Gå til innhold

Hunden vår er gravid med en politihund. Har vi noen rettigheter her?

Anbefalte innlegg

Rettigheter? Du har ingen *rettigheter*. Du har egentlig bare plikter, slik jeg ser det, du må ta vare på hunden din og sørge for at valpene får gode hjem. Det er mye arbeid.

Du bør også diskutere saken med hannhundeier før du begynner å håve inn penger på valpene. Ikke sikkert at han/hun blir så fornøyd hvis du tar ekstra betalt for valpene fordi far er politihund, uten å betale for parringen.

Dessuten må du sjekke med raseklubben om begge foreldrene har helsetestene som evt trengs for å få registrert et kull i orden.

Anonymous poster hash: 2226a...e7a

jeg tenker at når politihundfar ikke klarer å holde styr på bikkja så får han ha det så godt og at disse ekstra pengene er meg vel unt. Jeg blir jo på en måte bestemor til disse små nøstene 😊💕

Anonymous poster hash: cfa4d...f85

Du får ikke stamtavle på dem uten at hannhundeieren skriver under. Det vil nok være vel verdt pengene å få den underskriften.

Forøvrig: Dette er virkelig en typisk BIM-tråd. "Hvilke rettigheter har jeg" uten å tenke på mulige krav.

Fortsetter under...

Det som bekymrer meg er at du har latt din hund parre med en politi hund og du virker ikke som du har så mye peiling.

Politi hunder spesielt Schæfer, Malinois er harde hunder og krever eiere som vet hva som kreves av rasen. Og spesielt Schæfer rasen har så mye problemer med HD og siden du ikke ser ut til å ha så mye peiling så tviler jeg at tispa di er helsesjekket for hd og det som kreves av raseklubbe,

Jeg håper virkelig at det er av retriever rasen du har og du har en tispe som er parret med en retriever eller en av de andre rasene som er mildere i lynne for om det er av de to overnevnte så må man virkelig sosialisere og legge ned mye arbeid for å få valper som er gode i hode. Også kreves det mye for å finne nye eiere som vet hva som vil kreves og kan gi hundene riktig stimuli som de trengs.

Det finnes så mange som bare har valper fordi det er søt og ønsker og tjene masse penger, det er ikke rik mans jobb det og ha valper, hva om tispa di får problemer under fødsel og må inn og ta haste keisersnitt. Det er så mange problemer som kan oppstå med både mor og barn...

Jeg håper virkelig du leser deg opp på hva som kreves av deg og at du får helse sjekket tispa så fort som over hode mulig.

Anonymous poster hash: 46b48...b44

Signerer alt dette!!!

Utrolig hvor mange drittsvar folk kommer med, synes dere at dere er morsomme når dere svarer som femåringer? Hva vet dere om HI sin situasjon? Den kunne ha vært slik at hennes hund stod i bånd eller befant seg på HI sin eiendom, og da er det faktisk eieren til hannhunden som har alt ansvar. Hvis begge hundene var løse på nøytralt område, er ansvaret delt. Vi har opplevd før at vår hund stod på kjetting og ble da befruktet av en hund som tilhørte en av naboens gjester, som ikke gadd å passe på hunden sin. Selv om man har en hund så kan man ikke holde den i poten hele dagen eller se etter den 24/7. Er hunden på eiers eiendom og/eller forsvarlig satt i hundegård eller på kjetting, så har man gjort det man kan. Hva sier eieren til hannhunden, HI? Har han noen løsninger på problemet? Hvis hunden var løs utenfor eiers kontroll ville jeg også ha ansett det som allmenfarlig, da en politihund gjerne er trent på å bite for å skade. Ikke noe særlig å ha noe sånt springende rundt uten tilsyn.

En tispe med løpetid kan da ikke stå ute uten tilsyn. Det er like uansvarlig som å la hannhunden stikke avgårde for å parre seg. Nylig hørte jeg om en tispe som var i innegjerdet hage alene i 5 minutter og hannhunden gravde seg under gjerdet for å parre seg. Tisper med løpetid kan aldri være ute uten tilsyn, og hvis du ikke takler det får du heller kastrere hunden din.

Så du mener man skal ta fri fra jobb eller ta bikkja med på jobb når den har løpetid? Gjør DU det, eller har du aldri hatt hund? Man får heller ikke sterilisert hunder uten særlig grunn, det er ikke det samme som med katter. Enkelte hunder er utehunder og står ute hele året. Skal man holde den plutselig inne 10 timer per dag i en uke? Man har i utgangspunktet ikke rett til å gå over annen manns eiendom uten tillatelse, ei heller slippe løs bikkja si i annen manns hage. Hvis bikkja du slipper gjør skade på eiendommen, blir du erstatningsansvarlig. Vil tro det samme gjelder tjuvparring.

Jeg har hund selv ja. De aller fleste hunder bor inne i huset.

Hvis hunden står ute hele dagen mens man er på jobb er det jo ekstra viktig at man sikrer den når den har løpetid siden det er mange timer hvor hannhunder har tilgang til den. F eks bruke en type hundegård hvor hannen ikke klarer å parre seg gjennom nettingen, eller dobbel netting, eller ha hunden inne den perioden, eller ha hundepass mens man er på jobb, osv.

Hvis man skal ha ukastrert tispe er det en del av å være en ansvarlig hundeeier å sørge for at hannhunder ikke kan komme til mens den har løpetid.

Hanner kastreres, tisper steriliseres....

Anonymous poster hash: c6233...af7

Enda et bevis på at vedkommende ikke er hundeeier og bare synser.

Mens det at hi kaller hunden sin gravid er helt innafor.

Anonymous poster hash: a7b22...3c3

Utrolig hvor mange drittsvar folk kommer med, synes dere at dere er morsomme når dere svarer som femåringer? Hva vet dere om HI sin situasjon? Den kunne ha vært slik at hennes hund stod i bånd eller befant seg på HI sin eiendom, og da er det faktisk eieren til hannhunden som har alt ansvar. Hvis begge hundene var løse på nøytralt område, er ansvaret delt. Vi har opplevd før at vår hund stod på kjetting og ble da befruktet av en hund som tilhørte en av naboens gjester, som ikke gadd å passe på hunden sin. Selv om man har en hund så kan man ikke holde den i poten hele dagen eller se etter den 24/7. Er hunden på eiers eiendom og/eller forsvarlig satt i hundegård eller på kjetting, så har man gjort det man kan. Hva sier eieren til hannhunden, HI? Har han noen løsninger på problemet? Hvis hunden var løs utenfor eiers kontroll ville jeg også ha ansett det som allmenfarlig, da en politihund gjerne er trent på å bite for å skade. Ikke noe særlig å ha noe sånt springende rundt uten tilsyn.

En tispe med løpetid kan da ikke stå ute uten tilsyn. Det er like uansvarlig som å la hannhunden stikke avgårde for å parre seg. Nylig hørte jeg om en tispe som var i innegjerdet hage alene i 5 minutter og hannhunden gravde seg under gjerdet for å parre seg. Tisper med løpetid kan aldri være ute uten tilsyn, og hvis du ikke takler det får du heller kastrere hunden din.

Så du mener man skal ta fri fra jobb eller ta bikkja med på jobb når den har løpetid? Gjør DU det, eller har du aldri hatt hund? Man får heller ikke sterilisert hunder uten særlig grunn, det er ikke det samme som med katter. Enkelte hunder er utehunder og står ute hele året. Skal man holde den plutselig inne 10 timer per dag i en uke? Man har i utgangspunktet ikke rett til å gå over annen manns eiendom uten tillatelse, ei heller slippe løs bikkja si i annen manns hage. Hvis bikkja du slipper gjør skade på eiendommen, blir du erstatningsansvarlig. Vil tro det samme gjelder tjuvparring.

Hvis hunden står ute hele dagen mens man er på jobb er det jo ekstra viktig at man sikrer den når den har løpetid siden det er mange timer hvor hannhunder har tilgang til den. F eks bruke en type hundegård hvor hannen ikke klarer å parre seg gjennom nettingen, eller dobbel netting, eller ha hunden inne den perioden, eller ha hundepass mens man er på jobb, osv.

Hvis man skal ha ukastrert tispe er det en del av å være en ansvarlig hundeeier å sørge for at hannhunder ikke kan komme til mens den har løpetid.

Så du mener at en hundeeier som har sin hund på kjetting eller i hundegård utenfor sitt hus på sin egen eiendom er like ansvarlig for tjuvparring som en som slipper bikkja si fritt (særlig en politihund som er trent på å skade folk og dyr) overalt? Virkelig? Mener du da at hvis noen gjør innbrudd i din bil som står låst, men ikke i garasje, så er det du selv som har like mye skyld som tyven? Interessant standpunkt... Hundepass mens man er på jobb? Lever du i Hollywood eller? :D :biggrin: Du leverer sikkert hunden i hundebarnehage disse dagene da :D :biggrin:

I kjetting, ja helt klart. Man lar da ikke en tispe med løpetid stå ute i bare kjetting hele dagen mens man selv er på jobb?

I hundegård blir linjene litt mer uklare, men siden man vet at hanner kan komme til og parre seg, vil man som ansvarlig tispeeier unngå dette.

Hvis tispa står ute i hundegård og blir gravid, vil man ikke ane noe som helst om hvem som er far til valpene. Dette fungerer ikke som "straff" for uansvarlige hannhundeiere, det er kun tispa og tispeeieren som taper på dette. Du kan hevde bastant at dette ene og alene er hannhundeierens feil og hunden skulle jo ikke ha vært på din eiendom, men det er du som står igjen med gravid tispe og må betale alle utgifter og oppdra og selge blandingsvalper.

Så hvis man bryr seg om tispa vil man sikre den mens den har løpetid.

Spørsmålet var om begge var like uansvarlige som du skrev før, ikke hvem som må bære konsekvensene. Du mente at det er like uansvarlig å ha tispa i hundegård mens man er på jobb som å la hannhunden springe løs overalt og parre seg med alt og alle. Man kan ikke sikre ting 100 % til enhver tid. Dine forslag til hundepass mens man er på jobb er det ingen som bruker i Norge. De aller fleste har ikke råd til det.

For det første, ingen av forslagene mine koster nødvendigvis penger. Med hundepass mente jeg en venn eller familiemedlem.

For det andre vet vi ikke om denne hannhunden løper løs rundt overalt og parrer seg med alt og alle. Det kan vi vel nesten garantere at den ikke gjør siden det er snakk om en politihund. Hvis en hannhund lukter løpetid, kan den fort smette ut og parre seg og være hjemme igjen 10 minutter senere.

Ja, jeg mener at som tispeeier er det uansvarlig å la en tispe med løpetid stå i hundegård uten tilsyn hele dagen, når man vet at hannhunder kan komme til og parre seg. Som tispeeier har man like mye ansvar for å unngå tjuvparring som en hannhundeier.

Ja, det er også uansvarlig å la hannhunder løpe rundt og parre seg med hvem de vil.

Så med andre ord, de som har jobb bør ikke ha tispehunder. Greit.

Jeg syns vel forøvrig at ingen som lar hunden være alene i 10 timer bør ha hund, uavhengig av kjønn. Og hvem har de ute i kjetting i timesvis uten tilsyn?

Og du skriver som alle som har tisper har bikkja si ute under arbeidstiden. Jeg kjenner ingen. Det må da være mindretallet i så fall. Litt av noen slutninger du kommer med.

Nå tror jeg egentlig at dette bare er trolling, men jeg velger å svare seriøst.

1. Du har ingen rettigheter. Kanskje kan du be eieren av hannhunden om å være med å spleise på ei abortsprøyte - hvis du er heldig.

2. Dette vil bli bastarder uansett om både tispa og hannhunden er av samme rase. Dere har ikke fått godkjent paringen og det vil derfor ikke bli registrert. 

3. JEG hadde ALDRI kjøpt en slik hund hvor det står i annonsen at far er politihund, men hvor det ikke finnes papirer til å støtte denne påstanden.

Hva du skal ta i pris for hvert hode av bastarder? Tja, kanskje 5000. Men så tenker du nå "jøye meg så mye penger!" Vel det er ikke det. Du skal følge opp tispa med å dra til veterinær. 2000 for ultralyd. Kanskje blir tispa syk og hun må få keisersnitt? Smekk på 10-30 000. Alle valpene skal ha for. Du skal vaske dritt hele døgnet i 2 mnd +. Alle valpene må til veterinær og der må du kanskje betale 1500-3000 kr pr valp med tanke på helseattest, chip og vaksine. Billig? Kommer du til å tjene maaaaasse penger? 

Anonymous poster hash: 825d4...29a

Rettigheter? Du har ingen *rettigheter*. Du har egentlig bare plikter, slik jeg ser det, du må ta vare på hunden din og sørge for at valpene får gode hjem. Det er mye arbeid.

Du bør også diskutere saken med hannhundeier før du begynner å håve inn penger på valpene. Ikke sikkert at han/hun blir så fornøyd hvis du tar ekstra betalt for valpene fordi far er politihund, uten å betale for parringen.

Dessuten må du sjekke med raseklubben om begge foreldrene har helsetestene som evt trengs for å få registrert et kull i orden.

jeg tenker at når politihundfar ikke klarer å holde styr på bikkja så får han ha det så godt og at disse ekstra pengene er meg vel unt. Jeg blir jo på en måte bestemor til disse små nøstene 😊💕

Anonymous poster hash: cfa4d...f85

Du får ikke stamtavle på dem uten at hannhundeieren skriver under. Det vil nok være vel verdt pengene å få den underskriften.

Forøvrig: Dette er virkelig en typisk BIM-tråd. "Hvilke rettigheter har jeg" uten å tenke på mulige krav.

Underskrift fra hanhundeier har ingen betydning, stamtavle på valpene får hun ikke uten å ha et registrert oppdrett, samt at parringen må være forhåndsgodkjent av NKK.

Anonymous poster hash: 2a0d9...71e

Annonse

Kjenner jeg blir litt provosert av å lese at folk som lar hunden være alene 10 timer om dagen ikke burde ha hund! Vi har en elghund, hu er ute i hundegården, som forøvrig er større enn kontoret mitt, mens vi er på jobb. Hu sover inne om natta, og er med oss de resterende 14 timene i døgnet. Hu har løpetid nå, og står i hundegården som normalt. Uansvarlig?  

Jeg har ingen erfaring, men vil påstå at det skal mye til å få til noen tjuvparring gjennom nettingen på hundegården?  

Hu kommer ikke ut, og ingen kommer inn. 

Du er klar at de kan parre igjennom nettingen og. Trenger ikke å være fysisk inni eller uten for gården. Har hørt om mange som har parret igjennom bur gittere fordi at man trodde at så lenge man skilte de ved og putte den ene i et bur. Men de klarer og finne en eller annen måte og få det til. Men de fleste seriøse hundeeiere tar iallefall abortsprøyte når uhellet først er ute. Eller seriøse hundeeiere lar nå ikke det skje ved og etterlate bikkjene sine alene uten observasjon en hel arbeids dag ute. 

Gjest Antarctica

Kommer an på. Var parringen frivillig? Hvis ikke ville jeg anmeldt bikkja og søkt grov erstatning, samt fått politihunden avsatt. Seff.

Anonymous poster hash: b6975...083

Politihundenes Særskilte Etterforskningsorgan må gå dette nøye etter i sømmene!

Du er klar at de kan parre igjennom nettingen og. Trenger ikke å være fysisk inni eller uten for gården. Har hørt om mange som har parret igjennom bur gittere fordi at man trodde at så lenge man skilte de ved og putte den ene i et bur. Men de klarer og finne en eller annen måte og få det til. Men de fleste seriøse hundeeiere tar iallefall abortsprøyte når uhellet først er ute. Eller seriøse hundeeiere lar nå ikke det skje ved og etterlate bikkjene sine alene uten observasjon en hel arbeids dag ute. 

Ja, har lest at folk mener dette er mulig. Men da har vel hunden(e) stått ute 24 timer i døgnet under hele løpetida vil jeg tro?

Tispa vår er i dag 18 av løpetida si, og har vært inne frem til i dag, eller ute under oppsyn. En gjennomsnittlig tispe er vel mest mottakelig for parring mellom dag 11 og 14 et sted. Dette varierer jo sikkert fra hund til hund og rase til rase, men velger å tro at det nogenlunde greit for meg å la vår være ute i hundegården, hvor hu stortrives, i stedet for inne på kjøkkenet, når vi har kommet så langt i løpetida? 

Og uansett, selvfølgelig vil det bli satt sprøyte om jeg mistenker at det har skjedd en tjuvparring. 

Som sagt, har ingen erfaring, så bra med innspill! 

Endret av prøvedokka

Annonse

Hanner kastreres, tisper steriliseres....

Anonymous poster hash: c6233...af7

Nei, begge kjønn kastreres.

Helt riktig!

Anonymous poster hash: 1574a...d88

Kommer an på. Var parringen frivillig? Hvis ikke ville jeg anmeldt bikkja og søkt grov erstatning, samt fått politihunden avsatt. Seff.

Anonymous poster hash: b6975...083

Politihundenes Særskilte Etterforskningsorgan må gå dette nøye etter i sømmene!

Og sedelighetsavsnittet.

Anonymous poster hash: a7b22...3c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...