Gå til innhold

Supermamma eller ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigerinne og jeg har diskuter nå om hva folk flest definerer som en supermamma? Hun er en mamma som gjør alt en mamma skal, MEN hun trener og har også et strøkent hjem. Ifølge babyverden er dette definisjonen på en som ikke er "supermamma" og hun får selvfølgelig mye tyn. Jeg er forøvrig det stikk motsatte. Hos meg er det generelt alltid litt rotete og jeg trener ikke - ikke litt engang. Så vi spør dere, bim- og dib-damer, hva definerer dere som supermamma? Vi tenker selv at vi begge er supermammer med og uten rot, hah!

Anonymous poster hash: 44b00...b70

Skrevet

På hvilken måte er dere "supermamma"??

Anonymous poster hash: 85947...ea4

Skrevet

Jeg har sett innleggene hennes på babyverden og det var nok den nedlatende holdningen hennes mot alle som ikke prioriterte som hennes som gjorde at hun fikk litt tyn. Og når hun erklærte seg selv som supermamma ble hun rett og slett litt usmakelig.. Hun har bare et lite barn. Er mer interessert i å høre fra henne når hun har tre barn. Skolebarn, barnehagebarn og baby, alle tre med lakenskrekk, lekser,bursdagsfeiringer og fritidsaktiviteter som skal følges opp osv.

Anonymous poster hash: 2308d...859

Skrevet

En "supermamma" er en mor som tar godt vare på barnet sitt på alle hold. Helt enkelt.

Hennes poeng var at hun TROR at hvis man prioriterer å få rydding/vask inn på timeplanen, så går det fint. At man ikke må velge å oppdra barnet sitt eller å ha et pent og ryddig hjem. Jeg kjenner jo henne og vet jo hvor mye tid hun bruker på andre ting..

Skrevet

En "supermamma" er en mor som tar godt vare på barnet sitt på alle hold. Helt enkelt.

Hennes poeng var at hun TROR at hvis man prioriterer å få rydding/vask inn på timeplanen, så går det fint. At man ikke må velge å oppdra barnet sitt eller å ha et pent og ryddig hjem. Jeg kjenner jo henne og vet jo hvor mye tid hun bruker på andre ting..

Jo, men hvis det stemmer at hun har ett barn, så er det veldig lett å si. Da er jeg også supermamma. Hadde aldri trodd jeg skulle kvalifisere til det. :P

Anonymous poster hash: 28796...41f

Skrevet

Jo, men hvis det stemmer at hun har ett barn, så er det veldig lett å si. Da er jeg også supermamma. Hadde aldri trodd jeg skulle kvalifisere til det. :P

Hvorfor ikke? :P

Skrevet

Hvorfor ikke? :P

Fordi grunnen til at jeg bare har ett barn er fordi jeg ikke orker flere. :P

Skrevet

Det er et utrolig dårlig grunnlag :P er det virkelig en forskjell på å være en "supermamma" eller en god mor? Jeg ser virkelig ikke forskjellen. Det kommer jo selvfølgelig andre på hva du legger i utrykket selv, men allikevel.. anser du deg selv som en god mor?

Skrevet

Det er et utrolig dårlig grunnlag :P er det virkelig en forskjell på å være en "supermamma" eller en god mor? Jeg ser virkelig ikke forskjellen. Det kommer jo selvfølgelig andre på hva du legger i utrykket selv, men allikevel.. anser du deg selv som en god mor?

Det gjør jeg, men de to tingene er ikke det samme i min bok. En supermamma er en som klarer mer enn de fleste andre. Som f.eks. klarer å sjonglere en full (gjerne krevende) jobb i tillegg til flere(!) barn og likevel ha alt på stell både når det gjelder barn, hus og seg selv.

Skrevet

Hvis hun er en supermamma, så tror jeg at jeg er supermamma.

Har vært alene med 2 barn i 8 år, og da 100% alene. Heller ikke noe hjelp av familie eller venner. Ene barnet har noen diagnoser og spesielle behov. Og jeg har vært der 100% for begge barna, hele veien. Gjør alt jeg kan for at de skal ha det bra. Har gitt de masse opplevelser. Og støttet de i alle deres ønsker, håp og drømmer. Og jeg er der. Selv om største nå er 15 år, så er jeg der hele tiden, stiller opp, prater med henne og finner på ting.

Og jeg er faktisk utrolig stolt av meg selv.

Anonymous poster hash: ea802...6c8
Skrevet

Har vært alene med 2 barn i 8 år, og da 100% alene. Heller ikke noe hjelp av familie eller venner. Ene barnet har noen diagnoser og spesielle behov. Og jeg har vært der 100% for begge barna, hele veien. Gjør alt jeg kan for at de skal ha det bra. Har gitt de masse opplevelser. Og støttet de i alle deres ønsker, håp og drømmer. Og jeg er der. Selv om største nå er 15 år, så er jeg der hele tiden, stiller opp, prater med henne og finner på ting.

Der har du en supermamma. ;)

Skrevet

Det gjør jeg, men de to tingene er ikke det samme i min bok. En supermamma er en som klarer mer enn de fleste andre. Som f.eks. klarer å sjonglere en full (gjerne krevende) jobb i tillegg til flere(!) barn og likevel ha alt på stell både når det gjelder barn, hus og seg selv.

Okei, men da var vi forskjellige syn på dette. Å være mamma er ikke en enkel rolle, så om du gjør det bra, har du lov til å gi deg selv cred.

Skrevet

Jeg fant for øvrig den tråden du snakker om, og hun fremstår virkelig ufyselig. Skjønner godt at hun får mye tyn.

Skrevet

Dere høres ut som mødre som alle andre. Noen trener og noen ikke. De fleste gjør så godt de kan. Hva faen er en supermamma?

Skrevet

Dere høres ut som mødre som alle andre. Noen trener og noen ikke. De fleste gjør så godt de kan. Hva faen er en supermamma?

Det er det jeg mener óg. Er ikke en supermamma "bare" en mamma?

Skrevet

All ære til deg. Du er dritflink!

Skrevet

Da er hun ikke nødvendigvis en super MAMMA. Men en super organisator. Det er noe helt annet.

Anonymous poster hash: b7a68...273

Skrevet

Da er hun ikke nødvendigvis en super MAMMA. Men en super organisator. Det er noe helt annet.

Enig med deg. Jeg har 1 barn og jeg gir alt for han. Ikke så mye å organisere, men du er en like god mor som meg, bare bedre å organisere.

Anonymous poster hash: 62778...ce5

Skrevet

Har noen link til tråden?

Anonymous poster hash: acb30...6d5

Skrevet

Hva er alt på stell da? Strøkent hus? Jobb? Mange venner og en perfekt kropp? I mitt hode gjør ingen av disse tingene noen til supermamma, men de utelukker heller ikke at man er en. Supermamma må jo være noe relatert til barnet. En mamma som slenger seg i sofaen sammen med poden og engasjerer seg i Fantorangens verden, synes jeg er fint. De andre tingene, har virkelig ingenting å si for barnets forhold til moren.

Anonymous poster hash: af097...b42

Skrevet

Når noen sier supermamma tenker jeg på den mammaen som har flere barn, jobb, fint hus, trener masse og allikevel alltid stiller opp som for eksempel klassekontakt og baker hver gang det trengs, og som får det til å se lett ut ;) Selv føler jeg meg som en god mamma. Jeg stiller opp og gjør mye med barna, dra på tur i skog og mark, følger opp lekser og aktiviteter, spiller brettspill og leker med dem, leste mye for dem før (nå leser de mye selv;), lager mye forskjellig hjemmelaget middag stort sett hver dag, og tar barna med på besøk til venner og familie. Derimot er husarbeid ikke alltid høyeste prioritet, jeg trener ikke utover vanlig aktivitet gåturer/ski/sykkel, jeg melder meg som klassekontakt med super intensjoner, men synes ofte det er stress og ender alltid med å bake seeeint på kvelden dagen før foreldremøte ;)

Anonymous poster hash: d9bf1...480

Skrevet

Hva er alt på stell da? Strøkent hus? Jobb? Mange venner og en perfekt kropp? I mitt hode gjør ingen av disse tingene noen til supermamma, men de utelukker heller ikke at man er en. Supermamma må jo være noe relatert til barnet. En mamma som slenger seg i sofaen sammen med poden og engasjerer seg i Fantorangens verden, synes jeg er fint. De andre tingene, har virkelig ingenting å si for barnets forhold til moren.

Anonymous poster hash: af097...b42

Enig. Barna bryr seg fint lite om mor har stor omgangskrets, six pack og brettekanter i lintøyskapet. Det viktige er nærhet, tid og tilstedeværelse.

Anonymous poster hash: acb30...6d5

Skrevet

Vi legger nok forskjellig i begrepet, men for å presisere da, så mener jeg at hun lager sunn mat fra bunnen hver dag, har kontroll på alle barnas ting, merker alle klær, baker med barna, leser for dem, spiller spill med dem, tar dem med på skogsturer og andre aktiviteter, stiller opp i fau og på barnas fritidsaktiviteter, jobber OG har et rent og ryddig hus. Og alt med et smil og aldri uttrykk for slitenhet. ;)

(Man blir i hvertfall ikke supermamma av å klare å ta seg av ett barn og ha et ryddig hus samtidig. Sånn jeg ser det da.)

Men i mitt hode er det ikke nødvendigvis et mål å være en supermamma. Man kan være en veldig god mamma uten å være supermamma. På samme måte som man kan være en veldig god mann uten å være supermann. :P

Skrevet

Selvfølgelig bryr ikke barnet seg om det. Men hun fikk høre at hun var "i hvert fall ikke en supermamma" på grunn av at hun gjør disse tingene og i følge bv-damene at hun ikke bruker noen tid på barnet sitt. Poenget hennes har vel hele tiden vært at så lenge du gjør en god jobb (med barnet), så er du hva hun anser som en supermamma. Og at om man virkelig vil, så får man tid til alle de andre tingene som å feks ha et strøkent hjem og trene. Hun har aldri påstått at hun er noe bedre enn andre, men det er dette hun prioriterer når hun har ledig tid. Jeg prioriterer ikke disse tingene når jeg har ledig tid, men anser meg selv som en like god mor som henne.

Skrevet

Selvfølgelig bryr ikke barnet seg om det. Men hun fikk høre at hun var "i hvert fall ikke en supermamma" på grunn av at hun gjør disse tingene og i følge bv-damene at hun ikke bruker noen tid på barnet sitt. Poenget hennes har vel hele tiden vært at så lenge du gjør en god jobb (med barnet), så er du hva hun anser som en supermamma. Og at om man virkelig vil, så får man tid til alle de andre tingene som å feks ha et strøkent hjem og trene. Hun har aldri påstått at hun er noe bedre enn andre, men det er dette hun prioriterer når hun har ledig tid. Jeg prioriterer ikke disse tingene når jeg har ledig tid, men anser meg selv som en like god mor som henne.

Vel, en supermamma er ikke så nedlatende som det hun var i den tråden, men er et godt forbilde for barna sine. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...