Gå til innhold

Er dette "dårlig gjort" av besteforeldrene?

Anbefalte innlegg

Besteforeldrene til barnet her har lyst på hund.

Det forstår jeg godt.. ( nå liker ikke jeg spesielt hund ), men de er glad i å gå turer etc.

De jobber begge to, og har noen år før de når pensjonistalder.

Saken er at min sønn er veldig allergisk.

Han hovner opp i øynene, blir tett og rød, både når det er hund, katt, hest og kanin.

Jeg må si at jeg synes det er dårlig gjort. Han reagerer på tross av medisiner og er såpass allergisk at han nå vaksineres mot pollen.

Det vil si at vi ikke kan være der mer enn Max en time, og han kan aldri overnatte der som han er så glad i.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: d57af...33d

Fortsetter under...

Enig. Merkelig beslutning. Hvordan går det når de kommer til dere da? Siden han er så allergisk er det vel en mulighet for at han vil reagere på hundehår de drar med seg også?

Anonymous poster hash: 6a80f...aac

Jeg elsker hunder, og har selv to. Hunder er en stor del av livet mitt. Men om mitt barnebarn - eller tantebarn, eller andre barn jeg er nært knyttet til - var allergisk, ville jeg valgt å være uten hund. Uansett hvor viktig hundene er for meg, så vil alltid menneskebarn være det viktigste!

Anonymous poster hash: 19a7f...9a0

Finnes ikke noen allergi vennlige hunder? Puddel tror jeg? Da skulle det vel ikke være problemer? Men prioriterer de hund før barnebarn så er det jo deres valg ... Prøv bare å prate pent med dem for å foklare konsekvenser. Det er ikke sikkert de har tenkt på det

Annonse

Det er min far og stemor dette gjelder.

Jeg har bare far, da mor døde da jeg var ung.

Min far vil ikke ha hund, men stemor prøver å overtale.

Merker jeg blir litt lei meg, det er nesten de eneste vi har:-(

Anonymous poster hash: 9a3e4...aab

Det er min far og stemor dette gjelder.

Jeg har bare far, da mor døde da jeg var ung.

Min far vil ikke ha hund, men stemor prøver å overtale.

Merker jeg blir litt lei meg, det er nesten de eneste vi har:-(

Uff, det skjønner jeg godt. Jeg ville tatt en helt ærlig prat med dem. Saklig lagt frem mulige konsekvenser av at de anskaffer hund. Alltid best med kommunikasjon og helt åpne kort i slike sammenhenger, mener jeg.

Anonymous poster hash: 6a80f...aac

Finnes ikke noen allergi vennlige hunder? Puddel tror jeg? Da skulle det vel ikke være problemer? Men prioriterer de hund før barnebarn så er det jo deres valg ... Prøv bare å prate pent med dem for å foklare konsekvenser. Det er ikke sikkert de har tenkt på det

Det finnes ingen hunder som er 100% allergivennlige. Og hvorfor gamble med det når barnebarnet er så allergisk?

Til HI: Jeg selv er hundemenneske. Men menneskebarn kommer før hundebarn. Spesielt hvis det er barn jeg er nært knyttet til.

Anonymous poster hash: 6da41...50b

Ville satt meg ned med de to og forklart hva slags konsekvenser det vil få for deres forhold til barnebarnet. Ikke som trusler eller noe sånt, men rett og slett forklare hvor ille det er for han og at de da ikke kan ha noe særlig kontakt utover tlf o.l. 

Anonymous poster hash: fc454...761

Allergilegen vi går til fortalte oss at ingen hunder er allergivennlig og at det trigget allergenene i kroppen hans uansett. Kroppen vil uansett jobbe på høygir som ved influensa.

Stemor sier bare at hun skal dryppe øynene hans ved besøk, hun er typen besserwisser.

Håper bare at pappa klarer å stå på sitt.

Allergilegen vi går til fortalte oss at ingen hunder er allergivennlig og at det trigget allergenene i kroppen hans uansett. Kroppen vil uansett jobbe på høygir som ved influensa.

Stemor sier bare at hun skal dryppe øynene hans ved besøk, hun er typen besserwisser.

Ta med deg stemor og din far til allergilegen. Da går det nok inn hos stemor at det ikke er bare å dryppe øya til guttungen.

Annonse

Saken er jo rett og slett at hvis de får seg hund, kan ikke sin sønn komme på besøk mer. Jeg elsker hunder og har hund selv, selv om både jeg, moren min og søsteren min reagerer på noen hunder. Men for det første er det en allergivennlig hund som vi heldigvis ikke reagerer på, og for det andre så er barnebarn noe for seg, og de kommer før alle andre.

Anonymous poster hash: 28c6e...889

Gjest Antarctica

Ville satt meg ned med de to og forklart hva slags konsekvenser det vil få for deres forhold til barnebarnet. Ikke som trusler eller noe sånt, men rett og slett forklare hvor ille det er for han og at de da ikke kan ha noe særlig kontakt utover tlf o.l.

Anonymous poster hash: fc454...761

Det ville jeg også. De tar jo et valg.

finnes jo allergivennlig hunder også, kan jo hende de har tenkt å skaffe seg en slik?

Anonymous poster hash: 04774...c12

Nei, nå må du lese før du svarer.

HI har skrevet litt lengre oppe:

Prøv å snakke med dem om mer allergi vennlige hunder, labradodle? er avlet frem spesielt med tanke på allergi.

Det er ingen garanti for at en labradoodle er allergivennlig. En labradoodle kan få pelsen til kun puddelen, kun labradoren eller ein blanding av begge.

Dessuten er det forskjellige allergen folk reagerer på. Søstra mi var veldig allergisk, både mot pelsdyr, pollen, egg, nøtter og melk. Nå er hun blitt eldre og tåler både melk, nøtter og egg. Allergier kan man vokse av seg, og noen har også en type allergi slik man kan venne seg til dyret og bli mindre allergisk mot det. Slik er det både hos mamma og hos søstra mi. Noen reagerer på spytt, andre på flass og hår.

Viss besteforeldrene vil ha ungen hos seg iblant, bør dere reise på besøk til oppdrettere av forskjellige allergivennlige hunder og prøve ut. Hunder kan vere allergivennlige, men ikke allergiFRIE. Det var nok det legen mente.

Anonymous poster hash: 4db5e...416

Om noen skal ha hund bør de velge en ut i fra aktivitetsbehov, økonomi, "formålet" med hunden ( turkamerat eller fang-hund), gemytt osv, ikke om den kanskje eller kanskje ikke er allergivennlig.

Firøvrig synes jeg det er dårlig gjort når barnebarnet er så allergisk

Anonymous poster hash: 15e2f...6fc

Skjønner du er lei over dette, og tipper det aldri hadde vært snakk om noe sånt om dette var din biologiske mor.

Snakk med dem du.

Kanskje barnet ditt vokser av seg allergien sin i fremtiden.

Anonymous poster hash: 7c8dd...b14

Prøv å snakke med dem om mer allergi vennlige hunder, labradodle? er avlet frem spesielt med tanke på allergi.

Ikke anbefal en blandingshund selve designeren angrer på å ha laget:

https://www.psychologytoday.com/blog/canine-corner/201404/designer-dog-maker-regrets-his-creation

Anonymous poster hash: 87fc0...15c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...