Anonym bruker Skrevet 20. februar 2016 #26 Skrevet 20. februar 2016 Da skal du ringe ambulanse. Du setter ikke egen helse i fare ved å ringe ambulanse. Er det mulig.. Anonymous poster hash: 9c223...f13 Hva mener du med "er det mulig"? Jeg hadde selvsagt ringt ambulanse! Det jeg lurer på er ikke etikken i disse situasjonene, men hva loven faktisk sier. Jeg tror de aller fleste mennesker ville ha hjulpet etter evne i de situasjonene jeg har beskrevet, men jeg lurer altså på hva man er forpliktet til etter loven. § 288 sier: "Med fengsel inntil 3 år straffes den som hensetter en annen i hjelpeløs tilstand med fare for liv, kropp eller helse. På samme måte straffes den som unnlater å gi hjelp til noen i hjelpeløs tilstand som vedkommende har en plikt til å dra omsorg for." Jeg lurer på hva "hensette" betyr i sammenhengen. Jeg tolker det som at man da må ha forvoldt personens skader og så forlatt vedkommende. Men mulig "hensette" i denne sammenhengen også kan bety å observere og forlate? Anonymous poster hash: 49c0f...2ce Jamen du sa det jo akkurat!? Det står i loven at du er PLIKTET til å hjelpe, dersom det IKKE setter ditt eget liv og helse i fare. Hvis du ser en som ligger i en blodpøl er du pliktet til å hjelpe, dersom det ikke setter ditt liv i fare. Loven blir praktisert ut i fra omstendighetene som foreligger.... Dersom du eksempelvis ser en ligge i en blodpøl i gata, men at flere allerede har kommet til unnsetning er ikke plikten der .. osv. Det virker som om flere her har problemer med å forstå at jeg ikke er ute etter å finne en lovtekst som tillater meg å oppføre meg umenneskelig, og at jeg kun er nysgjerrig på å finne ut hva loven egentlig sier om dette, ettersom jeg har lest en del ting som motsier hverandre. Jeg ville ha ringt ambulanse uansett om jeg var forpliktet eller ikke, og det tror jeg de aller fleste andre ville gjort også. Jeg lurte på hvordan lovteksten skulle forstås (mulig det er klart for andre, men for meg er det ikke soleklart hva "hensette" betyr i denne sammenhengen). Jeg HÅPER virkelig at det betyr at man ikke kan snu ryggen til et hjelpeløst menneske med loven i hånd. HI Anonymous poster hash: 49c0f...2ce Ingen tror at du mener deg selv, så slutt å snakke som om du føler deg truffet. Men velg eksempler det går an å diskutere! Loven sier vel at du HAR en plikt - men at den kan settes til side hvis en inngripen blir farlig for deg selv. Kort sagt er du lovpålagt å hjelpe, men ikke å ofre deg. Anonymous poster hash: f78d9...28a "Slutt å snakke som om du føler deg truffet"? Hvorvidt jeg føler meg truffet eller ikke er det da bare jeg som kan avgjøre! Nå føler jeg meg altså ikke personlig krenket, men blir irritert over å bli misforstått med vilje. Jeg brukte ekstreme eksempler med vilje, for å tydeliggjøre poenget mitt. HI Anonymous poster hash: 49c0f...2ce
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2016 #27 Skrevet 20. februar 2016 Da skal du ringe ambulanse. Du setter ikke egen helse i fare ved å ringe ambulanse. Er det mulig.. Anonymous poster hash: 9c223...f13 Hva mener du med "er det mulig"? Jeg hadde selvsagt ringt ambulanse! Det jeg lurer på er ikke etikken i disse situasjonene, men hva loven faktisk sier. Jeg tror de aller fleste mennesker ville ha hjulpet etter evne i de situasjonene jeg har beskrevet, men jeg lurer altså på hva man er forpliktet til etter loven. § 288 sier: "Med fengsel inntil 3 år straffes den som hensetter en annen i hjelpeløs tilstand med fare for liv, kropp eller helse. På samme måte straffes den som unnlater å gi hjelp til noen i hjelpeløs tilstand som vedkommende har en plikt til å dra omsorg for." Jeg lurer på hva "hensette" betyr i sammenhengen. Jeg tolker det som at man da må ha forvoldt personens skader og så forlatt vedkommende. Men mulig "hensette" i denne sammenhengen også kan bety å observere og forlate? Anonymous poster hash: 49c0f...2ce Jamen du sa det jo akkurat!? Det står i loven at du er PLIKTET til å hjelpe, dersom det IKKE setter ditt eget liv og helse i fare. Hvis du ser en som ligger i en blodpøl er du pliktet til å hjelpe, dersom det ikke setter ditt liv i fare. Loven blir praktisert ut i fra omstendighetene som foreligger.... Dersom du eksempelvis ser en ligge i en blodpøl i gata, men at flere allerede har kommet til unnsetning er ikke plikten der .. osv. Det virker som om flere her har problemer med å forstå at jeg ikke er ute etter å finne en lovtekst som tillater meg å oppføre meg umenneskelig, og at jeg kun er nysgjerrig på å finne ut hva loven egentlig sier om dette, ettersom jeg har lest en del ting som motsier hverandre. Jeg ville ha ringt ambulanse uansett om jeg var forpliktet eller ikke, og det tror jeg de aller fleste andre ville gjort også. Jeg lurte på hvordan lovteksten skulle forstås (mulig det er klart for andre, men for meg er det ikke soleklart hva "hensette" betyr i denne sammenhengen). Jeg HÅPER virkelig at det betyr at man ikke kan snu ryggen til et hjelpeløst menneske med loven i hånd. HI Anonymous poster hash: 49c0f...2ce Ingen tror at du mener deg selv, så slutt å snakke som om du føler deg truffet.Men velg eksempler det går an å diskutere! Loven sier vel at du HAR en plikt - men at den kan settes til side hvis en inngripen blir farlig for deg selv. Kort sagt er du lovpålagt å hjelpe, men ikke å ofre deg. Anonymous poster hash: f78d9...28a "Slutt å snakke som om du føler deg truffet"? Hvorvidt jeg føler meg truffet eller ikke er det da bare jeg som kan avgjøre! Nå føler jeg meg altså ikke personlig krenket, men blir irritert over å bli misforstått med vilje. Jeg brukte ekstreme eksempler med vilje, for å tydeliggjøre poenget mitt. HI Anonymous poster hash: 49c0f...2ce Og det var da de ble som aller mest utydelige. Anonymous poster hash: f78d9...28a
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2016 #28 Skrevet 20. februar 2016 Da skal du ringe ambulanse. Du setter ikke egen helse i fare ved å ringe ambulanse. Er det mulig.. Anonymous poster hash: 9c223...f13 Hva mener du med "er det mulig"? Jeg hadde selvsagt ringt ambulanse! Det jeg lurer på er ikke etikken i disse situasjonene, men hva loven faktisk sier. Jeg tror de aller fleste mennesker ville ha hjulpet etter evne i de situasjonene jeg har beskrevet, men jeg lurer altså på hva man er forpliktet til etter loven. § 288 sier: "Med fengsel inntil 3 år straffes den som hensetter en annen i hjelpeløs tilstand med fare for liv, kropp eller helse. På samme måte straffes den som unnlater å gi hjelp til noen i hjelpeløs tilstand som vedkommende har en plikt til å dra omsorg for." Jeg lurer på hva "hensette" betyr i sammenhengen. Jeg tolker det som at man da må ha forvoldt personens skader og så forlatt vedkommende. Men mulig "hensette" i denne sammenhengen også kan bety å observere og forlate? Anonymous poster hash: 49c0f...2ce Jamen du sa det jo akkurat!? Det står i loven at du er PLIKTET til å hjelpe, dersom det IKKE setter ditt eget liv og helse i fare. Hvis du ser en som ligger i en blodpøl er du pliktet til å hjelpe, dersom det ikke setter ditt liv i fare. Loven blir praktisert ut i fra omstendighetene som foreligger.... Dersom du eksempelvis ser en ligge i en blodpøl i gata, men at flere allerede har kommet til unnsetning er ikke plikten der .. osv. Det virker som om flere her har problemer med å forstå at jeg ikke er ute etter å finne en lovtekst som tillater meg å oppføre meg umenneskelig, og at jeg kun er nysgjerrig på å finne ut hva loven egentlig sier om dette, ettersom jeg har lest en del ting som motsier hverandre. Jeg ville ha ringt ambulanse uansett om jeg var forpliktet eller ikke, og det tror jeg de aller fleste andre ville gjort også. Jeg lurte på hvordan lovteksten skulle forstås (mulig det er klart for andre, men for meg er det ikke soleklart hva "hensette" betyr i denne sammenhengen). Jeg HÅPER virkelig at det betyr at man ikke kan snu ryggen til et hjelpeløst menneske med loven i hånd. HI Anonymous poster hash: 49c0f...2ce Ingen tror at du mener deg selv, så slutt å snakke som om du føler deg truffet.Men velg eksempler det går an å diskutere! Loven sier vel at du HAR en plikt - men at den kan settes til side hvis en inngripen blir farlig for deg selv. Kort sagt er du lovpålagt å hjelpe, men ikke å ofre deg. Anonymous poster hash: f78d9...28a "Slutt å snakke som om du føler deg truffet"? Hvorvidt jeg føler meg truffet eller ikke er det da bare jeg som kan avgjøre! Nå føler jeg meg altså ikke personlig krenket, men blir irritert over å bli misforstått med vilje. Jeg brukte ekstreme eksempler med vilje, for å tydeliggjøre poenget mitt. HI Anonymous poster hash: 49c0f...2ce Og det var da de ble som aller mest utydelige. Anonymous poster hash: f78d9...28a Da får du mene det. Selv mener jeg at ekstreme eksempler gjør en problemstilling svært tydelig. HI Anonymous poster hash: 49c0f...2ce
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2016 #29 Skrevet 20. februar 2016 Da skal du ringe ambulanse. Du setter ikke egen helse i fare ved å ringe ambulanse. Er det mulig.. Anonymous poster hash: 9c223...f13 Hva mener du med "er det mulig"? Jeg hadde selvsagt ringt ambulanse! Det jeg lurer på er ikke etikken i disse situasjonene, men hva loven faktisk sier. Jeg tror de aller fleste mennesker ville ha hjulpet etter evne i de situasjonene jeg har beskrevet, men jeg lurer altså på hva man er forpliktet til etter loven. § 288 sier: "Med fengsel inntil 3 år straffes den som hensetter en annen i hjelpeløs tilstand med fare for liv, kropp eller helse. På samme måte straffes den som unnlater å gi hjelp til noen i hjelpeløs tilstand som vedkommende har en plikt til å dra omsorg for." Jeg lurer på hva "hensette" betyr i sammenhengen. Jeg tolker det som at man da må ha forvoldt personens skader og så forlatt vedkommende. Men mulig "hensette" i denne sammenhengen også kan bety å observere og forlate? Anonymous poster hash: 49c0f...2ce Jamen du sa det jo akkurat!? Det står i loven at du er PLIKTET til å hjelpe, dersom det IKKE setter ditt eget liv og helse i fare. Hvis du ser en som ligger i en blodpøl er du pliktet til å hjelpe, dersom det ikke setter ditt liv i fare. Loven blir praktisert ut i fra omstendighetene som foreligger.... Dersom du eksempelvis ser en ligge i en blodpøl i gata, men at flere allerede har kommet til unnsetning er ikke plikten der .. osv. Det virker som om flere her har problemer med å forstå at jeg ikke er ute etter å finne en lovtekst som tillater meg å oppføre meg umenneskelig, og at jeg kun er nysgjerrig på å finne ut hva loven egentlig sier om dette, ettersom jeg har lest en del ting som motsier hverandre. Jeg ville ha ringt ambulanse uansett om jeg var forpliktet eller ikke, og det tror jeg de aller fleste andre ville gjort også. Jeg lurte på hvordan lovteksten skulle forstås (mulig det er klart for andre, men for meg er det ikke soleklart hva "hensette" betyr i denne sammenhengen). Jeg HÅPER virkelig at det betyr at man ikke kan snu ryggen til et hjelpeløst menneske med loven i hånd. HI Anonymous poster hash: 49c0f...2ce Ingen tror at du mener deg selv, så slutt å snakke som om du føler deg truffet.Men velg eksempler det går an å diskutere! Loven sier vel at du HAR en plikt - men at den kan settes til side hvis en inngripen blir farlig for deg selv. Kort sagt er du lovpålagt å hjelpe, men ikke å ofre deg. Anonymous poster hash: f78d9...28a "Slutt å snakke som om du føler deg truffet"? Hvorvidt jeg føler meg truffet eller ikke er det da bare jeg som kan avgjøre! Nå føler jeg meg altså ikke personlig krenket, men blir irritert over å bli misforstått med vilje. Jeg brukte ekstreme eksempler med vilje, for å tydeliggjøre poenget mitt. HI Anonymous poster hash: 49c0f...2ce Og det var da de ble som aller mest utydelige. Anonymous poster hash: f78d9...28a Da får du mene det. Selv mener jeg at ekstreme eksempler gjør en problemstilling svært tydelig. HI Anonymous poster hash: 49c0f...2ce Og derfor ender du med å sitte og skjelle ut meddebattanter og forsvare eksemplene dine, som er så fjerne at de er umulig å forholde seg til, i stedet for å diskutere jussen. Anonymous poster hash: f78d9...28a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå