Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #1 Skrevet 4. februar 2016 Trøtt småbarnsmor som vil lage kreativt opplegg for elever = dårlig kombinasjon Greien er den at jeg vil gjøre innledningen til delen om lyrikkanalyse litt mer spennende og elevaktiv enn å bare lese og jobbe med oppgaver. Da fikk jeg ideen om å bl.a. ha som en "konkurransegren" at klassen skal deles i grupper og få hvert sitt ark med kategorier, f.eks. metaforer, sammenlikninger, allusjoner, besjeling, personifikasjoner osv. Så står jeg i midten og administerer lapper der det står en liten setning/noen ord, f.eks. "Skogens konge" (en metafor for elgen) og elvene skal løpe tilbake til sin gruppe og plassere den i rett kategori før de får neste lapp, osv. Så de må både være raske og nøyaktige for å få best mulig poengsum, og i samme slengen får de øvd inn de ulike begrepene. Men så var det dette med å komme på nok gode metaforer, allusjoner, sammenlikninger osv da. Noen som vil bidra? Jeg setter pris på all hjelp her PS. Det er snakk om 16-åringer, så det kan være litt avansert. Anonymous poster hash: 87987...2df
Gjest Antarctica Skrevet 4. februar 2016 #2 Skrevet 4. februar 2016 Ørkenens skip You are my sunshine Menneskets beste venn Nattens bleke gudinne spredte sine strålearmer utover landskapet Min älskling, du är som en ros Gullklumpen min Det grønnøyde monsteret, sjalusien, hadde fatt omkring hjertet mitt Se, våren venter varm og yr med den aller beste kjolen på Kong Vinter
Ophiophagus Hannah Skrevet 4. februar 2016 #3 Skrevet 4. februar 2016 Stum som en østers Du er en perle Livet er en roman En stjerne dør Himmelens stjerner blinket og så Havet var sint Regnet hamret på de frådende bladene Skyene klamret seg til fjellsiden Tidens tann
Gjest Antarctica Skrevet 4. februar 2016 #4 Skrevet 4. februar 2016 Og: Lovens lange arm Livets høst Hun hadde hjertet i halsen Blodets hvisken, benpibernes bøn Enno ein gong fekk eg vetren å sjå, for våren å røma Den vårlege eim, som mettar mitt auga Den saganatt som senker drømme på vår jord Regnet falt som tårer over jorden Minnenes melodi La tanken fly
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå