Gå til innhold

Fast føde - 4 mnd? Noen gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fast føde fra 4 mnd alder er omdiskutert og jeg opplever at det er 50/50 om man har hatt gode eller dårlige erfaringer med dette på kortere og lengre sikt. Hva var/er dine fordeler og ulemper med å innføre fast føde så tidlig? Sett

Anonymous poster hash: c6416...ae2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke heller google og lese artikler om dette ?

Du vet sikker allerede at det ikke er annbefalt?

Selv om noen har "gode" erfaringer med det.

Flere her inne har også "gode" erfaringer med å røyke og drikke i svangerskapet.

Anonymous poster hash: f1b85...0eb
Skrevet

Kan du ikke heller google og lese artikler om dette ?

Du vet sikker allerede at det ikke er annbefalt?

Selv om noen har "gode" erfaringer med det.

Flere her inne har også "gode" erfaringer med å røyke og drikke i svangerskapet.

Anonymous poster hash: f1b85...0eb

Hvordan kan du sammenligne det å røyke under svangerskapet med å gi barnet fast føde ved 4 mnd?

Vi begynte å gi litt grøt ved 4 mnd. Babyen som da plutselig nesten hele natten, fordi de ble skikkelig gode og mette. Ingen av mine har reagert negativt på å få litt annet enn melk. Man begynner selvsagt i det små, snakker noen få t-skjeer de første gangene. Øker sakte med sikkert.

Anonymous poster hash: 806d0...fd5

Skrevet

Hvis du gir mme er det anbefalt å gi smaksprøver fra 4 mndr. Vet ikke med mm.

Anonymous poster hash: 74a7d...085

Skrevet

Kan du ikke heller google og lese artikler om dette ?Du vet sikker allerede at det ikke er annbefalt? Selv om noen har "gode" erfaringer med det.Flere her inne har også "gode" erfaringer med å røyke og drikke i svangerskapet. Anonymous poster hash: f1b85...0eb

Kanskje du skal Google litt selv og lære litt mer du også..

I forhold til allergier er det anbefalt å innføre smaksprøver fra barnet er 4 -6 mnd. NAAF jobber for å få dett inn i retningslinjene for spedbarnsernæring.

Utdrag fra NAAFs høringssvar som referer til noen relevante studier

Norges Astma- og Allergiforbund deltok i 2013 med innspill under arbeidet med ny retningslinje for spedbarnsernæring i Helsedirektoratet. NAAF fremholdt den gang at å introdusere fast føde ved fire måneder, kan bidra til å forebygge utvikling av allergier. Her støttet vi oss til anbefalinger fra NAAFs legeråd, og andre fagmiljøer.

Siden 2013 er det kommet ytterligere studier som vi mener støtter vårt standpunkt om at barn gradvis bør introduseres for mat fra fire måneder, samtidig som barnet ammes. Vi mener følgende studier og gjennomganger underbygger dette. Referansene er listet opp med nummer til slutt under.

1. a) Ansatte ved Barneklinikken ved Oslo universitetssykehus foretok i 2013 en gjennomgang av flere store studier der man sammenliknet fullamming i seks måneder versus introduksjon av fast føde i denne perioden (Thomassen et al 2013). Gjennomgangen konkluderer med at det ikke finnes overbevisende dokumentasjon for å fraråde introduksjon av fast føde fra fire til seks måneder – verken i forhold til vekst, infeksjonsrisiko eller risiko for overvekt. Derimot viste gjennomgangen at forekomsten av allergier kan reduseres ved tidlig eksponering for små mengder allergener, spesielt dersom barnet får morsmelk samtidig.

B) Denne konklusjonen er også i samsvar med en systematisk analyse fra England fra 2011, som da stilte spørsmål ved WHOs grunnlag for fortsatt å anbefale fullamming i seks måneder (Fewtrell, et al 2011).

2. Rådene om introduksjon av fast føde fra fire måneder er videre i tråd med det finske allergiprogrammet (2008–2018) som har omsatt nyere forskningsfunn på astma- og allergifeltet til praktiske råd for helsepersonell og befolkningen. Ett av rådende er å anbefale amming i seks måneder med introduksjon av fast føde fra 4–6 måneder (Pelkonen et al 2012).

3. Det er en utbredt oppfatning i flere fagmiljøer internasjonalt om at tiden nå er moden for å tenke nytt rundt forebyggende strategier for å redusere en bekymringsfull og urovekkende økning av astma og allergier, både nasjonalt og internasjonalt.

Astma og allergi er kroniske sykdommer med stadig økende forekomst, særlig blant barn og unge. I dag har 1 av 4 barn i Norge en eller flere allergier.

a) Å øke toleransen for vanlig forekommende allergener i miljøet ved gradvis og tidlig i livet å eksponere seg for dem, blir nå trukket fram som en viktig forebyggende strategi. Det er i alderen fire til seks måneder at små barn gjennom tarmens utvikling har et vindu som er avgjørende for immunsystemets utvikling. Ut fra et allergiforebyggende perspektiv er det derfor holdepunkter for å hevde at barnet bør ha smakt på og kunne spise det meste innen seks måneder (AstmaAllergi 2015).

B) En stor peanøttallergistudie fra England konkluderte nylig med at å gi mat tilsatt peanøtt-protein til barn mellom 4 og 11 måneder, forebygger utvikling av peanøttallergi hos barn i høyrisikogruppen for allergi (Du Toit et al 2015). Undersøkelsen har vakt stor internasjonal oppmerksomhet og er en viktig studie som nå peker mot at tidlig og regelmessig inntak av allergen mat reduserer risikoen for utvikling av allergi.

4. a) NAAF ønsker videre å peke på en nyere dansk undersøkelse som viser at morsmelk ikke beskytter mot allergier, og at det således ikke finnes grunnlag for å fraråde tidligere introduksjon av mat enn seks måneder (Jelding-Dannemand et al 2015).

Anonymous poster hash: 62b17...2f7

Skrevet

Ble anbefalt å starte med fast føde ved fire måneder av helsesøster på grunn av litt lav vektoppgang.

Barnet er nå ni måneder og det har vært helt problemfritt. Han har ikke reagert på noe 8g spiser alt han får servert.

Anonymous poster hash: 5f6e3...090

Skrevet

Med nr 1 som jeg delammet var det helt rett for oss å begynne med fast føde da hun var 4 mnd. Ingen problemer med magevondt e.l.

Nr 2 fullammet jeg døgnet rundt og jeg holdt på å bli gal! Derfor begynte jeg med fast føde på henne også da hun var 4 mnd. Forskjellen her var at hun ville absolutt ikke ha, så jeg fullammet henne mer eller mindre til hun ble 1 år. Litt slitsomt...

Man må selv føler hva som er rett. Jeg synes det er tull å begynne for tidlig bare for at de voksne vil. Det er jo ikke sikkert ungen har det behovet. De fleste klarer seg fint med kun morsmelk i 6 mnd. Og det med at man blir mer tolerant av smaker jo tidligere man begynner, er i mine øyne etter egen erfaring bare tull ☺

Skrevet

Vi begynte bittelitt fra 4 mnd alder, etter anbefaling fra helssøster. Begynte med en skje grøt før jeg ammet og økte mengden etter hvert. Etter en stund introduserte vi 4 mnd glass og 4 mnd smoothier, og lot henne få god tid til å venne seg til hver nye smak før vi introduserte neste. Delammet til 8 mnd i tillegg til fast føde.

I starten lot vi henne leke med en skje, slik at hun ble vant til å ha den i munnen.

Anonymous poster hash: a9de6...b78

Skrevet

Jeg leste det jeg fant om dette, og eksperter på området ser ut til å anbefale 4 mnd. Særlig jern får de ofte ikke nok av fra melken allerede da. Og det er bra å starte tidlig for å forebygge allergier. Er jo da snakk om bittesmå smaksprøver og så øker man litt etter hvert. Gjorde ikke dette for min skyld, men for barnet mitt. Er mer gris og styr enn amming.

Merker en annen fordel: når de ble seks måneder var det flere i barselgruppen som stresset med det, kan ta litt tid før de liker/får til å spise annen mat, og en del sliter med magesmerter og sånn i innføringen, og så stresser de over at det tar tid, og plutselig er det sykdom og diverse som setter det tilbake.

Men les deg litt opp selv og gjør det du mener er best og som passer dere. Ikke stol på noe du leser på et forum. Barn er forskjellige også, og noen er kanskje store og trenger mer. Anbefalingene er vel nå 6 mnd, men at smaksprøver fra 4 mnd er greit, og at man kan gi fra 4 mnd ved behov. Ikke begynn for tidlig (før 4 mnd), da tarmene ikke er modne. Og ikke gi nye ting sent på kveld, i tilfelle barnet får en reaksjon.

Anonymous poster hash: 6f306...32e

Skrevet

Var ingen ulemper syns jeg for de skal uansett ikke ha så mye fast føde når de er bare 4 mnd så man kan gi de det lille hjemme og fortsette å gi pupp/mme når man er borte den første tiden, så man slipper å ta med fast føde når man drar bort. Var ganske lett å finne noe å gi, eks mose en gulrot, mose et eple el noe sånt :) Så hvilke ulemper? Er jo anbefalt!

Anonymous poster hash: b516b...c55

Skrevet

Ble anbefalt å starte med fast føde ved fire måneder av helsesøster på grunn av litt lav vektoppgang.

Barnet er nå ni måneder og det har vært helt problemfritt. Han har ikke reagert på noe 8g spiser alt han får servert.

Anonymous poster hash: 5f6e3...090

Samme her (med begge mine). Første ville absolutt ikke ha og er fremdeles ikke glad i mat (5 år nå). Ammet til hun var 16 mnd (delammet fra 9 mnd da jeg begynte å jobbe).

Andre ville ikke ha annet enn grøt første uka etter at hun fikk smake, men det gikk seg til. Delammet fra 5-6 mnd og gjør det fortsatt nå når hun er 8 mnd.

Ingen av dem har reagert negativt på maten med tanke på vondt i magen eller lignende.

Anonymous poster hash: f5eec...afa

Skrevet

Anbefaler deg, og alle andre å lese inne på matportalen - der står alle anbefalinger, og også hvorfor de anbefaler dette, og konsekvenser! Syntes stadig det nevnes at det gikk sååååå fint med magen når grøt ble innført før fire måneder, men ingen nevner nyrene - som er årsaken til at det anbefales å vente! Akkurat som om man kan se nyreproblemer på magen, eller vet hva som kommer til å skje om ett år eller fem...

Lykke til med innføring av fast føde - spennende og gøy å introdusere nye smaker for de små ❤️

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg skal bestille noen bøker om mat for småbarn, skrevet av kvalifisert personell på emnet, ikke en og annen blogger/forumtråd man kan google seg frem til. Og takk for tips fra NAAF og Matportalen. Det skal sjekkes ut. Jeg synes derimot det er greit å få litt personlige erfaringer fra andre, både positive og negative.

Jeg kommer nok til å begynne med smaksprøver når poden er over 5 mnd gammel, for å få en myk overgang for oss begge. Poden er stor for alderen og begynner å bli mer og mer aktiv så føler jeg snart ammer hver hele time mot hver 3-4. time tidligere. Det blir slitsomt i lengden, men kommer til å fortsette ammingen ved siden av fast føde. Jeg undervurderer ikke de gode helseeffektene amming har for barnet.

En ting som jeg synes er interressant er at alle mødre jeg har snakket med om dette, som i dag er bestemødre/oldemødre, kan fortelle at de begynte med fast føde da barna deres var ca 3. måneder. Noen mener det var den tidens anbefaling, andre at det var nødvendig pga kort permisjonstid og vanskelig å kombinere amming med jobb. Noen som kanskje ver om dette en gang ble anbefalt? Bare en "fun fact", og ikke et råd jeg kommer til å følge :)

HI

Anonymous poster hash: c6416...ae2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...