Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så en artikkel om det forrige helg inne på klikk.no.

Jeg brukte selv nesten fire år på å bli gravid.

Men min mann hadde også veldig dårlige svømmere.

Totalt hadde vi seks mislykkede IVF-forsøk før vi lyktes spontant.

Da det klaffet hadde jeg virkelig ikke noen tro på at det skulle fungere. Hadde nemlig lungebetennelse og gikk på veeeeldig store doser astmamedisiner.

Men jaggu satt den😉

Anbefaler deg å prøve og spore opp den artikkelen fra forrige helg. Interessant lesning.

Lykke til!

Jeg brukte veldig store doser Flutide (et forebyggende/kortison preparat) samt Ventolin (akutt) 2-3 ganger daglig.

Jeg har aldri brukt Flutide før, så det var nytt for meg.

Kan jo være tilfeldig at det klaffet, men jeg kommer helt klart til å kjøre på med ekstra medisiner den dagen vi vil prøve på søsken.

Uansett så er det viktig å være godt medisinert for astmaen, så snakk med legen din.

Jeg har forresten ei venninne som er lungelege på Ullevål, og hun hadde ikke hørt at det forelå forsøk på astmatikere og infertilitet, så det er nok ikke så stort fokus på det i legeverden.

Annonse

Jeg har kronisk astma, men har klart å trent meg veldig frisk.

De siste 15 årene har jeg nesten ansett meg selv som en person med anstrengelsesastma siden jeg nesten bare bruker medisiner før trening. De gangene jeg blir forkjølet sitter det i tre-fire uker, mens de fleste andre kommer seg etter en-to uker...

Men har man astma av et slag, så er det en kronisk sykdom uansett hvor frisk man føler seg.

Viktig å føle seg frisk og i form, men det er nesten viktigere å være riktig medisinert. Da blir ikke forkjølelsesperiodene så lange og kompliserte.

Kan kanskje være lurt å be om en henvisning til spesialist.

Astmatikere blir ofte fulgt litt for dårlig opp hos fastlegen. Fastlegen er mest opptatt av å holde folk symptomfrie, men forebygging er det ikke så stort fokus på.

Kortikosteroider demper den kroniske inflammasjonen som finnes i kroppen, og det kan være lurt å bruke et slikt preparat ved siden av Bricanylen du allerede bruker.

En av mine nærmeste venninner er lungelege, og hun er veldig streng overfor meg om at jeg må være riktig medisinert...

Så få deg en henvisning til spesialist for å få en god utredning😊

Det kan nok være lurt på andre fronter i livet også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...