Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #1 Skrevet 6. februar 2016 Jeg merker at jeg blir fort oppblåst og stinn i magen av mat med mye hvetemel, spesielt fine rundstykker og boller. Så da lurer jeg på om det er noe andre meltyper som er bedre for magen? Så får jeg google meg frem til noen spennende oppskrifter Er det noen meltyper som er i samme gate som hvetemel, som jeg og burde holde meg unna? Noen som har gode tips til meg? Anonymous poster hash: d3cba...197
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #2 Skrevet 6. februar 2016 Mange tåler spelt bedre enn hvetemel. Men spelt er en gammel hvetetype, så om det er gluten du reangerer på så kan du ikke bruke det. Havre er også en god ingrediens å bruke. Anonymous poster hash: c0b39...ab7
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #4 Skrevet 6. februar 2016 Er du stinn og oppblåst skyldes det nok like gjerne mangel på fiber. Spis grove kornprodukter, ikke siktet mel. Tarmen trenger noe å jobbe med. Gluten er ikke giftig... Anonymous poster hash: d3f12...c89
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #5 Skrevet 6. februar 2016 Er du stinn og oppblåst skyldes det nok like gjerne mangel på fiber. Spis grove kornprodukter, ikke siktet mel. Tarmen trenger noe å jobbe med. Gluten er ikke giftig... Anonymous poster hash: d3f12...c89 For noen kan gluten være nærmest giftig.... Og ja, for noen kan det hjelpe å få inn mer fiber i kosten, men det er ikke nok for alle. Hi, hvis du reagerer mye på hvetemel så anbefaler jeg deg å snakke med legen din og få sjekket ut om du ev. kan ha cøliaki. Det er lettere å få det sjekket før du kutter gluten enn hvis du har vært hvete/glutenfri over tid. Jeg snakker av erfaring. Jeg har måttet gå gjennom provokasjonstester før gastroskopi og er nå på neste provokasjonstest. Jeg har ikke cøliaki, men tåler helt tydelig ikke gluten likevel. Og jeg har mer symptomer nå under provokasjonstester enn hva jeg hadde "normalt" tidligere. For meg fungerte det bra å spise spelt i stedenfor hvete i mange år. Så måtte jeg gå over til brød av spiret spelt, det fungerte også noen år. Nå fungerer egentlig ikke noe av korn uansett. Uten gluten og uten korn fungerer magen min normalt. Du kan forsåvidt teste ut spelt, for det er gluten i speltmel også, om enn i mindre mengde enn i hvete. Vær imidlertid obs på at det også er forskjell på spelt, så du bør gå for økologisk spelt. Noen av de billigere ikke-økologiske spelttypene inneholder mer gluten enn den originale. Vær også oppmerksom på at vanlige speltbrød du kjøper i butikken ofte er tilsatt ekstra hvetegluten (!), og da kan du egentlig spise vanlig hveteprodukt. Noen kan tåle surdeig-speltbrød eller Ezekielbrød. Ta deg en tur til legen og få tatt blodprøver og ev. få en henvisning til gastroskopi. Anonymous poster hash: 9395d...a8c
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #6 Skrevet 6. februar 2016 Er du stinn og oppblåst skyldes det nok like gjerne mangel på fiber. Spis grove kornprodukter, ikke siktet mel. Tarmen trenger noe å jobbe med. Gluten er ikke giftig... Anonymous poster hash: d3f12...c89 For noen kan gluten være nærmest giftig.... Og ja, for noen kan det hjelpe å få inn mer fiber i kosten, men det er ikke nok for alle. Hi, hvis du reagerer mye på hvetemel så anbefaler jeg deg å snakke med legen din og få sjekket ut om du ev. kan ha cøliaki. Det er lettere å få det sjekket før du kutter gluten enn hvis du har vært hvete/glutenfri over tid. Jeg snakker av erfaring. Jeg har måttet gå gjennom provokasjonstester før gastroskopi og er nå på neste provokasjonstest. Jeg har ikke cøliaki, men tåler helt tydelig ikke gluten likevel. Og jeg har mer symptomer nå under provokasjonstester enn hva jeg hadde "normalt" tidligere. For meg fungerte det bra å spise spelt i stedenfor hvete i mange år. Så måtte jeg gå over til brød av spiret spelt, det fungerte også noen år. Nå fungerer egentlig ikke noe av korn uansett. Uten gluten og uten korn fungerer magen min normalt. Du kan forsåvidt teste ut spelt, for det er gluten i speltmel også, om enn i mindre mengde enn i hvete. Vær imidlertid obs på at det også er forskjell på spelt, så du bør gå for økologisk spelt. Noen av de billigere ikke-økologiske spelttypene inneholder mer gluten enn den originale. Vær også oppmerksom på at vanlige speltbrød du kjøper i butikken ofte er tilsatt ekstra hvetegluten (!), og da kan du egentlig spise vanlig hveteprodukt. Noen kan tåle surdeig-speltbrød eller Ezekielbrød. Ta deg en tur til legen og få tatt blodprøver og ev. få en henvisning til gastroskopi. Anonymous poster hash: 9395d...a8c Takk for svar Jeg har bare tatt blodprøver ang glutenallergi for mange år siden, og da sa legen at jeg ikke hadde utslag. Jeg gikk og på glutenfri diett for å se om jeg ble bedre da, og det ble jeg. Men legen min mente at siden blodprøvene var fine så hadde jeg det ikke. Kanskje jeg burde sjekke det opp igjen, er endel år siden sist Anonymous poster hash: d3cba...197
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #7 Skrevet 6. februar 2016 Er du stinn og oppblåst skyldes det nok like gjerne mangel på fiber. Spis grove kornprodukter, ikke siktet mel. Tarmen trenger noe å jobbe med. Gluten er ikke giftig... Anonymous poster hash: d3f12...c89 Det skyldes ikke mangel på fiber Anonymous poster hash: d3cba...197
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #8 Skrevet 6. februar 2016 Er du stinn og oppblåst skyldes det nok like gjerne mangel på fiber. Spis grove kornprodukter, ikke siktet mel. Tarmen trenger noe å jobbe med. Gluten er ikke giftig... Anonymous poster hash: d3f12...c89 For noen kan gluten være nærmest giftig.... Og ja, for noen kan det hjelpe å få inn mer fiber i kosten, men det er ikke nok for alle. Hi, hvis du reagerer mye på hvetemel så anbefaler jeg deg å snakke med legen din og få sjekket ut om du ev. kan ha cøliaki. Det er lettere å få det sjekket før du kutter gluten enn hvis du har vært hvete/glutenfri over tid. Jeg snakker av erfaring. Jeg har måttet gå gjennom provokasjonstester før gastroskopi og er nå på neste provokasjonstest. Jeg har ikke cøliaki, men tåler helt tydelig ikke gluten likevel. Og jeg har mer symptomer nå under provokasjonstester enn hva jeg hadde "normalt" tidligere. For meg fungerte det bra å spise spelt i stedenfor hvete i mange år. Så måtte jeg gå over til brød av spiret spelt, det fungerte også noen år. Nå fungerer egentlig ikke noe av korn uansett. Uten gluten og uten korn fungerer magen min normalt. Du kan forsåvidt teste ut spelt, for det er gluten i speltmel også, om enn i mindre mengde enn i hvete. Vær imidlertid obs på at det også er forskjell på spelt, så du bør gå for økologisk spelt. Noen av de billigere ikke-økologiske spelttypene inneholder mer gluten enn den originale. Vær også oppmerksom på at vanlige speltbrød du kjøper i butikken ofte er tilsatt ekstra hvetegluten (!), og da kan du egentlig spise vanlig hveteprodukt. Noen kan tåle surdeig-speltbrød eller Ezekielbrød. Ta deg en tur til legen og få tatt blodprøver og ev. få en henvisning til gastroskopi. Anonymous poster hash: 9395d...a8c Takk for svar Jeg har bare tatt blodprøver ang glutenallergi for mange år siden, og da sa legen at jeg ikke hadde utslag. Jeg gikk og på glutenfri diett for å se om jeg ble bedre da, og det ble jeg. Men legen min mente at siden blodprøvene var fine så hadde jeg det ikke. Kanskje jeg burde sjekke det opp igjen, er endel år siden sist Anonymous poster hash: d3cba...197 Dessverre så er det en lang vei å gå, og de vet for lite om mekanismene bak. Selv om det ikke slår ut på blodprøver så kan man likevel reagere på det. Det er mange år siden jeg tok opp mageproblemer med daværende lege®. Ingen respons. La om kosten selv og fikk et nytt liv, men etter noen år var ikke det nok heller. Har siste 2-3 årene tatt opp temaet igjen og igjen med lege og sykehus. Først for et år siden ble det tatt gastroskopi, og når den var fin så ble det bare pratet bort igjen. Nå er jeg på nytt på en provokasjonstest i regi av Rikshospitalet, for det er ingen tvil om at jeg må leve glutenfritt. Jeg håper nå at jeg får innvilget grunnstønad slik at jeg har mulighet til å bli 100 % glutenfri. Siden jeg ser ut til å reagere også på mais og glutenfri havre så utgår de vanlige glutenfrie erstatningsproduktene for korn. Men det er vanskelig å nå frem når man ikke har utslag på vanlige prøver. Bare husk at ikke alle som har cøliaki får utslag på blodprøver, så siden du fremdeles har disse problemene flere år etter du først tok det opp med legen, så er det grunn til å ta gastroskopi. Husk da at du ikke må kutte gluten før du har tatt gastroskopien! Håper du finner ut av det Anonymous poster hash: 9395d...a8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå