Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #1 Skrevet 6. februar 2016 Er det en type sunnmørsdialekt? Anonymous poster hash: dbc84...34d
soleia Skrevet 6. februar 2016 #2 Skrevet 6. februar 2016 Molde ligg i Romsdal, så det er romsdalsdialekt. Ganske lett å skilje frå sunnmøring, synes eg.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #3 Skrevet 6. februar 2016 Du er jammen modig, Hi..... (og ja, må sikkert være romsdaling eller sunnmøring for å forstå det ) Soleia har rett. I Molde sier man "i" for jeg. På Sunnmøre sier de "e" eller "ei" for jeg. Tonefallet er også veldig forskjellig. Anonymous poster hash: 58e3b...fca
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #4 Skrevet 6. februar 2016 Oj... Det er som å si at en nordmann snakker en type svensk... Hilsen sunnmøring Anonymous poster hash: ada48...d9a
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #5 Skrevet 6. februar 2016 😡 Anonymous poster hash: 9ec42...912
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #6 Skrevet 6. februar 2016 Det er som å si at en fra Stavanger snakker Bergens-dialekt! Anonymous poster hash: 9ec42...912
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #7 Skrevet 6. februar 2016 Så du "okkupert"? Enav hovedrollene der, han livvakten, snakket Molde-dialekt. Ligner overhodet ikke på sunnmøring. Like forskjellig som østlands- kontra sørlandsdialekt. Hilsen kristiansunder. Anonymous poster hash: 14852...c32
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #8 Skrevet 6. februar 2016 Det går et språkskille mellom sunnmøre og romsdal. Romsdalinger snakker midtnorsk og sunnmøringer snakker vestnorsk. Det er vel det tydeligste språkskillet i hele landet. Ulikt tonefall, ulike lyder og ulike ord. Anonymous poster hash: 61aea...a00
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #9 Skrevet 6. februar 2016 Du er jammen modig, Hi..... (og ja, må sikkert være romsdaling eller sunnmøring for å forstå det ) Soleia har rett. I Molde sier man "i" for jeg. På Sunnmøre sier de "e" eller "ei" for jeg. Tonefallet er også veldig forskjellig. Anonymous poster hash: 58e3b...fca Ikke "ei" men "ej"... Anonymous poster hash: edc65...6dd
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #10 Skrevet 6. februar 2016 Du er jammen modig, Hi..... (og ja, må sikkert være romsdaling eller sunnmøring for å forstå det ) Soleia har rett. I Molde sier man "i" for jeg. På Sunnmøre sier de "e" eller "ei" for jeg. Tonefallet er også veldig forskjellig. Anonymous poster hash: 58e3b...fca Ikke "ei" men "ej"... Anonymous poster hash: edc65...6dd Beklager, glemte visst "ej".... jeg har hørt begge deler, både "ei" og "ej" Men nå er jeg romsdaling, så jeg er jo mest opptatt av dialekten på den rette siden av språkskillet Anonymous poster hash: 58e3b...fca
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #11 Skrevet 6. februar 2016 Se for deg disse snakke. De er fra Molde. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_kjente_moldensere Anonymous poster hash: cbf89...cee
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #12 Skrevet 6. februar 2016 Oi... Romsdalinger og sunnmøringer har svært ulik dialekt. Hvis man ikke hører det, så hører man vel heller ikke forskjell på en bergenser og en gudbrandsdøl, tenker jeg, og da snakker vi vel om temmelig dårlig språkøre. Anonymous poster hash: ac85a...68a
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #13 Skrevet 6. februar 2016 Oi... Romsdalinger og sunnmøringer har svært ulik dialekt. Hvis man ikke hører det, så hører man vel heller ikke forskjell på en bergenser og en gudbrandsdøl, tenker jeg, og da snakker vi vel om temmelig dårlig språkøre. Anonymous poster hash: ac85a...68a Trenger ikke være at Hi ikke hører forskjellen, kan være at hun ikke har tenkt over hvor de ulike dialektene i området kommer fra. For meg som ikke bor hjemme lenger, så er det i hvert fall langt vanligere at folk gjetter at jeg kommer fra Sunnmøre, Trøndelag eller Sogn og Fjordane enn at folk gjetter at jeg kommer fra Molde/Romsdalen. Så det er dessverre mange som ikke er særlig god på landets dilekter. Uansett - jeg synes at det er bra Hi spør. Bedre å spørre og lære enn om hun kaller romsdalinger for sunnmøringer Anonymous poster hash: 58e3b...fca
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #14 Skrevet 6. februar 2016 Oi... Romsdalinger og sunnmøringer har svært ulik dialekt. Hvis man ikke hører det, så hører man vel heller ikke forskjell på en bergenser og en gudbrandsdøl, tenker jeg, og da snakker vi vel om temmelig dårlig språkøre. Anonymous poster hash: ac85a...68a Trenger ikke være at Hi ikke hører forskjellen, kan være at hun ikke har tenkt over hvor de ulike dialektene i området kommer fra. For meg som ikke bor hjemme lenger, så er det i hvert fall langt vanligere at folk gjetter at jeg kommer fra Sunnmøre, Trøndelag eller Sogn og Fjordane enn at folk gjetter at jeg kommer fra Molde/Romsdalen. Så det er dessverre mange som ikke er særlig god på landets dilekter. Uansett - jeg synes at det er bra Hi spør. Bedre å spørre og lære enn om hun kaller romsdalinger for sunnmøringer Anonymous poster hash: 58e3b...fca Hehe... Godt poeng! Tror ikke romsdalinger setter pris på å bli tatt for å være møringer, nei. Anonymous poster hash: ac85a...68a
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #15 Skrevet 6. februar 2016 Du er jammen modig, Hi..... (og ja, må sikkert være romsdaling eller sunnmøring for å forstå det ) Soleia har rett. I Molde sier man "i" for jeg. På Sunnmøre sier de "e" eller "ei" for jeg. Tonefallet er også veldig forskjellig. Anonymous poster hash: 58e3b...fca Ikke "ei" men "ej"... Anonymous poster hash: edc65...6dd Beklager, glemte visst "ej".... jeg har hørt begge deler, både "ei" og "ej" Men nå er jeg romsdaling, så jeg er jo mest opptatt av dialekten på den rette siden av språkskillet Anonymous poster hash: 58e3b...fca Har bare sett enkelte skrive "ei" og har tenkt de skriver feil. Aldri hørt noen si "ei" høres rart ut 😂 Heia Molde hilsen Sunnmøring (og delvis romsdaling ) Anonymous poster hash: edc65...6dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå