Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #1 Skrevet 22. februar 2016 En mor til et barn som er "født i feil kropp" er sterkt i mot at jenter kles i rosa og gutter kles i blått. Hun irriterer seg veldig over når det reklameres for feks utstyr til jenter, klær i rosa til jente, blått til gutt osv. Hun mener at det er helt feil. Men saken er den at dette barnet hennes som er født i "feil kropp" kler seg veldig etter det kjønnet barnet føler at det er, og hun kjøper klær/leker o.l som er veldig "preget av det kjønnet" for å si det på den måten. Rart at hun da ikke ser at det faktisk er forskjell på jenter og gutter. At jenter liker å ha lengre hår med hårstrikker osv i, rosa klær med blomster,sommerfugler osv, mens gutter SOM OFTEST heller mot blått, biler, traktorer osv. Hennes barn heller ikke mot både dukker og biler for å si det sånn. Hva tenker dere om dette med at det faktisk er forskjell på gutter og jenter? Dersom min gutt vil ha rosa ransel, så ville han fått det for å understreke det ! Anonymous poster hash: 2d263...8dc
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #2 Skrevet 22. februar 2016 Generelt er vi født i et bestemt kjønn, og med det kjønnet kommer det forhåndsbestemte ting det kjønnet foretrekker. Guttespebarn er feks mye mer intr i å observere biler som kjører fort forbi på en skjerm, mens jentespebarn er med intr i ansikt. Samme for farger, jenter og gutter trigges av farger på ulik måte. Samfunnet er med på å forsterke disse forhåndsbestemte kjønnsvalgene. Alt med måte, og aldri tenkt generelt om ens eget barn. Det vil alltid være flust av "bevis" for at jenter ikke liker rosa osv. Men ja, sånn generelt er jenter mer opptatt av omsorgslek og gutter opptatt av herjelek. Mine jenter liker å leke med biler, bygge lego og herjer som f. Men de elsker å perle, leke med dukke og småfigurer, ha danseshow og tegne. Jeg var selv veldig gutte-jente og hatet rosa, kjoler og dukker.. Så jeg var veldig bevist på at de skulle ikke bli pressa inn i jente-ting. Men, rosa, lilla, dukker, prinsesser osv er det de vil ha. Slåssing, superhelter og våpen er helt uintr.. Uansett hvor superhelt og star Wars-nerd jeg er 😩 Anonymous poster hash: d8fd9...8fd
Mandala Skrevet 22. februar 2016 #3 Skrevet 22. februar 2016 Jeg tenker at normer for hvert kjønn er noe barn møter på overalt allerede fra start. Selv foreldre behandler barna sine etter det kjønn de er, med mindre det er noen eksepsjonelt bevisste foreldre. Etterhvert som barna vokser til vil det være naturlig at barna velger leker, utstyr og klær som representerer det kjønnet de identifiserer seg med. Og jeg vil tro dette føles enda viktigere for et barn født i feil kropp. Hovedpoenget mitt er at barn aldri får en rejel sjanse til å vokse opp uberørt av hva det forventes at de skal like av leker og farger. For de møter på de forventningene virkelig overalt!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #4 Skrevet 22. februar 2016 Jeg tror egentlig dette er et tema jeg vet litt for lite om, og jeg tror også at det vil være forskjeller fra barn til barn. Jeg er født i riktig kropp, men likte aldri å leke med dukker da jeg var lita. Bamser likte jeg, men aldri dukker. Ble kledd i rosa og rødt, men likte det egentlig ikke, husker jeg til slutt gikk til streik for å få andre farger på klærne. De kjolene jeg valgte selv var som regel veldig søte og jentete, men blå. Jeg likte aldri biler, men var alltid den som hang med når noe skulle mekkes, repareres, fikses på, ville alltid lære hvordan ting fungerte. Når jeg fikk høre at det ikke var slik jenter gjorde så ble jeg kjempefornærmet og lurte på hvorfor jeg som jente ikke skulle trenge å vite hvordan ting fungerte hvis gutter trengte å vite det. Jeg elsket å ta ting fra hverandre og sette dem sammen igjen, elsket båter og fiske og spikking med kniv og fysiske utfordringer. Elsket ballspill, men hatet fotball. Koste meg glugg ihjel med de søteste jentebøkene du kan tenke deg og hadde store romantiske drømmer om store ballkjoler, prinsesser og ballerinaer. Elsket mitt lange hår som jeg kunne lage med frisyrer med. Men trivdes best i klær jeg kunne herje med og ikke være redd for å ødelegge, ville ha funksjonelle klær. Mulig jeg var litt uvanlig, for mine venninner som barn var mye mer stereotype jenter enn det jeg var. Jeg forstår at du reagerer på den morens meninger. På en måte så møter hun seg selv i døren. Likevel så forstår jeg henne. Barnet hennes ville sikkert hatt det lettere om det kunne kledd seg i klær som var mer et kompromiss med det kjønnet det er født som og det det føler seg som. Det burde ikke være nødvendig at "alt" er så enten eller når det kommer til farger på klær til gutter og jenter. Anonymous poster hash: a74de...b91
Pobie Skrevet 22. februar 2016 #5 Skrevet 22. februar 2016 Er helt enig i at det er medfødt forskjell på gutter og jenter. Men veldig mye av det er kulturelle forskjeller og. F eks er det ikke medfødt at jenter liker langt hår, strikker, og rosa klær. Dette er noe de læres opp til å like, fordi det er det som er forventet og oppmuntret til, og det "alle andre" gjør. Jeg ble ikke kledd i rosa og lekte ikke med dukker da jeg var liten. Jeg fikk et par barbiedukker i gave en gang fordi alle jentene i klassen min ville ha barbie og jeg ville være som alle andre. Jeg lekte med dem innimellom, men stort sett hadde jeg andre leker jeg likte bedre og lekte med mye oftere.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #6 Skrevet 22. februar 2016 Poenget med bevissthet rundt dette er ikke at gutter ikke skal få leke med blå biler og jenter med rosa dukker. Poenget er at barnet(og voksne) i utgangspunktet skal kunne få velge selv, og ikke bli fordømt hvis de ikke følger kjønnsnormen. De skal heller ikke fordømme andre barn som ikke følger denne trangeste kjønnsnormen Dette frigjør oss alle. Slik har det dessverre ikke altid vært. Mvh. Feministen Anonymous poster hash: a356d...38e
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #7 Skrevet 22. februar 2016 Skjønner ikke problemet. Når barna er små og ikke har noen mening har jeg kledd de i vanlige klær. Som regel body og longs. Både rosa og blått. Leker til små barn er veldig kjønnsnøytrale. Når de blir eldre får de selv velge det farger på de større tingene. Når det gjelder klær så vet jeg godt hva de liker. Det at de produseres "gutteting og jenteting" tvinger oss ikke til å kjøpe det. Synes dette har blitt hysteri hos enkelte mødre. Skriver et hissig blogginnlegg fordi en butikk reklamerer mer - Rosa til jenter, - Blå til gutter. Kjøp blå til jenta di om hun foretrekker det da. Anonymous poster hash: d7481...321
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #8 Skrevet 22. februar 2016 Det er nok en del naturlige forskjeller på gutt og jente, men jeg tror ikke dette går på hvilken leke man velger, eller hvilken farger man velger. Den store forskjellen er derimot HVORDAN man leker. Man ser en tydelig forskjell dersom man gir en gutt og en jente en bil, eller en dukke. Men dette igjen kan jo også komme av hva man lærer av foreldrene fra tidlig alder. Mor gir ofte mer kos og nærhet og far kan ofte tulle og tøyse og være litt bråere. På den andre siden igjen, så er nok dette med mest nærhet fra mor noe som kommer fra naturens side (amming, nærkontakt, samsoving etc). Akkurat når det kommer til farger og klesstil så tror jeg dette er samfunnet som påvirker. Det var jo en periode på 70'tallet der alle kledde opp ungene omtrent likt. Gult, orange, rødt osv. Tror ikke barn var mindre lykkelige den gang. Anonymous poster hash: 11db9...b00
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #9 Skrevet 22. februar 2016 Må vel si at jeg synes det er for mye fokus på prinsesser, og rosa til jenter, til gutter blått, biler og actionhelter. Og det trer jo mer fram, jo eldre de blir. Når mine barn var små, så nektet jenta plent å ha på seg kjoler, yndlingsfargen var mørk blå, og hun lekte med alt av leker, også gutteleker. Og sønnen min var utrolig glad i dukken og dukkevogna si, biler har han faktisk ikke likt. Men har likt andre gutteleker og. Han hadde en rosa periode og, da fikk han rosa t-shirt, genser, boxer, matboks. Men nå er begge barna skolebarn. Jenta som er tenåring bruker fortsatt ikke kjole, det går i skinny jeans, hettegensere og store t-shirts. Men hun fikser håret og sminker seg. Gutten elsker lego, og det går i forskjellige superhelter og dinosaurer. Og nå er han ikke glad i rosa lenger. Her har jeg syntes det har vært veldig viktig, for barna å bestemme selv. Også la de ha litt dukker og biler samme hvilket kjønn de er. Sønnen min som hadde en babydukke, og vogn som favoritt leke da han gikk i barnehagen, leker i dag veldig godt med jenter. Og han skal bli barnehagelærer og ønsker seg mange barn. Er veldig omsorgsfull. Anonymous poster hash: 8c7ff...aaf
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #10 Skrevet 22. februar 2016 En mor til et barn som er "født i feil kropp" er sterkt i mot at jenter kles i rosa og gutter kles i blått. Hun irriterer seg veldig over når det reklameres for feks utstyr til jenter, klær i rosa til jente, blått til gutt osv. Hun mener at det er helt feil. Men saken er den at dette barnet hennes som er født i "feil kropp" kler seg veldig etter det kjønnet barnet føler at det er, og hun kjøper klær/leker o.l som er veldig "preget av det kjønnet" for å si det på den måten. Rart at hun da ikke ser at det faktisk er forskjell på jenter og gutter. At jenter liker å ha lengre hår med hårstrikker osv i, rosa klær med blomster,sommerfugler osv, mens gutter SOM OFTEST heller mot blått, biler, traktorer osv. Hennes barn heller ikke mot både dukker og biler for å si det sånn. Hva tenker dere om dette med at det faktisk er forskjell på gutter og jenter? Dersom min gutt vil ha rosa ransel, så ville han fått det for å understreke det ! Anonymous poster hash: 2d263...8dc Ingen vits å diskutere dette. Det har blitt forsket på, og JA det er forskjell på gutter og jenter. Anonymous poster hash: acadb...99a
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #11 Skrevet 22. februar 2016 Som en liten digresjon her; for sånn ca 100 år siden var rosa faktisk en guttefarge! Det var dessuten helt vanlig å kle smågutter i "kjole" i de rike familiene. Jeg er også en av dem som mener at det er forskjell på kjønnene og at på en veldig generell basis heller jenter oftere mot lek som involverer omsorg, dialoger og interaksjon med andre, mens gutter oftere heller mot lek der de leker ved siden av, kan lage durelyder og ha litt action. For å ta et eksempel med egne barn. Den ene gutten min kunne f.eks. godt leke med dukker, men han valgte da gjerne å kjøre racerbil med dukkevognen. Jenta mi leker gjerne med biler, men bilene kjører rolig og snakker sammen. Ellers har jeg tre gutter og en jente, i den rekkefølgen, og selv med tre eldre brødre og flere guttevenner enn venninner er likevel jenta veldig jentete av seg som elsker dilldall, rosa, Frost osv. Anonymous poster hash: 499c8...17e
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #12 Skrevet 22. februar 2016 Om en gutt og en jente vokser opp i en glassboks og plutselig slipper ut vil ikke gutten automatisk tenke " kult, traktor" og jenta " å, rosa prinsessekjole" når de slipper ut. ( ikke kveruler over glassboksen osv, poenget er å vise en oppvekst uten ytre samfunnsstimuli). Små barn er relativt like i oppførsel, men når de begynner å forstå språk får de med seg at folk kommenterer at jenta var såååå søt i kjolen og at gutten var sååå flink å klatre. Samfunnet forsterker dette, jenta mi som har vært klatring og biler hele veien har etter hun begynte i brhg begynt med " Elsa og Anna", en film hun ikke har sett, og jo mer jallaglitter på ting, jo bedre. Anonymous poster hash: 9cd42...960
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #13 Skrevet 22. februar 2016 Det er stort sett kulturelt. Selvsagt er det biologiske forskjeller mellom gutter og jenter, men de er små og har ingenting med rosa/blått, cowoy/prinsesse å gjøre. barn blir lært opp til å sette seg selv i båser helt fra de er småbarn, dessverre. Hvis vi ikke hele tiden er bevisst på dette (vi er jo i det selv, vi er selv prget og oppvokst i denne ideologien), vil det dessverre ikke endre seg. Dere har sikkert sett disse linkene, men de er verd å se: http://therepresentationproject.org/film/miss-representation/see-the-film/ Anonymous poster hash: 1e1a9...35d
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #14 Skrevet 22. februar 2016 Jeg er enig med henne, men samtidig har det blitt bedre, i alle fall på de områdene som virkelig teller. Jeg har selv en gutt som absolutt er gutt, men han er rolig og forsiktig, følsom og mer opptatt av å pusle med bordaktiviteter enn å klatre i trær og leke med biler. Leker mest med jenter i barnehagen. Og alt dette er helt greit, ingen reagerer på det. Det eneste "problemet" er at yndlingsfargen hans er lilla, og han vil gjerne ha lilla klær. (Før var det rosa, men så lærte han at det var jentefarge. Han er klar på at lilla også er jentefarge, men ikke like jentete som rosa, så da er det greit.) Og lilla klær er veldig vanskelig å finne i gutteavdelingen på klesbutikkene. Han ser jo hva som er jenteavdelingen, og der skal han hvertfall ikke handle. Et lite problem i den store sammenhengen, bare litt småirriterende. Anonymous poster hash: 1511d...542
Gjest Antarctica Skrevet 22. februar 2016 #15 Skrevet 22. februar 2016 Som en liten digresjon her; for sånn ca 100 år siden var rosa faktisk en guttefarge! Det var dessuten helt vanlig å kle smågutter i "kjole" i de rike familiene. Jeg er også en av dem som mener at det er forskjell på kjønnene og at på en veldig generell basis heller jenter oftere mot lek som involverer omsorg, dialoger og interaksjon med andre, mens gutter oftere heller mot lek der de leker ved siden av, kan lage durelyder og ha litt action. For å ta et eksempel med egne barn. Den ene gutten min kunne f.eks. godt leke med dukker, men han valgte da gjerne å kjøre racerbil med dukkevognen. Jenta mi leker gjerne med biler, men bilene kjører rolig og snakker sammen. Ellers har jeg tre gutter og en jente, i den rekkefølgen, og selv med tre eldre brødre og flere guttevenner enn venninner er likevel jenta veldig jentete av seg som elsker dilldall, rosa, Frost osv. Anonymous poster hash: 499c8...17e Alle babyer ble kledd i kjoler, ja. For alle babyer trengte jevnlige bleieskift.... Nå er det stort sett bare dåpskjolen igjen av denne tradisjonen. Og lyseblå var jentefargen framfor alle, siden den visstnok skulle være mest skånsom mot småjenters sarte øyne.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #16 Skrevet 22. februar 2016 Det er forskjell på jenter og gutter, men noen avviker fra mønsteret. Jeg har alltid vært en guttejente. Jeg lekte kun med gutteleker når jeg var barn. Likte biler, gravemaskiner, traktorer, roboter og bygde legobyer. Hatet alle typer jenteleker og gikk kledd i gutteklær fordi det var det jeg likte best. Når jeg ble større utdannet jeg meg til ingeniør, eneste jenta i klassen og har nå jobb i en mannsdominert bedrift. Mine beste venner er gutter, fordi jeg aldri helt har skjønt meg på jenter, både væremåte og interesser som jenter har (mote, sminke, interiør) interesserer meg ikke. Jeg tror livet mitt hadde blitt vanskeligere hvis jeg vokste opp i dag, fordi i dag er alt mye mer kjønnsdelt enn før og jeg ville skilt meg veldig ut med mine interesser. Anonymous poster hash: 848d0...9fc
Syngensang Skrevet 22. februar 2016 #17 Skrevet 22. februar 2016 Likar ikkje at absolutt alle leiker no for tida er tydleg retta mot eit spesielt kjønn fordi det presser jenter til å bli meir jentene og gutar til å bli meir guttete. Og sjølv om det nok er skilnad på gutar og jenter så fører dette rosa prinsessekjøret og mørkeblå dinosaurpresset til at både gutar og jenter får vansklegare for å finne sin eigen identitet som gjerne ligg ein stad midt i mellom. Denne forventninger om korleis gutar og jenter "skal" vere og kva dei "skal" like opparbeidet ikkje akkurat for mangfold og aksepterer av at vi alle er ulike og har ulike preferansar. Somme jenter elskar dette rosa og prinsesseaktige på grunn av kven dei er. Og det er selvfølgelig heilt supert. Men ganske mange likar det fordi dei ser at dei store/kule jentene likar det og blir såleis pressa inn i eit snevrere jenteunivers enn det som kunne vore om vi hadde litt fleire variabler å velge mellom. Samstundes irriterer det meg fordi det gjer at foreldre med to kjønn på borna sine må kjøpe dobbelt opp av mykje barneuystyr fordi det ofte er komplett umogleg å finne nokon lunde nøytrale produkt. Og jenta blånektar å gå med gutteutstyr og omvendt.
Gjest Antarctica Skrevet 22. februar 2016 #18 Skrevet 22. februar 2016 Likar ikkje at absolutt alle leiker no for tida er tydleg retta mot eit spesielt kjønn fordi det presser jenter til å bli meir jentene og gutar til å bli meir guttete. Og sjølv om det nok er skilnad på gutar og jenter så fører dette rosa prinsessekjøret og mørkeblå dinosaurpresset til at både gutar og jenter får vansklegare for å finne sin eigen identitet som gjerne ligg ein stad midt i mellom. Denne forventninger om korleis gutar og jenter "skal" vere og kva dei "skal" like opparbeidet ikkje akkurat for mangfold og aksepterer av at vi alle er ulike og har ulike preferansar. Somme jenter elskar dette rosa og prinsesseaktige på grunn av kven dei er. Og det er selvfølgelig heilt supert. Men ganske mange likar det fordi dei ser at dei store/kule jentene likar det og blir såleis pressa inn i eit snevrere jenteunivers enn det som kunne vore om vi hadde litt fleire variabler å velge mellom. Samstundes irriterer det meg fordi det gjer at foreldre med to kjønn på borna sine må kjøpe dobbelt opp av mykje barneuystyr fordi det ofte er komplett umogleg å finne nokon lunde nøytrale produkt. Og jenta blånektar å gå med gutteutstyr og omvendt. Helt enig! Det blir dessuten et enormt stigma i å ha en interesse som er bittelitt på siden av normen. Særlig hvis en gutt vil strikke, kle seg ut i kjole, være Lucia, danse ballett, bake sølekaker osv. Jentene kan velge litt friere, foreldre og andre voksne applauderer jenter som tar etter guttene, leker med gutteleker og driver guttesport. Men gutter som velger annerledes er "femi", og det er visst det verste man kan være...
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #19 Skrevet 22. februar 2016 Gutten min danser ballett, kler seg ut i kjoler og skjørt, pynter seg gjerne med hårbøyle og spenner. Rosa og lilla klær har han også, og leker stort sett bare med jentene på avdelingen. Han går siste år i barnehagen, og skal på skolen til høsten. Det som overrasker meg er at det ikke har vært en eneste negativ kommentar ang dette. Han er den han er, og alle respekterer han for det. Barna, de ansatte, eldre barn og familien. Ingen tenker noe over det. Veldig bra at vi har kommet dit. Anonymous poster hash: 1b8c6...534
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #20 Skrevet 22. februar 2016 Gutten min danser ballett, kler seg ut i kjoler og skjørt, pynter seg gjerne med hårbøyle og spenner. Rosa og lilla klær har han også, og leker stort sett bare med jentene på avdelingen. Han går siste år i barnehagen, og skal på skolen til høsten. Det som overrasker meg er at det ikke har vært en eneste negativ kommentar ang dette. Han er den han er, og alle respekterer han for det. Barna, de ansatte, eldre barn og familien. Ingen tenker noe over det. Veldig bra at vi har kommet dit. Anonymous poster hash: 1b8c6...534 Det er nok ikke sånn over alt... Min likte å ha på skjørt i barnehagen, og det reagerte ikke barna på, men de voksne kunne liksom ikke bare seg for å fnise. En kunne f eks si: der kommer "Edvarda" (i stedet for "Edvard"...) Anonymous poster hash: b7750...c19
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #21 Skrevet 22. februar 2016 Gutten min danser ballett, kler seg ut i kjoler og skjørt, pynter seg gjerne med hårbøyle og spenner. Rosa og lilla klær har han også, og leker stort sett bare med jentene på avdelingen. Han går siste år i barnehagen, og skal på skolen til høsten. Det som overrasker meg er at det ikke har vært en eneste negativ kommentar ang dette. Han er den han er, og alle respekterer han for det. Barna, de ansatte, eldre barn og familien. Ingen tenker noe over det. Veldig bra at vi har kommet dit. Anonymous poster hash: 1b8c6...534 Min gutt er samme typen, men vi har desverre mer blanda erfaringer enn dere. I all hovedsak har han blitt møtt positivt og uten fordommer, men vi har også opplevd at barnehagen stadig vekk "ikke finner" lua hans som er rosa fordi den har blitt lagt hylla til en av jentene, at en av tantene hans insisterer på å gi ham superguttete gaver konsekvent selv om han har fortalt henne at han ønsker seg lego friends, at han i kassa på en lekebutikk fikk beskjed om at han nok ikke ville ha klistremerkene han hadde valgt fordi de var for jenter og mange andre lignende episoder. Jeg innser at alle disse er små ting, men når det blir mange av dem ser jeg forvirringen i mitt barns ansikt over å igjen og igjen møtes med budskapet om at den han er og det han liker på en eller annen måte ikke er helt riktig. Jeg er enig i at som grupper er det forskjeller mellom gutter og jenter, men jeg skulle ønske at folk i større grad var bevisste på at den interne variasjonen i kjønnsutrykk innenfor gruppene er stor. Barndommen til våre barn er i dag er sterkt preget av en snever form for kjønning, spesielt av leker, klær og utstyr som igjen legger føringer for hvilke muligheter barna våre har til å velge sitt eget utrykk og til å finne sin egen vei. Jeg er enig at vi har kommer et langt stykke på vei til å være et tolerant sammfunn, men samtidig ser jeg fortsatt at det er en god vei igjen å gå. Anonymous poster hash: 9aea1...f04
Giss Skrevet 22. februar 2016 #22 Skrevet 22. februar 2016 Jeg har en veldig jentete jente og en veldig guttete gutt - og jeg irriterer meg grønn over at alt av leker og klær er så sinnsykt kjønsoppdelt. Skal en leke være til en jente skal den på død og liv være rosa og full av glitter, mens leken til gutten skal være mørk på farge og full av dødningehoder og skumle dyr. Det er bare tull! Jeg har forsøkt å kle barna mine i alle regnbuens farger fra små av - men det er omtrent umulig. Alle gaver man får er kjønsdelte og stereotype og det er vanskelig å finne klær som ikke er stereotype. Jada, gutten trekkes mot ting med hjul og jenta liker dukker og dyr med store øyne - men det betyr ikke at det er det eneste som interesserer dem. De er ikke kun sitt stereotype kjønn. De har flere sider. Og det er intet genetisk i at jenter "må" ha langt hår og gutter ikke kan gå med en rød bukse. Mest sansynlig sitter klesfirmaene og gnir seg i hendene fordi jenter og gutter som det er nå ikke kan arve klær etter hverandre og man dermed må kjøpe langt mer....
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #23 Skrevet 22. februar 2016 En mor til et barn som er "født i feil kropp" er sterkt i mot at jenter kles i rosa og gutter kles i blått. Hun irriterer seg veldig over når det reklameres for feks utstyr til jenter, klær i rosa til jente, blått til gutt osv. Hun mener at det er helt feil. Men saken er den at dette barnet hennes som er født i "feil kropp" kler seg veldig etter det kjønnet barnet føler at det er, og hun kjøper klær/leker o.l som er veldig "preget av det kjønnet" for å si det på den måten. Rart at hun da ikke ser at det faktisk er forskjell på jenter og gutter. At jenter liker å ha lengre hår med hårstrikker osv i, rosa klær med blomster,sommerfugler osv, mens gutter SOM OFTEST heller mot blått, biler, traktorer osv. Hennes barn heller ikke mot både dukker og biler for å si det sånn. Hva tenker dere om dette med at det faktisk er forskjell på gutter og jenter? Dersom min gutt vil ha rosa ransel, så ville han fått det for å understreke det ! Anonymous poster hash: 2d263...8dc Ingen vits å diskutere dette. Det har blitt forsket på, og JA det er forskjell på gutter og jenter. Anonymous poster hash: acadb...99a Men det er like store forskjeller "innad" i kjønnene. For øvrig er jeg skeptisk til argumentet som går på at noe er "naturlig". Det vi opplever som naturlig er i de aller fleste tilfeller bare kulturelle og sosiale konvensjoner som har festa seg i bevisstheten vår som "sannheter". Anonymous poster hash: bd9c5...ede
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #24 Skrevet 22. februar 2016 Gutten min danser ballett, kler seg ut i kjoler og skjørt, pynter seg gjerne med hårbøyle og spenner. Rosa og lilla klær har han også, og leker stort sett bare med jentene på avdelingen. Han går siste år i barnehagen, og skal på skolen til høsten. Det som overrasker meg er at det ikke har vært en eneste negativ kommentar ang dette. Han er den han er, og alle respekterer han for det. Barna, de ansatte, eldre barn og familien. Ingen tenker noe over det. Veldig bra at vi har kommet dit. Anonymous poster hash: 1b8c6...534 Stakkars gutt, du gjør han til et mobbeoffer og du kommer til å ødelegge han. Gutter skal ikke danse ballett, gå med kjole og hårspenner! Se andre barna, de ansatte i Bhg og foreldrene prater og ler om gutten din bak deres rygg garantert! Trist når foreldrene skaper mobbeoffer!!! Anonymous poster hash: 0ac60...9dc
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #25 Skrevet 22. februar 2016 Gutten min danser ballett, kler seg ut i kjoler og skjørt, pynter seg gjerne med hårbøyle og spenner. Rosa og lilla klær har han også, og leker stort sett bare med jentene på avdelingen. Han går siste år i barnehagen, og skal på skolen til høsten. Det som overrasker meg er at det ikke har vært en eneste negativ kommentar ang dette. Han er den han er, og alle respekterer han for det. Barna, de ansatte, eldre barn og familien. Ingen tenker noe over det. Veldig bra at vi har kommet dit. Anonymous poster hash: 1b8c6...534 Stakkars gutt, du gjør han til et mobbeoffer og du kommer til å ødelegge han. Gutter skal ikke danse ballett, gå med kjole og hårspenner! Se andre barna, de ansatte i Bhg og foreldrene prater og ler om gutten din bak deres rygg garantert! Trist når foreldrene skaper mobbeoffer!!! Anonymous poster hash: 0ac60...9dc Akkurat her tenker jeg du tar feil. Du vet ikke hvilke prosesser vi er i gjennom, eller hva bakgrunnen for valgene mine er. Jeg kan argumentere faglig i det vide og brede, men velger faktisk å la være. Noe sier meg at det ikke er verdt det. Anonymous poster hash: 1b8c6...534
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå