Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #1 Skrevet 31. januar 2016 Går det over av seg selv, eller krever det behandling (hvilken)? Anonymous poster hash: 9e40d...93c
SuperFries Skrevet 31. januar 2016 #2 Skrevet 31. januar 2016 Det er ingen konkret behandling mot irritabel tarm syndrom. Annet enn endring i kostholdet. Har du fått diagnosen hos legen?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #3 Skrevet 31. januar 2016 det har man stort sett resten av livet, med gode og dårlige perioder Anonymous poster hash: d37e4...279
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #4 Skrevet 31. januar 2016 Legen har sterk mistanke om det (ikke endelig diagnose, venter svar på noen prøver). Hele livet?! Og ingen behandling? Uffameg. :-( Anonymous poster hash: 9e40d...93c
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #5 Skrevet 31. januar 2016 Jeg har. Du må nok lære deg å leve med det, men kosthold kan gjøre mye. Jeg spiser etter fodmap. I tillegg reagerer jeg på rødt kjøtt, det er faktisk en av de matvarene som gir plutselig tømming av magen. Du kan gjøre mye ved å kutte ut kjøpebrød, bak selv med feks surdeig og mye frø, havre eller spelt, spis havregrøt, bytt ut eple og pære med banan, spis ofte og lite. Hold deg unna kunstig søtningsmiddel, halspastiller og tyggegummi. Anonymous poster hash: 5f11f...afa
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #6 Skrevet 31. januar 2016 Jeg har det, og jeg tror ikke man kan bli frisk av det. Men man har gode og dårlige perioder. Jeg tåler hvetemel dårlig, det får jeg luft i magen og diare av. Anonymous poster hash: 01e61...636
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #7 Skrevet 31. januar 2016 Jeg har og. Har hatt det fra jeg var ca 7-8 år. Noen ganger er jeg helt fin, andre ganger er jeg helt elendig. Plutselig kan jeg få vondt, og da må jeg slippe alt jeg har, og løpe på do. Jeg aner ikke hva som trigger det. Jeg har prøvd å eliminere mange ganger, men jeg blir ikke klok. Akkurat nå er jeg helt fin, men det tror jeg henger sammen med at jeg er hjemme i permisjon, og at kroppen har en jevn rytme. Når jeg jobber, er jeg dårlig, i og med at jobben min innebærer mye reising og ukomfortable arb.tider. Det er noe dritt. Bokstavlig talt. Anonymous poster hash: de4ec...45e
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #8 Skrevet 31. januar 2016 Legen har sterk mistanke om det (ikke endelig diagnose, venter svar på noen prøver). Hele livet?! Og ingen behandling? Uffameg. :-( Anonymous poster hash: 9e40d...93c Kan jeg forresten spørre hva slags prøver legen din har tatt? Siden dere venter på prøvesvar, mener jeg? Anonymous poster hash: de4ec...45e
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #9 Skrevet 31. januar 2016 Han har tatt en del prøver på allergier/intoleranser, og en del ting jeg ikke husker hva var. Jeg har også tatt avføringsprøver og ultralyd av alle organer i magen (her var alt normalt, bortsett fra en del luft man kunne se). Anonymous poster hash: 9e40d...93c
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 31. januar 2016 #10 Skrevet 31. januar 2016 Jeg har. Og mange i min familie. Legg om til Low Fodmap. Laktose, gluten, løk og alt med kål i navnet bør unngås i alle fall i en periode.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #11 Skrevet 31. januar 2016 Jeg har og har hatt i 20 år. Jeg får ikke diare, men oppblåst og smertefull mage og av og til forstoppelse. Jeg går ikke på lav FODMAP, siden jeg tross alt ikke er så ofte dårlig. Varierer fra en til to ganger per uke til flere uker mellom hver gang. Jeg har også abnormt lang og kronglete tykktarm og må være særdeles nøye med å spise nok fiber og drikke nok vann så ikke ting stopper opp. Anonymous poster hash: 18eb7...b2b
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #12 Skrevet 31. januar 2016 Jeg hadde det før. Tålte nær sagt ikke noe mat, spesielt ikke melk.. Masse undersøkelser, både kolonskopi, gastroskopi osv. Har prøvd mye forskjellige dietter.. Er i dag ikke plaget med irritabel tarm og tåler all mat. Vet ikke helt hva som gjorde utslaget. Levde ett år på raw food, Juicing, smoothie osv. Tror endringene kom etter det. Anonymous poster hash: 1b08b...8b9
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #13 Skrevet 31. januar 2016 Dere andre som har dette, er dere tynne/undervektige? Jeg er nemlig ikke det, og syns det er litt rart... Anonymous poster hash: de4ec...45e
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #14 Skrevet 31. januar 2016 Dere andre som har dette, er dere tynne/undervektige? Jeg er nemlig ikke det, og syns det er litt rart... Anonymous poster hash: de4ec...45e Hvorfor skal vekt ha noe med irritabel tarm å gjøre? Jeg er tynn og har alltid vært det (ikke undervektig). Anonymous poster hash: 1b08b...8b9
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #15 Skrevet 31. januar 2016 Hverken jeg eller min mor er tynne. Som hun sier - virker som om maten forsvinner men kaloriene blir igjen. Anonymous poster hash: bfaae...93f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #16 Skrevet 31. januar 2016 Dere andre som har dette, er dere tynne/undervektige? Jeg er nemlig ikke det, og syns det er litt rart...Anonymous poster hash: de4ec...45e Hvorfor skal vekt ha noe med irritabel tarm å gjøre? Jeg er tynn og har alltid vært det (ikke undervektig). Anonymous poster hash: 1b08b...8b9 Nei, jeg bare tenkte at når maten forventer fort ut av systemet, så la man heller ikke på seg? Men det er vel som med bulimi, at kaloriene tas fort opp, mens næringsstoffene forsvinner ut. Jeg er i hvertfall normalvektig, men på blodprøvene manglet jeg massevis av vitaminer og mineraler. Anonymous poster hash: de4ec...45e
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #17 Skrevet 31. januar 2016 Ikke alle med irritabel tykktarm har diare. Det er feil. Jeg er forøvrig normalvektig. Anonymous poster hash: 18eb7...b2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå