Gå til innhold

Er det noen som har barn med STORE mandler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 10 må nok mest sannsynlig fjerne dem. De er store hele tiden, men sjelden infeksjon, halsbetennelse 1-2 ganger i året. Flere med barn med store mandler, selv når barnet er friskt ?

Jeg bare ser for meg at når mandlene er så store så blir operasjonen enda værre. Større sår, mer blødning, mer komplikasjoner osv....noen med erfaringer?

Anonymous poster hash: 2d22a...975

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har en 7 åring med store mandler. Alltid forkjølet. Slimer hele tiden. Trodde først det var astma, kols eller allergi, utredet for alt, det var ingenting. Så fant de ut for at han har enorme mandler, når han ikke har infeksjon, og enda større når han har infeksjon. Han kan blant annet ikke leke ute når d er mye pollen eller for kaldt for manglene svømmer og tetter halsen hans og han får pusteproblemer. Legene vil helst ikke operere de, siden de er så utrolig store og det vil skape vanskligheter, men om det ikke er blitt bedre innen neste år så må de opereres vekk.

Anonymous poster hash: 55ec4...18c

Skrevet

Mandlene svulmer opp og tetter halsen hans*

Anonymous poster hash: 55ec4...18c

Skrevet

Oi, hørtes voldsomt ut! Min jente har heldigvis ikke like store problemer med mandlene, men de er store som to druer hele året, men hakket værre når de er betente. Håper gutten din blir bedre da 😊

Skrevet

Min datter hadde gigantiske mandler. Når hun gapte og strakk ut tungen vistes ikke drøvelen eller åpningen til svelget, det var bare to digre "masser" nedi halsen.

Hun hadde utallige ørebetennelser, halsbetennelser og luftveisinfeksjoner, på det hyppigste hver 3.uke. Gikk ikke an å planlegge ferie feks, fordi hun alltid ble syk.

Fikk de operere bort når hun var 4. Hun ble både sydd og brent i halsen, og hun hadde smerter i en hel uke. Vanligvis går det over etter 2-3 dager, har jeg forstått.

MEN: det var det absolutt verdt! Hun er nå frisk som en fisk! Jeg får mareritt bare jeg tenker tilbake på de utallige gangene med tvangsmedisinering, 40,5 i tp, innleggelser og våkennetter.

Anonymous poster hash: 5dab6...442

Skrevet

takk for svar. Legene sier vel om mandlene er FOR store for operasjon....

Annonse

Skrevet

takk for svar. Legene sier vel om mandlene er FOR store for operasjon....

Men hvis de ikke forårsaker infeksjoner er det vel heller ingen grunn til å operere? Det er et ikke helt risikofritt inngrep, og som du vet: svært smertefullt etterpå.

Jeg ville bare latt det være! Når barnet blir større og får større forhold i svelget vil mandlene ikke være i veien uansett!

Anonymous poster hash: 5dab6...442

Skrevet

To av jentene mine har store mandler. Minste på 2 år spiser mindre og mindre pga det. De er så store at de nesten står inntil hverandre. Skal på ønh om en mnd.

Jenta på 5 har tidvis vondt i halsen, men ikke hatt noe infeksjon. Likevel sa legen at vi måtte komme når hun var plaget slik at de fikk dokumentert det tilfelle hun må operere.

Anonymous poster hash: a7008...c3c

Skrevet

Min hadde digre mandler over en lengre periode. Hadde sjelden halsbetennelse, men mye hosting, kremting, sure oppstøt og spiste dårlig. Tilslutt var det så ille at mandlene møttes på midten og det var bare såvidt hun fikk presset mat forbi. Operasjonen gikk veldig greit og hun hadde ikke verre komplikasjoner enn vanlig tror jeg. Veldig greit de første dagene, deretter noen dager med mye smerter og så helt fin. Tror hun var hjemme fra skolen litt over ei uke.

Skrevet

Sønnen min hadde veldig store mandler, ØNH-legen sa de var som to golfballer. Han hadde ikke noe problemer med sykdom pga de, var frisk som en fisk. Men han snorket som et uvær og hadde pustestopp på natta. Hørtes helt grusomt ut!

Var 3,5 da han fjernet de, var veldig vondt de første dagene og husker at han hostet opp en del blod da skorpene sprakk, men tror ikke det var unormalt vondt.

Skrevet

Sønnen min tok sine når han var to pga mange infeksjoner, snorking, problemer med å spise og pustestopp. Gikk fint, men var jo vondt i nesten to uker.

Selv var jeg også plaget mye oppgjennom, mye syk, mye vondt, dårlig ånde og mye snorking. Fikk tilslutt fjernet dem når jeg var 30. Var helt jævlig! Vondt som fy og spiste ikke på to uker, gikk ned mange kilo. MEN fikk "nytt liv"! Alle disse plagene forsvant, har knapt vært forkjølet etter det. Anbefaler faktisk å få tatt mandlene så tidlig som mulig om de er store og til mye bry! Værre å ta de jo større en er og en slipper jo da alle disse årene med plager. Tror neppe noen med mandel"plager" vokser dette av seg altså.

Anonymous poster hash: 16039...9de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...