Gå til innhold

Noen her som er gode på stoffskifteverdier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan du lese ut i fra mine verdier? Jeg har fått beskjed om at jeg har tendenser til lavt stoffskifte. Ser at den ene verdien er veldig forhøyet. Er det farlig?

Har time hos legen i februar, så skal selvsagt snakke med ham da. I mens så lurer jeg på hvor ille mine verdier egentlig er..

Anonymous poster hash: 69529...d16

post-42-1654858_thumb.jpeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt jeg kunne se har denne mannen litt likt spm. som deg: http://www.lommelegen.no/legesvar/h%C3%B8y-anti-tpo

Hvertfall forhøyet det samme som det så ut som du har.

Anonymous poster hash: ad7da...d35

Takk for svar!

Jeg ser at han "kun" har forhøyet verdi på en, jeg har forhøyet verdi på 2 av stoffene(eller hva det heter). Har det noe å si?

HI

Skrevet (endret)

Du har en tilstand som kalles latent eller subklinisk hypothyreose. Da har man normal Ft4, men forhøyet TSH. Du har positiv anti-TPO noe som innebærer at kroppen din angriper skjoldbruskkjertelen, en autoimmun tilstand som heter Hashimoto.

Siden du er tidlig i forløpet kan du bremse utviklingen av sykdommen, med riktig mat og gode kosttilskudd.

Har du symptomer på lavt stoffskifte? d-vitamin og ferritin er lave. Det er ikke unormalt med lav ferritin i starten av denne sykdommen og det er en av markørene for hypothyreose. Begge deler bør du ta tilskudd for å høyne.

Hvis du bor på Østlandet kan jeg anbefale deg en god privat lege.

Endret av HvittHus
Skrevet

Du har en tilstand som kalles latent eller subklinisk hypothyreose. Da har man normal Ft4, men forhøyet TSH. Du har positiv anti-TPO noe som innebærer at kroppen din angriper skjoldbruskkjertelen, en autoimmun tilstand som heter Hashimoto.

Siden du er tidlig i forløpet kan du bremse utviklingen av sykdommen, med riktig mat og gode kosttilskudd.

Har du symptomer på lavt stoffskifte? d-vitamin og ferritin er lave. Det er ikke unormalt med lav ferritin i starten av denne sykdommen og det er en av markørene for hypothyreose. Begge deler bør du ta tilskudd for å høyne.

Takk for utfyllende svar!

Jeg har før hatt forhøyet TPO, og i grenseland på TSH. Nå er begge forhøyet.

Jeg sliter veldig med utmattelse, og egentlig alt av symptomene til lavt stoffskifte. Legen mente jeg var deprimert i høst og ville sette meg på antidepressiva, men kom "plutselig" på nå å sjekke stoffskiftet. Jeg har ikke begynt på antidepressiva, da jeg mener at jeg ikke er deprimert.

Ferritin er faktisk på vei opp, det var i høst på 16. D-vitamin var bedre i høst, men ser nå at de er lave de også. Jeg skal begynne å ta tilskudd av D-vitamin. Jern-tabletter tar jeg.

Jeg har i tillegg fibromyalgi, og jeg antar at lavt stoffskifte ikke vil gjøre kroppen bedre.. :( Jeg sliter allerede med fatigue pga det, og nå må jeg kanskje forholde meg til utmattelse pga lavt stoffskifte?!

Slik du ser det; vil jeg ha utbytte av medisinering? 

Jeg spiser allsidig mat, har alltid vært glad i fisk, grønnsaker, frukt og annen sunn mat. Ferritin-nivåene mine var på rundt 90 før mitt første keisersnitt, etter det har jeg slitt med lave nivåer. D-vitamin har vært normalt fram til nå.

Trening har det blitt lite av, jeg har knapt energi til 30 % jobb og mammarollen. Jeg røyker/snuser ikke.

HI

Skrevet

Takk for utfyllende svar!

Jeg har før hatt forhøyet TPO, og i grenseland på TSH. Nå er begge forhøyet.

Jeg sliter veldig med utmattelse, og egentlig alt av symptomene til lavt stoffskifte. Legen mente jeg var deprimert i høst og ville sette meg på antidepressiva, men kom "plutselig" på nå å sjekke stoffskiftet. Jeg har ikke begynt på antidepressiva, da jeg mener at jeg ikke er deprimert.

Ferritin er faktisk på vei opp, det var i høst på 16. D-vitamin var bedre i høst, men ser nå at de er lave de også. Jeg skal begynne å ta tilskudd av D-vitamin. Jern-tabletter tar jeg.

Jeg har i tillegg fibromyalgi, og jeg antar at lavt stoffskifte ikke vil gjøre kroppen bedre.. :( Jeg sliter allerede med fatigue pga det, og nå må jeg kanskje forholde meg til utmattelse pga lavt stoffskifte?!

Slik du ser det; vil jeg ha utbytte av medisinering? 

Jeg spiser allsidig mat, har alltid vært glad i fisk, grønnsaker, frukt og annen sunn mat. Ferritin-nivåene mine var på rundt 90 før mitt første keisersnitt, etter det har jeg slitt med lave nivåer. D-vitamin har vært normalt fram til nå.

Trening har det blitt lite av, jeg har knapt energi til 30 % jobb og mammarollen. Jeg røyker/snuser ikke.

HI

Ja jeg vil mene du kan ha god nytte av å prøve et tilskudd av stoffskiftehormon når du har såpass med plager. Da starter man det som kalles en prøvebehandling over 6 mnd. Men du kan gjøre en del for å stoppe prosessen ved å få nok B12, nok D-vitamin, nok jod, nok selen etc

Send meg gjerne en PM, så kan jeg sende deg oversikten med tilskudd min datter er satt på. Hun går til en privat lege som er god på stoffskifte, da vi ikke får hjelp av fastlegen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...