Gå til innhold

Søkte på en stilling, den er nå utlyst igjen. Er det noe vits å søke en gang til?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei. Dersom stillingen lyses ut på nytt betyr vel det at de ikke fant egnede kandidater i første runde. Jeg hadde ikke søkt igjen. 

Anonymous poster hash: 5f7fb...48e

Annonse

Jeg hadde lagt merke til deg i bunken.

Positivt eller negativt?

Anonymous poster hash: 64960...e37

Ah, det burde jeg kanskje presisert. Jeg ville lagt merke til det i positiv forstand, og tenkt at du virket motivert og persistent (vet forresten ikke om man kan si det på norsk, men har ikke tid til å sjekke nå). 

Motivasjon er viktig, det er ingen som vil bruke tid på å sette noen inn i en jobb bare for å se dem dra til noe annet så fort muligheten byr seg. Det kan veie opp for en del mangler så lenge du passer på å fremheve at du er flink til å sette deg inn i ting og at du lærer fort. 

Hos oss er det slik at når en stilling blir utlyst på nytt så er det fordi vi ikke fant egnede kandidater i søkerbunken, eller at de som var inne til intervju ikke levde opp til forventningene.

Å lyse ut en stilling på nytt er ikke noe vi gjør lett. Det koster masse ressurser; både penger og ikke minst TID! Når vi velger å gjøre det er det fordi de som søkte i første omgang ikke ble ansett som gode nok. Hadde de vært det så hadde de blitt innkalt til intervju. Får du ikke jobben etter et intervju, så er du i alle fall ikke rett kandidat!

Jeg ser at noen navn går igjen. Noen søker alt av stillinger og noen søker samme stilling flere ganger. Her blir det ikke sett på som positivt. Man kan lure på om søkeren ikke skjønner at han/hun søker samme stilling igjen eller man lurer på hvorfor han/hun ikke tok hintet første gang.

Anonymous poster hash: 6fc13...29d

Hos oss er det slik at når en stilling blir utlyst på nytt så er det fordi vi ikke fant egnede kandidater i søkerbunken, eller at de som var inne til intervju ikke levde opp til forventningene.

Å lyse ut en stilling på nytt er ikke noe vi gjør lett. Det koster masse ressurser; både penger og ikke minst TID! Når vi velger å gjøre det er det fordi de som søkte i første omgang ikke ble ansett som gode nok. Hadde de vært det så hadde de blitt innkalt til intervju. Får du ikke jobben etter et intervju, så er du i alle fall ikke rett kandidat!

Jeg ser at noen navn går igjen. Noen søker alt av stillinger og noen søker samme stilling flere ganger. Her blir det ikke sett på som positivt. Man kan lure på om søkeren ikke skjønner at han/hun søker samme stilling igjen eller man lurer på hvorfor han/hun ikke tok hintet første gang.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er kvalifisert for stillingen, men ble ikke kalt inn til intervju.

Anonymous poster hash: 64960...e37

Skader ikke å søke igjen, imotsetning til 29d så synes jeg at det viser ståpåvilje men jeg vil nok foreslå at du revurderer søknaden/CVen din og lager den slik at den selger deg, spesielt siden du sier at du er kvalifisert til stillingen og fordi du ikke ble kalt inn til intervju. De som kommer videre til intervju har "solgt" segselv bra i første omgang.

Anonymous poster hash: 521eb...e67

Signerer denne.

Anonymous poster hash: cae5d...cbd

Annonse

Jeg hadde nok ikke søkt, og det er kanskje mest pga. min egen stolthet. Om de ikke forstod hva de kunne få i meg, da fortjener de meg heller ikke. Og ser de ikke potensialet i meg så er det heller ikke et sted jeg ønsker å jobbe.

Men er dette et sted du virkelig ønsker å jobbe så har du ingenting å tape på å skrive en ny søknad og sende denne inn. Bare ikke forvent at du blir innkalt til intervju siden du ikke ble det sist. Så tar du det heller som en positiv overraskels om du blir det.

Anonymous poster hash: fd893...12c

Jeg har opplevd det du skisserer. Søkte på en stilling, kom ikke inn på intervju og slo det hele litt fra meg. Deretter så jeg samme stilling lyst ut igjen. Jeg ringte og fikk informasjon om at stillingen var trukket av praktiske årsaker første gangen. Prosessen hadde stoppet litt opp, og kun noen var kalt inn til intervju. 

Søkte på jobben igjen - og fikk jobben! 

Kort sagt, det er mange grunner til at en ansettelsesprosess stopper opp. Det trenger ikke ha noe med søkerne å gjøre. 

Forøvrig enig med Fandens Oldemor (!) - søk igjen og du vil gjerne bli lagt merke til på en positiv måte. Uansett har du jo ingen ting å tape?! 

Lykke til :) 

Hvis jeg var deg, ville jeg ringt og spurt. jeg hadde sett positivt på det, og ville gitt deg ett ærlig svar på om det er vits for deg å søke på nytt eller ikke. Go for it!

Kva har du å tape? Sjølv om same stilling er utlyst, kan dei jo ha enda på "bestillinga". Såg dei etter feil kandidat sist? Kanskje dine eigenskapar og kvalifikasjonar kjem betre fram no? Køyr på. du kan gjerne ringe først, men søk. Men skriv om på søknaden ikkje copy paste.

Et tips fra sidelinjen kan være å skrive om hvorfor akkurat du passer til akkurat denne jobben og at du virkelig er interessert i det du søker på.

Jeg har nettopp hatt en ledig stilling som fikk mange søkere, men ikke EN ENESTE søker skrev hvorfor hn ønsket stillingen og hva som gjorde hn egnet til jobben.

Noen søknader virket mer som en kontaktannonse med veldig fokus på hobbyer og interesser og lite fokus på de faglige utfordringene stillingen gir.

Lykke til med søknad nr to.

Anonymous poster hash: 28d80...d23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...