Gå til innhold

Middagsbesøk. Forslag til litt imponerende treretters?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart ha noen venner på middag. Er part av dem er ganske nye venner -veldig hyggelige. MEN de er det jeg nesten vil kalle matjåker. Ekstremt opptatt av matlaging, men på en litt snobbete og overlegen måte. Jeg føler altså at det kreves litt mer enn normalt å lage middag for sånne folk. Er støv veldig interessert i å lage mat,og troe støv kWh er flink, men syns selv at jeg er det på en mer liketil måte.

Så hva hadde dere laget for sånne gjester?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg hadde laget noe jeg er god til, og som jeg liker godt. Er de veldig matsnobber er det vanskelig å imponere dem uansett, så det ville jeg ikke stresset med. Trines matblogg har mange velsmakende retter!

Anonymous poster hash: 35b27...75f

Skrevet

Jeg personlig ville da gått back to Basic. Det enkle er ofte det beste.

Til forrett ville jeg servert stekt kamskjell med hollandaisesaus, sitron og persille. Evt sprøstekt potetskinn med bacon og litt salat med god olivenolje og balasmiko.

Til hovedrett mølje eller laks med potet, agurksalat og rømme.

Til dessert multekrem eller panna cotta med hvitsjokolade og bringebærsaus.

Vet ikke om dette vil imponere, men det er overkommelig å lage og smaker godt.

P.s. serverer du nok vin smaker det meste godt 😉

Skrevet

Hahah så morsom autokorrekt du har hi!

Støv kWh

Anonymous poster hash: 73e9a...18f

Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg laget noe jeg var komfortabel med å lage. Det er vel bedre det, og at du ikke stresser med det, enn at du skal stresse masse med maten. De vil vel prate litt med deg også, og ikke bare at du skal løpe i skytteltrafikk til og fra kjøkkenbenken :)

Anonymous poster hash: 73e9a...18f

Skrevet

Hva med en suppe til forrett?

Jeg er veldig glad i suppe av flaskegresskar, det er lett å lage. Min engelske svigermor som introduserte meg for dette vidunderet.

Du deler gresskaret i to, tar bort frø, har over olivenolje, salt, pepper, spisskumen og litt chili. Sett i ovnen ca 45 minutter, ca 200 grader.

Kok opp en liter kyllingbuljong, ha oppi 1/2 løk og 1-2 fedd hvitløk, som du har stekt i smør.

Når gresskaret er ferdig i ovnen bruker du en skje til å skrape ut det myke fruktkjøttet, og har det oppi buljongen. Kok i 5 minutter, så bruker du en stavmikser til å blande det. Det smaker fantastisk godt, og de færreste har smakt det.

Jeg kjøper gresskaret på Coop her jeg bor.

Så kan du feks lage indrefilét av svin til middag. Servér med fløtegratinerte poteter, stekt sopp, rødløk og paprika, og peppersaus.

Til dessert kan jeg anbefale Matprat sin oppskrift på créme bruleé. Enkelt og godt.

Lykke til!

Anonymous poster hash: fc28a...f76

Annonse

Skrevet

Kremet blomkålsuppe til forrett eller soppsuppe. Lager en mat fra bunn av og har oppi litt fløte og/ eller rømme blir det garantert godt.

Til hovedrett ville jeg ordnet baconsurret indrefilet eller kylling med sauterte grønnsaker til. Saltbakte poteter til.

Dessert: panna cotta med jordbærsaus. Fant en nydelig oppskrift på detsoteliv.no.

Anonymous poster hash: 7900b...ccc

Skrevet

Tusen takk for gode forslag! Og ja, jeg har en veldig merkelig autokorrek 😊

Skrevet

Suppe-lammeskank-hjemmelaget is, sjokoladefondant og bringebærsaus

Anonymous poster hash: 00774...d9c

Skrevet

Suppe-lammeskank-hjemmelaget is, sjokoladefondant og bringebærsaus

Anonymous poster hash: 00774...d9c

Sjokoladefondant kun dersom hun har lagt det flere ganger og faktisk kan det. En gjennomstekt sjokoladefondant er no-no.

Anonymous poster hash: ec71f...6db

Skrevet

Til forrett har jeg ved flere anledninger servert dette, det smaker himmelsk og gjestene blir alltid imponerte over nivået over denne flotte retten.

http://www.tine.no/oppskrifter/lunsj-og-smaretter/forretter-snacks-og-tapas/fritert-ridderost-med-pepperaprikoser

Til middag imponerer jeg med en Viltsaute. I oppskriften står det at den serveres med brød og grønn salat. Jeg koker mandelpotet og husk tyttebærsyltetøy.

http://www.matprat.no/reinsdyr/t/oppskrifter/tradisjon/viltsaute/

Og så avsluttes det hele med en himmelsk munnfull. Om det kommer barn ville jeg lagd en egen mer barnevennlig variant til dem.

http://www.tine.no/oppskrifter/desserter/fromasj-og-mousse/en-himmelsk-munnfull

Lykke til med selskapet :)

Gjest Antarctica
Skrevet

Mølje her også! Blir ikke bedre enn det...

Forrett: carpaccio av f eks reinhjerte i en god marinade. Kapers, eddik, god olje, sort pepper.

Dessert: en kjempelett hjemmelaget is av kokosmelk, ekte vaniljefrø og valgfri bær. Kjør i blenderen og frys.

Skrevet

Jeg ville servert noe toro-mat. ;) Alltid like gøy å se forfjamselsen når de spør etter oppskriften etter å ha skrytt veldig av maten, og får vite hva det er. :P

Anonymous poster hash: e06a8...3e4

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...