Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #26 Skrevet 25. januar 2016 De som kommer for sent! Dårlig folkeskikk og veldig respektløst, irriterer meg veldig! Aldri opplevd at noen kommer hit mye for tidlig og gjør ikke det hos andre heller, max 5 min før. Skal jeg møte noen på kafe eller lignende så kan det hende jeg kommer 10 min før, men det har ingen konsekvenser for den jeg skal møte. Og at man ikke kan noe for at man kommer for sent, når det gjentar seg gang på gang, det er bare tull! Da får de begynne å gjøre seg klar tidligere da, og beregne lenger kjøretid og lignende. Anonymous poster hash: d2ecf...d9f
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #27 Skrevet 25. januar 2016 Jeg må innrømme at jeg er stort sett alltid er i seneste lag. Komme tidlig til legebesøk? Har jeg time kl 13.00 er jeg der kl 13.00. Ved sosiale ting er jeg nok punktlig, men 5 minutter syns jeg må være innafor. Er det mer enn det sender jeg melding, og oppgir grunn. Er sjeldent at jeg er mer enn 5 min. over da. Selv hater jeg når noen er for tidlig, det stresser meg bare og gir meg følelse at jeg er for sent selv om jeg ikke er det. Anonymous poster hash: 2523b...566
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #28 Skrevet 25. januar 2016 Jeg blir i utgangspunktet provosert av folk som kommer for sent fordi jeg synes det er fullstendig respektløst, men jeg har også pent måtte venne meg til det siden hele svigerfamilien kronisk kommer for sent. Det blir på en måte bare enda verre, for når det er noe de må nå, f.eks. et fly, en buss, et møte el., da er de aldri sen. Da forsterker bare følelsen at jeg/vi ikke er viktige nok til at de skal gidde å overholde tiden, for de kan jo tydeligvis når de må ... Akkurat som du HI. Du kan jo når du må, så hvorfor denne respektløsheten ellers, er ikke andre viktige nok for deg? Men, jeg synes også at det å komme alt for tidelig er respektløst. Og på noen måter blir jeg enda mer stresset av det. Kanskje det er fordi jeg selv er så god på det, men jeg kan bare ikke fatte og begripe at det skal være så himla vanskelig å være presis? Altså, ok om man har babyer/smårollinger, veldig lang vei, det er ustabil trafikk el., men i de aller fleste tilfeller vet folk hvor lang tid det tar å kjøre fra a til b og da fatter jeg ikke at det å skulle være presis (+/- 5 min) er så vanskelig? Anonymous poster hash: 5c92f...222
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #29 Skrevet 25. januar 2016 For meg er ti minutter fra eller til det samme som presis. Blir mest stressa av de som kommer veldig tidlig, men har ei svigerinne som jevnt over kommer en hel time for sent, og det er uholdbart... Anonymous poster hash: 338be...b9f
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #30 Skrevet 25. januar 2016 For sent er verst! Anonymous poster hash: 748f6...ff3
Elsker livet Skrevet 25. januar 2016 #31 Skrevet 25. januar 2016 Jeg ser ikke hvorfor man må komme for tidlig. Er det spesielle grunner til det kan man avtale dette på forhånd. Selv kommer jeg ikke altfor for tidlig til private. Da tar jeg meg heller en stopp på veien om jeg er tidlig ute. Forstår at folk blir stresset om de ikke er klar. Når det gjelder de som kommer for sent forstår jeg ikke hvorfor de ikke beregner mye mer tid de gangene det er mulig. Jeg synes de er de verste. De får alltid folk til vente, og ofte tror de at grunnene de har for å alltid komme for sent er gode.
Himmel og hav Skrevet 25. januar 2016 #32 Skrevet 25. januar 2016 Å komme litt for seint, til private avtaler, synes jeg er helt greit. Blir det mer enn 5-10 minutter, så forventer jeg i det minste at folk ringer og gir beskjed. Komme for tidlig er ok til lege, tannlege, intervjuer osv, men absolutt ikke i privathjem! Jeg har blitt oppdratt til at det er mer uhøflig å komme for tidlig enn å komme for seint. For om jeg er et sted for tidlig, så har jeg all mulighet til å være presis. Det skal gå ut over meg selv, og ikke vertskapet, at jeg er tidlig ute, så jeg går en runde rundt kvartalet eller parkerer ute av syne og slapper av til det er riktig tid å komme på. Jeg kan ikke fordra at folk kommer for tidlig. Det er alltid mye som må gjøres i siste lita før et selskap, og når folk da raser inn og du helst skal hilse på, småprate, samtidig som du bare har mascara på det ene øyet og egentlig burde satt ting i ovnen...grrrr!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #33 Skrevet 25. januar 2016 I sosiale relasjoner synes jeg at et slingringsmonn på ti-femten minutter må være greit. Blir man seinere enn det er det lett å si ifra på sms/snap etc. Jeg er kronisk for tidlig, men forlanger ikke at alle er som meg. ( Har lært meg å komme presis eller litt seint til vors/fest og slike tilstelninger fordi jeg ofte kom først og ble i veien og følte som flere påpeker her meg som en irriterende gjest). Jeg har en jobb som innebærer endel avtaler iløpet av dagen med andre mennesker, felles møter, og mindre møter og en til en møter - og de som ALLTID er fem-ti min for seint der kjenner jeg at jeg må annstrenge meg for å være hyggelig mot. Som så mange sier så handler det om respekt for andres tid. Å sitte 10 mennesker å vente på en dust som kommer ramlende inn 10 min for seint - og bare "måtte bare hente en kopp kaffe"..! Værste sort! Og de skjønner det ikke sjøl. Anonymous poster hash: 273f6...a51
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #34 Skrevet 25. januar 2016 Å komme for sent, jeg hater det! Det vil si, om jeg venter på noen på kafe eller noe og de kommer for sent,om noen skal komme hjem til oss er akkurat på tiden best Anonymous poster hash: c515a...915
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #35 Skrevet 25. januar 2016 De som kronisk kommer for sent. Både broren min og foreldrene mine er av den typen, og jeg blir så provosert! Anonymous poster hash: a6a7d...194
Luksusdyret Skrevet 25. januar 2016 #36 Skrevet 25. januar 2016 Klart de som kommer for sent. Hvis en gjest kommer for tidlig kan man "hive" gjesten i forberedelsene, de fleste vil mer enn gjerne hjelpe til. Hvis en gjest kommer for sent så forsinker dette hele selskapet og alle må sitte og vente på ham, maten blir kald, folk sitter sultne osv. Ta for eksempel barnebursdag - det er satt av 2 timer til bursdagen. Noen kommer for tidlig og blir da sendt på rommet for å leke i påvente av bursdagen. Noen kommer for sent, slik at man "stjeler" av den tiden barna kunne ha lekt ved at alle sitter ved bordet og venter på dem som ikke er kommet enda.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #37 Skrevet 25. januar 2016 Jeg hater når folk kommer for sent, syns det er mangel på respekt. om man avtaler en tid, så mener jeg man må klare å overholde dette. selv er jeg alltid tidlig ute, men aldri en halvtime før i selskaper osv, det syns jeg er litt rart og sitte og vente mens vertskapet skal ordne og styre, men jeg er nok alltid 5-10min før. Legetimer er jeg nok fort en 30min før, men har litt kjørevei, og er livredd for å at noe skal skje på turen. liker å ha god tid i tilfelle noe skulle skje, samme gjelder til selskap eller lign, men jeg kan godt vente i bilen liksom, og kjøre de siste meterene når klokka nærmer seg hehe. men jeg har respekt for andres tid, og ønsker da at folk skal ha respekt for min, og de som ofte kommer forsent, de sier sjeldent i fra at de er sent heler, og det syns jeg ikke er noe moro. men man er forskjellige, godt du ahr en vennegjeng hvor dette er akseptabelt. jeg hadde ikke orket dette i lengden. Anonymous poster hash: e203e...355 Du sier at du har respekt for andres tid - og forventer at andre har respekt for din.. Poenget mitt er at det er like lite respekt å ta ti minutt av tiden FØR en avtale som å komme ti minutter for sent. De ti minuttene før en avtale er MIN tid som jeg har planer for å bruke. Jeg inviterte til et klokkeslett av en grunn. Sånn helt satt på spissen.. HI Anonymous poster hash: b5a75...c64
☆☆☆ Skrevet 25. januar 2016 #38 Skrevet 25. januar 2016 Du samanliknar 10 minutt for seint med 20-30 min for tidlig, og då vil eg seie begge deler er ille. Men om ein skal samanlikne noko som faktisk kan samanliknast, sei 10 min i begge retningar, er forseintkommaren heilt klart verst.
Iselilja Skrevet 25. januar 2016 #39 Skrevet 25. januar 2016 Kommer an på situasjonen. En skikkelig uting med folk som kommer ramlende inn i forelesningssaler og møter etter at de har startet. Forstyrrer alle, selv om de tror de kommer lydløst. Også kjipt med de som kommer alt for tidlig til selskaper og middager. Når kjøkkenet er kaos og du selv ikke har fått ordnet deg.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #40 Skrevet 25. januar 2016 Jeg må innrømme at jeg er stort sett alltid er i seneste lag. Komme tidlig til legebesøk? Har jeg time kl 13.00 er jeg der kl 13.00. Ved sosiale ting er jeg nok punktlig, men 5 minutter syns jeg må være innafor. Er det mer enn det sender jeg melding, og oppgir grunn. Er sjeldent at jeg er mer enn 5 min. over da. Selv hater jeg når noen er for tidlig, det stresser meg bare og gir meg følelse at jeg er for sent selv om jeg ikke er det. Anonymous poster hash: 2523b...566 Akkurat sånn føler jeg det også! Jeg har blitt mye bedre til å planlegge tid, så når det er bare meg og barnet så er vi stort sett klare til tien (Verre er det når vi skal bakse med oss mannen også ) Men, når jeg da er i rute med forberedelsene og skal bli hentet klokka ett, og vedkommende står på døra og lurer på om jeg er klar sånn ti over halv ett så begynner jeg å stresse og styre - selv om jeg faktisk ikke er for sent ute.. Og dersom noen kommer for å hjelpe meg før en bursdag eller et middagsselskap så skipler det hele planen min og det blir bare ball - man har som oftest en plan for gangen i forberedelsene. Ville jeg hatt hjelp så hadde jeg spurt om noen kan komme tidligere. Men jeg hadde sikkert smilt høflig og takket - så sånn sett kan jeg skylde meg selv. Jeg ble irritert en gang til en venninne som kom en halv time før hun skulle hente meg og sto der med fullt yttertøy og ventet. Da sa jeg at "jeg trodde vi hadde avtalt å møtes om en halvtime" med dårlig skjult irritasjon. Hun tok seg nok ikke nær av det, for hun var like tidlig på pletten neste gang.. HI Anonymous poster hash: b5a75...c64
Giss Skrevet 25. januar 2016 #41 Skrevet 25. januar 2016 Jeg kjenner faktisk ingen som kommer mer enn ca fem minutter før tiden om jeg inviterer - men jeg kjenner mange som kommer 20-30 minutter for sent. Både privat og på jobb. Jeg har ikke inntrykk av at det er så himla vanlig å være mye for tidlig. Derimot er det mange som irriterer vettet av meg ved alltid å komme for seint til al ting....
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #42 Skrevet 25. januar 2016 10-15 minutter før et selskap starter synes jeg er greit. Maten er gjerne klar litt før og så skal gjestene komme inn, kle av seg og hilse på andre før vi setter oss til bords. Liker ikke folk kommer forseint. Anonymous poster hash: 3c4dd...52b
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #43 Skrevet 25. januar 2016 Verste jeg vet er folk som kommer for tidlig! Ufint og stygt gjort, enten kom presist eller litt sent men ALDRI kom for tidlig. Anonymous poster hash: 49619...9b6
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #44 Skrevet 25. januar 2016 Jeg er en person som stort sett er der presis når jeg er bedt et sted. For meg er det bortkastet tid å sitte og vente i et kvarter før man starter på jobb eller har andre avtaler. Jeg synes det egentlig er litt komisk med disse som kommer et kvarter før tiden og beklager seg over at andre som kommer noen minutter over tiden kaster bort tiden deres. Hvem kaster bort tid sa du? Anonymous poster hash: ced12...634
Yellow Brick Road Skrevet 25. januar 2016 #45 Skrevet 25. januar 2016 Det kommer helt an på hva det er. I utgangspunktet er det like uhøflig å kommer for tidlig som å komme for sent. Til selskap er det skikkelig uhøflig å komme for tidlig, 3-5-7 minutter for sent er perfekt. Jeg sitter heller ute og venter enn å gå inn for tidlig til noen, lar "klokka slå" og gir vertinna et par minutter til å "ta på leppestift" før jeg ringer på døra. Jeg viser det nok ganske tydelig om gjester kommer altfor tidlig til meg i selskap. Jeg tar dem selvfølgelig høflig i mot, men ber dem gå å sette seg, så kommer jeg når jeg er klar. Men å komme mer enn 8-10 minutter for sent er også uhøflig, spesielt om innbydelsen sier at vi spiser klokka syv. Da spiser vi, uansett om alle har kommet eller ikke. Venter i alle fall ikke mer enn et kvarter om maten er ferdig. Det kan være gode grunner til å komme for sent og jeg kommentere det aldri, men kan si at vi måtte begynne å spise for maten var klar og tålte ikke å stå. Dersom jeg skal møte noen fordi vi skal på et spesielt arrangement eller rekke et tog eller en annen avtale, er det 10 ganger mer uhøflig og irriterende å komme for sent enn for tidlig. Til en mer uformell sammenkomst, er det ikke så nøye for min del om folk kommer litt for tidlig eller altfor sent. Da går det mest utover dem selv om de kommer for sent og de forstyrrer ikke meg om de kommer for tidlig. Da får de sitte på kjøkkenet om jeg styrer med mat, eller ta seg et glass vann om jeg ikke er helt klar på badet eller legger barn.
Salomine Skrevet 25. januar 2016 #46 Skrevet 25. januar 2016 Uten tvil , å komme for sent. Og når det er de samme somlekoppene som kommer for sent hver bidige gang, ja da er det ikke uhell som gjør at de er for seine. Enkelte lærer jo aldri. Har sluttet å vente mer enn ti minutter på disse. Har de ikke møtt opp da, så går jeg. De gidder jo ikke ringe og si at de kommer for sent heller. Snakk om sløsing med andres tid.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #47 Skrevet 25. januar 2016 Det kommer da helt an på situasjonen. Dersom jeg blir invitert på middag, fest, vorspiel eller tilsvarende arrangement ville jeg aldri kommet presis, men kanskje 10-15 min senere (middag) og utover (ved fest/vorspiel). Skal jeg møte venner ute er det fint å være presis, og skal jeg for eksempel i foreldremøte vil jeg tilstrebe å være tidlig. Personlig synes jeg de som kommer for tidlig til middagsselskap er verst (med mindre det er mamma, eller bestevenninnen min), for da regjerer det alltid fullstendig kaos 😜 Anonymous poster hash: df20b...070
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #48 Skrevet 25. januar 2016 I vennegjengen vår hadde vi et par som alltid kom for sent, de er ikke en del av gjengen lenger for å si det slik. Etter å ha demonstrert ovenfor oss andre x antall ganger at de ikke har respekt for vår tid så kutta vi dem enkelt og greit ut. De ble furtne og mente vi burde forstå, men slike mennesker trenger vi rett å slett ikke i livet vårt. Anonymous poster hash: cea07...503 Tror ikke så pedantiske venner var et stort tap for dem, for å si det sånn.... Anonymous poster hash: 0acae...632
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #49 Skrevet 25. januar 2016 Jeg er typen som kommer for tidlig. Gjerne 45 minutter før. De andre er veldig takknemlig for dette for jeg hjelper da til med rydding,dekking av bord, ser til barna etc mens de får bedre tid til å gjøre seg selv klar. Har opplevd ved flere anledninger at middagsgjester blir skrubbsultne mens de venter på min søster for eksempel som gjerne er 30 min forsinket hver bidige gang. Det å komme for tidlig går ikke ut over noen. Forsentkomming har mer konsekvenser. Anonymous poster hash: f4873...57c Oj, det var tidlig! Hadde du kommet for sent til meg hadde jeg sikkert ikke vært i dusjen engang og blitt sykt stressa. jeg er ofte 5-10 min for sen selv og hater når det skjer, men når jeg da kommer er det enda værre hvis folk bare "jeg var her ti min før vi skulle møtes, jeg..." for da har de jo venta på meg i tjue min! (Og jeg sier ifra fem min før jeg skal være et sted, når jeg ser jeg blir forsinka). Anonymous poster hash: fbea7...e80
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 25. januar 2016 #50 Skrevet 25. januar 2016 De jeg kjenner som kommer for sent, er gjerne de som ikke har bar og kun har seg selv å tenke på. De er alltid så fryktelig opptatt 😜 skulle ha vorspiel her for en liten tid tilbake, og ba også venninnen min. Hun visste ikke når hun kunne rekke det, siden hobbyen hennes tok så mye tid. Da sa jeg at hvis hun ikke kom til kl da og da, så bestilte vi bare drosje ut fra de som var der. Så da var hun ikke med i tellinga..hun var den første som kom på vorspielet gitt! 😄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå