Gå til innhold

Mange familier her som klarer seg uten bil?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og leser artikler om Oslo familier som greier seg uten bil.. siden Oslo skal bli mer bilfri innen 2020. Går det greit uten bil? Tenker det sikkert går fint når man har barnehage og skole til ungene rett i nærheten, men må jo være slitsomt om flere timer hver dag går bort i pendling i buss, tog, T-bane om man ikke har det? Med unger på slep. Jeg var alenemor i to år, uten bil og lappen og var nærmest utslitt hver dag. Gikk med barnevogn hver dag i vind, sol og regn.. Aldri vært så sprek som da! Nå bor jeg på landet med min lille familie og vi har bil.. Rart om vi ikke skulle hatt bilen!



Anonymous poster hash: 19395...b9b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor i oslo og har nå vært uten bil i 3 år. Spart mye penger og ikke minst miljøet. Men kjenner noen dager det hadde vørt greit å hatt bil igjen.man sparer mye tid da på å ha bil .

 

Anonymous poster hash: 40838...ef2

Skrevet

Jeg har bodd mange år i Oslo uten bil, og det er helt uproblematisk så lenge man ikke har barn og tildels når man kun har små barn som ikke driver med noe som helst - men med større barn og deres aktiviteter og hytte og egne aktiviteter? Helt uaktuelt.

Skrevet

Sitter og leser artikler om Oslo familier som greier seg uten bil.. siden Oslo skal bli mer bilfri innen 2020. Går det greit uten bil? Tenker det sikkert går fint når man har barnehage og skole til ungene rett i nærheten, men må jo være slitsomt om flere timer hver dag går bort i pendling i buss, tog, T-bane om man ikke har det? Med unger på slep. Jeg var alenemor i to år, uten bil og lappen og var nærmest utslitt hver dag. Gikk med barnevogn hver dag i vind, sol og regn.. Aldri vært så sprek som da! Nå bor jeg på landet med min lille familie og vi har bil.. Rart om vi ikke skulle hatt bilen! Anonymous poster hash: 19395...b9b

Er bare området innenfor ring 1 som skal bli bilfritt, et lite område i sentrum. Det er også bare snakk om at det skal stenges for privatbilisme.

 

Når det er sagt så levde vi uten bil i Oslo de fem første årene etter at vi fikk barn. Kollektivtilbudet er godt utbygd over hele byen, så det går helt fint. Jobbreiser og levering i barnehage tok vi med kollektivt eller på sykkel. Handleturer på samme måte eller til fots.

Skrevet

Helt uaktuelt! Hva gjør man om man skal på hytta osv! Ikke minst med tanke på fritidsaktiviteter. Fullstendig galskap

 

Anonymous poster hash: 6ecdf...14d

Skrevet

 

Sitter og leser artikler om Oslo familier som greier seg uten bil.. siden Oslo skal bli mer bilfri innen 2020. Går det greit uten bil? Tenker det sikkert går fint når man har barnehage og skole til ungene rett i nærheten, men må jo være slitsomt om flere timer hver dag går bort i pendling i buss, tog, T-bane om man ikke har det? Med unger på slep. Jeg var alenemor i to år, uten bil og lappen og var nærmest utslitt hver dag. Gikk med barnevogn hver dag i vind, sol og regn.. Aldri vært så sprek som da! Nå bor jeg på landet med min lille familie og vi har bil.. Rart om vi ikke skulle hatt bilen! Anonymous poster hash: 19395...b9b

Er bare området innenfor ring 1 som skal bli bilfritt, et lite område i sentrum. Det er også bare snakk om at det skal stenges for privatbilisme.

 

Når det er sagt så levde vi uten bil i Oslo de fem første årene etter at vi fikk barn. Kollektivtilbudet er godt utbygd over hele byen, så det går helt fint. Jobbreiser og levering i barnehage tok vi med kollektivt eller på sykkel. Handleturer på samme måte eller til fots.

 

Har de tenkt til å stenge av hele sentrum for privatbiler?

 

Anonymous poster hash: 3ecd6...8bf

Skrevet

Har de tenkt til å stenge av hele sentrum for privatbiler? Anonymous poster hash: 3ecd6...8bf

Nei, bare området innenfor ring 1, det er bare en liten del av sentrum F.eks. ligger så sentrale ting som slottet, Sentrum scene og Aker brygge utenfor ring 1.

 

Anonymous poster hash: 9e330...96a

Skrevet

 

Har de tenkt til å stenge av hele sentrum for privatbiler? Anonymous poster hash: 3ecd6...8bf

Nei, bare området innenfor ring 1, det er bare en liten del av sentrum F.eks. ligger så sentrale ting som slottet, Sentrum scene og Aker brygge utenfor ring 1.

 

Anonymous poster hash: 9e330...96a

 

Takk for svar :) Jeg er ikke så kjent med hvor grensene går

 

Anonymous poster hash: 3ecd6...8bf

Skrevet

Helt uaktuelt! Hva gjør man om man skal på hytta osv! Ikke minst med tanke på fritidsaktiviteter. Fullstendig galskapAnonymous poster hash: 6ecdf...14d

Er ikke alle som har hytte. Til fritidsaktiviteter kan man fint reise kollektivt. Eller til fots eller på sykkel hvis det ikke er for langt.

 

Ble aldri kjørt til korpsøvinger eller fotballtreninger selv i min egen oppvekst. Det ble heller ikke de andre barna, selv om vi bodde på landet uten det kollektivtilbudet man har i Oslo.

 

Anonymous poster hash: 9e330...96a

Skrevet

 

Helt uaktuelt! Hva gjør man om man skal på hytta osv! Ikke minst med tanke på fritidsaktiviteter. Fullstendig galskapAnonymous poster hash: 6ecdf...14d

Er ikke alle som har hytte. Til fritidsaktiviteter kan man fint reise kollektivt. Eller til fots eller på sykkel hvis det ikke er for langt.

 

Ble aldri kjørt til korpsøvinger eller fotballtreninger selv i min egen oppvekst. Det ble heller ikke de andre barna, selv om vi bodde på landet uten det kollektivtilbudet man har i Oslo.

 

Anonymous poster hash: 9e330...96a

 

Til fritidsaktiviteter av typen idrett som foregår et par timer unna og på forskjellige steder hver helg kan man ikke akkurat reise kolletivt. Og det er ikke aktuelt å være den som alltid må kjøre med andre.

Skrevet

Jeg er enslig mor til 2 barn, bor i en middels stor by. Og vi må nå kvitte oss med bilen, av økonomiske årsaker. Ja, det blir nok tøft. Men har jo ikke noe valg. Da blir det gå, sykle, buss og tog. Sikkert noen steder vi ikke får kommet oss til. Men sånn er det bare.



Anonymous poster hash: 8d33a...56f
Skrevet

Kjekt å reise til Ikea med bussen? Og her hadde vi blitt superisolerte selv om vi bor ved en stor by ( stavanger) for det går ikke busser til stranden, mange fritidsaktiviteter innebærer bytting av buss, ikke sjangs om jeg hadde rukket å hente i barnehage etter jobb med busstilbud osv.

 

Tror alle antibil-tilhengere må ta hodet opp fra sanden og se realiteten at frem til kollektivtilbudet blir like effektivt som undergrunnen i London får folk rett og slett ikke puslespillet til å gå opp.

 

Anonymous poster hash: 63587...538

Skrevet

Hvor ofte må man egentlig til Ikea da? Sært å legge opp livet etter de få gangene i året man vil på Ikea. I Oslo går det dessuten gratis buss fra sentrum til Ikea både på Furuset og Slependen. Trenger man å frakte større varer kan man få dem hjemkjørt. Det koster noen hundrelapper, men det er en bagatell i forhold til hva det koster å ha bil.

 

Mulig kollektivtilbudet i Stavanger er så dårlig at det puslespillet ikke går opp, men i Oslo er tilbudet godt. Da er det faktisk biltilhengerne som må få hodet opp av sanda. Det er ikke noen menneskerettighet å kjøre bil hvor og når det passer deg. Faktum er at privat bilkjøring er et gigantisk miljøproblem, både med tanke på lokal forurensing og globalt klima. I Oslo dør 50 mennesker i året som følge av luftforurensing, og bilkjøring er hovedårsaken til dette. Flere dager hver vinter går det ut advarsler om at barn, eldre og astmatikere bør holde seg innendørs på grunn av luftkvaliteten, men folk steiler hvis det blir snakk om å legge restriksjoner på bilbruken. Ens egen frihet til å kjøre bil blir viktigere enn andre folks frihet til å puste. Det er så feil at det ikke er til å tro. Det finnes situsjoner hvor man er avhengig av bil, men veldig veldig mye av bilkjøringa som foregår er helt unødvendig.

 

Anonymous poster hash: 9e330...96a

Skrevet

Kjekt å reise til Ikea med bussen? Og her hadde vi blitt superisolerte selv om vi bor ved en stor by ( stavanger) for det går ikke busser til stranden, mange fritidsaktiviteter innebærer bytting av buss, ikke sjangs om jeg hadde rukket å hente i barnehage etter jobb med busstilbud osv.

Tror alle antibil-tilhengere må ta hodet opp fra sanden og se realiteten at frem til kollektivtilbudet blir like effektivt som undergrunnen i London får folk rett og slett ikke puslespillet til å gå opp.Anonymous poster hash: 63587...538

IKEA må være det minste problemet. Dit går det gratisbusser fra sentrum hver halvtime så vidt jeg husker og i tillegg kan man bestille varene levert hjem.

 

Vanlig ukeshandling av mat vil være litt mer styr, men der synker også prisen kraftig for å få den levert.

 

Anonymous poster hash: 837e7...4ca

Skrevet

Jeg er alenemor til 3 barn,er uten bil og lappen. Har man ikke råd så har man ikke råd. Går greit, er slitsomt innimellom. Bor rett utenfor en halvstor by

 

Anonymous poster hash: 47bb2...0ed

Skrevet

Vi bor veldig sentralt i en stor by med barn.

Vi går til barnehagen hver dag og til de aktivitetene vi skal på. Jeg går til jobben og mannen reiser kollektivt. Ja, det er noen situasjoner vi virkelig savner bil (for eksempel i jula da vi reiste kollektivt mellom 4 familiebesøk på 4 dager. Hadde vært sykt mye greiere å ha bil så vi kunne bestemme selv når vi skulle dra og slippe å bære alt vi skulle ha med oss)

 

Selv har jeg vokst opp på et lite tettsted hvor familien hadde bil, men har allikevel alltid gått eller syklet til skolen, til venninner og fritidsaktiviterer.

 

Tenker man får til det aller, aller meste med litt planlegging :)



Anonymous poster hash: e1a57...253
Skrevet

Faktum er at privat bilkjøring er et gigantisk miljøproblem, både med tanke på lokal forurensing og globalt klima. I Oslo dør 50 mennesker i året som følge av luftforurensing, og bilkjøring er hovedårsaken til dette. Flere dager hver vinter går det ut advarsler om at barn, eldre og astmatikere bør holde seg innendørs på grunn av luftkvaliteten, men folk steiler hvis det blir snakk om å legge restriksjoner på bilbruken. Ens egen frihet til å kjøre bil blir viktigere enn andre folks frihet til å puste. Det er så feil at det ikke er til å tro.

Anonymous poster hash: 9e330...96a

 

 

Faktisk er antallet dødsfall fra luftforurensing vesentlig høyere enn dette. 50 døde i Oslo per år er bare dem som dør av nitrogenoksider, der bilkjøring ganske riktig er hovedårsaken. De som dør av svevestøv og ozon kommer i tillegg til dette. Totalt dør ca. 2000 mennesker i Norge årlig av luftforurensning, antallet for osloområdet er nok heller 500 enn 50.

 

Se også disse sakene:

http://www.dagsavisen.no/oslo/dårlig-luft-tar-en-halv-million-liv-1.478552

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-miljoe/ny-rapport-doedelig-daarlig-oslo-luft/a/23357361/

http://www.osloby.no/nyheter/Alvorlig-hoy-luftforurensning-i-Oslo-7829738.html

 

At folk insisterer på retten til å kjøre bil når det passer dem når det faktisk går på bekostning av andre menneskers liv og helse er bare helt fantastisk egoistisk. I tillegg skal jo alle kjøre hver sin bil. I bilkøer er det sjelden man ser biler med mer enn ett voksent menneske.

 

Anonymous poster hash: 70421...edd

Skrevet

Vi lever med 2 barn sentralt i oslo og har ikke bil. Vi har familie vi kan få låne bil av de en til to gangene i året det trengs, og ellers dekker beina, kollektiv, sykkel og en sjelden taxitur helt fint våre transportbehov.

 

Ja, vi tilbringer en del tid på bane og trikk på vei tl og fra barnehage (vi har ikke vært heldige nok til å få bhgplass i egen bydel), men ser på reisetid som fellestid og kan ha bedre samtaler på kollektivtransport enn hvis jeg skulle konsentrert meg om å kjøre.

 

Uten bil sparer vi penger, miljøet og tid som ville gått med i kø i rushtrafikk og på leting etter gateparkering. Slik vi lever i dag ville det vært ren idioti for oss å ha bil.

 

Anonymous poster hash: 6bac2...1e7

Skrevet

For oss hadde det ikke vært mulig å klare oss uten bil pga fire skolebarn (som driver med aktiviteter), halvsentralt bosted, spredt familie og dårlig kollektivtilbud. Vi har til og med to biler, men vi prøver likevel å være så miljøvennlig som vi kan og har investert i en hybridbil og en el-bil. Vi bruker el-bilen mest mulig i helger og på ettermiddager dersom ikke alle skal være med, og hybriden til når alle må være med. Vi går og sykler når det er tid og mulighet, men det er ganske sjeldent.



Anonymous poster hash: 3307a...41b
Skrevet

Kjekt å reise til Ikea med bussen? Og her hadde vi blitt superisolerte selv om vi bor ved en stor by ( stavanger) for det går ikke busser til stranden, mange fritidsaktiviteter innebærer bytting av buss, ikke sjangs om jeg hadde rukket å hente i barnehage etter jobb med busstilbud osv.

 

Tror alle antibil-tilhengere må ta hodet opp fra sanden og se realiteten at frem til kollektivtilbudet blir like effektivt som undergrunnen i London får folk rett og slett ikke puslespillet til å gå opp.

 

Anonymous poster hash: 63587...538

Jeg pleier å sykle til IKEA med sykkelvogn og bestiller hjemlevering hvis jeg skal ha store ting. Får masse gratistrim uten bil!

 

Anonymous poster hash: 6cd61...004

Skrevet

Vi har tre barn (to i skolealder) og bor i en stor by (forstad). Vi klarer oss faktisk uten bil, men det blir mer og mer tungvint og krever en del planlegging og at ungene ikke har for mange aktiviteter på gang - og iallfall ikke langt unna! Er med i bilkollektiv, da, og det hjelper mye! Men regner med at det blir bil på oss i løpet av noen måneder...

 

Anonymous poster hash: 59957...3cb

Skrevet

De større byene har vel stort sett også bilkollektiver der man kan være medlem og låne bil når man trenger det. At folk på mindre steder trenger bil, forstår jeg, men i de største byene burde det gå greit for de fleste å klare seg uten.

 

Anonymous poster hash: 9e330...96a

Skrevet

Hvor ofte må man egentlig til Ikea da? Sært å legge opp livet etter de få gangene i året man vil på Ikea. I Oslo går det dessuten gratis buss fra sentrum til Ikea både på Furuset og Slependen. Trenger man å frakte større varer kan man få dem hjemkjørt. Det koster noen hundrelapper, men det er en bagatell i forhold til hva det koster å ha bil.

Mulig kollektivtilbudet i Stavanger er så dårlig at det puslespillet ikke går opp, men i Oslo er tilbudet godt. Da er det faktisk biltilhengerne som må få hodet opp av sanda. Det er ikke noen menneskerettighet å kjøre bil hvor og når det passer deg. Faktum er at privat bilkjøring er et gigantisk miljøproblem, både med tanke på lokal forurensing og globalt klima. I Oslo dør 50 mennesker i året som følge av luftforurensing, og bilkjøring er hovedårsaken til dette. Flere dager hver vinter går det ut advarsler om at barn, eldre og astmatikere bør holde seg innendørs på grunn av luftkvaliteten, men folk steiler hvis det blir snakk om å legge restriksjoner på bilbruken. Ens egen frihet til å kjøre bil blir viktigere enn andre folks frihet til å puste. Det er så feil at det ikke er til å tro. Det finnes situsjoner hvor man er avhengig av bil, men veldig veldig mye av bilkjøringa som foregår er helt unødvendig.Anonymous poster hash: 9e330...96a

Nå var Ikea bare et tilfeldig eksempel, poenget var å illustrere når en faktisk trenger bagasjeplass. Forøvrig går det ikke gratisbusser her noe sted og vi har svært dårlig kollektivtrafikk utenom kjernen. Nå spør hi om noen barnefamilier som klarer seg uten bil, det står ikke i overskriften hvor mange som klarer seg i OSLO ( wow, finnes det andre byer å bo i i Norge...?)

 

Anonymous poster hash: 63587...538

Skrevet

Nå spør hi om noen barnefamilier som klarer seg uten bil, det står ikke i overskriften hvor mange som klarer seg i OSLO ( wow, finnes det andre byer å bo i i Norge...?)Anonymous poster hash: 63587...538

I åpningsinnlegget til HI står det:

 

"Sitter og leser artikler om Oslo familier som greier seg uten bil.. siden Oslo skal bli mer bilfri innen 2020. Går det greit uten bil?"

Skrevet

 

Nå spør hi om noen barnefamilier som klarer seg uten bil, det står ikke i overskriften hvor mange som klarer seg i OSLO ( wow, finnes det andre byer å bo i i Norge...?)Anonymous poster hash: 63587...538

I åpningsinnlegget til HI står det:

"Sitter og leser artikler om Oslo familier som greier seg uten bil.. siden Oslo skal bli mer bilfri innen 2020. Går det greit uten bil?"

Da så, da skal alle de som klarer uten bil som ikke bor i Oslo ikke svare, det samme med de som ikke bor i oslo men sliter med de samme utfordringene at regjeringen setter opp bomstasjoner/ stenger parkeringsplasser/ innfører ekstrautgifter men har ingen gode kollektivalternativ.

 

 

 

Anonymous poster hash: 63587...538

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...