Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #1 Del Skrevet 12. februar 2016 Hun sa jeg har mobile ledd. Googlet det mår jeg kom hjem, og det betyr jo da at leddene er mer bevegelige. Blir fort stiv i nakke, rygg og skuldre. Slik at det verker. Innimellom verker knærne også, men har bare tenkt det er i mitt hode... Hun sa jeg så skjev ut i ryggen.. Også da hun det er lurt å forsette med behandling ellers kan det bli verre! Dette er da min by sin dyktigste massør.. Er det lurt å kontakte kiropraktor for å finne ut om det kan være en leddsykdom!? Jeg ble litt bekymret når jeg googlet og kom over EDS... Også at det er arvelig. Datteren min gikk ikke før hun var 20 mnd og barnehagen har kommentert noen ganger at hun virker stiv i beina under bleieskift og ikke vil løfte beina. Anonymous poster hash: 3b4ba...75a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144261207-var-p%C3%A5-massasje-time-idag-og/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #2 Del Skrevet 12. februar 2016 Jeg har mobile ledd og er smidig som en katt, så da er vi forskjellige. Anonymous poster hash: c9062...3aa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144261207-var-p%C3%A5-massasje-time-idag-og/#findComment-147727819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #3 Del Skrevet 12. februar 2016 Mens jeg har mobile ledd og har en del ryggplager. (Og noen gode partytriks). Går til kiropraktor en rubde i året ca, for vedlikehold. Anonymous poster hash: b3957...7d9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144261207-var-p%C3%A5-massasje-time-idag-og/#findComment-147727828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #4 Del Skrevet 12. februar 2016 Venninnen min har hypermobilitetssyndrom. Du ser det gjerne ved at lett bøyer seg litt lenger enn "rett ut" om du skjønner hva jeg mener.. Hun har også brukt det som partytriks men sliter når enormt med smerter og slitasjeskader desverre. Kan være greit å ta en titt på. Kanskje det er noe forebyggende du kan gjøre. Anonymous poster hash: f96bd...0ba Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144261207-var-p%C3%A5-massasje-time-idag-og/#findComment-147727833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #5 Del Skrevet 12. februar 2016 Det å ha hypermobile ledd er ganske vanlig og trenger ikke være noen spesiell diagnose. Ikke google de diagnosene som går på ekstrem hypermobilitet, for det gjelder mest trolig IKKE deg, da ville massøren bedt deg kontakte lege for utredning. Har man hypermobile ledd så er leddkapslene - som skal hjelpe til med å holde leddene mer på plass - mer bevegelige, du kan tenke deg at det er litt slark i kapslene, noe som tillater større bevegelighet i leddet enn det som er "normalt". Det finnes mange grader av det, men for de aller, aller fleste så er dette ikke noe man trenger oppsøke lege for! De som har fastere leddkapsler (de som ikke er hypermobile), de har den fordelen at de får stabilitet gratis. Leddkapselen gjør jobben sin og de bruker mindre muskelaktivitet til å holde leddet stabilt. Vi som er hypermobil har ikke denne gratis stabiliteten, og vi er dermed mer avhengig av å være sterk i alle stabilitetsmuskulatur i kroppen. Dvs. hvis man er hypermobil så er riktig styrke- og stabilitetstrening veldig viktig - hele livet! Hvis vi har dårligere stabilitet i rygg/nakke så vil de ytre musklene prøve å stabilisere, men de er dårlige på å stabilisere, så de jobber derfor mest uten å gjøre noen nytte for stabiliteten - og resultatet er at man blir raskere stiv i ytre /stor muskulatur i spesielt nakke-rygg-bekken. Skjevheter i ryggen kan også komme i mange ulike grader, veldig mange har en liten skjevhet. Noen ganger er det en medfødt skjevhet, andre ganger er det en skjevhet pga. ulik benlengde, og hos andre igjen kan det være en skjevhet kun pga. skjevt stram muskulatur. Dette kan en fysioterapeut, kiropraktor, manuell terapeut eller naprapat skille mellom. Noen går med store skjevheter uten særlig problemer, andre kan ha problemer kun av små skjevheter, dette er individuelt. At du "ser" skjev ut i ryggen sier lite hverken av hvorfor du er skjev og ev. hva man kan gjøre med det. Du skriver at dette skal være den dyktigste massøren i byen du bor i. Mulig hun er det, men jeg mener at hun ikke har gitt deg god nok informasjon når du sitter igjen og er såpass bekymret etter det hun har sagt. Da har hun ikke gjort en god nok jobb. Jeg får dessverre også en følelse av måten du forteller det hun har sagt, at hun er ute etter å holde på deg som kunde, mer enn kanskje hva som er nødvendig. Mulig jeg tar feil. Men jeg reagerer på at hun ikke har forklart deg det hun har sagt på en måte som gjør at du ikke ble bekymret, jeg reagerer på at hun snakker om en skjevhet i ryggen og sier at hvis du ikke går til behandling så blir du verre, jeg reagerer på at hun ikke har forklart deg at det viktigste når man har hypermobile ledd er å trene-trene-trene. Altså, jeg er enig med henne at du kan ha nytte av massasje på stiv muskulatur når du er ekstra plaget. Men trening vil være langt viktigere for å skape stabilitet (for det er instabiliteten som gjør at du får raskere stive muskler) og dermed være med på å redusere at du utvikler stivhet i muskulaturen. Massasjen vil - uten riktig trening - være mer for å dempe symptomer, det vil ikke gjøre noe med årsaken til at du blir stiv! Så igjen - trening, trening og trening! Stabilitetstrening og styrketrening! Og viktig å bruke riktig teknikk når man trener slik at man ikke (slik hypermobile har en tendens til) å henge på leddene uten å koble inn muskulaturen. Det er tyngre - og mer effektivt - å trene med riktig teknikk og stillinger. Som nr. to er inne på - hypermobile ledd kan også ha noen fordeler, man er som regel mer smidig enn andre. Kvinnelige turnere er f.eks. nesten alltid hypermobile. Når man er hypermobil og har dårligere stabilitet (ikke er så godt trent) så kan man være mer utsatt for å få låsninger i nakke-rygg-bekken, så det å få sjekket det innimellom kan være lurt. Når det gjelder din datter så synes jeg du bare for sikkerhetsskyld kan få sjekket henne. En sjelden gang kan helsepersonell overse f.eks. hofteproblemer eller andre problemer, så når barnehagen mener hun er stivere enn normalt i beina, så ville jeg fått det sjekket mtp. at hun også gikk såpass sent. Det trenger ikke være noe som helst galt med henne, men det kan være greit å få sjekket. En manuellterapeut eller kiropraktor kan være greit, de kan begge henvise henne videre til røntgen av f.eks. hoftene hvis de finner tegn til at det bør gjøres. Av og til er det irriterende at vi ikke har lov å skrive hvilken utdanning vi har, men som du forstår har jeg mer utdanning enn massøren din Anonymous poster hash: a124f...c5b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144261207-var-p%C3%A5-massasje-time-idag-og/#findComment-147727838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #6 Del Skrevet 12. februar 2016 Det å ha hypermobile ledd er ganske vanlig og trenger ikke være noen spesiell diagnose. Ikke google de diagnosene som går på ekstrem hypermobilitet, for det gjelder mest trolig IKKE deg, da ville massøren bedt deg kontakte lege for utredning. Har man hypermobile ledd så er leddkapslene - som skal hjelpe til med å holde leddene mer på plass - mer bevegelige, du kan tenke deg at det er litt slark i kapslene, noe som tillater større bevegelighet i leddet enn det som er "normalt". Det finnes mange grader av det, men for de aller, aller fleste så er dette ikke noe man trenger oppsøke lege for! De som har fastere leddkapsler (de som ikke er hypermobile), de har den fordelen at de får stabilitet gratis. Leddkapselen gjør jobben sin og de bruker mindre muskelaktivitet til å holde leddet stabilt. Vi som er hypermobil har ikke denne gratis stabiliteten, og vi er dermed mer avhengig av å være sterk i alle stabilitetsmuskulatur i kroppen. Dvs. hvis man er hypermobil så er riktig styrke- og stabilitetstrening veldig viktig - hele livet! Hvis vi har dårligere stabilitet i rygg/nakke så vil de ytre musklene prøve å stabilisere, men de er dårlige på å stabilisere, så de jobber derfor mest uten å gjøre noen nytte for stabiliteten - og resultatet er at man blir raskere stiv i ytre /stor muskulatur i spesielt nakke-rygg-bekken. Skjevheter i ryggen kan også komme i mange ulike grader, veldig mange har en liten skjevhet. Noen ganger er det en medfødt skjevhet, andre ganger er det en skjevhet pga. ulik benlengde, og hos andre igjen kan det være en skjevhet kun pga. skjevt stram muskulatur. Dette kan en fysioterapeut, kiropraktor, manuell terapeut eller naprapat skille mellom. Noen går med store skjevheter uten særlig problemer, andre kan ha problemer kun av små skjevheter, dette er individuelt. At du "ser" skjev ut i ryggen sier lite hverken av hvorfor du er skjev og ev. hva man kan gjøre med det. Du skriver at dette skal være den dyktigste massøren i byen du bor i. Mulig hun er det, men jeg mener at hun ikke har gitt deg god nok informasjon når du sitter igjen og er såpass bekymret etter det hun har sagt. Da har hun ikke gjort en god nok jobb. Jeg får dessverre også en følelse av måten du forteller det hun har sagt, at hun er ute etter å holde på deg som kunde, mer enn kanskje hva som er nødvendig. Mulig jeg tar feil. Men jeg reagerer på at hun ikke har forklart deg det hun har sagt på en måte som gjør at du ikke ble bekymret, jeg reagerer på at hun snakker om en skjevhet i ryggen og sier at hvis du ikke går til behandling så blir du verre, jeg reagerer på at hun ikke har forklart deg at det viktigste når man har hypermobile ledd er å trene-trene-trene. Altså, jeg er enig med henne at du kan ha nytte av massasje på stiv muskulatur når du er ekstra plaget. Men trening vil være langt viktigere for å skape stabilitet (for det er instabiliteten som gjør at du får raskere stive muskler) og dermed være med på å redusere at du utvikler stivhet i muskulaturen. Massasjen vil - uten riktig trening - være mer for å dempe symptomer, det vil ikke gjøre noe med årsaken til at du blir stiv! Så igjen - trening, trening og trening! Stabilitetstrening og styrketrening! Og viktig å bruke riktig teknikk når man trener slik at man ikke (slik hypermobile har en tendens til) å henge på leddene uten å koble inn muskulaturen. Det er tyngre - og mer effektivt - å trene med riktig teknikk og stillinger. Som nr. to er inne på - hypermobile ledd kan også ha noen fordeler, man er som regel mer smidig enn andre. Kvinnelige turnere er f.eks. nesten alltid hypermobile. Når man er hypermobil og har dårligere stabilitet (ikke er så godt trent) så kan man være mer utsatt for å få låsninger i nakke-rygg-bekken, så det å få sjekket det innimellom kan være lurt. Når det gjelder din datter så synes jeg du bare for sikkerhetsskyld kan få sjekket henne. En sjelden gang kan helsepersonell overse f.eks. hofteproblemer eller andre problemer, så når barnehagen mener hun er stivere enn normalt i beina, så ville jeg fått det sjekket mtp. at hun også gikk såpass sent. Det trenger ikke være noe som helst galt med henne, men det kan være greit å få sjekket. En manuellterapeut eller kiropraktor kan være greit, de kan begge henvise henne videre til røntgen av f.eks. hoftene hvis de finner tegn til at det bør gjøres. Av og til er det irriterende at vi ikke har lov å skrive hvilken utdanning vi har, men som du forstår har jeg mer utdanning enn massøren din Anonymous poster hash: a124f...c5b Er du fysio? Men takk for utfyllende svar Anonymous poster hash: 3b4ba...75a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144261207-var-p%C3%A5-massasje-time-idag-og/#findComment-147727848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #7 Del Skrevet 12. februar 2016 Det å ha hypermobile ledd er ganske vanlig og trenger ikke være noen spesiell diagnose. Ikke google de diagnosene som går på ekstrem hypermobilitet, for det gjelder mest trolig IKKE deg, da ville massøren bedt deg kontakte lege for utredning. Har man hypermobile ledd så er leddkapslene - som skal hjelpe til med å holde leddene mer på plass - mer bevegelige, du kan tenke deg at det er litt slark i kapslene, noe som tillater større bevegelighet i leddet enn det som er "normalt". Det finnes mange grader av det, men for de aller, aller fleste så er dette ikke noe man trenger oppsøke lege for! De som har fastere leddkapsler (de som ikke er hypermobile), de har den fordelen at de får stabilitet gratis. Leddkapselen gjør jobben sin og de bruker mindre muskelaktivitet til å holde leddet stabilt. Vi som er hypermobil har ikke denne gratis stabiliteten, og vi er dermed mer avhengig av å være sterk i alle stabilitetsmuskulatur i kroppen. Dvs. hvis man er hypermobil så er riktig styrke- og stabilitetstrening veldig viktig - hele livet! Hvis vi har dårligere stabilitet i rygg/nakke så vil de ytre musklene prøve å stabilisere, men de er dårlige på å stabilisere, så de jobber derfor mest uten å gjøre noen nytte for stabiliteten - og resultatet er at man blir raskere stiv i ytre /stor muskulatur i spesielt nakke-rygg-bekken. Skjevheter i ryggen kan også komme i mange ulike grader, veldig mange har en liten skjevhet. Noen ganger er det en medfødt skjevhet, andre ganger er det en skjevhet pga. ulik benlengde, og hos andre igjen kan det være en skjevhet kun pga. skjevt stram muskulatur. Dette kan en fysioterapeut, kiropraktor, manuell terapeut eller naprapat skille mellom. Noen går med store skjevheter uten særlig problemer, andre kan ha problemer kun av små skjevheter, dette er individuelt. At du "ser" skjev ut i ryggen sier lite hverken av hvorfor du er skjev og ev. hva man kan gjøre med det. Du skriver at dette skal være den dyktigste massøren i byen du bor i. Mulig hun er det, men jeg mener at hun ikke har gitt deg god nok informasjon når du sitter igjen og er såpass bekymret etter det hun har sagt. Da har hun ikke gjort en god nok jobb. Jeg får dessverre også en følelse av måten du forteller det hun har sagt, at hun er ute etter å holde på deg som kunde, mer enn kanskje hva som er nødvendig. Mulig jeg tar feil. Men jeg reagerer på at hun ikke har forklart deg det hun har sagt på en måte som gjør at du ikke ble bekymret, jeg reagerer på at hun snakker om en skjevhet i ryggen og sier at hvis du ikke går til behandling så blir du verre, jeg reagerer på at hun ikke har forklart deg at det viktigste når man har hypermobile ledd er å trene-trene-trene. Altså, jeg er enig med henne at du kan ha nytte av massasje på stiv muskulatur når du er ekstra plaget. Men trening vil være langt viktigere for å skape stabilitet (for det er instabiliteten som gjør at du får raskere stive muskler) og dermed være med på å redusere at du utvikler stivhet i muskulaturen. Massasjen vil - uten riktig trening - være mer for å dempe symptomer, det vil ikke gjøre noe med årsaken til at du blir stiv! Så igjen - trening, trening og trening! Stabilitetstrening og styrketrening! Og viktig å bruke riktig teknikk når man trener slik at man ikke (slik hypermobile har en tendens til) å henge på leddene uten å koble inn muskulaturen. Det er tyngre - og mer effektivt - å trene med riktig teknikk og stillinger. Som nr. to er inne på - hypermobile ledd kan også ha noen fordeler, man er som regel mer smidig enn andre. Kvinnelige turnere er f.eks. nesten alltid hypermobile. Når man er hypermobil og har dårligere stabilitet (ikke er så godt trent) så kan man være mer utsatt for å få låsninger i nakke-rygg-bekken, så det å få sjekket det innimellom kan være lurt. Når det gjelder din datter så synes jeg du bare for sikkerhetsskyld kan få sjekket henne. En sjelden gang kan helsepersonell overse f.eks. hofteproblemer eller andre problemer, så når barnehagen mener hun er stivere enn normalt i beina, så ville jeg fått det sjekket mtp. at hun også gikk såpass sent. Det trenger ikke være noe som helst galt med henne, men det kan være greit å få sjekket. En manuellterapeut eller kiropraktor kan være greit, de kan begge henvise henne videre til røntgen av f.eks. hoftene hvis de finner tegn til at det bør gjøres. Av og til er det irriterende at vi ikke har lov å skrive hvilken utdanning vi har, men som du forstår har jeg mer utdanning enn massøren din Anonymous poster hash: a124f...c5b Er ikke HI, men har hypermobile ledd. Synes svaret ditt var flott og informativt skrevet, og det falt et par brikker på plass for meg. Vil bare takke deg for at du tok deg tid til å skrive dette Anonymous poster hash: 292af...e32 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144261207-var-p%C3%A5-massasje-time-idag-og/#findComment-147727934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #8 Del Skrevet 12. februar 2016 Altså, alle har mobile ledd. Eventuelt er de alvorlig handicappede eller døde. ...men om hun sa hypermobile kan du forholde deg til det som skrives over. Og at det ikke behver å gjelde alle ledd og slett ikke behøver å være noe problematisk. Anonymous poster hash: e0b54...d92 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144261207-var-p%C3%A5-massasje-time-idag-og/#findComment-147728073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #9 Del Skrevet 12. februar 2016 Mobile ledd. Da har jeg hørt det også. Det er jo liksom hele poenget med ledd... Bestill time hos noen som har en godkjent utdannelse hvis du er bekymret. Anonymous poster hash: ec012...c36 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144261207-var-p%C3%A5-massasje-time-idag-og/#findComment-147728137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå