Gå til innhold

Dere som går/har gått på antidepressiva

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva fikk dere antidepressiva mot? Angst, depresjon...? Hvilken antidepressiva fikk dere? Fikk dere noen bivirkninger? Jobbet dere eller var dere sykemeldt o.l da dere gikk på det?

Anonymous poster hash: 9e33b...7c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk det pga muskel og leddsmerter i tillegg til utmattelse, legen fant ikke noe revmatisk feil på blodprøver og ville derfor prøve antidepressiva en periode av to grunner, en for å utelukke at det var depresjon som gav utmattelse og to fordi det å øke seratoninnivået i hjernen kan virke smertestillende.

Prøvde to forskjellige typer, men husker ikke lenger hva de heter. Fikk veldig mye bivirkninger på begge, det mest plagsomme var hjertebank, urolige armer og ben, søvnproblemer og veldig tørre slimhinner. Gikk på de i 4-5 mnd men merket ingen bedring på det de skulle prøves mot, følte meg bare sykere pga bivirkningene.

Har senere fått to revmatiske diagnoser.

Anonymous poster hash: 02953...804
Skrevet

Jeg gikk på Cipralex i ca et år. Hadde stor hjelp av dem! Jeg hadde depresjon, jeg så ingen ende på noe, hadde etpar angstanfall osv. Det var flere grunner til at jeg ble så dårlig. Visste den gang ikke at jeg hadde adhd og visste bare at jeg ikke var som alle andre. Jeg hadde født og fikk da en fødselsdepresjon som jeg nektet å ta i mot hjelp for, og jeg fant ut at mannen hadde en annen.

Jeg la på meg et par kilo, men den følelsen av å leve igjen og ikke bare vente på å dø var absolutt verdt de kiloene! Jeg ble ikke "flat" i humøret, jeg strålte nesten! Jeg kan ikke beskrive følelsen annet enn at det var fantastisk!

Jeg sluttet av meg selv, egentlig ikke bevisst, men droppet flere og flere ganger å ta pillene :)

Anonymous poster hash: 81aba...b7b

Skrevet

Jeg begynte på medisin pga depresjon og angst, noe jeg har slitt med i rundt 20 år. Det hjalp meg en god del, jobbet stort sett 100% bortsett fra et par perioder med sykmelding. Har også gått i samtaleterapi med psykolog hele tiden. Sluttet med medisinen da vi planla å bli gravid og har ingen ønsker om å starte opp igjen hvis jeg ikke må. Gikk vel på medisin i 4-5 år. Hadde ingen bivirkninger, men var veldig vanskelig å trappe ned og slutte. Var svimmel og kvalm i hele nedtrappingsperioden likevel om jeg trappet ned i "riktig" og anbefalt tempo. Har sjeldent følt meg så dårlig så er derfor jeg helst ikke vil starte opp med de igjen.

Anonymous poster hash: aacae...6ce

Skrevet

Har gått på Cipramil, Zoloft, Wellbutrin og Aurorix. Fikk det for depresjon og litt annet rusk.

Cipramil og Zoloft er SSRI-det vil si en serotoninreopptakshemmer, så de påvirker primært serotoninnivåene i hjernen. Cipramil virket ikke så mye, så fikk Zoloft i stedet, det hjalp bra. Gikk på 100 mg daglig. Litt svimmel under oppstart og nedtrapping, verst med fraværende evne til orgasme.

Wellbutrin virker både på Serotonin, dopamin og noradrenalin, og er derfor teoretisk sett den mest "helhetlige" antidepressiva. Den ga meg energi, men ble voldsomt aggressiv, og så fikk jeg en allergisk reaksjon.

Aurorix er en MAO-hemmer, en veldig gammel antidepressiva, som vil påvirke både Serotonin, Dopamin og Noradrenalin. De har gått bort i fra bruken av MAO-hemmere på grunn av bivirkninger og potensielt farlige interaksjoner med andre antidepressiva, men Aurorix har få bivirkninger. Jeg hadde en privat avtale med en psykiater om å overdosere på denne, opptil 1200 mg om dagen.

Etter perioden på Wellbutrin og Aurorix hadde jeg store cystiske akne, håravfall og snublet i gulvet når jeg gikk. Vet ikke om det bare var hormoner som løp løpsk, eller om legemiddelet forårsaket det.

Anonymous poster hash: 9f5f5...ff9

Skrevet

Wellbutrin mot energifattig depresjon. Hjalp fra første tablett. Ingen bivirkninger. Ble uplanlagt gravid og sluttet på dagen da jeg fant det ut. Det gikk bra.

Anonymous poster hash: 93561...863

Skrevet

Generalisert angst, uro, insomnia

Anonymous poster hash: 4cfb5...c6d

Skrevet

Tusen takk til dere som har svart:) Jeg skal begynne på antidepressiva. SSRI. Er spent på hvilken type jeg får skrevet ut, men synes det er greit å ha litt oversikt. Vet at folk reagerer ulikt, men det er kanskje noen medikamenter som har flere bivirkninger enn andre.

Anonymous poster hash: 9e33b...7c8

Skrevet

Fikk cipralex,mot generalisert angstlidelse og tendenser til depresjon. Funket etter 2 uker, hadde kvalme og svimmelhet som bivirkning. Jeg klarte ikke å få orgasme første mnd jeg gikk på pillene, men manglende orgasme i en mnd var liten pris å betale for å få tilbake livet :)

Anonymous poster hash: 2be50...b77

Skrevet

Cipralex mot angst og depresjon. Det hjalp meg veldig. 14 dager med bivirkninger som kvalme og trøtthet, så fikk jeg livet tilbake slik det var før jeg ble deprimert.

Anonymous poster hash: 4503a...376
Skrevet

Zoloft mot primært depresjon, iblandet noe angst. Ingen bivirkninger utover oppstartsproblemer i 2 uker. Jobbet fullt hele tiden.

Anonymous poster hash: 0c6e6...9c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...