Gå til innhold

Hvordan skal man uttale Mäthildè?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Latterlig å bruke accent grave når det er et norsk navn. Latterlig å bruke accent i et navn sånn i det hele tatt egentlig.

Anonymous poster hash: 46e51...0ee

Jeg tenkte det samme. Og jeg tenkte også at de har gitt/ vurderer å gi sitt barn dette navnet stavet på denne måten ikke aner hva aksenten og tødlene betyr for uttalen. At det bare blir pynt for at navnet skal se litt kulere, mer annerledes og mer eksotisk ut.

Annonse

Latterlig å bruke accent grave når det er et norsk navn. Latterlig å bruke accent i et navn sånn i det hele tatt egentlig.

Jeg tenkte det samme. Og jeg tenkte også at de har gitt/ vurderer å gi sitt barn dette navnet stavet på denne måten ikke aner hva aksenten og tødlene betyr for uttalen. At det bare blir pynt for at navnet skal se litt kulere, mer annerledes og mer eksotisk ut.

Veldig enig. 😑

Mæ-thill-dææ.

Accent grave er vel et av de tegnene som blir mest misbrukt her til lands. Jeg har sett mange gutter/menn skrive navnet sitt Andrè. Og ja, da uttales det Andrææ. 

Ser man på ulike språk, så klarer jeg ikke så et land som ville skrevet dette navnet slik heller. Aldri sett det skrevet slik. Noen som har tøyset med deg, HI, eller har du faktisk sett det noe sted?

Andrè er da helt vanlig. Uttaler det andree, ikke som "noen andre"

Anonymous poster hash: 74083...5d8

Aksenten skal være den andre veien for at navnet skal uttales på vanlig måte: André, ikke Andrè

Anonymous poster hash: e56fc...9e5

Andrè er da helt vanlig. Uttaler det andree, ikke som "noen andre"

Anonymous poster hash: 74083...5d8

Ja, det er veldig viktig at den står andre veien - André uttales And-ree, mens Andrè uttales And-rææ. Akkurat som man uttaler première (premi-ære). Men altså, det er jo derfor det blir full forvirring når vi nordmenn drar slike tegn inn i vårt språk, tegn som veldig mange ikke vet hvordan man egentlig bruker.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...