Gå til innhold

Hvorfor vil dere kalle ungene deres for...

Anbefalte innlegg

Selvoppdikta navn, navn som ligner på både navnet på sykdommer og kroppsdeler, eller amerikanske navn som ikke kan uttales på norsk?

Noen fjerner en bokstav eller 2 på opprinnelige navn.

Hvorfor?

Ja, folk bestemmer selv bla bla bla..

Jeg lurer på hvorfor jeg.

Anonymous poster hash: 10db2...140

Fortsetter under...

For de skal være så kule, trendige og at den lille prinsessen\prinsen skal være unik og det skal alle skjønne..

Anonymous poster hash: 2ba85...b06

Så de som gir ungene "tretten på dusinet"-navn, også kalt tradisjonelle navn, ønsker bare at barnet skal tilpasse seg mengden helt anonymt?

Anonymous poster hash: 086cc...830

Annonse

Er veldig mange navn som DIB-hønsa PÅSTÅR er hjemmelaget, men om man hadde giddi å sjekket navnet ser man at det ofte kan spores tilbake til 1800-tallet og vel så det. Anonymous poster hash: 51cab...1bd

Veldig sant! Bare fordi noen ikke har hørt navnet før, må det liksom være oppdiktet/hjemmesnekret. De aller fleste navnene som er blitt omtalte her inne er gamle navn eller navn som er mye brukt i andre europeiske navn. Dessuten har alle navn vært oppdiktet på et tidspunkt. Hvordan tror folk ellers at navn blir til?

Anonymous poster hash: 08ac5...3f8

De fleste navn som her inne blir stemplet som hjemmelagde viser seg i praksis å være gamle navn som bare ikke har vært så mye brukt de siste 50-100 årene.

Fullstendig tull å stemple navn negativt for å være hjemmelagde. Alle navn har på et eller annet tidspunkt i historien blitt lagd for første gang av en person et eller annet sted.

Man kan ofte undre seg over hvorfor folk velger de navne de gjør, men det har mer med ens personlige smak og referanser å gjøre enn med navnene. F eks traff jeg en som hadde kaldt sønnen sin Jens. Mange vil si det er superflott mens for meg blir det litt sånn. Jaha. Hvorfor nå det. Det enkle svar er rett og slett at man har forskjellig smak og tilknytning og familiehistorie og dermed tar forskjellige valg.

Det finns mange navn jeg ikke ville valgt. Men det gjør meg ikke til et bedre menneske enn dem som velger akkurat disse navn til barna sine - og omvent. ;)

Anonymous poster hash: 0f13c...e69
Gjest Antarctica

Veldig mange av de som blir kalt hjemmesnekra, er også hjemmesnekra.

Men hvis man virkelig ønsker barnet skal måtte gjenta seg hver eneste gang det møter et nytt menneske i sitt liv, så kjør på. For samme hva vi eller mor og far mener om navnet, så er det det som blir resultatet.

Neimen, det var da voldsomt! Jeg er veldig interessert i hvilket navn dere ikke klarer å uttale på norsk jeg? Hva er det som er så vanskelig? Hvordan hadde det vært dersom vi kun hadde et klippe norske navn vi kunne velge mellom. Kjedelig spør du meg, og det er faktisk ikke så mange EKTE norske navn om du skal være så sær.

Hurra for mangfoldet spør du meg :hoppendeglad: 

Anonymous poster hash: a31a6...103

Annonse

Neimen, det var da voldsomt! Jeg er veldig interessert i hvilket navn dere ikke klarer å uttale på norsk jeg? Hva er det som er så vanskelig? Hvordan hadde det vært dersom vi kun hadde et klippe norske navn vi kunne velge mellom. Kjedelig spør du meg, og det er faktisk ikke så mange EKTE norske navn om du skal være så sær.

Jeg har nylig lurt på disse navnene:

Aimeé

Ava

Theya

Maksymilian

Anonymous poster hash: 91c28...0d6

Jeg har nylig lurt på disse navnene:

Aimeé

Ava

Theya

Maksymilian

Anonymous poster hash: 91c28...0d6

Men hvis man virkelig ønsker barnet skal måtte gjenta seg hver eneste gang det møter et nytt menneske i sitt liv, så kjør på. For samme hva vi eller mor og far mener om navnet, så er det det som blir resultatet.

Netopp. Alle navn er i utgangspunktet hjemmesnekra. ;)

Gjest Antarctica

Nei, de springer ut av et eksisterende språk.

Nei, de springer ut av et eksisterende språk.

Joda, men på et eller annet tidspunkt var det en som fant på å bruke det til navn første gang, så på det tidspunkt var det hjemmesnekra. :D

Jeg ville at min eldste skulle hete Sean fordi min bestemor var irsk og hennes far het John og på irsk blir det Sean.

Sean går i 6 klasse?

Anonymous poster hash: a7e4f...67c

Nei. Han fikk ikke navnet Sean .

Jepp så de som kaller dem Ola, Anna ,Cecilie og Thomas de går det 13 av på dusinet og skal ikke bli noe stort. Like fjernt å si dette av meg som at noen mener at anderledes navn er mer unike og skal bli noe stort... Hva med smaken er som baken enkelt og greit?

Anonymous poster hash: d63c3...019

Fordi mange har ræva smak, men kanskje først og fremst fordi de mangler ressurser til å se hva navnet sier om dem selv - og de samme menneskene er også derfor ekstremt hårsåre på å få seg fortalt at navn har en hel masse med klasse og ressurser å gjøre.

Selvoppdikta navn, navn som ligner på både navnet på sykdommer og kroppsdeler, eller amerikanske navn som ikke kan uttales på norsk?

Noen fjerner en bokstav eller 2 på opprinnelige navn.

Hvorfor?

Ja, folk bestemmer selv bla bla bla..

Jeg lurer på hvorfor jeg.

Anonymous poster hash: 10db2...140

Pga du sier svaret sjølv.

Ja, folk bestemmer selv bla bla bla.

Og du lurer på hvorfor. Du har svart på det .

Anonymous poster hash: fefbd...e13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...