Gå til innhold

Reis med barn: Cruise, gruppeturer, interrail, Asia, Sør-Amerika

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er glad i å reise og syns det er aller mest spennende å kunne få oppleve mange ting på samme reise, gjerne reise rundt. Jeg vet at dette kan bli slitsomt for et barn, spesielt fordi vi ikke kjører bil. Har vurdert å reise på interrail med barnet (8) eller på organisert gruppetur a la https://www.gadventures.com/travel-styles/family/. Jeg vil gjerne reise til Asia eller Sør-Amerika, men er litt skeptisk til å ta sånne turer uten noe hjelp, noen å lene meg til el.l. Derfor tenker jeg på gruppetur. I det siste har pluselig tanken om cruise slått meg. Kanskje det er en perfekt måte å både få reise fra sted til sted og oppleve samtidig som man har det trygt og komfortabelt? Noen med erfaring? Noe å anbefale? Er bare jeg og åtteåringen som reiser.

Anonymous poster hash: 17a4d...ec5

Fortsetter under...

Skrevet

For 2 år siden reiste jeg, og mine barn med tog i Italia og Frankrike. Da fikk vi oppleve mange forskjellige byer, og vi hadde ganske god tid og. De var 12 år og 6 år da, begge koste seg masse, og var fornøyd med turen. Jeg og koste meg masse. Vi fikk se og oppleve masse, men og slappe av litt. Vi hadde en 5 dagers stopp ved den italienske riviera, der fikk vi bare slappe av, bade og kose oss. Ellers var det jo en del byer.

Anonymous poster hash: da812...430
Skrevet

Takk! Hvor lenge reiste dere, og reiste dere fram og tilbake med fly?

Skrevet

Vi var vel borte i 3,5 uke tror jeg. Vi startet i Roma, så tok fly dit, så endte vi opp i Paris, og tok fly hjem. Vi var i Roma, Genova, Diano Marina, Nice, Lyon og Paris. Jeg likte veldig godt Diano Marina, bare den italienske stemningen, omtrent ingen skandinavere. Og fantastisk mat. Det var der vi hadde de rolige dagene våres, med strand og bare kos. Ellers syntes jeg Lyon var ganske grå og kjedelig. Men helt greit å ha opplevd byen. Det lønner seg å kjøpe billetter til toget noen dager før, ellers kan du risikere at du ikke får være med. Da vi var i Nice, så reiste vi til Monaco, og var der en dag, flott by, og de har et flott akvariet, hvor man kan få klappe på levende hai.

Skrevet

Vi har flere somre reist litt sånne småturer med barna, type fly til et sted og så tog melllom 3-4 steder og fly hjem.

Et år ble det wien - bratislava - balaton - budapest, et år kroatia, ljubljana, trieste, venezia, et annet år korsika -firenze -roma.

Barna var 3,4 år og 6,5 år første året vi tok rundtur. Det gikk og går helt fint så lenge reiseetappene er tilpassa dine barns tålegrense i lengde. Hos oss var de maks 3 timer da barna var små, og så blir de lengre etter hvert som de blir eldre.

Anonymous poster hash: 55994...a69

Skrevet

Så fint at det er flere som har tips og erfaringer! Hadde vært gøy om det kunne bli en tråd hvor mange deler tips og erfaringer om andre typer reise med barn enn type standard charter, syden osv. Vi tok en rundtur i Florida, men da hadde vi bil, så det blir litt annerledes. Det gikk veldig bra, selv om varmen ble litt heftig for alle der midt på sommeren.

Annonse

Skrevet

Dere som har vært på rundtur i Europa, reiste dere i høysesong, og bestilte dere overnattingssteder på forhånd? Sist jeg reiste rundt endte jeg på rimelig lugubre hostel, men det vil jeg jo ikke med barn i baggasjen :)

Skrevet

Hei! Vi har reist mykje med to og no tre born. Charterferie er ikkje noko for oss.

Vi har reist med rutefly og bestiller stort sett overnatting på førehand.

Dei siste års har vi vore mykje i Italia. Vi har ofte leigebil eller reiser med tog. Ungane diggar tog.

Unngå august! Veldig varmt kg heile Europa har ferie. Like etter skoleferien har starta dvs rundt 20juni er optimalt. Du flyr billig til feks Roma. Derifrå går det tog til alle kantar.

Vi bookar feriehus eller små utleigerom på agritourismo ("gårdsferie" - ofte vinprodusenter, ofte basseng og nydelig fint).

Veldig kjekt å reise saman med nokon om du kan, venner osv (men ikkje for mange!) Mi erfaring er at ungar er svært velkomne -særleg i Italia.

Frankrike, særleg sør, synest eg er skrekkelig dyrt og kø til alt som er fint. Kroatia er også ok, men litt meir "syden" på kysten. Barcelona er sikkert topp med så store barn.

Kva slags ferie du ynskjer kjem litt an på interesse, så klart. Vi styrer unna eurodisney og svære badeland/parkar. Ungane har vore veldig fornøgd med våre feirar. Bading og slikt gjer vi såklart, men sjåverdigheiter, kultur, museum, natur osv synest dei er topp. Det samme med restaurantbesøk. Ein ekte pizzarestaurant i Roma? Så gøy for alle!

Når vi har reist til andre kontinent har vi førebels brukt arrangør. Neste gong vert det rutefly!

Skrevet

Hei! Vi har reist mykje med to og no tre born. Charterferie er ikkje noko for oss.

Vi har reist med rutefly og bestiller stort sett overnatting på førehand.

Dei siste års har vi vore mykje i Italia. Vi har ofte leigebil eller reiser med tog. Ungane diggar tog.

Unngå august! Veldig varmt kg heile Europa har ferie. Like etter skoleferien har starta dvs rundt 20juni er optimalt. Du flyr billig til feks Roma. Derifrå går det tog til alle kantar.

Vi bookar feriehus eller små utleigerom på agritourismo ("gårdsferie" - ofte vinprodusenter, ofte basseng og nydelig fint).

Veldig kjekt å reise saman med nokon om du kan, venner osv (men ikkje for mange!) Mi erfaring er at ungar er svært velkomne -særleg i Italia.

Frankrike, særleg sør, synest eg er skrekkelig dyrt og kø til alt som er fint. Kroatia er også ok, men litt meir "syden" på kysten. Barcelona er sikkert topp med så store barn.

Kva slags ferie du ynskjer kjem litt an på interesse, så klart. Vi styrer unna eurodisney og svære badeland/parkar. Ungane har vore veldig fornøgd med våre feirar. Bading og slikt gjer vi såklart, men sjåverdigheiter, kultur, museum, natur osv synest dei er topp. Det samme med restaurantbesøk. Ein ekte pizzarestaurant i Roma? Så gøy for alle!

Når vi har reist til andre kontinent har vi førebels brukt arrangør. Neste gong vert det rutefly!

Hva slags arrangører har dere brukt og hvor har dere reist? Har dere vært fornøyde?

Skrevet

Noen som har vært på cruise?

Skrevet

Vi Reiste med Ving til Bang tao i Thailand då minste var 2. veldig bra. Var på vinteren. True det hadde funka med åtteåring. Vel lite hotell utan bamseklubb og slikt. Var greit å reise rundttil masse drømmestrender og opplevingar. Greit å kompensert til Bangkok også. Det er kult, det! Og så var vi i Brasil, men eg husker ikkje selskapet. Brasil på eiga hand er nok kanskje for viderekomne vil eg seie (men det virkar som du er det :) ) Thailand er meir lett og ukomplisert. Og ungane diggar maten. Styr unna Pattaya og alle liknande stader, det er eit must.

Har vore i USA nokre gonger, men då med rutefly og leigebil, både på aust- og vestkysten. Tog i USA er ikkje det heilt store i desse områda, men det går ekspressbusser.

Skrevet

Siden vi reiste i juli/august, så bestilte vi hoteller på forhånd. Gjør man det tidlig, får man ofte greit utvalg, og lave priser. Når jeg reiser med barna er ting litt mer planlagt.

Skrevet

Vi bestiller alltid fly frem og tilbake og overnattingssteder (leiligheter oftest). Vi kjører mest tog mellom stedene. Vi unngår store fornøyelsesparker og badeøand også, og trasker mye rundt og kikker. Bader der det er bademuligheter.

Anonymous poster hash: 55994...a69

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...