Gå til innhold

Mange familier her som klarer seg uten bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i Oslo.

Uten bil ville jeg brukt minimum 2 timer på å levere i bhg + komme meg på jobb. (Forutsatt at alt er i rute) Det samme på vei hjem.

Det handler ikke om " retten til å kjøre bil". Det handler om å ha en levelig hverdag.

Hvis vi skal kutte bil må kollektivtilbudet oppgraderes betraktelig. Det må også barnehagetilbudet sånn at vi kan få plass her vi bor.

Anonymous poster hash: 24dc7...900

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei venninne som har 3 barn alene uten bil eller lappen. Hun vil alltid at jeg skal kjøre henne hit og dit fordi det er så travelt å gå overalt..

Så hvis du skal klare deg uten bil, så pass på at du ikke belaster de rundt deg, som faktisk har bil, i tide og utide..

Anonymous poster hash: 2a720...91d

Skrevet

Vi bor helt i utkanten av Oslo og har bil nå, som vi bruker sjelden, dvs. 1-2 ganger i måneden. Tidligere hadde vi ikke bil, og det gikk stort sett greit det og. Vi var medlem av bilkollektivet og leide bil derfra når vi skulle på hytteturer, ferie, besteforeldrebesøk etc. Problemet med det var at nærmeste hentepunkt var langt unna og man måtte bestille bil i god tid. Så spontane utflukter med bil ble vanskelig. Måtte hente bil en busstur pluss ti minutters spasertur unna, og måtte ha med barn og beltestol på bussen. Litt mye styr, særlig i regn og snø. Og noen ganger var eneste ledige bil på andre siden av byen. Men bilkollektivet fungerer supert hvis man har kort gangavstand til henteplass og kan planlegge i god tid. Da vi begynte med oppussing og trengte å dra på hyppige turer til byggvarehus og ikea, ble det for tungvint å ikke ha bil. Samtidig begynte datteren vår på skolen og trengte av og til kjøring til bursdager og aktiviteter. Greit å kunne dele på samkjøring til slike ting.

Men altså: I mange år klarte vi oss utmerket uten bil. Begge jobber fullt, så vi kan ikke sløse bort verdifull familietid på jobbreisetid. Vi har bevisst bosatt oss i umiddelbar nærhet til t-bane, barnehage, skole og min 80 år gamle mor. Butikk har vi vegg i vegg. Marka rett bak huset Badevann 10 min unna. Ellers maks. 5 min. gangavstand til alt og sykkelavstand til jobb, så sykler i sommerhalvåret. Bruker 25 min til jobb hvis jeg tar t-banen, 15 min hvis jeg sykler. Mye bakker, men jeg har kjøpt meg el-sykkel. For å kunne bo slik, hadde vi plukket ut en håndfull gater som var aktuelle for oss. Så med god planlegging og med godvilje kan man fint klare seg uten bil i Oslo.

Anonymous poster hash: 3a061...0a1

Skrevet

Helt uaktuelt! Hva gjør man om man skal på hytta osv! Ikke minst med tanke på fritidsaktiviteter. Fullstendig galskap

Anonymous poster hash: 6ecdf...14d

Ja alle har jo hytte....

Anonymous poster hash: 135b9...cfd

Skrevet

Nå spør hi om noen barnefamilier som klarer seg uten bil, det står ikke i overskriften hvor mange som klarer seg i OSLO ( wow, finnes det andre byer å bo i i Norge...?)Anonymous poster hash: 63587...538

I åpningsinnlegget til HI står det:

"Sitter og leser artikler om Oslo familier som greier seg uten bil.. siden Oslo skal bli mer bilfri innen 2020. Går det greit uten bil?"

Da så, da skal alle de som klarer uten bil som ikke bor i Oslo ikke svare, det samme med de som ikke bor i oslo men sliter med de samme utfordringene at regjeringen setter opp bomstasjoner/ stenger parkeringsplasser/ innfører ekstrautgifter men har ingen gode kollektivalternativ.

Anonymous poster hash: 63587...538

Neida, du må gjerne fortelle om hvordan ting er i Stavanger eller andre plasser; det er relevant det. Men du påstod at det HI skrev ikke hadde noe spesielt med Oslo å gjøre, og det hadde det altså.

Skrevet

Bor i en bydel i Bergen og her er avstander og kollektivtilbud slik at det blir vanskelig å få ting til å gå opp uten minst en bil

Anonymous poster hash: acc64...3bd
Skrevet

Bor i tredje etasje i Oslo uten bil, og ja, det er slitsomt. Vi må ha barnevogna i kjelleren så jeg må ned med min 10 kg tunge ettåring på armen, dra opp vogna til første etasje med den andre armen. Ut med vogn i all slags vær ja.

Vi har bestemt oss for å flytte ut av byen til hus, og kjøpe bil.

Anonymous poster hash: 69291...8ba

Skrevet

Jeg bor 500 meter fra barnehagen og 2 km til jobben, men selvfølgelig bruker vi bilen allikevel. Det er helt uaktuelt å ikke ha bil!

Anonymous poster hash: 0f7df...178

Skrevet

Vi har 1 bil. Den bruker mannen som er borte på jobb 12-16-18 timer om gangen jeg er alene med et barn, bruker 2 timer til butikken med buss/tog + gåing fram og tilbake til tog/buss. Med bil tar det 15 min. Vi bor rett utenfor Oslo.. Savner å bo midt i byen! Da hadde vi butikk i etasjen under & trikk rundt hjørne. Men vil ikke bo der med barn heller... Trives bedre litt lenger ute på landet selv om det er mer tungvint :/

Anonymous poster hash: 0dcc7...c47

Skrevet

Jeg bor 500 meter fra barnehagen og 2 km til jobben, men selvfølgelig bruker vi bilen allikevel. Det er helt uaktuelt å ikke ha bil!

Bruker du bil til å kjøre 500 m og 2 km hver dag? Hvorfor i alle dager gjør du det?

Skrevet

Bor i tredje etasje i Oslo uten bil, og ja, det er slitsomt. Vi må ha barnevogna i kjelleren så jeg må ned med min 10 kg tunge ettåring på armen, dra opp vogna til første etasje med den andre armen. Ut med vogn i all slags vær ja.

Vi har bestemt oss for å flytte ut av byen til hus, og kjøpe bil.

Anonymous poster hash: 69291...8ba

Problemet deres er jo ikke mangel på bil, men upraktisk bolig.

Skrevet

Dyrt, helseskadelig, miljøskadelig og fullstendig unødvendig. Win-win.

Anonymous poster hash: 9e330...96a

Skrevet

Bruker du bil til å kjøre 500 m og 2 km hver dag? Hvorfor i alle dager gjør du det?

Her jeg bor (i Oslo) har jeg naboer som kjører til butikken, selv om den ligger mindre enn 200 meter fra utgangsdøra deres. Det er fullstendig galskap. Heier på alle tiltak som kan gjøre det mindre attraktivt å velge bil framfor andre transportmåter.

Skrevet

Dere som ikke har bil av eget valg, hva gjør dere i nødsituasjoner hvor ungen må kjapt på legevakten i løpet av natten eller om du må vente på buss og bytte to busser for å hente syk unge i brhg, med påfølgende 2 busser hjem og ventetid mellom dem?

Skrevet

Hvis det haster og kollektive transportmåter tar for lang tid, finnes det drosje.

Skrevet

har ingen problemer her i alle fall, sønnen min går i bhg på den siden vi bor og det går buss fra 6-00 hver dag uten helga, så vi klarer oss bra, går fra 7-23 i helgene

Skrevet

Jeg regnet på hva det kostet meg å ha bil per år da jeg bodde i Oslo. Husker ikke tallene, men jeg kunne ta mye taxi og leie leiebil overaskende ofte til samme kost. Så trenger man bil kun for en tur til IKEA en gang i blant er det ikke økonomisk gunstig.

Når det er sagt, vår hverdag hadde ikke gått opp uten bil. Vi bosatte oss nært min manns jobb, men plutselig byttet de lokaler. Så nå er begge avhengig av bil til jobb. Kollektivtilbudet er en vits her jeg bor og skulle jeg tatt buss til jobb ville jeg ville det tatt 2 timer av dagen min. Det går ikke med levering og henting. Så vi må ha to biler.

Anonymous poster hash: b6112...4f9

Skrevet

Dere som ikke har bil av eget valg, hva gjør dere i nødsituasjoner hvor ungen må kjapt på legevakten i løpet av natten eller om du må vente på buss og bytte to busser for å hente syk unge i brhg, med påfølgende 2 busser hjem og ventetid mellom dem?

Tilfelle 1: taxi

Tilfelle 2: taxi (men når det gjelder akkurat oss, så har vi sørget for at jobb/hjem/barnehage alle ligger rett ved t-banen. Og jobber man i Oslo sentrum, er det jo de færreste som kjører til jobb uansett, for det finnes jo ikke parkering. Så selv om vi hadde hatt bil, ville jeg ikke kjørt den til jobb.)

Skrevet

Har frem til nå klart oss helt fint uten bil, men nå må vi ha bil for å få hverdagslogistikken til å gå opp. Synes det er trist! Var helt nydelig med den spaserturen til barnehagen, skolen og jobb. Leide bil eller lånte ved behov (større innkjøp eller reiser). Sykkelvogn gjorde storhandelen smertefri, hele familien fikk litt ekstra hverdagsmosjon. Også sparte vi latterlig mye penger!

Anonymous poster hash: f2505...a0e
Skrevet

Bor i oslo med 2 barn. Gikk greit uten bil når de var mindre, men nå når de er større og har aktiviteter på ettermiddager og i helger så hadde vi ikke klart oss uten bil.

Kollektivtilbudet er ikke effektivt nok, i tillegg til utsyr som ofte skal være med.

Men vi kjører ikke til jobb eller skole.

Anonymous poster hash: f34bc...58c
Skrevet

Dere som ikke har bil av eget valg, hva gjør dere i nødsituasjoner hvor ungen må kjapt på legevakten i løpet av natten eller om du må vente på buss og bytte to busser for å hente syk unge i brhg, med påfølgende 2 busser hjem og ventetid mellom dem?Anonymous poster hash: 63587...538

Vi bor så nærme legevakta at det er helt greit å gå dit så lenge ungen ikke er så sjuk at den uansett skulle trengt ambulanse. Og nå har vi heldigvis ikke så komplisert vei til bhg at vi må bytte busser, men hadde vi det regner jeg med at vi hadde tatt en taxi.

Det virker som om dette er vanskelg å forstå for mange, men det er faktisk ikke så veldig komplisert å ikke ha bil.

Anonymous poster hash: 6bac2...1e7

Skrevet

I fjor hadde jeg bil, men brukte mye kollektiv, da det tar kortere tid til skolen. Det bil kostet meg, og kollektivtrafikken ble vel ca 70 000 kr i fjor. Nå som jeg ikke har bil. Vet du hvor mye drosje jeg kan ta. Må vi på legevakten, så tar vi drosje, er det full krise, så ringer vi etter ambulanse. Bor uansett ikke langt unna. Nå har jeg bare skolebarn, blir de syke, så blir det en buss eller drosje. Ellers er den ene skolen 500 m unna.

Anonymous poster hash: 8d33a...56f

Skrevet

JeG kunne ikke klart meg uten bil. Eller vi kunne rettere sagt ikke klart oss uten to biler. Umulig.

Skrevet

Vi bor i Oslo, mannen er avhengig av bil til jobb. I ca 1/2 år nå har vi klart oss med 1 bil, men jeg holdt på å bli helt sprø av det. ikke fikk jeg handlet om jeg manglet noe, (for langt til butikk hvis du mangler 1 ingrediens til middagen og du har dårlig tid) og om jeg skulle ut på noe måtte jeg omtrent spørre mannen om å få "låne" bilen. Det er faktisk helt uaktuelt for meg, jeg er snart 40 og har hatt egen bil i 20 år. Det den friheten koster er verdt hver krone for meg.

Men når det er sagt, det går an å tenke for det, og begrense bruken. Har jeg tid går jeg eller sykler. I tillegg kjøpte vi el-bil, slik at den bilen som brukes mest ikke forurenser.

Skrevet

De større byene har vel stort sett også bilkollektiver der man kan være medlem og låne bil når man trenger det. At folk på mindre steder trenger bil, forstår jeg, men i de største byene burde det gå greit for de fleste å klare seg uten.

Det er jo forutsatt at en har skole, barnehage og jobb plassert slik at det går opp. Vår lokale busslinje går for eksempel bare hver time utenom rush i ukedager. Barna våre går på svømmekurs, om vi skulle tatt buss dit måtte vi ha valgt mellom mat og svømming. I sentrum av Bergen er det alt for få barnehageplasser, så familier som bor og jobber der må ta bussen 45 minutter hver vei for å levere. Ja, det er mulig om ting er tilrettelagt, men det er det ikke for alle.

Vi har også ansvar for flere av familiens eiendommer som er henholdsvis én, fem og seks timer unna med bil og uten alternative transportmidler. Derfor kan vi heller ikke ha el-bil nå, men der går jo teknologien fremover. 

Anonymous poster hash: acc64...3bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...