Gå til innhold

Hva synes dere om dette? Artikkel om vippestol

Anbefalte innlegg

http://www.klikk.no/foreldre/baby/article1654037.ece

"Vippestol er for foreldre og ikke barn". Vel, det er også barnevogn og bæresele. For man kan jo bare bære barnet i armene. Og "viktigere at du og barnet leker sammen enn at du har masse utstyr"? Seriøst? Man leker jo sammen, men man er nødt til å få gjort noe i huset i løpet av dagen da. Har man urolig baby som blir rolig av å sitte i en sånn elektrisk vippestol og gynge frem og tilbake, hvorfor ikke sette babyen der i 10 minutter? Alt med måte sier jeg bare.... Har ei venninne som hadde kolikkunge og ikke armer til å bære ungen hele dagen. Hun kjøpte en elektrisk vippestol som var ergonomisk utformet, og babyen sovnet i denne vippestolen på 2 minutter. Slik at min stakkars venninne slapp å havne på psykiatrisk av 24 timers hyl hver dag.

Anonymous poster hash: 93f30...c1c

Fortsetter under...

Leste du artikkelen?

Det er bare en artikkel som forteller at bruk av vippestol over lenger tid og til helt nyfødte er uheldig, men at det fint kan brukes som avlastning når man f.eks skal dusje el.

Jeg er helt enig i artikkelen. Det ble sagt at bæretøy var et bedre alternativ også, enn å plassere baby i en stol

Anonymous poster hash: 795fe...d5d

Leste du artikkelen?

Det er bare en artikkel som forteller at bruk av vippestol over lenger tid og til helt nyfødte er uheldig, men at det fint kan brukes som avlastning når man f.eks skal dusje el.

Jeg er helt enig i artikkelen. Det ble sagt at bæretøy var et bedre alternativ også, enn å plassere baby i en stol

For mange er bæretøy ikke et alternativ etter fødselen, for eksempel for dem som har kraftig bekkenløsning. Been there done that. Men synes du ikke han har uttalt seg kategorisk? at man skal heller gi penger til veldedighet enn å KJØPE vippestol? Virker som han er helt imot det, også når det gjelder begrenset bruk.

De færreste har unger som skriker hele døgnet. Og selvsagt er vippestol en latmannsløsning, alt annet er jo bare defensivt tull - ingen trenger å gjøre så mye husarbeid at man må ha vippestol.

Nei så fint for deg at du verken hadde kolikk-, KISS/KIDD-unger eller "high need"-unger. Og jo, man må gjøre en del husarbeid når man bor i et hus, særlig hvis man har andre barn. Du har båret din baby hele døgnet de første månedene regner jeg med?

De færreste har unger som skriker hele døgnet. Og selvsagt er vippestol en latmannsløsning, alt annet er jo bare defensivt tull - ingen trenger å gjøre så mye husarbeid at man må ha vippestol.

Uenig i dette👆🏻

Anonymous poster hash: ea018...ec0

Annonse

Gjest Darwinia:-)

Ja, for det er husarbeidet som tar mest tid når man har baby. Det er jo ingenting som heter kollikk, for eksempel. Jeg måtte bære min første i 3 timer hver kveld/natt. Å bli kalt lat fordi man i løpet av de tre timene tar 10 min pause her og der ved å la ungen legge litt i vippestolen blir rett og slett for dumt.

Leste du artikkelen?

For mange er bæretøy ikke et alternativ etter fødselen, for eksempel for dem som har kraftig bekkenløsning. Been there done that. Men synes du ikke han har uttalt seg kategorisk? at man skal heller gi penger til veldedighet enn å KJØPE vippestol? Virker som han er helt imot det, også når det gjelder begrenset bruk.

Nei, det virket mer som at h*n mente det var unødvendig å bruke over tusenlappen på noe du kanskje bruker 5 min per dag når baby er mellom 5 - 24 mnd. Ser ikke for meg at en større baby gidder å sitte i den stolen uansett. Det er da like greit å legge stellematten på gulvet ved dusjing, bruke bæresjal (fordi de færreste har så store problemer med bekken), lekegrind eller legge planer til når partner er hjemme.

Jeg har hatt verdens snilleste babyer, men brukte likevel vippestol. Likte bedre å plassere baby i vippestol utenfor baderomsdøren når jeg tok en dusj, så jeg fikk fulgt med på babyen, istedet for å dusje mens babyen sov, osv.

Tror de fleste skjønner at en baby ikke skal sitte i en vippestol i timesvis, evt sove i en.

Anonymous poster hash: bff63...e44

Snakket faktisk med denne fysioterapeuten for et par uker siden og har stor respekt for henne, men her synes jeg hun er litt for kategorisk. For de som kaller det latskap å bruke vippestol og mener det er kun for foreldrene så kan dere få komme hit og hilse på min lille frøken, så får vi se. Uten vippestolen hadde jeg hoppet ut av vinduet for lengst etter månedsvis med kolikk og helvette, en baby som hater alt av bæretøy og som ikke roer seg i hendene på oss foreldre en gang. Ifølge sykehuset ligger hun ca 3 mnd foran andre på sin alder i mental utvikling noe som gjør henne til en såkalt "high need" baby da hun er fanget i en kropp som henger etter den mentale utviklingen for hennes del. Hun skal bare opp å se, både bæresjal, bæresele og alle verdens stillinger har vært uaktuelle omtrent siden hun var noen uker gammel. For meg er det tvingende nødvendig å få hendene fri litt siden jeg fullpumper (mini klarer ikke ta bryst). Det eneste som roer henne er vippestolen i stativet sitt på full fart eller hvis hun blir båret fremovervendt (noe som ikke anbefales siden hun er bare 3 mnd). Så de som tror at alle foreldre med vippestol er late kan ta seg en bolle. Pisspreik! :) Hilsen mammaen som sitter og pumper mens mini sover i vippestolen. 

Anonymous poster hash: 0c97e...bfe

Sant! Jeg har hatt to barn, men aldri brukt vippestol. Det er jo bare å legge de på gulvet eller lekegrind. Dessuten så skal jo babyer også ligge på magen litt for å bli sterke i nakken, øve på å løfte hodet. Mye ligging på rygg gir jo flatt hode bak! Ved flaskemating og med skje var det jo bare koselig å ha de på fanget da:)

Anonymous poster hash: ac814...f5e

Ja, for det er husarbeidet som tar mest tid når man har baby. Det er jo ingenting som heter kollikk, for eksempel. Jeg måtte bære min første i 3 timer hver kveld/natt. Å bli kalt lat fordi man i løpet av de tre timene tar 10 min pause her og der ved å la ungen legge litt i vippestolen blir rett og slett for dumt.

Jeg gjentar med dråpeteller: de færreste har kolikkbarn som skriker hele døgnet.

Annonse

Gjest Darwinia:-)

Jeg gjentar med dråpeteller: de færreste har kolikkbarn som skriker hele døgnet.

Du gjør unntak for "kolikkbarn som skriker hele døgnet". For det første: Ikke alle kolikkbarn skriker HELE døgnet. Min skrek i 3 timer, ergo faller jeg ikke inn under unntaket ditt. Sist jeg sjekket hadde døgnet nemlig mer enn 3 timer. Man kan ha behov for en liten pause innimellom og da er vippestol kjempefint.

For det andre: det finnes mange tilfeller der vippestol er gull verdt, som ikke har med kolikk å gjøre. Etter keisersnittet hadde jeg alvorlige problemer med å bæsje og kunne fint sitte 30 min på do.  Da var det veldig kjekt å kunne ha en utålmodig unge i vippestol foran meg istedenfor å måtte sitte med ungen i armene mens man desperat forsøkte å gjøre noe med forstoppelsen. Det har INGENTING med latskap å gjøre. (Har babyborn vippestol som kan legges tilnærmet horisontalt, så jeg NEKTER å tro at det har påført henne noen skader)

Hvis meningene dine ikke er like bastante som du gir uttrykk for kan det være lurt å moderere seg litt. Men det er sikkert ikke like morsomt, er det vel?

Forøvrig er jeg enig at man burde begrense bruken mest mulig, men korte perioder her og der gjør virkelig ingen skade.

Endret av Darwinia:-)

Har brukt vippestol til mine, og synes det er kjempegreit. Da får de fulgt litt med på omverdenen når jeg for eksempel lager middag eller er i dusjen. Også vært nyttig ifm de første smaksprøvene. Da har de vært for små til å kunne sitte i tripp-trapp.

Anonymous poster hash: e8ca1...57d

Jeg har aldri likt å ha baby i bæresjalet ved komfyren når jeg laget mat. Ville ikke at noe skulle sprute eller skvette på baby. Og etter hvert var det jo en reel rissiko for at baby tok tak i gryteskeia eller den store kniven eller noe slikt. Da likte jeg langt bedre å la han/hun få sitte i vippestolen den stunden. Da kunne baby få leke med noen trygge kjøkkenredskaper og vi kunne småsnakke sammen og jeg hadde litt kontroll på barnet likevel. Mine babyer har fort tatt det som en oppfordring om å åle seg av sted så snart de ble lagt ned og det er ikke så greit når man er midt i matlaging med varm ovn, kokende vann osv. Lekegrind har jeg aldri følt behov for og det ville uansett ikke være plass for den på kjøkkenet.

Det virker som det er en del fordommer om bruken av vippestol blant motstanderne, men stort sett alle jeg har kjent som har hatt baby har brukt vippestol i en eller annen grad.

Foreldre som bruker vippestol er ikke nødvendigvis late mer enn foreldre som bruker f eks lekegrind. Alle gjør det de selv mener er best og tryggest for nettopp deres baby i nettopp deres hjem. Om man er lat ligger mer i hvor mye energi og omtanke man legger i sin rolle som foreldre enn om man bruker det ene eller det andre hjelpemiddelet.

Er det ikke snart på tide å slutte å stemple andre foreldre som late/mindre gode enn en selv ut fra slike upålitelige kriterier som om man bruker vippestol til baby eller ikke?

Har brukt vippestol til mine, og synes det er kjempegreit. Da får de fulgt litt med på omverdenen når jeg for eksempel lager middag eller er i dusjen. Også vært nyttig ifm de første smaksprøvene. Da har de vært for små til å kunne sitte i tripp-trapp.

Anonymous poster hash: e8ca1...57d

Enig.

Alle jeg kjenner har brukt vippestol.

Jeg har aldri likt å ha baby i bæresjalet ved komfyren når jeg laget mat. Ville ikke at noe skulle sprute eller skvette på baby. Og etter hvert var det jo en reel rissiko for at baby tok tak i gryteskeia eller den store kniven eller noe slikt. Da likte jeg langt bedre å la han/hun få sitte i vippestolen den stunden. Da kunne baby få leke med noen trygge kjøkkenredskaper og vi kunne småsnakke sammen og jeg hadde litt kontroll på barnet likevel. Mine babyer har fort tatt det som en oppfordring om å åle seg av sted så snart de ble lagt ned og det er ikke så greit når man er midt i matlaging med varm ovn, kokende vann osv. Lekegrind har jeg aldri følt behov for og det ville uansett ikke være plass for den på kjøkkenet.

Det virker som det er en del fordommer om bruken av vippestol blant motstanderne, men stort sett alle jeg har kjent som har hatt baby har brukt vippestol i en eller annen grad.

Foreldre som bruker vippestol er ikke nødvendigvis late mer enn foreldre som bruker f eks lekegrind. Alle gjør det de selv mener er best og tryggest for nettopp deres baby i nettopp deres hjem. Om man er lat ligger mer i hvor mye energi og omtanke man legger i sin rolle som foreldre enn om man bruker det ene eller det andre hjelpemiddelet.

Er det ikke snart på tide å slutte å stemple andre foreldre som late/mindre gode enn en selv ut fra slike upålitelige kriterier som om man bruker vippestol til baby eller ikke?

Vedkommende bruker stempler jo alle med et eller annet. Sikkert bedre for henne å omgås folk etter å ha hengt etiketter på dem: "late foreldre", "dårlige foreldre", "udugelige foreldre", "uføre foreldre" osv.

Har aldri brukt vippestol til mine.

Dette var almen kunnskap også for 16år siden.

Til de med kolikk barn, de slutter da ikke å skrike i en vippestol?

Om så, får dere begynne å kalle det "skriket etter en vippestol" og ikke kolikk ;)

Vippestol ødelegger rygg og nakke (også gammel info)

Dere som må på do, har dere ikke gulv på do? Teppe til å legge på gulvet?

Dere som vasker hus... Har ikke dere heller gulv?

Men for all del vipp i vei!

Anonymous poster hash: d6a2a...33a

Om så, får dere begynne å kalle det "skriket etter en vippestol" og ikke kolikk ;)

Da regner jeg med at du heller ikke fraktet babyen i bil? Mange av de moderne vippestolene, i hvert fall de elektriske som kan slynges frem og tilbake og ha "gyngefunksjon", er utformet på samme måte som bilstol. Du hadde babyen i bæresjal eller på bilgulvet da du kjørte bilen? Man ødelegger ikke rygg av 10 minutter i vippestol. Og nei, det er ikke "skrik etter vippestol", men "skrik etter gynging og byssing". Jeg klarte i hvert fall ikke bysse baby og lage varm mat/vaske gulv/sitte på do eller dusje samtidig.

Da regner jeg med at du heller ikke fraktet babyen i bil? Mange av de moderne vippestolene, i hvert fall de elektriske som kan slynges frem og tilbake og ha "gyngefunksjon", er utformet på samme måte som bilstol. Du hadde babyen i bæresjal eller på bilgulvet da du kjørte bilen? Man ødelegger ikke rygg av 10 minutter i vippestol. Og nei, det er ikke "skrik etter vippestol", men "skrik etter gynging og byssing". Jeg klarte i hvert fall ikke bysse baby og lage varm mat/vaske gulv/sitte på do eller dusje samtidig.

Noen ganger måtte vi kjøre bil (men dro aldri på lang kjøretur med baby pga rygg, nakke), og da var de selvfølgelig i stol. Men dette var en nødvendighet, noe du sikkert forstår. Vippestol er ikke en nødvendighet for sikkerheten.

Merkelig sammenligning.

Noen ganger måtte vi kjøre bil (men dro aldri på lang kjøretur med baby pga rygg, nakke), og da var de selvfølgelig i stol. Men dette var en nødvendighet, noe du sikkert forstår. Vippestol er ikke en nødvendighet for sikkerheten.

Merkelig sammenligning.

Nødvendighet eller ikke, ryggen får de samme påkjenningene. De fleste bruker bilstol, mange gjør det daglig. Men du kunne jo også flytte slik at du ikke trengte å bruke bil, så bil er heller ingen nødvendighet...

Merkelig sammenligning.

Nødvendighet eller ikke, ryggen får de samme påkjenningene. De fleste bruker bilstol, mange gjør det daglig. Men du kunne jo også flytte slik at du ikke trengte å bruke bil, så bil er heller ingen nødvendighet...

Vi hadde ikke bil ;)

Men jeg sa noen ganger...

Argumentasjonen din er usakelig og svak, så vi trenger virkelig ikke diskutere mer.

Som sagt før, vipp i vei!

Vippestoler kan legges helt ned og det er ikke skadelig med 10 min. Mye mer behagelig for en baby å ligge i en vippestol enn på et baderomsgulv. Min baby snurret seg rundt 2-3 mnd gammel, så mye tryggere med en vippestol enn å legge fra meg en baby som rullet på gulvet mens jeg tok en dusj..

Anonymous poster hash: bff63...e44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...