Gå til innhold

Dere som skriver at dere ikke fikk dusjet på flere dager når dere hadde nyfødt baby...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innrømmer glatt at jeg hverken hadde tid til å dusje, spise eller gå på do (!) de første ukene. Skulle jeg på do måtte babyen være med hengende i puppen. Hun nektet å roe seg hos pappaen og hylte som om hun var døden nær med en gang hun ikke lå klistret på meg. I to mnd levde jeg på ca 1 måltid pr døgn og dusjet to ganger i uka. Ja, det var kleint og ille, men det var det som måtte til. Selv nå som hun er 4 mnd må jeg planlegge godt for å få dusjet, men nå er kolikktiden over og hun roer seg med pappaen på dagtid om ikke annet. Men får du en baby som min så kommer du til å se tilbake på denne tråden og skjemmes for at du spør, dvs du har ikke tid til å være her inne før ungen blir 3-4 mnd uansett ^^ Lykke til med forestående fødsel og spedbarnstid :)

Skrevet

Første min sov kun 10 minutter sammenhengende. Slik var det de første 3 månedene. Innimellom 10-minuttersperiodene, var det skrik og atter skrik. Slik var det både natt og dag. Dusjing var ikke det jeg prioriterte de få minuttene hun sov.

De to neste jentene, var noen ordentlige murmeldyr, sov i timer både dag og natt, ingen problem med å få tid til dusj,mat,soving selv osv

Anonymous poster hash: e30ba...02c

Skrevet

Har 4 barn og har aldri hatt noe problem med å ta meg en dusj. Tok babyen med meg inn på badet, la den på gulvet eller i vippestol. Hendte de gråt litt, men da var jeg bare ekstra kjapp i dusjen.

Skrevet

Skjønner at ikke alle babyer er like "lette" men og dusje tar 5 min om man prioriterer dusjen rett, man må ikke bruke 5 forskjellige såper, det holder med en såpe til kroppen og en kjapp hårvask med sjampo. Jeg kan enda bruke 5 min på badet på morgningen og da dusjer jeg og kler på meg og fikser meg til jobb.

Det går ann og ta baby med på badet, synge og prate mens man dusjer slik at baby hører og ser deg når du kommer ut så tørker du deg fort og tar på truse og bh så tar du baby opp og trøster om han enda gråter, når han har roet seg så fortsetter du og kle deg eller gå i truse og bh.

Skrevet

Her var det ikke mulig å dusje med unntak av noen få dager. Baby sov kun 10 min i strekk og kun i bevegelse med White noise. Likte ikke far, ville ha mat hele tiden, skrek det meste av kveld og natt. Sov på det verste kun en time i døgnet. Dusjet mens far var hjemme eller ved besøk. Dobesøk ble prioritert. Tok ekstremt lang tid pga sting, blod osv.

Hvis neste blir like ille skal jeg ha en vibrerende stol. Baby er nå 10 mnd og får ikke forlate rommet. Hun hater de aller fleste, men kan innimellom godta far. Stort sett er jeg klatrestativ, leke og trygghet. Hun henger på meg som en apekatt. Sover kun alene dersom jeg går henne i søvn, legger ned, vugger og så sitter ved siden av. Hun våkner med en gang hvis jeg blir borte. Prøver å få dusjet, men det blir fortsatt utsatt innimellom til far kommer hjem. Noen barn er krevende, og barn er veldig forskjellige.

Anonymous poster hash: 21010...406

Skrevet

Jeg var ung da jeg fikk eldste, uten noe nettverk rundt oss. Pappaen var kun opptatt med sitt og kunne ikke brydd seg mindre med hvordan vi hadde det.

Babyen sov nesten aldri, våknet etter tre timer hver natt hvertfall det første året. Og sånn fortsatte det dag som natt. Korte hvilepauser og mte gråt. I tilleg slet jeg veldig med å sovne igjen selv, eller å ta igjen søvn på dagen. Jeg følte meg kronisk full, apatisk og mye smerter.

En og annen dusj fikk jeg, men det var langt ned på lista.

nå har jeg to små barn til (minste baby) og dusjer hver dag om jeg vil, finner god tid til egne behov og interesser de fleste dager.

forskjellen er at de to siste både sover godt og aktiviserer seg selv 😊

Anonymous poster hash: c8319...19e

Skrevet

Jeg var alene med kolikk baby som skreik mye både dag og natt,men jo selvsagt dusje så ofte jeg ville likevel!

Babyen sov jo flere ganger om dagen så når han ENDELIG var sovnet så var jeg kjapp med å ta en dusj før han våknet igjen.

Samme her.

Skrevet

De fleste (men ikke alle) rekker det nok, men det går jo litt på hva man velger også. Jeg valgte å dusje etter at pappaen kom hjem ettersom jeg synes det var godt å slippe å stresse med kjapp dusj eller høre på barnegråt mens jeg dusjet.

Men tror konklusjonen av tråden er at babyer er ulike og mammaer er ulike, og før man står i situasjonen vet man ikke helt hvilken man er selv heller 😊

Lykke til med fødsel og spebarnstid 😊

Anonymous poster hash: c77d0...c7f

Skrevet

Skjønner at ikke alle babyer er like "lette" men og dusje tar 5 min om man prioriterer dusjen rett, man må ikke bruke 5 forskjellige såper, det holder med en såpe til kroppen og en kjapp hårvask med sjampo. Jeg kan enda bruke 5 min på badet på morgningen og da dusjer jeg og kler på meg og fikser meg til jobb.

Det går ann og ta baby med på badet, synge og prate mens man dusjer slik at baby hører og ser deg når du kommer ut så tørker du deg fort og tar på truse og bh så tar du baby opp og trøster om han enda gråter, når han har roet seg så fortsetter du og kle deg eller gå i truse og bh.

Det du beskriver her er ikke sånn som veldig mange har det de første to månedene. Synge og prate mens man dusjer - vel, hvis babyene din roet seg av det de første ukene så har du vært veldig heldig. Husker andremann satt illskrikende og rødsprengt i vippestolen mens jeg skifter bleie på eldstemann. Var helt jævlig. Pratet og prøvde å roe, men det var det kun jeg som hørte gjennom larmen.

Anonymous poster hash: f8232...f8e

Skrevet

Hvem dusjer på 5 minutter? Ta av klær, gre håret, bløte seg, vaske ansikt med ansiktsrens, shamponere håret, skylle, ha i balsam, vaske underliv med underlivssåpe, såpe inn kropp, skylle, tørke seg, ha på deo, ansiktskrem, og en dæsj hårprodukt i håret, kle på seg, få på plass ammeinnlegg (før melka spruter og ødelegger hele dusjinga), bind så ikke badet blør ned, og få tørket ks arret inni henget så det ikke "råtner". Dette tar mer en 5 min ass. Greier det kanskje på 20? Og uten å få gjort det skikkelig er det virkelig ikke verdt det, da blir man jo kun våt? Og ikke f om jeg ville latt babyen hyle seg gjennom 5 minutters dusj engang bare fordi JEG ville dusje litt... Babyen først! De som synes det er greit å bare la babyen hyle har enten ikke opplevd baby som hylte stort, ellers er de ganske så hjertekalde!

Anonymous poster hash: ae16d...aa4

Hadde ikke på langt nær sånn prosedyre. Vasker ikke håret hver gang, Børste håret før dusjing? Aldri gjort. Ansiktsrens kan du kutte ut. Hårprodukter likeså. Ansiktskrem hadde jeg på stua, tok på der sammen med babyen. Det viktigste var å få spylt vekk blod, svette og melk. Tok virkelig ikke mer enn 5 min hvis jeg skynda meg.

Men skjønner den med operasjonsarret, det blir litt ekstra.

Baby tar virkelig ikke skade av å sutre/gråte i 5 min. Da skulle mine tvillinger vært skada for livet z

Skrevet

Ikke noe problem om meg. Babyen vår grein sjeldent, såvidt noe når han skulle ha mat. Var jeg alene hjemme med han tok jeg med meg vippestolen (eller et teppe før han kunne rulle) ned på badet så satt han der mens jeg dusjet. Men jeg dusja nok mer på kveldene i starten, da det var mye styr og stress med amming som ikke funket og pumping dagen lang (i mine øyne). Men gikk aldri flere dager uten mulighet for å dusje.

Anonymous poster hash: 6d145...043
Skrevet

Hvem dusjer på 5 minutter? Ta av klær, gre håret, bløte seg, vaske ansikt med ansiktsrens, shamponere håret, skylle, ha i balsam, vaske underliv med underlivssåpe, såpe inn kropp, skylle, tørke seg, ha på deo, ansiktskrem, og en dæsj hårprodukt i håret, kle på seg, få på plass ammeinnlegg (før melka spruter og ødelegger hele dusjinga), bind så ikke badet blør ned, og få tørket ks arret inni henget så det ikke "råtner". Dette tar mer en 5 min ass. Greier det kanskje på 20? Og uten å få gjort det skikkelig er det virkelig ikke verdt det, da blir man jo kun våt? Og ikke f om jeg ville latt babyen hyle seg gjennom 5 minutters dusj engang bare fordi JEG ville dusje litt... Babyen først! De som synes det er greit å bare la babyen hyle har enten ikke opplevd baby som hylte stort, ellers er de ganske så hjertekalde! Anonymous poster hash: ae16d...aa4

Hadde ikke på langt nær sånn prosedyre. Vasker ikke håret hver gang, Børste håret før dusjing? Aldri gjort. Ansiktsrens kan du kutte ut. Hårprodukter likeså. Ansiktskrem hadde jeg på stua, tok på der sammen med babyen. Det viktigste var å få spylt vekk blod, svette og melk. Tok virkelig ikke mer enn 5 min hvis jeg skynda meg.

Men skjønner den med operasjonsarret, det blir litt ekstra.

Baby tar virkelig ikke skade av å sutre/gråte i 5 min. Da skulle mine tvillinger vært skada for livet z

Så du vet best hva jeg må? Kutte ut ansiktsrens og krem? Ikke vaske håret? Det funker kanskje for deg, men det er jo det som erviktig ved dusj. Går an å prøve å forstå andres situasjon?

Anonymous poster hash: ae16d...aa4

Skrevet

Det du beskriver her er ikke sånn som veldig mange har det de første to månedene. Synge og prate mens man dusjer - vel, hvis babyene din roet seg av det de første ukene så har du vært veldig heldig. Husker andremann satt illskrikende og rødsprengt i vippestolen mens jeg skifter bleie på eldstemann. Var helt jævlig. Pratet og prøvde å roe, men det var det kun jeg som hørte gjennom larmen.

Anonymous poster hash: f8232...f8e

Helt enig med siste kommentaren her, du har vært heldig hvis babyen roet seg av sang og prat. Min skrek seg lilla i ansiktet når hun ble lagt ned, ingen sang og prat i hele verden kunne roet henne da. Hun gråt til hun brakk seg og hiver etter pusten. Hun gråt, jeg gråt. Nei den dusjinga, den var sisteprioritet her i huset de første ukene. Alle babyer er ulike, og jeg skjønner at det er enklere for noen å legge fra seg babyen. Litt sutring kunne jeg også tålt, men en uke gammel baby som ligger å hiver etter pusten - da var ikke den dusjen så viktig for meg lengre.

Det betyr ikke at jeg er urenslig ellers, jeg dusjet hver dag tidligere og dusjer hver dag nå. Men de første ukene med baby var for unntakstilstand på alle måter. 

Anonymous poster hash: 88a85...126

Skrevet

Jeg har aldri skrevet det, men det var realiteten for meg. To dager etter fødsel (tror jeg det var), stablet de meg i dusjen på sh. Deretter gikk det vel kanskje 3 dager før de gjorde det igjen.

Jeg svettet ut 4 sengetøy i døgnet, så jeg var vel kanskje ikke så delikat....

MEN en dusj er ikke det viktigste her i livet. Det viktigste er å overleve!

Anonymous poster hash: a27b4...49e
Skrevet

Jeg har aldri skrevet det, men det var realiteten for meg. To dager etter fødsel (tror jeg det var), stablet de meg i dusjen på sh. Deretter gikk det vel kanskje 3 dager før de gjorde det igjen.

😂 Nå fikk jeg opp minner fra første fødsel. Dusjet på dag to, holdt på å svime av, men de har jo fine krakker i dusjen. Da hadde jeg fortsatt blod på leggene etter fødsel 😲. Deilig å tenke på at jeg hadde besøk før det, men det husker jeg lite av likevel.

Skrevet

Jeg var sånn med første mann. Jeg var et menneske uten rutiner, og tok alt som det kom, alltid.

Men så BANG der var det et lite menneske i huset, jeg ble superstresset. Rutinene jeg burde hatt, ble nå en nødvendighet, og jeg famla i mørket.

Ikke noe var logisk lengre.

Jeg brukte kanskje tre måneder på å jobbe meg opp rutiner og bli mer strukturert.

Først da fikk jeg mere tid. Tid til å tenke, vaske, planlegge, dusje (joa, dusjet før det, men kun med far i hus ;) osv.

Jeg tror at det for mange er veldig overbærende å få en liten baby, en du elsker høyere enn himmelen. Jeg satt med denne bylten i armene, og tenkte WOW, jeg skal aldri slippe deg. Baby var i armene mine 24/7, og jeg ble utslitt.

Med Nr to var det noe HELT annet! Rutinene var inne. Redselen for å ikke være en god mamma var borte vekk, tryggheten på meg selv var på plass, så Nr to kom til en trygg mamma, som lett tok seg en dusj mens han sov (Nr en turte jeg ikke gå fra, hva om jeg ikke hørte at hun gråt), la han på badegulvet, eller om han var urolig tok han med meg inn i dusjen :)

Alt er så mye lettere når man har rutiner, og ikke minst når man blir trygg på mammarollen sin :)

Litt på siden, men med Nr to, hoppet jeg i dusjen med en gang han kom ut :) Vi koste litt og jeg løp full av adrenalin rett i dusjen, før vi dro på barselhotellet. Jeg fikk faktisk litt kjeft av jordmor, siden jeg hoppet opp, dusjet, kledde på meg, tok baby i armene å sa "hvor skal jeg gå nå?" Haha jeg "landet" et par timer senere da, lå rett ut i sengen :)

Anonymous poster hash: 81078...7c9

Skrevet

Forstår at det er tungt med krevende baby, hadde klolikkbarn selv. Men hadde en mann som kunne ta seg av babyen så jeg fikk dusjet hver kveld, noe jeg gjør hver dag til vanlig. Under renselse syntes jeg det var ekstra viktig, da vasket jeg med nedentil om morgenen også. Tar 3 minutter, lot babyen ligge på gulvet foran dusjen😊

Anonymous poster hash: 78893...2a5

Skrevet

Hvorfor ikke?

Jeg kan ikke se for meg hvordan det går an? Er dere helt alene med baby? Gråter den hele tiden?

Jeg skal snart føde og lurer på om detter er vanlig?

Anonymous poster hash: 615fb...f09

Aldri hatt det problemet! Babyen har vel en far? Eller en bestemor? Den sover ofte også! Lite løsningsorienterte de som ikke klarer å ta seg en dusj med nyfødt baby .

Anonymous poster hash: 98d0d...4f2

Jeg tenker også at man er litt lite løsningsorientert om man ikke får til små ting i hverdagen, som å dusje, spise eller i det minste å gå på do.

Ikke så lett å være løsningsorientert når man er utslitt.

Anonymous poster hash: b609f...612

Skrevet

😂 Nå fikk jeg opp minner fra første fødsel. Dusjet på dag to, holdt på å svime av, men de har jo fine krakker i dusjen. Da hadde jeg fortsatt blod på leggene etter fødsel 😲. Deilig å tenke på at jeg hadde besøk før det, men det husker jeg lite av likevel.
Jeg dusjet på barsel dagen etter en lang fødsel som endte i hastesnitt. Men fikk ikke dusje alene, hadde med meg en helpepleier og måtte sitte.

Anonymous poster hash: 78893...2a5

Skrevet

Hvorfor ikke?

Jeg kan ikke se for meg hvordan det går an? Er dere helt alene med baby? Gråter den hele tiden?

Jeg skal snart føde og lurer på om detter er vanlig? Anonymous poster hash: 615fb...f09

Jeg ble alene før babyen var født og babyen gråt hele tiden og sov aldri. Så jeg måtte kose og trøste babyen hele tiden og var redd for å miste babyen om jeg tok den med inn i dusjen.

Så de få timene babyen sov tilsammen i løp av et døgn , sovnet jeg samtidig.

Anonymous poster hash: a3045...74a

Skrevet

Jeg var alene, ja.

Anonymous poster hash: 44b79...9d1

Men kunne du ikke legge babyen fra deg på badegulvet?

Nei, badet var så smått at da ville babyen også måtte dusje.

Anonymous poster hash: 44b79...9d1

Gjest Antarctica
Skrevet

Min yngste skrek som en stukken gris når hun ble lagt ned, så jeg fikk bare dusjet når mannen var hjemme. Hun hadde vel overlevd å skrike mens jeg dusjet også, men ikke noe man gjør hvis man kan unngå det.

Anonymous poster hash: 1ea4c...b6e

Hadde aldri i verden latt være å ta vare på mine hygieniske behov bare fordi babyen skrek. Den har seriøst ikke vondt av å ligge 5 minutter å skrike...

Anonymous poster hash: 314ac...c36

Men det er jo din personlige prioritering.

Mine kjepphester (basalbehov) var å spise og gå på do. De minuttene jeg gjorde det måtte babyen vente. Derfor dusja jeg bare når noen andre kunne bysse.

Skrevet

Jeg dusjet om kvelden når min mann var hjemme. Gikk så fint så,baby koste seg med sin pappa. Gjorde det samme når nr 2 kom,og gjör det fortsatt. Har aldri likt å dusje om morningen. Bare når man hadde svettet osv. Hoppet inn i dusjen da för mannen gikk på jobb. Begge mine har fått flaske.

Skrevet

Første min kunne ikke ligge alene et sekund uten å hyle, så alenetid var et ukjent begrep i flere mnd ja..

Andre babyen var helt annerledes, kunne kose seg alene lenge mens jeg dusja og gjorde andre ting.

Barn er forskjellige.

Anonymous poster hash: c6117...f31

Skrevet

Først når jeg så overskriften tenkte jeg at dusje, jo det gjorde jeg vel, men når jeg tenker bedre etter kommer jeg på at jeg for det meste tok den dusjen etter samboer var hjemme fra jobb, og at jeg en periode måtte lage meg matpakker i kjøleskapet til meg selv for jeg rakk nesten ikke få spist på dagtid, lille var klistret til meg og sov nada for seg selv, bare i fang eller vogn på tur, stoppet vogna våknet hun etter fem minutter ALLTID, herlighet hadde fortrengt dette kjenner jeg :P hun bodde på meg, og jeg prøvde ALT for å få henne til å sove for seg selv, var ikke snakk om sutring, hun illskrek..tilslutt gjør man det som funker for å overleve, ble mye bæresele for å si det sånn. Noen år etter kom lillebror, en helt annen baby! Lå fornøyd i vippestol mens jeg dusjet og sov tre timers dupper!! Fantastisk :-D

Man gjør det man får til tenker jeg og hva man har samvittighet til.

Haha tenker tilbake og kommer jo på at med minste måtte jeg ha henne i fanget når jeg var på do..for en tid! Men gikk seg jo til :)

Anonymous poster hash: 9fd0a...3ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...