Gå til innhold

Skal bygge hus. Hvilket gulv skal vi velge?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Har man små barn legger man ikke dyrt/lite holdbart gulv....om man ikke er stinn av gryn, eller driter i miljøet:)

Anonymous poster hash: f1494...c36
Skrevet

Er klikkvinyl også kaldt uten gulvvarme?

Anonymous poster hash: 3d4f9...edb

Jeg har hørt masse positivt om klikkvinyl. Skal være varmere og mykere enn laminat. Men jeg har ikke funnet noen jeg liker. Og det ser heller ikke like ekte ut.

Anonymous poster hash: fe186...9af

Skrevet

Vi har denne:http://www.byggern.no/produkter/gulv-vegg-og-tak/laminat/alloc-original-canyon-eik-lys/

Ikke én eneste ripe på ett år! Får utrolig mye skryt for dette golvet. Har varmefolie under.

Anonymous poster hash: 8fbf9...a14

Har du bilde av gulvet deres som du kan dele? Liker nærbildet av laminaten, men på hjemmesiden ser sen veldig mørk ut lagt i rommet: http://www.berryalloc.com/no/nb/Floors/High-Tech-Laminate/Original#1730-8520

Er den det også i virkeligheten?

Skrevet

Vi skal legge nytt gulv og går for pergo longplank. Har lagt det i noen rom allerede og er storfornøyd. Med hund og aktive unger så har jeg ikke tenkt tanken på noe annet. Var hos noen venner som hadde laminat og jeg måtte faktisk kjenne på gulvet, trodde det var ordentlige tregulv.

Anonymous poster hash: 964b4...bbf

Vet du hvilken laminat de hadde?

Hvilken laminat legger dere? Fra Pergo har vi sett litt på Ask Natur, men ellers mest på Berry Alloc.

Husker ikke eksakt type, men produsenten var Berry Alloc.

Skrevet

Vi skal legge nytt gulv og går for pergo longplank. Har lagt det i noen rom allerede og er storfornøyd. Med hund og aktive unger så har jeg ikke tenkt tanken på noe annet. Var hos noen venner som hadde laminat og jeg måtte faktisk kjenne på gulvet, trodde det var ordentlige tregulv.

Vet du hvilken laminat de hadde?

Hvilken laminat legger dere? Fra Pergo har vi sett litt på Ask Natur, men ellers mest på Berry Alloc.

Husker ikke eksakt type, men produsenten var Berry Alloc.

Glemte å svare påbegynt det siste spørsmålet. Vi valgte drivved eik. Kikket gjennom mye forskjellig og endte tilbake til denne. Fordelen oppdaget jeg etter hvert, den er ofte på tilbud, en fordel iom at vi skal ha den i hele huset 😊

Annonse

Skrevet

Vi har dyr enstavsparkett, men det er flere som har spurt om det er laminat😅

"Å, så lekkert gulv. Er det laminat eller?"

Anonymous poster hash: f894d...03d

Skrevet

Hvorfor ikke ha støpt gulv med vbv i. Pusser betong er veldig fint, billigere enn parkett og blir varmt pga varmekablene.

Anonymous poster hash: 7faae...7b5

Skrevet

Jeg hev ut den grusomme gulnede 3-stavs eikeparketten og la enstavs laminat og har aldri angret. Folk tror det er parkett og den er ekstremt slitesterk. Den var også dyrere enn de standard 3-stavsparkettene. Og laminatet vil holde seg likedan for alltid mens en parkett vil gulne over tid. I tillegg er utvalget mye større innen laminat. Tror de som hater laminat forbinder det med barndommens type som slett ikke kan sammenlignes med dagens 😊

Anonymous poster hash: 7501e...059

Ja, det tror jeg også. Foreldrene mine har slik eldre, stygg laminat som ser billig ut. Den har dog ingen hakk eller merker etter alle disse årene.

Har vært hos venner med laminat hvor de andre gjestene som sverger til parkett ikke skjønte at det var laminat før eieren sa det.

Ja, vi kan absolutt få kjedelig trestavsparkett billigere enn laminaten vi har sett på. Hvilken laminat har dere?

Vi har berry alloc champs allyse longplank.

Det er faktisk en av de vi har litt sett på. Liker godt de lange og brede bordene. Men er litt redd den blir for grå? Har du bilde å dele? Ellers tenker vi mest på Sunset Boulevard som også er fra Grand Avenue-serien.

Har dere gulvvarme? Hvis ikke, føles den kald og hard å gå på? Det er det jeg er mest redd for med laminat.

Var kjempefin den sunset boulevard da 😊 Den ser mer ut som furugulv med kvistene. Vårt virker ikke grått men har ei venninne som har samme gulvet og hos henne ser det litt grått ut. Vi har store vinduer fra gulv til tak så det har sikkert litt å si...

Skrevet

Jeg hev ut den grusomme gulnede 3-stavs eikeparketten og la enstavs laminat og har aldri angret. Folk tror det er parkett og den er ekstremt slitesterk. Den var også dyrere enn de standard 3-stavsparkettene. Og laminatet vil holde seg likedan for alltid mens en parkett vil gulne over tid. I tillegg er utvalget mye større innen laminat. Tror de som hater laminat forbinder det med barndommens type som slett ikke kan sammenlignes med dagens 😊

Ja, det tror jeg også. Foreldrene mine har slik eldre, stygg laminat som ser billig ut. Den har dog ingen hakk eller merker etter alle disse årene.

Har vært hos venner med laminat hvor de andre gjestene som sverger til parkett ikke skjønte at det var laminat før eieren sa det.

Ja, vi kan absolutt få kjedelig trestavsparkett billigere enn laminaten vi har sett på. Hvilken laminat har dere?

Det er faktisk en av de vi har litt sett på. Liker godt de lange og brede bordene. Men er litt redd den blir for grå? Har du bilde å dele? Ellers tenker vi mest på Sunset Boulevard som også er fra Grand Avenue-serien.

Har dere gulvvarme? Hvis ikke, føles den kald og hard å gå på? Det er det jeg er mest redd for med laminat.

Var kjempefin den sunset boulevard da 😊 Den ser mer ut som furugulv med kvistene. Vårt virker ikke grått men har ei venninne som har samme gulvet og hos henne ser det litt grått ut. Vi har store vinduer fra gulv til tak så det har sikkert litt å si...

Her er vårt

post-42-288414_thumb.jpg

Skrevet

Hadde dyr parkett i min første leilighet med varmekabler... gulvet så ikke ut. Har nå laminat med vannbåren varme og gulvet ser ikke brukt ut. Vannbåren varme er så deilig at det er verdt pengene!! Her springer vi sokkelesten og i tshirt pga god lun i huset... folk misunner oss virkelig den lunken i gulvet.

Anonymous poster hash: 6de8b...8d6

Skrevet

Her er vårt

Jeg svarte ikke på spm da🙊 Vi har gulvvarme under men venninna har ikke. Hennes er selvfølgelig ikke like varmt som mitt men har aldri tenkt at det er kaldt. De kaldeste laminatene er de "lakkerte". Hun hadde gammel "lakkert" laminat fra før og det kan ikke sammenlignes. Det husker jeg var iskaldt 😳 Hun har heller ikke oppvarmet rom under stua men en iskald kjeller.

Skrevet

Vi har valgt Berry alloc laminatgulv i hvit/grå ( la rambla mins jeg fargen heter) med gulvvarme under. Det er helt fantastisk! Vi hadde parkett og ville ikke ha det igjen. Ripete og stygt bare ungene gikk på det omtrent.

Anonymous poster hash: 4b463...d69

Annonse

Skrevet

Laminat er ekkelt. Kald plastikk-følelse. Det hjelper ikke med varme i det når det fortsatt er plast og unaturlig. Hvorfor ha noe som later som det er noe annet?

Folk med ekte god smak bruker gode naturmaterialer, og er ikke redd for at det skal vise slitasje.

Vi har heltregulv på stua... ja, det har riper og litt småhakk, men det eldres med skjønnhet og viser at vi har levd et liv her.

Tregulv er også mye 'mykere' å gå på, og demper støy bedre.

Tenk klassisk, kvalitet og bestandighet.

Anonymous poster hash: 5cbce...8f8

Skrevet

Altså, laminatgulv med gulvvarme vil bli MYE dyrere enn parkett uten gulvvarme. Å legge vbv er dyrt, men veldig behagelig. Hvis dere har mulighet til å få lagt inn vbv vil jeg helt klart anbefale det. Hvis ikke, legg i alle fall parkett. Penere, mykere og lunere enn laminat.

Det hun sa :Nikke:

Vi har ganske nybygget hus, og vi valgte parkett på alle gulv. Har ikke vannbåren varme pga svigermor reagerer på det (ikke spør meg hvorfor...), men har stue og kjøkkenløsning oppe og soverom, kjellestue ol nede. Har kun gulvvarme nede, og i tillegg varmepumpe. Mer enn varmt nok, og ikke gulvkaldt i det hele tatt. Er jo veldig dyrt med vbv, så hvis det er det økonomiske som er avgjørende her, ville jeg valgt parkett uten gulvvarme.

Skrevet

Laminat er ekkelt. Kald plastikk-følelse. Det hjelper ikke med varme i det når det fortsatt er plast og unaturlig. Hvorfor ha noe som later som det er noe annet?

Folk med ekte god smak bruker gode naturmaterialer, og er ikke redd for at det skal vise slitasje.

Vi har heltregulv på stua... ja, det har riper og litt småhakk, men det eldres med skjønnhet og viser at vi har levd et liv her.

Tenk klassisk, kvalitet og bestandighet.

Anonymous poster hash: 5cbce...8f8

Jeg går daglig barfot på mitt ekle plastikkgulv og synes det er akkurat like behagelig som tregulvet på hytta! Og skulle jeg hatt en parkett som var i nærheten så fin hadde vi havnet ihvertfall på 1000 kr kvadraten!

Skrevet

Ville valgt gulvvarme

Anonymous poster hash: adc7d...217

Skrevet

I vårt første hus hadde vi parkett uten gulvvarme. Etter å ha bodd der i 3 år så ikke gulvet ut, det var hakk og striper overalt (spesielt i lekeområdet på stua). Det var absolutt ikke naturlig og sjarmerende altså, det var grisestygt. Forundrer meg ikke om de nye eierene skifta det ut.

Vi bygde nytt hus og la varmekabler og høytrykkslaminat (Alloc). Varmekablene står på om vinteren (kun kjøkken og stue). Gulvet ser veldig fint ut og merker ingen forskjell på å gå på det og parketten. Vi har nå bodd her i snart 6 år og gulvet er like fint! Ikke en eneste ripe eller hakk, bortsett fra i boda der en hammer gikk i guvet en gang. Hadde valgt det samme som igjen!  

Anonymous poster hash: 8beef...785
Skrevet

I vårt første hus hadde vi parkett uten gulvvarme. Etter å ha bodd der i 3 år så ikke gulvet ut, det var hakk og striper overalt (spesielt i lekeområdet på stua). Det var absolutt ikke naturlig og sjarmerende altså, det var grisestygt. Forundrer meg ikke om de nye eierene skifta det ut. Vi bygde nytt hus og la varmekabler og høytrykkslaminat (Alloc). Varmekablene står på om vinteren (kun kjøkken og stue). Gulvet ser veldig fint ut og merker ingen forskjell på å gå på det og parketten. Vi har nå bodd her i snart 6 år og gulvet er like fint! Ikke en eneste ripe eller hakk, bortsett fra i boda der en hammer gikk i guvet en gang. Hadde valgt det samme som igjen!   Anonymous poster hash: 8beef...785

Hvilken type har dere? Har dere gulvvarme under hele gulvet, eller har dere også laminat uten gulvvarme i noen rom? Er ikke sikkert vi har råd til gulvvarme engang. Vi må få et konkret tilbud på det og regne.

Skrevet

Vi har dyr enstavsparkett, men det er flere som har spurt om det er laminat

"Å, så lekkert gulv. Er det laminat eller?"Anonymous poster hash: f894d...03d

Haha. Nei, der ser du! Ikke så lett å se forskjell på laminat og parkett som mange her mener.

Skrevet

Jeg hev ut den grusomme gulnede 3-stavs eikeparketten og la enstavs laminat og har aldri angret. Folk tror det er parkett og den er ekstremt slitesterk. Den var også dyrere enn de standard 3-stavsparkettene. Og laminatet vil holde seg likedan for alltid mens en parkett vil gulne over tid. I tillegg er utvalget mye større innen laminat. Tror de som hater laminat forbinder det med barndommens type som slett ikke kan sammenlignes med dagens Anonymous poster hash: 7501e...059

Ja, vi kan absolutt få kjedelig trestavsparkett billigere enn laminaten vi har sett på. Hvilken laminat har dere?Anonymous poster hash: fe186...9af

Vi har berry alloc champs allyse longplank.Anonymous poster hash: 7501e...059

Har dere gulvvarme? Hvis ikke, føles den kald og hard å gå på? Det er det jeg er mest redd for med laminat.Anonymous poster hash: fe186...9af

Var kjempefin den sunset boulevard da Den ser mer ut som furugulv med kvistene. Vårt virker ikke grått men har ei venninne som har samme gulvet og hos henne ser det litt grått ut. Vi har store vinduer fra gulv til tak så det har sikkert litt å si...Anonymous poster hash: 7501e...059
Her er vårtAnonymous poster hash: 7501e...059

Jeg svarte ikke på spm da Vi har gulvvarme under men venninna har ikke. Hennes er selvfølgelig ikke like varmt som mitt men har aldri tenkt at det er kaldt. De kaldeste laminatene er de "lakkerte". Hun hadde gammel "lakkert" laminat fra før og det kan ikke sammenlignes. Det husker jeg var iskaldt Hun har heller ikke oppvarmet rom under stua men en iskald kjeller.Anonymous poster hash: 7501e...059

Så bra! Stuen blir i 2.etasje så det vil ha oppvarmet rom under. Verre med soverommene i 1.etasje..

Skrevet

Tenk klassisk, kvalitet og bestandighet. Anonymous poster hash: 5cbce...8f8

Vi hadde ekte tregulv i vår forrige leilighet. Det var nyslipt da vi flyttet inn. Jeg hadde et elsk-hat-forhold til det gulvet. Det var uten tvil kjempefint, men det fikk jo merker bare jeg så på det! Det var ikke mye fint etter bare 2,5 år der. Vi bodde der uten barn eller dyr. Det var da jeg bestemte meg for at jeg ville ha gulv som tålte litt (spesielt med barn) og tenker derfor laminat. Tregulv har vi uansett hvert fall ikke råd til. Det må legges av fagfolk da vi ikke er så handye så det blir en stor kostnad i tillegg. Laminat er jo så enkelt å legge så det kan vi klare selv.

Skrevet

Definitivt laminat. Vi angrer på at vi la parkett i 1 etg - blir merker med en gang. Med laminatet synes ingenting og det tåler masse (Boen begge deler). Både parkett og laminat blir kaldt. Vannbåren varme er best, men er dyrt.

Skrevet

Definitivt laminat. Vi angrer på at vi la parkett i 1 etg - blir merker med en gang. Med laminatet synes ingenting og det tåler masse (Boen begge deler). Både parkett og laminat blir kaldt. Vannbåren varme er best, men er dyrt.

Laminat fra Boen også? Har jeg ikke funnet. Ja, har lyst på VBV, men vet ikke om vi har råd til det. Tror det blir varmefolie, men vi må få konkrete tilbud og regne på det.

Skrevet

Hmmm....skjønner ikke hvordan folk får så stygg parkett så fort...? Vi har parkett i hele huset, også på barnerommene og i kjellestuen (som er ungenes "område"), og gulvet ser i grunn like nytt og fint ut i dag som da vi flyttet inn for nesten to år siden.

Anonymous poster hash: 6f19f...fd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...