Gå til innhold

Kan man få straff for å kjøre med en linse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg øvelseskjørte i dag. Har -2.75 i styrke på øynene. Etter 30 min merket jeg at jeg hadde mistet den ene linsen min. Jeg kjørte til siden og byttet plass, slik at min samboer tok over kjøringen. Ja, det var sløvt og ikke meningen å kjøre med dårlig syn. Stoppet jo med en gang jeg merket det.. Tok lang tid før jeg merket det, da det øyet med godt syn tar over styringen, så ser ut som jeg har godt syn. men jeg fikk noe i mitt gode øye, og måtte lukke det, og da så jeg at jeg ikke så noe med mitt andre øye. Men jeg ble nysgjerrig, kan man bli straffet for å kjøre med dårlig syn på det ene øyet?

Anonymous poster hash: e77bd...e11

Skrevet

Jeg hadde blitt straffet for det, for det står i mitt førerkort at jeg må kjøre med briller/linser på grunn av svært dårlig syn

Anonymous poster hash: 095de...bc7

Skrevet

Kravet for å ha lov å kjøre bil er at man ser godt nok med begge øynene åpne, så ingen ville fått bot for å kjøre med en linse. Tror ikke politiet ville oppdaget det heller.

Anonymous poster hash: a3abe...10e

Skrevet

Kravet for å ha lov å kjøre bil er at man ser godt nok med begge øynene åpne, så ingen ville fått bot for å kjøre med en linse. Tror ikke politiet ville oppdaget det heller.Anonymous poster hash: a3abe...10e

Hvor står det? Jeg kjenner folk som er blinde på ett øye som har fått lappen og selv ser jeg bare bevegelige fargeklatter uten briller og linser. Står som sagt på førerkortet mitt at jeg må ha briller/linser når jeg kjører, men har jo fått lappen.

Skrevet

Kravet for å ha lov å kjøre bil er at man ser godt nok med begge øynene åpne, så ingen ville fått bot for å kjøre med en linse. Tror ikke politiet ville oppdaget det heller.Anonymous poster hash: a3abe...10e

Hvor står det? Jeg kjenner folk som er blinde på ett øye som har fått lappen og selv ser jeg bare bevegelige fargeklatter uten briller og linser. Står som sagt på førerkortet mitt at jeg må ha briller/linser når jeg kjører, men har jo fått lappen.

Reglene sier at man må se bokstaver av en hvis størrelse på en viss avstand. Det man det uten bruker/linser, så har man lov å kjøre uten briller/linser, ser man det ikke uten, bare med, så må man ha briller eller linser. HI hadde linse på et øye og med begge øynene åpne så hun godt og da kjørte hun lovlig. Hadde hun blir stoppet i en kontroll hvor de hadde sjekket synet, hadde hun det det hun skulle fordi hun med begge øynene åpne så godt. Politiet vilje ikke begynt å sjekke øynene hennes for å se om hun hadde på en eller to linser.

Skrevet

Reglene sier at man må se bokstaver av en viss størrelse på en viss avstand. Set man det uten briller/linser, så har man lov å kjøre uten briller/linser, ser man det ikke uten, bare med, så må man ha briller eller linser. HI hadde linse på et øye og med begge øynene åpne så hun godt og da kjørte hun lovlig. Hadde hun blir stoppet i en kontroll hvor de hadde sjekket synet, hadde hun sett det hun skulle fordi hun med begge øynene åpne så godt. Politiet ville ikke begynt å sjekke øynene hennes for å se om hun hadde på en eller to linser.

Burde lest gjennom, ble noen skrivefeil, rettet dem opp nå.

Skrevet

Jeg tok lappen i mai og har dårlig syn.

Før man får ta lappen så sender man inn "søknad om førerkort", og der kryssa jeg av på at jeg hadde dårlig syn, samt at jeg leverte inn en attest fra en optiker som bekrefta at med linser/briller var det helt greit å kjøre bil. 

Jeg hadde nok ikke kunnet kjørt videre forsvarlig med en linse, ei heller om jeg var veldig trøtt, eller hadde mageknip over en viss grense osv. Det er ditt ansvar at du er i stand til å kjøre bilen. Om du hadde kræsha og det så hadde kommet fram at du med en linse så så dårlig at du hadde forårsaket ulykken hadde du kunnet bli straffet for dette, men i en rutinekontroll eller annet trur jeg ikke det hadde hverken hadde blitt oppdaget, og om det hadde blitt det det så hadde du nok ikke fått bot, men en beskjed om å ikke kjøre videre før du hadde to linser, evnt fått noen til å hente deg og bilen.

Ha alltid et par ekstra linser med deg i bilen er mitt tips! :)

Anonymous poster hash: 78d23...de9
Skrevet

Hvor står det? Jeg kjenner folk som er blinde på ett øye som har fått lappen og selv ser jeg bare bevegelige fargeklatter uten briller og linser. Står som sagt på førerkortet mitt at jeg må ha briller/linser når jeg kjører, men har jo fått lappen.Anonymous poster hash: 095de...bc7

Reglene sier at man må se bokstaver av en hvis størrelse på en viss avstand. Det man det uten bruker/linser, så har man lov å kjøre uten briller/linser, ser man det ikke uten, bare med, så må man ha briller eller linser. HI hadde linse på et øye og med begge øynene åpne så hun godt og da kjørte hun lovlig. Hadde hun blir stoppet i en kontroll hvor de hadde sjekket synet, hadde hun det det hun skulle fordi hun med begge øynene åpne så godt. Politiet vilje ikke begynt å sjekke øynene hennes for å se om hun hadde på en eller to linser. Anonymous poster hash: a3abe...10e

Okei, takk for svar. Ja, jeg ser jo godt med en linse. Ser jo bokstaver osv på avstand. Merker jo ikke at jeg har på en linse før jeg kun ser med det øyet uten linse. Da ser jeg jo nærmest ingenting.

Skrevet

Jeg tok lappen i mai og har dårlig syn.Før man får ta lappen så sender man inn "søknad om førerkort", og der kryssa jeg av på at jeg hadde dårlig syn, samt at jeg leverte inn en attest fra en optiker som bekrefta at med linser/briller var det helt greit å kjøre bil.  Jeg hadde nok ikke kunnet kjørt videre forsvarlig med en linse, ei heller om jeg var veldig trøtt, eller hadde mageknip over en viss grense osv. Det er ditt ansvar at du er i stand til å kjøre bilen. Om du hadde kræsha og det så hadde kommet fram at du med en linse så så dårlig at du hadde forårsaket ulykken hadde du kunnet bli straffet for dette, men i en rutinekontroll eller annet trur jeg ikke det hadde hverken hadde blitt oppdaget, og om det hadde blitt det det så hadde du nok ikke fått bot, men en beskjed om å ikke kjøre videre før du hadde to linser, evnt fått noen til å hente deg og bilen.Ha alltid et par ekstra linser med deg i bilen er mitt tips! :)Anonymous poster hash: 78d23...de9

takk for svar. Om det skjedde en ulykke så hadde det ikke vært pga dårlig syn, for har perfekt syn med en linse. Men om jeg hadde mistet min andre linse så hadde jeg hatt dårlig syn, derfor jeg kjørte til siden, slik at vi byttet sjåfør. Skal fra nå av ha med et par briller i bilen, i tilfelle jeg mister begge linsene. Merker jo ikke at en linse er vekk før man kun seer med øyet uten linse :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...