Gå til innhold

Hvordan er dagen med din 5 mnd gamle baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han spiser 1-3 ganger på natta..

Lille venn går ganske nøyaktig 3 timer mellom maten,hvertfall på dagen.Noen ganger sovner han på igjen etter mat i 7-8 tiden,andre ikke.Har ikke noe fast sovemønster ennå.

Fullammer.Han får grøt morgen og kveld.Frukt midt på/eller utpå dagen.Ikke starter med middag ennå.Pr nå er siste pupp og grøt i 21-22 tiden på kvelden.

Er siste måltid for sent?

Bør jeg la han få grøt tidligere og legge han tidligere?

Middag?Har fryst ned smaksprøver av grønt som han får en terning av i tre dager på rad.(om han ikke får frukt)

I natt er en matt hvor han er oppe hele tia...Er det lov å ønske seg at han snart sover rundt?

Husker ikke hvordan der var med første.men han sov natta rundt fra 4mnd..

Anonymous poster hash: 3caf4...b70

Skrevet

Ingen?

Anonymous poster hash: 3caf4...b70
Skrevet

Du kan ikke fullamme når du gir mat da. Fullamme betyr kun pupp. Hvorfor gir du så mye mat så tidlig? Fullamming til seks mnd er anbefallingen..

Anonymous poster hash: 5abfd...39f

Skrevet

Det var da veldig mye fast føde til et så lite barn? Fullamming betyr at baby kun får morsmelk, og det stemmer jo ikke hos dere.

Jeg hadde gitt siste grøtmåltid i 19 tiden og kun ammet på soverommet mellom 19-7. Man sier vel at de fleste barn trenger et nattmåltid frem til de er 6 mnd, men det er jo en sannhet med modifikasjoner. Man vekker jo ikke en frisk baby for å amme så lenge den spiser godt på dagtid.

Anonymous poster hash: 581b5...197

Skrevet

Våkner 08.00 og får da Pupp i senga vår. Står så opp og da ligger han litt på gulvet mens jeg ordner med frokost og klær etc til de andre barna og pakker sekker osv til bhg.

Ca kl 09.00 - 09.30 putter jeg han i vogna og følger de andre to i bhg.

Så går vi hjem å henter hunden og går en tur på ca en time. Hjemme ca 11.00.

Da får han frukt og morsmelk og legges.

Står opp kl 13.00. Leker litt på gulvet/koser litt i sofaen før han får morsmelk ca kl 14.00. Så drar vi ut å handler eller gjør andre ting. Legger seg igjen 14.30-15.00 og sover til ca 16.00. Han sover ute i vogna og jeg henter de andre i bhg ca 15.30.

Når han våkner ca kl 16.00 så ligger han litt på gulvet, mens jeg ordner med middag, så får han Pupp før vi andre spiser. (Pupp 16.30 og vi spiser 17.00)

Kl 17.30 er han stup trøtt. Da lager jeg litt velling. Steller han for kvelden og legger han i senga hans hvor han drikker vellingen.

Da sovner han med en gang flaska er tom.

Sover da fra 18.00 - 04.00 - får Pupp og sover videre til mellom 08 og 09.

Han er 4,5 mnd nå. Og sånn har vel dagen sett ut den siste mnd. Bortsett fra at han kun har fått velling og frukt siden han ble 4 mnd.

Skrevet

Våkner 08.00 og får da Pupp i senga vår. Står så opp og da ligger han litt på gulvet mens jeg ordner med frokost og klær etc til de andre barna og pakker sekker osv til bhg.

Står opp kl 13.00. Leker litt på gulvet/koser litt i sofaen før han får morsmelk ca kl 14.00. Så drar vi ut å handler eller gjør andre ting. Legger seg igjen 14.30-15.00 og sover til ca 16.00. Han sover ute i vogna og jeg henter de andre i bhg ca 15.30.

Når han våkner ca kl 16.00 så ligger han litt på gulvet, mens jeg ordner med middag, så får han Pupp før vi andre spiser. (Pupp 16.30 og vi spiser 17.00)

Kl 17.30 er han stup trøtt. Da lager jeg litt velling. Steller han for kvelden og legger han i senga hans hvor han drikker vellingen.

Han er 4,5 mnd nå. Og sånn har vel dagen sett ut den siste mnd. Bortsett fra at han kun har fått velling og frukt siden han ble 4 mnd.

Hørtes ut som det var ekstremt lite våken og leke og kosetid der? Legges liksom bare bort hele tida? Min på samme alder er mye våken og vil jo leke, lese, synge og gjøre ting. Ikke bare ligge litt på gulvet eller i vogna?

Skrevet

Du kan ikke fullamme når du gir mat da. Fullamme betyr kun pupp. Hvorfor gir du så mye mat så tidlig? Fullamming til seks mnd er anbefallingen..

Enkelte babyer trenger fast føde før de er 6 mnd, selv om det er det som er anbefalingen. Syns ikke det der var for mye fast føde.

Anonymous poster hash: 80584...594

Skrevet

Hørtes ut som det var ekstremt lite våken og leke og kosetid der? Legges liksom bare bort hele tida? Min på samme alder er mye våken og vil jo leke, lese, synge og gjøre ting. Ikke bare ligge litt på gulvet eller i vogna?

Legges ikke bare bort, men ja han sover kanskje mye? Blir to dupper på dagen i tillegg til at han legger seg tidlig. Men altså han må jo få sove når han er trøtt eller? Fra han står opp og til han legger seg er det rundt 10 timer. Til sammen på de to lurene sover han ca 3,5 timer. Så er vi en time på tur etter vi har levert de andre. Og handle må vi jo også innimellom så der er vi ute en halvtimes tid der å. Ellers er det jo 5 timer igjen hvor han er våken. Han ligger ikke på gulvet for seg selv i de 5 timene altså. Jeg bruker ikke så lang tid på å ordne frokost og kle på de store og lage middag. Han ligger stortsett på gulvet når jeg må ordne andre ting ellers så sitter han på fanget og koser og leker med meg.

Kunne kanskje skrevet mer detaljert typ:

"09.00 -09.10 - serverer frokost til søsknene mens baby er på gulvet

09.10-09.30 koser med baby.

09.30 legger baby på gulvet mens jeg hjelper de andre med påkledning før vi går i bhg.

09.35 tar baby opp.

Men tenkte at det ikke var nødvendig 😛

Uansett.. hvor mye sover deres 4 mnd gamle baby i løpet av dagen? De er jo forskjellige.. min sover 14 timers netter med en amming og to lurer på 1,5-2 timer på dagen. De resterende timene går selvfølgelig med på å kose og leke med babyen, men handle må jeg gjøre når han er våken og når man har to andre små barn så er man faktisk nødt til å legge babyen litt på gulvet for å ta vare på og hjelpe de også.

Men er sikker på at du egentlig skjønner at han ikke bare blir lagt på gulvet alene all tid han er våken.

Skrevet

5 mnd.

Våkner ca 08.00, vil ikke ha mat. Steller meg og han, han ligger på gulvet og leker mens jeg vekker og steller storesøster. Ligger på gulvet mens jeg ordner frokost til søster og meg selv (ja, han må nødvendigvis ligge på gulvet da).

Kjører til bhg ca 09.30. Leverer og handler. Hjemme ca 10.30. Da har han sovnet på veien, flyttes over i vogn og sover alt fra 30 min til 2 timer.

Får pupp når han våkner. Har ingen faste sovetider, men er våken 1,5-2 timer mellom duppene og de varierer fra 20 min-2 timer. Sånn går nå dagen. Får pupp når han våkner fra duppen (vil ikke ha ellers).

Henter storesøster i bhg mellom 15.00 og 16.00, alt ettersom det passer med sovingen til lillebror.

Prøver å time siste dupp slik at han våkner rundt 17.30. Da er han klar for grøt.

Stelles og legges ca 19.00. Får pupp før han legges. Sover relativt greit frem til midnatt (våkner omtrent 3 ganger). Deretter er resten av natta frem til kl 06.00 et salig kaos av oppvåkninger og mating. Sover stort sett ikke mer enn 20 min i strekk.

Får i hovedsak pupp, spiser en liten porsjon grøt på kvelden, har begynt å smake på frukt og grønnsaksmos. Tar ikke flaske.

Anonymous poster hash: 8e7ef...fa1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...