Gå til innhold

Bryllup i utlandet, gave....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror gifter seg i England i sommer. Vi gleder oss,men reisen er dyr for en familie med tre barn, og overnattingen på hotellet de har valgt er heller ikke rimelig. Vi har med andre ord allerede brukt en del penger på dette bryllupet. Jeg tenker at brudeparet burde være takknemlig for dette, og si til gjestene noe a la" det er gave nok til oss at dere deltar i bryllupet, så vi ønsker ingen bryllupsgave". Jeg er i ulønnet permisjon for tiden,så det et litt smått med penger,noe de vet godt... Hva tenker dere? Gave eller ikke?

Anonymous poster hash: 07ee8...a04

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg synes det er skikkelig frekt å forvente at dere skal betale reisen selv jeg, skal man gifte seg i utlandet inviterer man bare med seg så mange man kan spandere turen på!

Å forvente at hele storfamilien (og kanskje venner) skal bruke både ferie og feriepengene sine på ditt bryllup er intet annet enn frekt. De fleste foretrekker å velge både ferietid og feriemål selv...

Jeg hadde sendt en melding til bror og sagt at denne bryllupsfeiringen blir såpass kostbar for oss at jeg håper han har forståelse for at det bare blir en liten symbolsk gave. Så hadde jeg kjøpt noe til 200 kr.

Anonymous poster hash: bbb0a...a44
Skrevet

Jeg synes det er skikkelig frekt å forvente at dere skal betale reisen selv jeg, skal man gifte seg i utlandet inviterer man bare med seg så mange man kan spandere turen på!

Å forvente at hele storfamilien (og kanskje venner) skal bruke både ferie og feriepengene sine på ditt bryllup er intet annet enn frekt. De fleste foretrekker å velge både ferietid og feriemål selv...

Jeg hadde sendt en melding til bror og sagt at denne bryllupsfeiringen blir såpass kostbar for oss at jeg håper han har forståelse for at det bare blir en liten symbolsk gave. Så hadde jeg kjøpt noe til 200 kr.

Så godt å høre at jeg ikke er urimelig!! Takk⭐️

Skrevet

Er helt enig! Vi har tenkt på å gifte oss i utlandet. Da hadde vi nok spesifisert at vi ikke ønsket noe gave. Er jo ikke derfor vi gifter oss...

Anonymous poster hash: eed5d...036

Skrevet

Er helt enig! Vi har tenkt på å gifte oss i utlandet. Da hadde vi nok spesifisert at vi ikke ønsket noe gave. Er jo ikke derfor vi gifter oss...

Anonymous poster hash: eed5d...036

Skrevet

Godt å høre. Jeg føler meg smålig som lurer på å droppe gave,men vi har allerede brukt flere ganger mer på dette bryllupet enn jeg har på andre søskens og svogere/svigerinners bryllup.

Annonse

Skrevet

Hvis du ikke har råd til turen og gave, takker du høflig for inbydelsen og sier at du ikke kan komme. Det er slikt som brudeparet må ha full forståelse for når man inviterer til bryllup utenlands.

Har man derimot råd til reisen og oppholdet, klarer jeg ikke å se at en gave skal velte lasset. 

Anonymous poster hash: 8ae91...2f6
Skrevet

Jeg hadde også sagt fra at dette var en såpass kostbar reise i en tid hvor dere har ganske dårlig råd, så dere kommer kun til å gi en liten symbolsk gave. 

Vi vurderte et bryllup utenlands, men da tenkte vi å betale for hele reisen og oppholdet for gjestene. Vi endte ikke opp med dette, men det var av andre grunner. Syns det er småfrekt å invitere uten å betale for gjestene.. Man pålegger jo andre store utgifter for bare en dag. 

Anonymous poster hash: b383c...3a3
Skrevet

Hvis du ikke har råd til turen og gave, takker du høflig for inbydelsen og sier at du ikke kan komme. Det er slikt som brudeparet må ha full forståelse for når man inviterer til bryllup utenlands.

Har man derimot råd til reisen og oppholdet, klarer jeg ikke å se at en gave skal velte lasset.

Anonymous poster hash: 8ae91...2f6

Velte og velte. Vi kan alltids kjøpe gave,men da begynner feriebudsjettetet virkelig å skrapes...

Skrevet

Rart at de ikke tenker på det selv. Jeg hadde blitt veldig takknemlig for at andre hadde betalt masse penger for å være med i vårt bryllup. Hadde ikke forventet gave da det er gave i seg selv at de kommer.

Anonymous poster hash: 98bf0...271

Skrevet

Vi skulle egentlig gifte oss i utlandet, og hadde da naturligvis tenkt å skrive i invitasjonen at gaven vi ønsket oss var at de kom i bryllupet. Hadde aldri forventet gave i tillegg til at gjestene skulle betale reisen selv, så synes det er veldig feil av broren din at de ikke har sagt noe om det. Siden det er så nær familie så hadde jeg spurt jeg! "Har dere tenkt at dere skal ha gave også eller?" Hadde ikke kostet meg en kalori! 😳

Anonymous poster hash: 1f3c9...615

Skrevet

Jeg var i et bryllup i USA. Da spesifiserte brudeparet at vi absolutt ikke skulle tenke på gave.

Ironisk nok ble det arrangert skikkelig amerikansk bridal shower for bruden, med en selger for kjøkkenutstyr som vert 😅 Dette er mange år siden og vi nordmenn var ikke vant med sånt, så vi var totalt uforberedt på hele greia 🙈 jeg var også veldig ung..

Anonymous poster hash: 1b54d...89f

Skrevet

Jeg hadde kjøpt en gave så lenge ikke brudeparet hadde uttalt noe annet ønske. Det trengs ikke dyre gaven. Det er jo opp til hver enkelt å delta i bryllupet i utlandet, og paret selv hadde sikkert det i tankene før de inviterte?

Siden dette er på sommeren, går jeg ut ifra at dere har prioritert turen som en del av ferien også?

Annonse

Skrevet

Jeg hadde kjøpt en gave så lenge ikke brudeparet hadde uttalt noe annet ønske. Det trengs ikke dyre gaven. Det er jo opp til hver enkelt å delta i bryllupet i utlandet, og paret selv hadde sikkert det i tankene før de inviterte?

Siden dette er på sommeren, går jeg ut ifra at dere har prioritert turen som en del av ferien også?

Det blir nødvendigvis en del av av ferien vår,men den blir betydelig dyrere enn den hadde blitt hvis vi hadde valgt reisemål selv. Ikke et feriemål vi hadde valgt. Hi

Skrevet (endret)

Det blir nødvendigvis en del av av ferien vår,men den blir betydelig dyrere enn den hadde blitt hvis vi hadde valgt reisemål selv. Ikke et feriemål vi hadde valgt. Hi

Ser den. Men dere har likevel valgt å delta i bryllupet. Å komme uten gave synes jeg er flaut og smålig. Spesielt dersom alle andre kommer med gave. Trenger ikke koste mer enn max 500,-.

Endret av Kari Mari
Skrevet

Ser den. Men dere har likevel valgt å delta i bryllupet. Å komme uten gave synes jeg er flaut og smålig. Spesielt dersom alle andre kommer med gave. Trenger ikke koste mer enn max 500,-.

Enig,jeg hadde blitt flau av å dukke opp uten gave hvis de andre gir gaver. Så vi gir nok en liten gave som du foreslår. Men nå er ikke vi de eneste Som har brukt penger på reise og overnatting,så poenget mitt er vel at de burde spesifisert overfor alle gjestene at deltakelse er gave i seg selv.

Skrevet

Enig,jeg hadde blitt flau av å dukke opp uten gave hvis de andre gir gaver. Så vi gir nok en liten gave som du foreslår. Men nå er ikke vi de eneste Som har brukt penger på reise og overnatting,så poenget mitt er vel at de burde spesifisert overfor alle gjestene at deltakelse er gave i seg selv.

Ja jeg hadde nok selv spesifisert det i innbydelsen. Men det virker som om de ønsker gaver, og da er det egentlig ikke så mye annet enn å ta et valg om å kjøpe en eller la vær.

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Støttes!

Skrevet

Synes dere skal kjøpe en gave siden dette er din bror.

Klart dette blir dyrt for gjestene, og brudeparet bør være glade og svært takknemlige for at så mange kommer.

Men det er jo også en kjempeopplevelse for alle sammen. Feire bryllup i et annet land, oppleve en stor greie sammen med familie og venner.

Dette er jo en sånn ting som dere kan snakke og mimre om i familieselskap resten av livet.

Og med tanke på reisemål så er det jo en mulighet til å la dette bli et utgangspunkt for ferien deres. Kanskje dere kan reise litt rundt i dette landet eller ta en tur til nabolandet om det er spennende?

Prøv å se de mulighetene som ligger her.

Skrevet

Vi giftet oss i utlandet og hadde med nærmeste familie. De betalte reise og opphold selv (vi planla reisen og oppholdet sammen med dem i god tid i forveien) og sa i fra om at vi ikke behøvde gave i tillegg, for oss var det nok gave at de tok seg tid og råd til å reise rundt halve jorden for å feire oss. Vi fikk gaver likevel, men forventet det absolutt ikke. Syns det hadde vært på sin plass å gjøre det samme for din bror og de her.

Anonymous poster hash: bf0a4...f04
Skrevet

Darwinia:-), on 04 Feb 2016 - 11:23, said:

Anonym bruker" data-cid="147710225" data-time="1454574176" data-date="i dag, 09:22 said:

Støttes!
Jeg synes det virker litt usselt å gjøre det. Er det ikke bare å kjøpe en gave til 200,- da. Man behøver da vel ikke å måtte begrunne den billige gaven, ved å gi brudeparet dårlig samvittighet for valget de har tatt?? Anonymous poster hash: 9bc4a...50b
Skrevet

Så lenge det er innafor med rimelig gave (maks 500kr) går det selvsagt an. Til andre søsken av mannen og meg selv har vi gitt for mellom 1000 og 1500 kr,men da har vi også hatt null utgifter med reise/overnatting. Hi

Skrevet

Altså jeg synes det er hindides å gifte seg i utlandet om ikke brudeparet sponser fly og overnatting ( noe jeg skjønner ikke går om man ikke er stinn av gryn) men skjønner ikke tankegangen til folk som får for seg at deres bryllup er årets happening. Fly for hi med mann og 3 barn. Overnatiing og lommepenger? I tilleg må de jo ha penklær men det ville de ordnet til et selskap i Norge og. Men hva er det de tenke med? Det er jo egentlig også bak mål å si at dropp gave dere , for gaven koster jo ikke det fly og overnatting koster for en familie. Og det å bruke noen feriedager. Noen bryllup jeg har hørt om har ønsket gjestene skulle være der i 5-6 dager. Altså det er mange hotellnetter , lommepenger og en hel uke av ferieukene brukt. De fleste ønsker bruke både ferieukene og feriepengene på reisemål de velger selv.

Anonymous poster hash: 9bdd2...1eb

Skrevet

Altså jeg synes det er hindides å gifte seg i utlandet om ikke brudeparet sponser fly og overnatting ( noe jeg skjønner ikke går om man ikke er stinn av gryn) men skjønner ikke tankegangen til folk som får for seg at deres bryllup er årets happening. Fly for hi med mann og 3 barn. Overnatiing og lommepenger? I tilleg må de jo ha penklær men det ville de ordnet til et selskap i Norge og. Men hva er det de tenke med? Det er jo egentlig også bak mål å si at dropp gave dere , for gaven koster jo ikke det fly og overnatting koster for en familie. Og det å bruke noen feriedager. Noen bryllup jeg har hørt om har ønsket gjestene skulle være der i 5-6 dager. Altså det er mange hotellnetter , lommepenger og en hel uke av ferieukene brukt. De fleste ønsker bruke både ferieukene og feriepengene på reisemål de velger selv.

Anonymous poster hash: 9bdd2...1eb

Nå er det vel ingen tvang å være med på bryllupet da. Det er jo noe man kan velge bort om man ikke har råd eller lyst å bruke penger på det.

Anonymous poster hash: bf0a4...f04

Skrevet

Helt sjukt å invitere til bryllup i utlandet som gjestene selv må betale for! Og om de så hadde sagt at gave ikke trengs, er det fortsatt like frekt. "Vi ser gjerne at dere bruker 10 000 på reise og opphold til bryllupet vårt. Men slapp av, dere trenger ikke kjøpe gave"! Stormannsgalskap.

Anonymous poster hash: 6655c...361

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...