Gå til innhold

Hva si til barnet om andre barn som erter/er slemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En annen gutt i barnehagen har sagt stygge ting til mitt barn, utestengt han fra leken, slår, dytter, osv. De er fem år.

Barnet mitt har andre å leke med, men vi skal ta dette opp med barnehagen uansett slik at de kan følge med.

Men hva skal jeg si til mitt barn når han forteller om slikt? Til nå har jeg bare sagt at om noen er slemme og sier han ikke får bli med, så må han si ifra til de voksne slik at de kan si til gutten at han ikke må være slem. Har også sagt at han kan også velge å bare leke med de andre guttene og ikke bry seg med de som er slem.

Men hva skal man si egentlig? Jeg føler det ikke er godt nok. Helst vil jeg si at han bare skal drite en lang masj i unger som behandler han slik, ikke la de bestemme og heller fokusere på de vennene som er snille. Men.. Det er litt vanskelig å si rett ut til en femåring. Litt dumt å dele unger opp i snille/slemme også.

Jeg vil bygge ham opp til å ikke bry seg om småerting, heve hodet og ikke la det gå inn på seg. Hva burde jeg si?

Anonymous poster hash: 17c22...a9d

Fortsetter under...

Skrevet

Du sier at når et barn oppfører seg sånn, så skal han si i fra. Du kan vel eventuelt spørre ham litt om ikke X også av og til er grei osv. Det er han sikkert innimellom. Så da snakker du om at ingen er bare slemme, men at de kan oppføre seg sånn innimellom.

Jeg har sagt til mitt barn (som nå er 8) at hun kan holde seg unna barn som slår og dytter og heller leke med andre. MEN hvis hun er i nærheten av dem, så skal hun oppføre seg slik som hun mener alle bør oppføre seg. Slag, spark osv skal hun si fra til voksne om. (Dette er svært relevant i den klassen hun går i - som dessverre er preget av mye tildels grov vold og som hadde vært straffet med fengsel om de hadde vært over 16)

Anonymous poster hash: 4c8c4...acb
Skrevet

Jeg sier at ingen barn er slemme, men at alle kan gjøre slemme ting. Noen barn gjør flere slemme ting enn andre og det er fordi de ikke har det bra inni seg. Ingen barn er onde, men ikke alle barn vet hvordan de skal håndtere vanskelige følelser. Også sier jeg at det er viktig å si fra til en voksen og at man aldri skal være slem tilbake, men heller gi tydelig beskjed om at det ikke er greit og gå fra situasjonen.

Anonymous poster hash: 70161...11b

Skrevet

Unngå ordet slem.

Ver konkret.

- Det er ikkje lov å slå andre barn.
- Dersom barnet ditt ser at nokon blir slått - eller blir slått sjølv - skal han seie frå til ein vaksen

Skrevet

Unngå ordet slem.

Ver konkret.

- Det er ikkje lov å slå andre barn.

- Dersom barnet ditt ser at nokon blir slått - eller blir slått sjølv - skal han seie frå til ein vaksen

Enig

Anonymous poster hash: 348a4...2ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...