Gå til innhold

Hunden min stikker plutselig av. Kastrering løsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min, som ellers er veldig lydig, stikker plutselig av hvis vi ikke er helt oppmerksom. Han har stort sett gått løs hele livet het på gården vi bor. Ser vi han "er på vei", snur han med det samme vi roper. Men hvis vi ikke ser det, stikker han til noen som har hund med løpetid. Veldig frustrerende! Kan selvfølgelig ha han i bånd, men han trives så godt å gå løs og være med oss i arbeidet på gården. Noen som har kastrert hunden sin på samme grunnlag?

Anonymous poster hash: 4977c...3b6

Skrevet

Hjelper ikke, adferden er allerede innarbeidet og han vil fortette etter kastrering. Er dessuten ikke lov å kastrere uten grunn, og i ditt tilfelle er det ingen grunn til kastrering. Gjerd inn tomta, ha bikkja i bånd.

Anonymous poster hash: a852d...79d

Skrevet

Da er nok langline løsningen.

Anonymous poster hash: 7fe68...b5d

Skrevet

En hannhund som får teften av løpetid vil stikke av,uansett hvor lydig og veldressert den er. Og dette er helt normalt og gir heldigvis ikke grunnlag for kastrering .

Skrevet

Da er nok langline løsningen.

Anonymous poster hash: 7fe68...b5d

Men han stikker ikke av når vi ser på han. Det er hvis vi er opptatt med f.eks møkking at han kan bli borte. Da hjelper det ikke med langline. Han kommer med det samme vi roper på han hvis han er i nærheten og hører oss. Det er ikke slik at han ikke vil komme. Selv når jeg har kjørt bort å hentet han der tispa med løpetid er, hopper han gladelig inni bilen uten protest.

Skrevet

Dette er helt normal atferd for en hannhund som får ferten av ei tispe med løpetid. Det eneste du kan gjøre er å binde hunden eller ha den i hundegård til løpetiden er over.

Skrevet

Da er nok langline løsningen. Anonymous poster hash: 7fe68...b5d

Men han stikker ikke av når vi ser på han. Det er hvis vi er opptatt med f.eks møkking at han kan bli borte. Da hjelper det ikke med langline. Han kommer med det samme vi roper på han hvis han er i nærheten og hører oss. Det er ikke slik at han ikke vil komme. Selv når jeg har kjørt bort å hentet han der tispa med løpetid er, hopper han gladelig inni bilen uten protest. Anonymous poster hash: 4977c...3b6

Jo, de hjelper hvis du BINDER FAST langlinen. Er det så jævlig vanskelig? Snakk om å skape problemer ut av ingenting. Dessuten er det strengt forbudt å la hunden sin løpe løs.

Skrevet

Da er nok langline løsningen. Anonymous poster hash: 7fe68...b5d

Men han stikker ikke av når vi ser på han. Det er hvis vi er opptatt med f.eks møkking at han kan bli borte. Da hjelper det ikke med langline. Han kommer med det samme vi roper på han hvis han er i nærheten og hører oss. Det er ikke slik at han ikke vil komme. Selv når jeg har kjørt bort å hentet han der tispa med løpetid er, hopper han gladelig inni bilen uten protest. Anonymous poster hash: 4977c...3b6
Jo, de hjelper hvis du BINDER FAST langlinen. Er det så jævlig vanskelig? Snakk om å skape problemer ut av ingenting. Dessuten er det strengt forbudt å la hunden sin løpe løs.

En langline skal strengt tatt IKKE bindes. Jeg er ikke vanskelig, det er du som ikke forklarer odentlig hva du mener. En langline er en line man bruker på hunden under trening/jakt slink at den kan gå løs og er enklere å få tak i om nødvendig.

Er det nødvendig å være så ufin når du svarer?

Skrevet

Du kan jo prøve kjemisk kastrering og se om det blir bedre?

Anonymous poster hash: 1cfb9...c01

Skrevet

Det må vel være en medisinsk grunn for kastrering av hannhunder i Norge?

Prøv kjemisk. Det skal gi samme effekt som kastrering.

Anonymous poster hash: 1982f...627

Skrevet

Vi har kastrert vår, men han stikker om han kjeder seg😖 Kan være ute sammen en stund og så tar han avgårde!

Trikset for å få ham hjem igjen er en gummihøne med høy pipelyd. Da kommer han i vill fart😂

Skrevet

Ikke sikkert det fungerer. I tillegg kan hunden endre adferd på andre områder.

Det må jo være en medisinsk grunn for å kastrere men jeg vet mange veterinærer tar lett på det med medisinsk grunn.

Du kan prøve kjemisk kastrering. Enten en sprøyte med engangs dose eller en chip. Jeg anbefaler chip. Min hadde effekt av denne i 10 måneder. Vi forsøkte dette fordi han hadde en del adferdsproblemer ovenfor andre hunder. Vi hadde god effekt av kjemisk men valgte likevel å ikke gi ny dose.

Anonymous poster hash: 810d0...fae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...