Gå til innhold

Man samboer skal være kausjonist for broren sin. Men jeg ønsker ikke å vær med

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi eierhuset 50-50 med lånet vårt står i hans navn pga skatt. Kan han være kausjonist med sin del av huset uten meg? Uten at jeg blir involvert?

Anonymous poster hash: 57124...877

Skrevet

Dette høres risky ut når dere eier sammen? Ha du råd til å kjøpe han ut om han må betale brorens lån? Hvis ikke, er han villig til at du, han og barna skal miste eget hus for broren?

Anonymous poster hash: fe8a3...ec3
Skrevet

Han har råd til å betale broren lån om han ikke betaler, uten at vi trenger å selge vårt hus.

Skrevet

Hadde ikke skjedd med mindre vi hadde maaaaaaange millioner ekstra.

Anonymous poster hash: e14a3...c53

Skrevet

Jeg hadde i så tilfelle tatt en veldig god prat med banken og kanskje en advokat også, og så ville jeg insistert på at han ikke fikk være kausjonist "på lånet til broren, men på en spesifikk sum penger og jeg ville vært sikker på at samboeren din fikk beskjed med en gang lånet blir misligholdt slik at han kan sette inn tiltak for ting går helt galt, om det skulle ende sånn.

Men mest av alt ville jeg prøvd å få min mann fra å være kausjonist, men heller finne andre måter å hjelpe på.

Skrevet

Nei, han kan ikke det uten å involvere deg siden dere eier huset sammen. Da må du også signere som kausjonist.

Skrevet

Begge må signere papirene. Mine foreldre er kausjonister for oss. Jeg hadde misforstått, så Hadde bare med pappa i banken, men viste seg at mamma også måtte signere da de eier huset sammen (50/50).

Anonymous poster hash: c1116...27f

Skrevet

Han har råd til å betale broren lån om han ikke betaler, uten at vi trenger å selge vårt hus.

Han bør huske på at beløpet kan bli betydelig større når han evt må betale tilbake. Renter og Strafferenter, gebyrer for alle innkreving ger forsøkt gjort før han evt overtar lånet. Mine foreldre kausjonerte på et lån på 50000 for et vennepar da jeg var liten og endte opp med en regning på 200000 til slutt som var enormt med penger på den tiden. Mulig bankene er blitt flinkere å si i fra om mislighold før beløpet blir enormt. Er en risiko uansett.

Anonymous poster hash: fd191...3c5

Skrevet

Skal han være kausjonist, eller skal han være real kausjonsit? Stille sin eiendom som sikkerhet?

Anonymous poster hash: bb56b...56f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...