Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #1 Skrevet 29. januar 2016 Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men jeg har ingen jeg kan snakke med. Jeg er så utrolig sliten av å bo sammen med en deprimert mann. Han har vel egentlig alltid hatt et snev av det, men det har blitt betydelig verre de siste 5 årene. Og nå er jeg helt på felgen her. Vi har to barn, på åtte og tre år (siste kom som en overraskelse, da vi hadde fått beskjed om at vi ikke kunne lage barn på egen hånd). Jeg vet ikke hva jeg vil, jeg orker ikke en gang å skrive om hvordan det er. Han har prøvd medisiner, som gjorde vondt verre, og han har mista helt motet etter det. Jeg har i denne perioden prøvd å være alene i en lang periode også, men det fungerte heller ikke. Han klarte ikke å være alene med barna, så jeg fikk aldri noe tid for meg selv. Ungene forguder han og vil være like mye med han som med meg. Vet ikke helt om han føler det samme akkurat. Han er heldigvis i jobb, for det er enda verre de periodene han har vært sykmeldt. Unnskyld rotete innlegg. Er bare så sliten, trist og lei nå... Bare godt å si det til noen! Anonymous poster hash: 2817c...b03
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #2 Skrevet 29. januar 2016 Har du noen å snakke med om dette? Går mannen din i behandling? Det er dessverre også veldig belastende å bo sammen med noen som er så syk som mannen din tydeligvis er. Det er ikke uvanlig at partneren til den syke også blir deprimert etter hvert. Det virker som om du kanskje er på vei inn i en depresjon pga. situasjonen? Jeg synes du skal snakke med legen din om dette, og også bestille deg time til fvk og snakke med noen der. Så kan du og mannen ta timer der sammen etterhvert. Jeg forstår at dette må være forferdelig vanskelig for deg. Men husk også at hvis du blir syk også, da har barna dine to syke foreldre som kanskje ikke greier å ta vare på dem eller seg selv. Så få noen å snakke med selv, for dere må finne en løsning som fungerer. Dessverre så er det noen som må gå fra partneren i slike situasjoner for ikke å bli ødelagt. Oppsøk hjelp for din egen del slik at du kan få noen å snakke med og kanskje finne løsninger som du selv ikke ser. Har mannen din andre symptomer enn depresjon? Anonymous poster hash: e8787...3fe
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #3 Skrevet 29. januar 2016 Han har mange fysiske plager i tillegg. Mye hodepine, vondt kne, såre øyne etc. I tillegg har han vel 99% match når han leser om utmattelsessyndrom. Jeg ønsker ikke å gå fra han. Jeg klarer meg greit 'alene' i hverdagen, men jeg takler dårlig å være alene, som i singel. Har jo vært sammen med denne mannen i 25 år. Anonymous poster hash: 2817c...b03
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #4 Skrevet 29. januar 2016 Søk avlastning! Dere trenger hjelp... Anonymous poster hash: e4f58...177
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #5 Skrevet 29. januar 2016 Uff... stakkars deg! Orker du 5 år til med dette? Om ikke, sett et ultimatum! Han MÅ gå i behandling - ellers så finner du deg en annen bolig og tar med deg ungene frem til han er å bena igjen. Har selv en mann jeg sliter med nå! Han snakker ikke! Utrolig slitsomt. Har spurt om han er deprimert, men nekter for det! Likevel går han rundt her som en mumie med negativ energi! Sovner i stolen hele tiden - som en GAMMAL mann! Han river meg ned! Og så blir stemningen helt utrolig slitsom i huset! Jeg er så frustrert, vet ikke hva jeg skal gjøre Anonymous poster hash: 94820...858
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #6 Skrevet 29. januar 2016 Har han blitt utredet mtp. at det kan være fysiske årsaker bak depresjonen hans? Det er dessverre lite kunnskaper om dette i helsevesenet, men en del fysiske sykdommer kan gi depresjon som første eller hovedtegn, og så vakker fysiske problemer på seg etter hvert. Da blir man gjerne stemplet som kun psykisk syk og at de fysiske plagene ikke har noe med resten å gjøre. Meget mulig din mann "bare" har depresjon og at det ikke har noe med hans fysiske plager å gjøre, men om det ikke er tenkt på en mulig sammenheng, så se om dere kan få hjelp av noen som er godt på slikt. For ca. et år siden ble det offentliggjort en større studie som viste en liste over svært mange fysiske sykdommer som som regel gir psykiske problemer som første- eller hovedsymptom, men jeg finner dessverre ikke igjen linken. Det var et stort internasjonalt psykologitidsskrift som skrev om studien. Balderklinikken i Oslo, dr. Øverby på sørlandet er eksempel på steder som kanskje kan være til hjelp. Håper dere finner en løsning. Og som nr. fire sier - se om dere kan få noe avlastning. Lykke til videre! Anonymous poster hash: e8787...3fe
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #7 Skrevet 29. januar 2016 Føler så inderlig med deg, samme greia her. Ønsker ikke søke hjelp, ønsker ikke gjøre noe med situasjonen sin. Resultatet er at det nå begynner å bli merkbart for ungene og han ødelegger det meste av mine gleder med humøret sitt. Vet han ikke kan noe for det, men han kan noe for at han ikke søker hjelp. Virkelig. Har ingen råd, er bare like fortvilet selv. Anonymous poster hash: 96a01...3d7
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #8 Skrevet 29. januar 2016 Har han blitt utredet mtp. at det kan være fysiske årsaker bak depresjonen hans? Det er dessverre lite kunnskaper om dette i helsevesenet, men en del fysiske sykdommer kan gi depresjon som første eller hovedtegn, og så vakker fysiske problemer på seg etter hvert. Da blir man gjerne stemplet som kun psykisk syk og at de fysiske plagene ikke har noe med resten å gjøre. Meget mulig din mann "bare" har depresjon og at det ikke har noe med hans fysiske plager å gjøre, men om det ikke er tenkt på en mulig sammenheng, så se om dere kan få hjelp av noen som er godt på slikt. For ca. et år siden ble det offentliggjort en større studie som viste en liste over svært mange fysiske sykdommer som som regel gir psykiske problemer som første- eller hovedsymptom, men jeg finner dessverre ikke igjen linken. Det var et stort internasjonalt psykologitidsskrift som skrev om studien. Balderklinikken i Oslo, dr. Øverby på sørlandet er eksempel på steder som kanskje kan være til hjelp. Håper dere finner en løsning. Og som nr. fire sier - se om dere kan få noe avlastning. Lykke til videre! Anonymous poster hash: e8787...3fe Dr Øverbye avvikler praksisen nå i mars Anonymous poster hash: faf47...0b9
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #9 Skrevet 29. januar 2016 Har han blitt utredet mtp. at det kan være fysiske årsaker bak depresjonen hans? Det er dessverre lite kunnskaper om dette i helsevesenet, men en del fysiske sykdommer kan gi depresjon som første eller hovedtegn, og så vakker fysiske problemer på seg etter hvert. Da blir man gjerne stemplet som kun psykisk syk og at de fysiske plagene ikke har noe med resten å gjøre. Meget mulig din mann "bare" har depresjon og at det ikke har noe med hans fysiske plager å gjøre, men om det ikke er tenkt på en mulig sammenheng, så se om dere kan få hjelp av noen som er godt på slikt. For ca. et år siden ble det offentliggjort en større studie som viste en liste over svært mange fysiske sykdommer som som regel gir psykiske problemer som første- eller hovedsymptom, men jeg finner dessverre ikke igjen linken. Det var et stort internasjonalt psykologitidsskrift som skrev om studien. Balderklinikken i Oslo, dr. Øverby på sørlandet er eksempel på steder som kanskje kan være til hjelp. Håper dere finner en løsning. Og som nr. fire sier - se om dere kan få noe avlastning. Lykke til videre! Anonymous poster hash: e8787...3fe ANBEFALER VIRKELIG IKKE Øverby! For en pengemaskin - han tok meg overhodet IKKE seriøst. Husket ikke hva han hadde gjort fra gang til gang. Eks da jeg sa medisinene ikke virket - da lurte han på HVEM som hadde gitt med DE medisinene. Da måtte jeg jo svare det var HAN som hadde gitt meg de! Kron-idiot som loppet meg for enormt mye penger - og enormt mye energi og reise! Anonymous poster hash: 94820...858
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #10 Skrevet 29. januar 2016 Har han blitt utredet mtp. at det kan være fysiske årsaker bak depresjonen hans? Det er dessverre lite kunnskaper om dette i helsevesenet, men en del fysiske sykdommer kan gi depresjon som første eller hovedtegn, og så vakker fysiske problemer på seg etter hvert. Da blir man gjerne stemplet som kun psykisk syk og at de fysiske plagene ikke har noe med resten å gjøre. Meget mulig din mann "bare" har depresjon og at det ikke har noe med hans fysiske plager å gjøre, men om det ikke er tenkt på en mulig sammenheng, så se om dere kan få hjelp av noen som er godt på slikt. For ca. et år siden ble det offentliggjort en større studie som viste en liste over svært mange fysiske sykdommer som som regel gir psykiske problemer som første- eller hovedsymptom, men jeg finner dessverre ikke igjen linken. Det var et stort internasjonalt psykologitidsskrift som skrev om studien. Balderklinikken i Oslo, dr. Øverby på sørlandet er eksempel på steder som kanskje kan være til hjelp. Håper dere finner en løsning. Og som nr. fire sier - se om dere kan få noe avlastning. Lykke til videre! Anonymous poster hash: e8787...3fe Dr Øverbye avvikler praksisen nå i mars Anonymous poster hash: faf47...0b9 GODT ER DET! Anonymous poster hash: 94820...858
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #11 Skrevet 29. januar 2016 Har han blitt utredet mtp. at det kan være fysiske årsaker bak depresjonen hans? Det er dessverre lite kunnskaper om dette i helsevesenet, men en del fysiske sykdommer kan gi depresjon som første eller hovedtegn, og så vakker fysiske problemer på seg etter hvert. Da blir man gjerne stemplet som kun psykisk syk og at de fysiske plagene ikke har noe med resten å gjøre. Meget mulig din mann "bare" har depresjon og at det ikke har noe med hans fysiske plager å gjøre, men om det ikke er tenkt på en mulig sammenheng, så se om dere kan få hjelp av noen som er godt på slikt. For ca. et år siden ble det offentliggjort en større studie som viste en liste over svært mange fysiske sykdommer som som regel gir psykiske problemer som første- eller hovedsymptom, men jeg finner dessverre ikke igjen linken. Det var et stort internasjonalt psykologitidsskrift som skrev om studien. Balderklinikken i Oslo, dr. Øverby på sørlandet er eksempel på steder som kanskje kan være til hjelp. Håper dere finner en løsning. Og som nr. fire sier - se om dere kan få noe avlastning. Lykke til videre! Anonymous poster hash: e8787...3fe ANBEFALER VIRKELIG IKKE Øverby! For en pengemaskin - han tok meg overhodet IKKE seriøst. Husket ikke hva han hadde gjort fra gang til gang. Eks da jeg sa medisinene ikke virket - da lurte han på HVEM som hadde gitt med DE medisinene. Da måtte jeg jo svare det var HAN som hadde gitt meg de! Kron-idiot som loppet meg for enormt mye penger - og enormt mye energi og reise! Anonymous poster hash: 94820...858 Veldig uheldig med den erfaringen du har hatt med ham. Jeg kjenner bare til personer som har fått enormt god hjelp av ham og hvor han har vært utrolig på å detaljer. Han er en mann med enorm kunnskap, men han kan sikkert også gjøre feil, som alle andre. Anonymous poster hash: e8787...3fe
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #12 Skrevet 29. januar 2016 Har han blitt utredet mtp. at det kan være fysiske årsaker bak depresjonen hans? Det er dessverre lite kunnskaper om dette i helsevesenet, men en del fysiske sykdommer kan gi depresjon som første eller hovedtegn, og så vakker fysiske problemer på seg etter hvert. Da blir man gjerne stemplet som kun psykisk syk og at de fysiske plagene ikke har noe med resten å gjøre. Meget mulig din mann "bare" har depresjon og at det ikke har noe med hans fysiske plager å gjøre, men om det ikke er tenkt på en mulig sammenheng, så se om dere kan få hjelp av noen som er godt på slikt. For ca. et år siden ble det offentliggjort en større studie som viste en liste over svært mange fysiske sykdommer som som regel gir psykiske problemer som første- eller hovedsymptom, men jeg finner dessverre ikke igjen linken. Det var et stort internasjonalt psykologitidsskrift som skrev om studien. Balderklinikken i Oslo, dr. Øverby på sørlandet er eksempel på steder som kanskje kan være til hjelp. Håper dere finner en løsning. Og som nr. fire sier - se om dere kan få noe avlastning. Lykke til videre! Anonymous poster hash: e8787...3fe ANBEFALER VIRKELIG IKKE Øverby! For en pengemaskin - han tok meg overhodet IKKE seriøst. Husket ikke hva han hadde gjort fra gang til gang. Eks da jeg sa medisinene ikke virket - da lurte han på HVEM som hadde gitt med DE medisinene. Da måtte jeg jo svare det var HAN som hadde gitt meg de! Kron-idiot som loppet meg for enormt mye penger - og enormt mye energi og reise! Anonymous poster hash: 94820...858 Jeg var hos han før jul. Det var mildest talt en underlig opplevelse Anonymous poster hash: faf47...0b9
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #13 Skrevet 29. januar 2016 Huff.. Du har virkelig all min sympati.. Jeg er i samme situasjon, bare at her har min mann bestemt seg for å gå fra meg. Jeg ville aldri trodd det, vi har alltid vært så glad i hverandre, men han er ikke gjenkjennelig. Anonymous poster hash: 357b9...cf6
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #14 Skrevet 29. januar 2016 Huff.. Du har virkelig all min sympati.. Jeg er i samme situasjon, bare at her har min mann bestemt seg for å gå fra meg. Jeg ville aldri trodd det, vi har alltid vært så glad i hverandre, men han er ikke gjenkjennelig. Anonymous poster hash: 357b9...cf6 Kjenner følelsen. Det var det som skjedde hos oss for ei stund siden. Han fant seg til og med ei ny dame før han dro. Merkelig nok endte vi opp sammen igjen, dog noe skadeskutt... Tusen takk for svar alle sammen. Jeg skal lese de på nytt igjen i morgen, forhåpentligvis med et klart hode. HI Anonymous poster hash: 2817c...b03
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #15 Skrevet 29. januar 2016 Huff.. Du har virkelig all min sympati.. Jeg er i samme situasjon, bare at her har min mann bestemt seg for å gå fra meg. Jeg ville aldri trodd det, vi har alltid vært så glad i hverandre, men han er ikke gjenkjennelig. Anonymous poster hash: 357b9...cf6 Kjenner følelsen. Det var det som skjedde hos oss for ei stund siden. Han fant seg til og med ei ny dame før han dro. Merkelig nok endte vi opp sammen igjen, dog noe skadeskutt... Tusen takk for svar alle sammen. Jeg skal lese de på nytt igjen i morgen, forhåpentligvis med et klart hode. HIAnonymous poster hash: 2817c...b03 Det virker dessverre å være ganske vanlig blant folk med depresjon og ikke minst bipolar; altså at de stikker. Nå vet jeg ikke om min mann har funnet en annen. Håper ikke det, depresjonen er utløst av en svært vanskelig situasjon som han håndterer dårlig og han er fullstendig besatt Anonymous poster hash: 357b9...cf6
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #16 Skrevet 30. januar 2016 Føler så inderlig med deg, samme greia her. Ønsker ikke søke hjelp, ønsker ikke gjøre noe med situasjonen sin. Resultatet er at det nå begynner å bli merkbart for ungene og han ødelegger det meste av mine gleder med humøret sitt. Vet han ikke kan noe for det, men han kan noe for at han ikke søker hjelp. Virkelig. Har ingen råd, er bare like fortvilet selv. Anonymous poster hash: 96a01...3d7 Lykke til! Det er på en måte en slags trøst å lese at andre opplever det samme, men jeg unner ingen å leve sånn. Det er beintøft! Hi Anonymous poster hash: 2817c...b03
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #17 Skrevet 30. januar 2016 Sorry for å kuppe litt,men er dette vanlig hos de som er bipolar? Min eks (kort forhold) er det og bare stakk. Anonymous poster hash: e79de...87f
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #18 Skrevet 30. januar 2016 Sorry for å kuppe litt,men er dette vanlig hos de som er bipolar? Min eks (kort forhold) er det og bare stakk. Anonymous poster hash: e79de...87f Min mann har vært alvorlig deprimert, men kombinert med annet atferd som har gjort at jeg har i det siste begynt å lure på om han kan ha bipolar 2. Jeg har derfor lest mye om depresjon/bipolar og det virker å være veldig vanlig at folk går ut av forhold når de er i en aktiv sykdomsperiode. Det virker som det som ofte skjer er at de tror de har mistet følelsene, men det som egentlig har skjedd er at følelsene blir "borte" i alt indre kaoset/tungsinnet og det samme gjelder evnen til å glede seg. Jeg har lest folk beskrive det som å være død på innsiden, det kalles anhedonia på fagspråket. Så det er nok grunnen til at noen ønsker å vende tilbake til forholdet når de er blitt friskere igjen; de kan rett og slett kjenne følelsene igjen. Anonymous poster hash: 357b9...cf6
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #19 Skrevet 30. januar 2016 Tror bipolar kan være problemet her også. Hi Anonymous poster hash: 2817c...b03
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #20 Skrevet 30. januar 2016 Om han er bipolar vil ikke antidepressiva virke, det kan tvert imot gjøre vondt verre. Stemningsstabiliserende medisiner derimot kan ha god virkning kombinert med annen behandling. Anonymous poster hash: e5d0a...e6d
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #21 Skrevet 31. januar 2016 Jeg har også lest at "vanlig" antidepressiva kan gjøre vondt verre hvis depresjonen er en del av bipolar. Anonymous poster hash: 357b9...cf6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå