Gå til innhold

Noen arbeidsgivere her? Min datter var nettopp på jobbintervju

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber med rekruttering.. skal si deg at ditt privatliv, fortid, familie, fritid har en mye større betydning enn det faglige..!!

Jeg kan ikke fordra de som kun er opptatt av Cv og utdanning. Det er personen som teller og hva den har vært gjennom hele livet spiller inn på hvem personen er og hvordan man kanskje gjør en jobb Anonymous poster hash: 1f173...8ba

Det fremstår som veldig tullete. Kan jo selvfølgelig variere noe med hva slags type jobb man skal rekruttere til, men jeg jobber i en kompetansebedrift og der er formell kompetanse helt nødvendig. Hva folk har vært gjennom livet blir underordnet. Når jeg lyser ut etter en med profesjonsutdanning fra universitetet og får søkere som skriver "Jeg har ikke gått på universitetet, men mener selv at min livserfaring er nyttigere enn årene på skolebenken", så havner søknaden langt ned i bunken.

Det er selvfølgelig ikke tullete!

Selvfølgelig må du ha CV og den formelle kompetansen i orden i forhold til de jobbene hvor dette er et krav. Og ja, selvfølgelig blir de uten det formelle i orden puttet nederst i bunken.

Men det er allikevel flust av folk som har det formelle i orden. Når vi søker etter en jurist, så får vi kanskje 50 søkere. Alle vel kvalifiserte. For disse søkerne har det ikke vært den store bøygen å gjennomføre bachelor studiet. Da er det de uformelle kvalifikasjonene, personligheten, egnetheten, personlige opplevelser og interesser osv som avgjør om du passer i jobben. Det er de personlige erfaringene som passer i jobben.

Når vi spør en kandidat om de kan fortelle om seg selv, så er det utrolig fascinerende og se hva de legger vekt på

Anonymous poster hash: ed78c...04e

Men dette er da noe helt annet enn det ...8ba skriver. Hun skriver at privatliv, fortid, familie og fritid har mye større betydning enn det faglige. At personlig egnethet er relevant for å skille mellom de kvalifiserte, det er noe helt annet. Og det er jeg helt enig i. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...