Gå til innhold

Synes dere at to km skolevei er langt å gå for en barneskoleelev?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å flytte, og det blir til en annen skolekrets, men ønsker ikke at barnet skal bytte skole. Tenker dere at to km skolevei er langt å gå? (Blir sykling når det ikke er snø, men her vi bor er det vinterføre mellom november og mars og da må barnet gå.) Blir ingen å ta følge med siden vi flytter ut av skolekretsen, dessverre.

Anonymous poster hash: 9232a...6ad

Skrevet

Det kommer an på skoleveien. To kilometer er ikke langt i utgangspunktet, men det kan likevel bli for langt dersom barnet må gå langs en sterkt trafikkert vei med mye tungtrafikk og høy hastighet. Eller stampe i snø gjennom en mørk skog.

Mine barn kjører buss, men noen av klassekameratene deres går og de har fin skolevei. Lite trafikk, gangvei og gatelys. Da er ikke to kilometer langt.

Skrevet

Det kommer an på mye. For eks. Hvor gammelt barnet er, hva slag skolevei det blir (trafikk / fartsgrense/ gangvei) og om barnet selv ønsket og så videre....

Anonymous poster hash: 49b2e...106

Skrevet

Skal barnet gå på en annne skole enn alle i nabolaget i 8 år? Da høres det jo bedre ut å bytte skole nå

Men nei,to km er greit

Anonymous poster hash: 6cf51...c98

Skrevet

Jeg syns det er litt langt. Men som andre sier kommer det litt an på hvordan veien er. Om det er bratt, mye trafikk, øde strekk osv.

Skrevet

Nei. Jeg gikk selv 2,5 km til skolen. Gikk helt fint det!

Anonymous poster hash: 9c8f7...471
Skrevet

Vi bor 2 km unna skolen, og her tar barna buss på vinteren, går og sykler på sommeren.

Anonymous poster hash: 0eb9d...a4d
Skrevet

Her er det 3.8 km til skolen. Dvs 200 meter som mangler på å få buss hele barneskolen. Vil ikke si det er så langt å gå/sykle..... Men vi mangler alt av gangfelt, lys og lav fart!! Det er værre! Derfor har vi skysset barna på vinteren (nov - mars) - Så går/sykler de ellers i året fra slutten av 3.klasse!

De får buss i 1. Klasse da 😊 Men når de er 6.5 år (Har vinterbarn) skal de begynne å GÅ til skolen.... Ville sett de byråkratene som sendte sine 6 og 7 åringer langs skoleveien til mine barn.....

Skrevet

Noe av veien er i boligstrøk med 30-grense, men mesteparten er langs en større vei med 50-grense og gangvei. Er lys langs veien, men ikke trafikklys ved krysningspunkter. Grunnen til at skolebytte ikke er aktuelt, er at pappaen bor i skolekretsen til skolen barnet går på nå og han blir boende der. Barnet bor hos pappaen halve tiden.

Er ca 2 km skolevei akseptabelt å gå alene når forholdene er som beskrevet?

Skrevet

Ja, det synes jeg. Øv å gå veien med barna så de lærer.

Anonymous poster hash: 9c8f7...471

Skrevet

Her går vi 1,7 og det er ikke langt. Vi følger når det er mørk da det er mange biler, busser og trikker langs veien

Anonymous poster hash: 31616...6c5

Skrevet

Jeg hadde 2 km til skolen fra jeg startet på skolen. De fleste av oss gikk/syklet, men i småklassene tok vi ofte buss på vinteren.

Det kommer an på barnet og veien. Fysisk burde det gå greit, men om det er en liten fryktsom person og veien er krevende - dvs f eks mange veikryss man skal igjennom eller lange mørke partier uten gatelys osv - så er det kanskje ikke så greit likevel.

Skrevet

Guttungen min har gått til barnehage/skole fra han var ca 2 1/2 år. 1,5-2 km. Fin lengde. God start på dagen å få bevege seg litt :-)

Skrevet

Godt å høre at to km kan gå bra. Hører gjerne flere synspunkter! Hvor lang tid bruker deres barneskolebarn på å gå to km? Skjønner jo at barnet må stå opp tidligere når skoleveien er lengre.

Hi

Skrevet

Godt å høre at to km kan gå bra. Hører gjerne flere synspunkter! Hvor lang tid bruker deres barneskolebarn på å gå to km? Skjønner jo at barnet må stå opp tidligere når skoleveien er lengre.

Hi

Jeg gikk hjemmefra en halv time før skolestart - jeg likte å komme i litt god tid så jeg fikk tid å leke med de andre før vi skulle inn i klassen. Nå er det mulig jeg var en skikkelig somlekopp på veien da. Det kan jeg ikke selv vurdere. Moren min bestemte avgangstidspunktet hjemmefra og hun har vel hatt sine grunner.....

Skrevet

Syns det høres ut som en grei ordning

Skrevet

Ca 2 km her, og det går helt fint!

Hvor lang tid tar det for barnet å gå?

Skrevet

Det hørest ut som en helt grei skolevei. Og 2 km er ikke langt. :)

Anonymous poster hash: 07bda...845
Skrevet

sjekk ut at dere får lov å bli på skolen.. Det fikk ikke min datter. Vi flyttet 500 meter, og krysset grensen. Vi hadde ikke tungtveiende grunner som feks skilsmisse. Så hun måtte flytte=(

Gjest GulleGo´
Skrevet

Hvordan er veien da? Trafikkert, opplyst osv?

Er det for eksempel mulighet for å bruke spark på vinteren? 2 km er ikke så langt når man kan sykle eller sparke, da går det fort unna! Men 20 minutters gåing til og fra skolen i dårlig vær kan nok bli et irritasjonsmoment for barnet, og enda en god grunn til å synes skolen er "kjeeeedelig"

Men som sagt, spark er topp da og på fine veier ser jeg ikke at det er et problem! 

Skrevet

De er dessverre litt for flinke til å strø her, så spark fungerer ikke så ofte.

Har sjekket at barnet får fortsette på skolen. :-)

Skrevet

Kommer helt an på veien. Barna mine har 2 km til skolen. Veien er relativt trafikkert og smal, med bare plass til en bil. I tillegg er den svingete og uoversiktlig. Det er ikke fortau der.

Dermed tar mine og de andre barna i nabolaget bussen. Veien er ikke trygg nok for små barn.

Anonymous poster hash: c331e...404

Skrevet

Ca 2 km her, og det går helt fint!

Hvor lang tid tar det for barnet å gå?

Han bruker ca 30 min på å gå, ca 8-10 min på sykkel. Av og til over en time, men det er fordi han tar følge med noen eller vaser seg bort på skoleveien ;-) Han må krysse veien en plass, med fotgjengerovergang og fartsdumper. Ellers trygg sykkelvei til tross for mye trafikk. Nå har noen av kameratene også startet å sykle opp hit, og det blir bedre nå når det går mot lysere tider. Han blir vanligvis kjørt om morgenen, og går hjem. Ellers sykler han begge veier. Startet med dette såvidt våren i 2. klasse. 

Skrevet

Synes det er litt mye. Hadde selv 1 km og det var passe. Dobbelt så langt kan bli langt i snø og regn for en liten kropp. Min mening ivertfall. Håper de som mener det er passe vei selv også ville ment det var ok gå til jobb hver dag i snø og regn selv også, hvis ikke ... Vel da må dere droppe å si at ungene deres kan.

Anonymous poster hash: eaf39...e75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...