Gå til innhold

å elske og ære hverandre til døden skiller dere ad... Må man svare på det spørsmålet når man gifter seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, når man gifter seg i kirken får man dette spørsmålet. Men er man nødt til å bli spurt om det? Jeg vil ikke svare ja til noe jeg faktisk ikke kan love. Men jeg kan gjøre mitt ytterste for å få det til å fungere gjennom gode og tunge tider...

Anonymous poster hash: 18a2f...2b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da kan du ikke gifte deg da. Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 858e1...8af

Skrevet

Det må du svare på. Helst med et "ja"

Gode og onde dager er liksom greia med å gifte seg i kirka, ligeså elske og ære..

Kanskje tinghusvielse heller er noe for deg?

Anonymous poster hash: c4818...ae3

Skrevet

Du bør nok ikke gifte deg nei

Anonymous poster hash: ad188...ef1

Skrevet

Det må du svare på. Helst med et "ja"

Gode og onde dager er liksom greia med å gifte seg i kirka, ligeså elske og ære..

Kanskje tinghusvielse heller er noe for deg?

Evnt kan du i all hemmelighet krysse fingrene i "jugekors"

Skrevet

Du kan ikke diktere hva presten skal si i en seremoni i kirken. Passer det deg ikke så må du velge borgerlig vielse.

Anonymous poster hash: 75f8f...051

Skrevet

Hvorfor i all verden skal du gifte deg?

Skrevet

Å svare "ja" på det spørsmålet er en forutsetning for å få inngått ekteskap.

Anonymous poster hash: 74e6c...78c

Skrevet (endret)

Oj det var en vinkling jeg ikke har hørt før. Jeg kommer ikke til å gifte meg i kirken fordi jeg ikke tror på gud og ingen gud har noe som helst innvirkning på meg eller mitt forhold til mannen..

Men å ikke gifte seg fordi man ikke vet om man kan love at man skal elske og ære mannen. Det er spesielt. Jeg mener, en vielse i tinghuset ender jo også opp i et ekteskap, det er ikke på "liksom" det heller.

Synes du heller bør vente med giftermål til du er sikker !! :)

Endret av pifi med tre nurk
Skrevet

Øøøh, er du seriøs?!

Er det rart at skilsmissestatistikken er som den er...

Bli samboer til evig tid.

Anonymous poster hash: f50e3...972

Skrevet

De sa vel ikke de ordene på tinghuseg der vi giftet oss. Jeg vet jo ikke OM vi klarer å være gift hele livet, men intensjonen da vi giftet oss var i alle fall det.

Dersom du ikke vil si fordi du ikke ønsker å være med mannen resten av livet, er det kanskje like greit å tenke over forholdet først som sist?

Anonymous poster hash: 1d30c...bcd

Skrevet

Min samboer vil ikke gifte seg fordi han ikke vil love noe han kanskje ikke kan holde.. Mine følelser for han har dødd litt etter litt, etter at jeg overhørte han si det.. Til meg sier han at han ikke orker alt styret et bryllup fører med seg.

Anonymous poster hash: 4823c...b7e

Skrevet

HI her.

Jeg sier ikke at jeg ikke vil gifte meg, men at det er feil å love å elske å ære han til evig tid. Jeg kan ikke love det, jeg er en person som er ærlig av meg og holder løfter. Om det på et tidspunkt ikke skulle fungere lenger så kan jeg ikke bli værende hos han fordi jeg har lovet det.

Synes bare det er gammeldags.

Skrevet

Da bør du la være å gifte seg. Det er jo ikke en frase de sier for moro skyld! Det er jo det som er å gifte seg.. Så kan du være så ærlig du bare vil.. Hvis du ikke har troa på at det er dere til døden: ikke gift deg!

Anonymous poster hash: 4823c...b7e

Skrevet

Man har jo i har jo ingen sikkerhet om hva som skjer i fremtiden, men regner med at hvis du gifter deg så går du inn i ekteskapet med målet om at du skal elske han for evig og alltid, i gode og onde dager? Eller er det slik at du allerede føler at det ikke er sånn? For da ble du ikke gifte deg.

Anonymous poster hash: 8f039...17a

Skrevet

Jeg ønsker og håper vi skal være gift bestandig. Men skillsmisse statistikken er ca 50%. Så om man skal være realistisk så er det like stor sjanse for at vi holder sammen som at vi ikke gjør det...

-Hi

Skrevet

Jeg har full forståelse for det di sier HI. Syns det er rart at ikke flere ser synspunktet ditt.

Tenker dere likt når det kommer til særeie også? At dersom man vil skrive særeie så er man ikke klar for å gifte seg i kirken?

Skrevet

Egentlig merkelig å love å elske hverandre til døden. Er mange ting som kan skje som Gjør at man slutter å elske et menneske. Man styrer ikke følelsene og velger ikke om man elsker et menneske eller ei.

Anonymous poster hash: f8d2e...170

Skrevet

Hvorfor vil du gifte deg? Fordi du vil ha bryllup? Hvorfor ikke bare forbli samboere hvis du ikke ønsker å gifte deg? Det er litt poenget med giftermål at man skal love hverandre troskap. Et kompromiss blir å gifte seg på tinghuset.

Anonymous poster hash: 01e68...019

Skrevet

Da jeg giftet meg, valgte vi seremonien uten at vi skulle si noe, kun presten ;)

Skrevet

Du kan ikke diktere hva presten skal si i en seremoni i kirken. Passer det deg ikke så må du velge borgerlig vielse.

Anonymous poster hash: 75f8f...051

Du lover det der også :)

Anonymous poster hash: 5f507...258

Skrevet

Her er det de leser opp i borgelig vielse:

Tekst i vigselsformularet (leses opp i domstolen)

Kjære brudepar 
-Navnet på brudeparet 

Dere har kommet hit i dag for å bli viet til ektepar. 
Jeg vil minne dere om hvilken stor og viktig begivenhet det er når to mennesker velger å leve sammen i ekteskap. Ved å inngå ekteskap, lover dere hverandre samhold og støtte i alle livets forhold, både i medgang og i motgang.

Men dere lover hverandre mer: 
Ekteskapet innebærer at dere lover hverandre kjærlighet og troskap. Det å love hverandre kjærlighet for resten av livet, er det vanskeligste løfte vi kan gi et menneske. Det krever at dere setter dere høye mål for samlivet, og det krever deres oppriktige vilje til å strekke dere mot disse målene, i dag og i tiden som ligger foran. Det er dette dere lover hverandre her i dag. 

Ved å inngå ekteskap, blir dere en enhet, men dere fortsetter også å være to selvstendige og likestilte mennesker. Det er ingen motsetning mellom kjærlighet og samhold på den ene siden, og frihet og selvstendighet på den andre. Kjærlighet er også å vise respekt for hverandre. 

Det er en rett jeg har, men også en plikt som er pålagt meg etter loven, å legge dere to nå alvorlig på hjertet at dere skal leve etter det løftet som dere gir hverandre her. 

Og nå: 
(vigsleren sier til kvinnen i det heterofile paret/den yngste personen i det homofile eller lesbiske paret) 
Jeg spør deg først (det fulle navnet på kvinnen eller den yngste personen)
Vil du ha (det fulle navnet på mannen eller den eldste personen i det homofile eller lesbiske paret), som står ved din side til din ektefelle?

(Når kvinnen eller den yngste personen i det homofile eller lesbiske paret har svart ja, sier vigsleren til mannen eller den eldste personen i det homofile eller lesbiske paret):

Så spør jeg deg, (det fulle navnet på mannen eller den eldste personen i det homofile eller det lesbiske paret): 

Vil du ha (det fulle navnet på kvinnen eller den yngste personen i det homofile eller det lesbiske paret), som står ved din side til din ektefelle? 

(Når mannen eller den eldste i det homofile paret eller det lesbiske paret har sagt ja sier vigsleren): 
Siden dere nå - i vitners nærvær - har lovet hverandre å leve sammen i ekteskap, erklærer jeg dere med dette for å være rette ektefolk. 

Vigsleren ønsker til lykke etter at vigselboken er undertegnet og ekteparet har fått vigselattesten.

Anonymous poster hash: 5f507...258
Skrevet

HI her.

Jeg sier ikke at jeg ikke vil gifte meg, men at det er feil å love å elske å ære han til evig tid. Jeg kan ikke love det, jeg er en person som er ærlig av meg og holder løfter. Om det på et tidspunkt ikke skulle fungere lenger så kan jeg ikke bli værende hos han fordi jeg har lovet det.

Synes bare det er gammeldags.

Det er da ikke gammeldags?!?! Det er jo hovedessensen i å gifte seg. Hvis du ikke har tro på et liv sammen så får du la være å gifte deg. Å si at det viktigste man skal love hverandre ved å inngå ekteskap, er gammeldags.... Da blir jeg redd for hvilke holdninger mennesker har.

Med dine holdninger så bør du holde deg langt unna giftermål for det er tydeligvis ikke noe for deg!

Anonymous poster hash: ee74a...aab

Skrevet

Da jeg giftet meg, valgte vi seremonien uten at vi skulle si noe, kun presten ;)

I den norske kirke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...