereotyp jente tvert igjennom. Men hjemmemiljøet har jo tilført henne gutteting også, hun vet f.eks hvordan et bilbatteri fungerer, hun kan håndtere hammer, sag og skrutrekker, hun kan tre mark på fiskekroken og er ikke redd for å få skitt under neglene. Men på lekebutikken går hun direkte til de rosa hyllene, og jeg tenker det ikke er tilfeldig at til og med varereolene har fargen rosa.

Hvorfor babyproduktene er farget rosa / blå er nok mer basert på hva mange voksne mener er passende / søte farger for babyer, og fordi mange (ikke alle, jeg er blant annet et unntak) vil markere babyens kjønn ved å bruke stereotype farger. Igjen: etterspørselen i markedet styrer utformingen av produktene.

Anonymous poster hash: 5ad90...5fe

Det er jo bare vås.

Hvis det var barnas naturlige preferanser, må de jo være uavhengige av tid, kultur, miljø, land osv...

Kan love deg at indiske barn ikke går i rosa og lyseblått.

Anonymous poster hash: b7750...c19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...