Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #1 Skrevet 28. januar 2016 Vår datter på fem bruker briller +2.5Hun synest det er ubehagelig å gå uten. Hun er svært lys blond og reagerer på skarpt sollys. Vi ønsker derfor at hun skal ha et par solbriller med styrke. Det er veldig dyrt og legen mener at NAV ikke vil dekke dette. (Så små barn med briller, får dekket briller av NAV). Dette er skjønnsmessig vurdering av legen. Frem til nå har hun brukt caps, men dette er ikke så greit om vinteren. Hun er ikke en klagete unge, men vi merker at hun er svært plaget av sollyset. Hun blir svimmel når hun tar av brillene og bruker vanlige solbriller. Vi kan selfølgelig betale dette selv via optiker og ikke øyelege, kostnaden er 4-5000. Noen som har erfaringer og har fått dette dekket? Anonymous poster hash: 42138...c9b
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #2 Skrevet 28. januar 2016 Vi får ikke dekt de vanlige brillene til 7 åringen. Det er ikke alle som får det. Det beste for deg er nok å ringe nav og spørre de hva som gjelder for dere. Anonymous poster hash: 62e24...965
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #3 Skrevet 28. januar 2016 Vår datter på fem bruker briller +2.5 Hun synest det er ubehagelig å gå uten. Hun er svært lys blond og reagerer på skarpt sollys. Vi ønsker derfor at hun skal ha et par solbriller med styrke. Det er veldig dyrt og legen mener at NAV ikke vil dekke dette. (Så små barn med briller, får dekket briller av NAV). Dette er skjønnsmessig vurdering av legen. Frem til nå har hun brukt caps, men dette er ikke så greit om vinteren. Hun er ikke en klagete unge, men vi merker at hun er svært plaget av sollyset. Hun blir svimmel når hun tar av brillene og bruker vanlige solbriller. Vi kan selfølgelig betale dette selv via optiker og ikke øyelege, kostnaden er 4-5000. Noen som har erfaringer og har fått dette dekket? Anonymous poster hash: 42138...c9b De fleste barna jeg ser med briller har sånne glass som blir mørkere jo lysere det er. Anonymous poster hash: d76a0...2ac
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #4 Skrevet 28. januar 2016 Vår datter på fem bruker briller +2.5 Hun synest det er ubehagelig å gå uten. Hun er svært lys blond og reagerer på skarpt sollys. Vi ønsker derfor at hun skal ha et par solbriller med styrke. Det er veldig dyrt og legen mener at NAV ikke vil dekke dette. (Så små barn med briller, får dekket briller av NAV). Dette er skjønnsmessig vurdering av legen. Frem til nå har hun brukt caps, men dette er ikke så greit om vinteren. Hun er ikke en klagete unge, men vi merker at hun er svært plaget av sollyset. Hun blir svimmel når hun tar av brillene og bruker vanlige solbriller. Vi kan selfølgelig betale dette selv via optiker og ikke øyelege, kostnaden er 4-5000. Noen som har erfaringer og har fått dette dekket? Anonymous poster hash: 42138...c9b Min sønn på 4 år har briller og han har litt mer styrke enn deg. Vi snakker 7+. De første brillene han hadde så var det vanlige med utrolig tykke glass men klagde på sollys. Ville da heller ha brilleglass som skiftet farge. Der jeg kjøpte brillene ringte nav og spurte hva som var vanlig her og de sa til de at jeg bare måtte bestille nye briller og få de til å sette inn de tynneste glassene og fargede glass. Det har fungert helt perfekt. Hvorfor ha solbriller i tillegg? Sønnen min sine briller fungerer som solbriller når det er sol ut eller noe som helst lys egentlig. Anonymous poster hash: 855ec...c3f
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #5 Skrevet 28. januar 2016 Jenten min har +5... Jeg skulle gjerne hatt solbriller til henne, synes ikke det er så fint når glassene farger seg... Men, er sjeleglad Nav betaler brillene, de koster en liten formue, og hun endrer styrke hele tiden... Anonymous poster hash: 7ff60...07b
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #6 Skrevet 28. januar 2016 Ja om hun endrer styrke kan jeg få slike glass som skifter farge.Legen sier at noen barn får dekt solbriller, men det kommer an på styrken. Vi var et tvilstilfelle. (Jeg synest også det kan være greit å ha to, selv om det ene paret er solbriller.) Anonymous poster hash: 42138...c9b
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #7 Skrevet 28. januar 2016 Ja om hun endrer styrke kan jeg få slike glass som skifter farge. Legen sier at noen barn får dekt solbriller, men det kommer an på styrken. Vi var et tvilstilfelle. (Jeg synest også det kan være greit å ha to, selv om det ene paret er solbriller.) Anonymous poster hash: 42138...c9b Du kan jo fremdeles ha to sett briller. De på nav her sa hvertfall at briller i den alderen er forbruksvare og de kan gjerne ha to. Styrken endres hele tiden ja, min sønn blir fulgt opp hver 3 mnd men trenger ikke å endre styrken hele tiden. Og hun over her som sier at det ikke er noe fint, det er snakk om barn som ha noe som er praktisk for dem. Det må jo være mye bedre å ha glass som skifter farge automatisk slik at de små barna trenger å tenke på å bytte briller. Skjønner ikke at det går an å tenke på hva som er finest enn praktisk..det er snakk om synet til barnet og det må jo være mye bedre at de ser noe. Beklager men litt sjokkert på den holdningen. Anonymous poster hash: 855ec...c3f
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #8 Skrevet 28. januar 2016 Hi her: til #7, ja, jeg vil gjerne ha glass som skiftet farge, men tenkte rett og slett ikke over dette da brillene ble plukket ut. Det hadde vært mye mer praktisk og behagelig for henne. Anonymous poster hash: 42138...c9b
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #9 Skrevet 28. januar 2016 Hi her: til #7, ja, jeg vil gjerne ha glass som skiftet farge, men tenkte rett og slett ikke over dette da brillene ble plukket ut. Det hadde vært mye mer praktisk og behagelig for henne. Anonymous poster hash: 42138...c9b Jeg visste ikke heller det. Synes brillebutikkene er litt dårlig til å informere om slikt for man er som regel helt grønn når det kommer til briller når man aldri har trengt det selv. Men legene vet veldig lite om det for de tenker heller ikke det. Når man har pluss så blir det jo som ett forstørrelsesglass på øyene så veldig mange blir lyssky. Vi ordnet det med å kjøpe ett nytt par briller og betalte da bare egenandelen for innfatningen. Da vil du og ha to og bytte på i tilfelle ett blir ødelagt. Anonymous poster hash: 855ec...c3f
Høstduft Skrevet 28. januar 2016 #10 Skrevet 28. januar 2016 Vår datter på fem bruker briller +2.5Hun synest det er ubehagelig å gå uten. Hun er svært lys blond og reagerer på skarpt sollys. Vi ønsker derfor at hun skal ha et par solbriller med styrke. Det er veldig dyrt og legen mener at NAV ikke vil dekke dette. (Så små barn med briller, får dekket briller av NAV). Dette er skjønnsmessig vurdering av legen. Frem til nå har hun brukt caps, men dette er ikke så greit om vinteren. Hun er ikke en klagete unge, men vi merker at hun er svært plaget av sollyset. Hun blir svimmel når hun tar av brillene og bruker vanlige solbriller. Vi kan selfølgelig betale dette selv via optiker og ikke øyelege, kostnaden er 4-5000. Noen som har erfaringer og har fått dette dekket? Anonymous poster hash: 42138...c9b Min sønn på 4 år har briller og han har litt mer styrke enn deg. Vi snakker 7+. De første brillene han hadde så var det vanlige med utrolig tykke glass men klagde på sollys. Ville da heller ha brilleglass som skiftet farge. Der jeg kjøpte brillene ringte nav og spurte hva som var vanlig her og de sa til de at jeg bare måtte bestille nye briller og få de til å sette inn de tynneste glassene og fargede glass. Det har fungert helt perfekt. Hvorfor ha solbriller i tillegg? Sønnen min sine briller fungerer som solbriller når det er sol ut eller noe som helst lys egentlig. Anonymous poster hash: 855ec...c3f Min sønn har +5,5, og glassene er veldig tykke. Men trodde de automatisk valgte de tynneste glassene til små barn pga tyngde? Hvordan fikk du tynnere glass?
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #11 Skrevet 28. januar 2016 Vår datter på fem bruker briller +2.5Hun synest det er ubehagelig å gå uten. Hun er svært lys blond og reagerer på skarpt sollys. Vi ønsker derfor at hun skal ha et par solbriller med styrke. Det er veldig dyrt og legen mener at NAV ikke vil dekke dette. (Så små barn med briller, får dekket briller av NAV). Dette er skjønnsmessig vurdering av legen. Frem til nå har hun brukt caps, men dette er ikke så greit om vinteren. Hun er ikke en klagete unge, men vi merker at hun er svært plaget av sollyset. Hun blir svimmel når hun tar av brillene og bruker vanlige solbriller. Vi kan selfølgelig betale dette selv via optiker og ikke øyelege, kostnaden er 4-5000. Noen som har erfaringer og har fått dette dekket? Anonymous poster hash: 42138...c9b Min sønn på 4 år har briller og han har litt mer styrke enn deg. Vi snakker 7+. De første brillene han hadde så var det vanlige med utrolig tykke glass men klagde på sollys. Ville da heller ha brilleglass som skiftet farge. Der jeg kjøpte brillene ringte nav og spurte hva som var vanlig her og de sa til de at jeg bare måtte bestille nye briller og få de til å sette inn de tynneste glassene og fargede glass. Det har fungert helt perfekt. Hvorfor ha solbriller i tillegg? Sønnen min sine briller fungerer som solbriller når det er sol ut eller noe som helst lys egentlig. Anonymous poster hash: 855ec...c3f Min sønn har +5,5, og glassene er veldig tykke. Men trodde de automatisk valgte de tynneste glassene til små barn pga tyngde? Hvordan fikk du tynnere glass? Jeg spurte om det. For syns glassa var så tykke på de første brillene. Så spurte om de ikke kunne få tynnere og det var ikke noe problem. De er litt tykke enda, men mye tynnere enn de var. De velger automatisk det billigste. Men nav dekker ganske så tynne glass og. For det skal jo være behagelig for barna og hvertfall når de må ha briller for å kunne fungere. Anonymous poster hash: 855ec...c3f
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #12 Skrevet 28. januar 2016 Vi får dekket solbriller, men han nekter å bruke dem. Nektet å bruke slike glass som byttet farge også, men det er sikkert en tilvenningssak. Han er tre år nå, og vi har sikkert hatt tjue par briller og enda flere glass. Lykke til 😊 Anonymous poster hash: e68d8...5f7
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #13 Skrevet 28. januar 2016 Hi her. Men er det slik at jeg kan kjøpe solbriller selv, ved optiker, og søke om refusjon uten å få via øyenlegen? Anonymous poster hash: 42138...c9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå