Gå til innhold

Er dette en god eller dårlig lønn?

Anbefalte innlegg

Samboeren min har en master han fullførte i 2014 og er utdannet siviløkonom. Han jobber i privat sektor, kun dagtid og har ca 430 000 i året.. Er ikke det en dårlig lønn? Skal sies han ikke hadde erfaring fra feltet før han startet da, naturlig nok. Får jo frynsegoder slik som fleksitid og det er jo kjempebra med små unger i hus. Tenker bare at jeg som kommende vernepleier med en bachelor vil ligge på omtrent samme lønn i starten, og enda mer i lønn med turnustillegg om noen år. Han skatter jo også normalt da, synes bare 25 000 kr i mnd er "lite" utbetalt med en såpass lang utdanning bak seg. Skal sies at han kun har jobbet der i litt over et år da, så kan vel ikke forvente så mye?..

Anonymous poster hash: 537fa...b12

Fortsetter under...

Han går sikkert fortere opp i lønn enn deg. Lønn ser annerledes ut når målt over lengre tid.

Ja, det er jo sant. Min maxlønn vil sikkert ikke være mer enn nært 500 000 med full ansennitet og tillegg, med bachelor altså. 

Det er ikke en spesielt bra lønn nei, men tror den er veldig normal med tanke på erfaring osv. Nå er jo arbeidsmarkedet veldig presset, noe arbeidsgivere er klar over. De trenger da ikke å bruke lønn som lokkemiddel for å få gode ansatte. Men vil tro han raskt vil øke i lønn når denne arbeidsledighetskneika er over.

Anonymous poster hash: 90928...3b5

Det kommer jo veldig an på hva han jobber med da. Det er ikke alltid man får lønn basert på hvor lenge du har gått på skole. 

jeg har jobbet en del år nå og er siviløkonom, men begynte som innkjøper og begynte vel på rett rundt 350.000 for 5 år siden og har nå 630.000 så har økt litt og det kommer helt an på bransjer og ansvar har jeg merket. 

Anonymous poster hash: d0277...12a

Det kommer jo veldig an på hva han jobber med da. Det er ikke alltid man får lønn basert på hvor lenge du har gått på skole. 

jeg har jobbet en del år nå og er siviløkonom, men begynte som innkjøper og begynte vel på rett rundt 350.000 for 5 år siden og har nå 630.000 så har økt litt og det kommer helt an på bransjer og ansvar har jeg merket. 

Regnskapsfører.. 630 000 er jo en bra lønn det da :) Håper han får seg en bedre betalt jobb en dag, hvis han vil det selv da. Vi klarer oss jo fint, ikke det altså. 

Annonse

Samme som meg det. Master i rettsvitenskap (jurist), ansatt i staten. Jobbet samme sted siden 2006. Elendig lønn, men pga andre goder, som fleksitid og sikker jobb, holder jeg ut.

Anonymous poster hash: dedff...8b6

Regnskapsfører.. 630 000 er jo en bra lønn det da :) Håper han får seg en bedre betalt jobb en dag, hvis han vil det selv da. Vi klarer oss jo fint, ikke det altså.

Hvorfor i all verden vil han jobbe som regnskapsfører hvis han er utdannet siviløkonom? Det er virkelig ikke noe godt betalt jobb altså.

Jobber han på regnskapskontor?

Anonymous poster hash: 9ab22...e47

Samboeren min har en master han fullførte i 2014 og er utdannet siviløkonom. Han jobber i privat sektor, kun dagtid og har ca 430 000 i året.. Er ikke det en dårlig lønn? Skal sies han ikke hadde erfaring fra feltet før han startet da, naturlig nok. Får jo frynsegoder slik som fleksitid og det er jo kjempebra med små unger i hus. Tenker bare at jeg som kommende vernepleier med en bachelor vil ligge på omtrent samme lønn i starten, og enda mer i lønn med turnustillegg om noen år. Han skatter jo også normalt da, synes bare 25 000 kr i mnd er "lite" utbetalt med en såpass lang utdanning bak seg. Skal sies at han kun har jobbet der i litt over et år da, så kan vel ikke forvente så mye?..

Hvor lang utdannelse er siviløkonom?

Anonymous poster hash: 98c56...3b5

Ja, det synes jeg var dårlig. Kjenner ingen siv.ing med så dårlig lønn.

Nå var det ikke snakk om siv.ing., da, men siv.øk. Uansett ikke veldig mye å rope hurra for, men alt er bedre enn ingenting. Et sted må man begynne.

Anonymous poster hash: 49c40...022

Jeg jobber som autorisert regnskapsfører og har 630 000 i året pluss ev bonus. Så synes lønnen i forhold til utdanning som siv. øk er lav, men i forhold til erfaringen er det ikke unormalt lavt i bransjen.

Anonymous poster hash: e1195...34f

Annonse

Ja, det synes jeg var dårlig. Kjenner ingen siv.ing med så dårlig lønn.

Nå var det ikke snakk om siv.ing., da, men siv.øk. Uansett ikke veldig mye å rope hurra for, men alt er bedre enn ingenting. Et sted må man begynne.

Anonymous poster hash: 49c40...022

Jeg skrev feil, mente siv.øk. Jeg er enig i at man må begynne et sted. Heldigvis har ingen jeg kjenner behøvd å begynne så lavt.

Det fleste jeg kjenner med mastergrad begynner på rundt 425 i privatsektor. Det er jo en bra lønn, men til mer du tjener til mer skatter du ;) jeg har 355 i årslønn og utbetalt 22, samboer har 455 og har utbetalt 24-26 så selv om han tjene 100 000 mer enn meg får han bare utbetalt 2-4 mer men det blir jo 24-48000 mer iløpet av året og han får mye mer feriepenger

Jeg tenker det er greit med tanke på erfaring. Ikke spesielt bra, men heller ikke noen dårlig lønn. Det er ikke veldig lenge siden han var ferdig og dette er første(?) jobb. Han vil jo jobbe seg oppover, og mest sannsynlig få andre stillinger etter hvert med bedre og bedre lønn. Men regnskapsfører? Var det eneste jobb han fikk napp på?

Jeg holder på med samme utdannelse og har bare et par år igjen. Jeg håper, og er veldig fornøyd med, en startlønn på noe mellom 400-450. Man må jo begynne et sted og i disse dager (og sikkert noen år fremover) vil nok arbeidsmarkedet være i en dårlig periode. 

I tillegg har han jo en fantastisk arbeidstid med kun dagtid, ingen overtid og fleksitid. Da har man rett og slett dårligere betalt fordi jobben er såpass godt lagt til rette. 

Anonymous poster hash: 3c8b3...4e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...