Gå til innhold

Noen arbeidsgivere her? Min datter var nettopp på jobbintervju

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun ble bedt om å fortelle om seg selv fra hun ble født og frem til i dag. Da hun var ferdig med å fortelle spør de om hvorfor hun ikke hadde nevnt faren,hvorpå hun svarte at hun ikke bodde med han. Da ville de gjerne vite hvorfor,og hun hadde svart at faren var alkoholiker.

Er det lov å stille så personlige spørsmål?

Anonymous poster hash: 1477d...33b

Skrevet

Hun ble bedt om å fortelle om seg selv fra hun ble født og frem til i dag. Da hun var ferdig med å fortelle spør de om hvorfor hun ikke hadde nevnt faren,hvorpå hun svarte at hun ikke bodde med han. Da ville de gjerne vite hvorfor,og hun hadde svart at faren var alkoholiker.

Høres utrolig useriøst ut. Hva har hennes hjemmesituasjon med hennes evner som arbeidstaker å gjøre? Hadde ikke giddet å jobbe der.

Skrevet

Fra hun ble født? Har aldri hørt om lignende intervju. Hva slags jobb er det?

Skrevet

Synes og dette høres veldig rart ut. Jeg hadde en jobb, hvor jeg var ansvarlig for ansettelser. Og vi spurte da aldri om sånne spørsmål. Heller ikke hvordan livet har vært fra man ble født. Man spør om de siste årene, og da jobb og fritidsinteresser. Og personlighet.

Anonymous poster hash: 64222...bee
Skrevet

Er det lov å stille så personlige spørsmål?Anonymous poster hash: 1477d...33b

Høres utrolig useriøst ut. Hva har hennes hjemmesituasjon med hennes evner som arbeidstaker å gjøre? Hadde ikke giddet å jobbe der.

Samme mener jeg,men hun vil gjerne ha en jobb siden hun flytter ut for å studere fra høsten av. Mener det er ganske strengt ifht spørsmål om privatlivet.

Skrevet

Hun er 19,og dette er en deltidsjobb i en kjedebutikk. Type annenhver lørdag og 1 kveld i uken.

Skrevet

Hun er 19,og dette er en deltidsjobb i en kjedebutikk. Type annenhver lørdag og 1 kveld i uken.

Det tror jeg ikke på

Anonymous poster hash: 59438...193

Skrevet

Hun er 19,og dette er en deltidsjobb i en kjedebutikk. Type annenhver lørdag og 1 kveld i uken.Anonymous poster hash: 1477d...33b

Det tror jeg ikke på Anonymous poster hash: 59438...193

Hva er det du ikke tror på?

Skrevet

Rareste jeg har hørt.

Jeg er butikksjef i en kjedebutikk og jobber på et kjøpesenter hvor vi butikksjefene har et veldig godt miljø. Hvordan få tak i den perfekte ekstrahjelpen er et samtaleemne som går igjen...

Det jeg vet er at de flese kjedene (alle jeg vet om) har maler for hvordan et intervju skal foregå og hva man skal spørre om. I dagens pressede butikkbransje ligger ALL fokus på service og produktkunnskap og nesten alle spørsmål omhandler det. Du får ikke jobb i en interiørbutikk om du ikke har stor interesse for interiør, du får ikke jobb i en bokhandel om du ikke leser osv.

Ingen bryr seg da om du ble oppdratt av en enslig mor...

Anonymous poster hash: f6a39...aa2

Skrevet

Rareste jeg har hørt.

Jeg er butikksjef i en kjedebutikk og jobber på et kjøpesenter hvor vi butikksjefene har et veldig godt miljø. Hvordan få tak i den perfekte ekstrahjelpen er et samtaleemne som går igjen...

Det jeg vet er at de flese kjedene (alle jeg vet om) har maler for hvordan et intervju skal foregå og hva man skal spørre om. I dagens pressede butikkbransje ligger ALL fokus på service og produktkunnskap og nesten alle spørsmål omhandler det. Du får ikke jobb i en interiørbutikk om du ikke har stor interesse for interiør, du får ikke jobb i en bokhandel om du ikke leser osv.

Ingen bryr seg da om du ble oppdratt av en enslig mor...Anonymous poster hash: f6a39...aa2

Hun har kun vært i 2 intervjuer tidligere,men aldri blitt spurt om personlige forhold.

År og dag siden jeg selv var på intervju,men tidene forandrer seg,så kunne gjerne vært "normalen" i dag.

Hun skal på et intervju til i en annen kjede i kveld,så får vi se hva slags spm hun får der.

Skrevet

Det er ikke lov å spørre om religion, seksuell orientering, om man skal ha barn snart og om helsetilstand. Poenget er selvfølgelig at man ikke skal diskriminere utsatte grupper. Det er neppe forbudt å spørre om relasjonen til ens foreldre, men det er da helt selvvalgt hva man svarer på et sånt spørsmål. Hun hadde ikke trengt å lyve, men hun trengte heller ikke å være ærlig. For meg i en ansettelsessituasjon, ville hennes svar kunne fortalt meg at hun lett lar seg vippe av pinnen og at hun ikke tenker på hva hun faktisk trenger å fortelle. 

Et åpent spørsmål "fortell om deg selv" kan jo utløse mange ulike vinkler, og det i seg selv gir interessant informasjon. 

Skrevet

Hugser jeg var på jobbintervju for noen år siden, til en jobb jeg var veldig interessert i. I andre runde var det en psykolog som intervjuet oss. Fikk spørsmål om hvordan de 10 første årene av mitt liv hadde formet meg som et menneske. Hugser jeg syntes det var et merkelig spørsmål. Virket nesten som han mente at om de årene ikke var bra, så var jeg "mislykket". Etterhvert takket jeg fint for meg, og gav beskjed om at dette ikke var jobben for meg.

Anonymous poster hash: c8e97...fcb
Skrevet

Jeg fikk det spørsmålet på jobbintervju som 30 åring med relevant høgskoleutdanning. Vel, jeg hadde en vanskelig barndom og ungdomstid, klarte ikke å fremstille det "bra" nok. Det er kanskje min feil, men var ikke forberedt og det skinte nok gjennom at det var et sårt punkt. Intervjuer hang seg opp i detaljer som hun stilte oppfølgingsspørsmål til og jeg fikk ikke sjanse til å snakke om meg selv som fagperson og arbeidstaker fordi hun kun var opptatt av ungdomstiden min (vi snakker ikke rus eller kriminalitet, "bare" mye flytting).  Dette nevnte jeg også bare i en bi-setning før jeg gikk over til å snakke om valg av studie og slike ting, men hun vendte stadig tilbake til hvorfor jeg flyttet fra hjemkommunen i tenårene (fordi moren min bestemte det). Jeg fikk ikke jobben, men dette var i en kristen organisasjon som jeg senere har forstått at har andre verdier enn fagområdet ellers. Faglig dyktighet var helt tydelig ikke fokus.

Så jeg tror definitiv at dette kan stemme. Samtidig syns jeg det er et diskriminerende for oss som har hatt et dårlig utgangspunkt. At jeg har oppnådd de tingene jeg har på tross av at jeg måtte klare meg selv som barn og ungdom er faktisk en bragd, det føltes veldig rart at det var en situasjon fra barndommen som jeg ikke var skyld i selv hun var mest opptatt av.

Ellers gjør jeg strålende intervjuer, alle andre jeg har hatt har jeg fått veldig gode tilbakemeldinger på.

Anonymous poster hash: b6b86...700
Skrevet

Jobber med rekruttering.. skal si deg at ditt privatliv, fortid, familie, fritid har en mye større betydning enn det faglige..!!

Jeg kan ikke fordra de som kun er opptatt av Cv og utdanning. Det er personen som teller og hva den har vært gjennom hele livet spiller inn på hvem personen er og hvordan man kanskje gjør en jobb 😊

Anonymous poster hash: 1f173...8ba

Gjest Antarctica
Skrevet

Oj, det var invaderende! Selv den delen før de begynte å spørre etter faren, der hun skal ramse opp livshistorier sin - det er out of line! Så stort detaljnivå trenger psykiateren din når han skal hjelpe deg med en psykisk lidelse. Arbeidsgiver trenger det IKKE!

Skrevet

Jobber med rekruttering.. skal si deg at ditt privatliv, fortid, familie, fritid har en mye større betydning enn det faglige..!!

Jeg kan ikke fordra de som kun er opptatt av Cv og utdanning. Det er personen som teller og hva den har vært gjennom hele livet spiller inn på hvem personen er og hvordan man kanskje gjør en jobb 😊

Jeg tror ikke så veldig på at du jobber med rekruttering, i så fall...

Anonymous poster hash: a4127...f1d

Skrevet

Jeg kan ikke fordra de som kun er opptatt av Cv og utdanning. Det er personen som teller og hva den har vært gjennom hele livet spiller inn på hvem personen er og hvordan man kanskje gjør en jobb Anonymous poster hash: 1f173...8ba

Hahahaha! Dummeste jeg har hørt! Du jobber ikke med rekruttering innenfor det det er snakk om her hvert fall. Det er ganske strenge, men lett overkommelige retningslinjer når det kommer til arbeidslivet. Du skal ikke utbrodere hele livet ditt fra start. Det har ingenting med dine arbeidskvslikfikasjoner i en butikk å gjøre.

Anonymous poster hash: d31f0...209

Skrevet

Klassisk "ung-hipp-sjef-uten-utdanning-som-er-høy-på-ettellerannet"

Hun bør styre unna. Vil hun virkelig jobbe under en slik sjef?

Anonymous poster hash: f6f39...f39
Skrevet

Jeg kan ikke fordra de som kun er opptatt av Cv og utdanning. Det er personen som teller og hva den har vært gjennom hele livet spiller inn på hvem personen er og hvordan man kanskje gjør en jobb

Tøys og tull fra ende til annen. Jobber du med rekruttering så skal jeg spise buksa mi

Anonymous poster hash: c20d7...214

Skrevet

Jeg kan ikke fordra de som kun er opptatt av Cv og utdanning. Det er personen som teller og hva den har vært gjennom hele livet spiller inn på hvem personen er og hvordan man kanskje gjør en jobb Anonymous poster hash: 1f173...8ba

Det fremstår som veldig tullete. Kan jo selvfølgelig variere noe med hva slags type jobb man skal rekruttere til, men jeg jobber i en kompetansebedrift og der er formell kompetanse helt nødvendig. Hva folk har vært gjennom livet blir underordnet. Når jeg lyser ut etter en med profesjonsutdanning fra universitetet og får søkere som skriver "Jeg har ikke gått på universitetet, men mener selv at min livserfaring er nyttigere enn årene på skolebenken", så havner søknaden langt ned i bunken.

Skrevet

HI her. Nå har hun vært på intervju nr 2. Jeg slapp henne av kl 17.52,og hun kom ut fra lokalet kl 17.58!!!!

2 unge gutter,den ene yngre enn henne,sto for intervjuet. Ingen personlig spm denne gangen,men de visste nesten ikke hva de skulle spørre om. Dette var i en stor pizzakjede.

Litt uheldig med 2 useriøse intervjuer på samme dag :/

Skrevet

Det fremstår som veldig tullete. Kan jo selvfølgelig variere noe med hva slags type jobb man skal rekruttere til, men jeg jobber i en kompetansebedrift og der er formell kompetanse helt nødvendig. Hva folk har vært gjennom livet blir underordnet. Når jeg lyser ut etter en med profesjonsutdanning fra universitetet og får søkere som skriver "Jeg har ikke gått på universitetet, men mener selv at min livserfaring er nyttigere enn årene på skolebenken", så havner søknaden langt ned i bunken.
Signerer denne!
Skrevet

Useriøs arbeidsgiver som leker psykolog... Ikke et arbeidssted jeg ville likt at datteren min jobbet i.

Bare en kommentar til dere som opplever at dere blir diskriminert pga vanskelig barndom. Som psykolog så vil jeg si at du kan være er trygt og reflektert menneske selv om barndommen var elendig. Det kommer an på hvordan du tenker og resonnerer om opplevelsene i dag som voksen.

Eksempelvis ville jeg vært litt bekymret hvis det ble beskrevet barndom med psykisk og fysisk vold og personen mente at det ikke påvirker henne i det hele tatt.. Mens en annen person med samme erfaring som forteller at hun har jobbet mye for å tørre å stole på folk, er nok adskillig mer emosjonelt reflektert.

Det er ikke hva du har opplevd, men hva du har lært av det.

Anonymous poster hash: c9664...64f

Skrevet

Det er selvfølgelig ikke tullete!

Selvfølgelig må du ha CV og den formelle kompetansen i orden i forhold til de jobbene hvor dette er et krav. Og ja, selvfølgelig blir de uten det formelle i orden puttet nederst i bunken.

Men det er allikevel flust av folk som har det formelle i orden. Når vi søker etter en jurist, så får vi kanskje 50 søkere. Alle vel kvalifiserte. For disse søkerne har det ikke vært den store bøygen å gjennomføre bachelor studiet. Da er det de uformelle kvalifikasjonene, personligheten, egnetheten, personlige opplevelser og interesser osv som avgjør om du passer i jobben. Det er de personlige erfaringene som passer i jobben.

Når vi spør en kandidat om de kan fortelle om seg selv, så er det utrolig fascinerende og se hva de legger vekt på

Anonymous poster hash: ed78c...04e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...