Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #1 Skrevet 24. januar 2016 Sitter her og er litt irritert på meg selv nå. Først må jeg si at nå er alt bra, og jeg er i fin form igjen, men... Tidligere i dag var jeg ute å måkte snø, ble så rar i kroppen, mistet blodtilførsel til fingertuppene (tre av de) og mistet følelsen i fingrene, ble tungpustet, fikk høy puls, jeg fikk stikkninger i armen (venstre), ble kvalm og uvel. Og hva gjorde jeg? Joda, gikk på nettet å leste, jeg så jeg hadde flere kjennetegn med hjerteatak, jeg er 40, så det er jo ikke helt borti natta at dette kan skje. Så satt jeg her da, skal jeg ringe legevakta eller ikke? Så tenkte jeg at de antakelig hadde sendt en ambulanse og at det hadde vært fryktelig flaut med så mye styr om det ikke var noe galt med meg, tenkte mer... kom fram til at næsj, det er sikkert ikke noe galt, det går sikkert over, fikk for meg at jeg fantaserte litt, og tenkte at de på legevakta kom til å tro jeg var hypokonder osv osv, satt her å kverna til jeg sovna av på soffan. Da jeg våknet var jeg mye bedre, nesten helt fin igjen (merkelige greier) Men jeg er også litt sint på meg selv, for om jeg virkelig hadde hatt et hjerteatak hadde jeg dødd på soffan her, dødd fordi jeg var flau??? Uff... mye bedre å ringe en gang for mye enn for lite er vel beskjeden jeg vil gi alle dere nå. For den ene gangen for mye kan faktisk redde et liv! Jeg er glad jeg er bedre nå, og glad jeg vet jeg kommer til å ringe en annen gang om det er noe. Makan så teit jeg var i dag Anonymous poster hash: de86f...2b3
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #2 Skrevet 24. januar 2016 Jeg hadde avventet i den situasjonen!! Anonymous poster hash: 5ec3f...871
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #3 Skrevet 24. januar 2016 Jeg hadde avventet i den situasjonen!! Anonymous poster hash: 5ec3f...871 Det er det jeg mener, de fleste ville det... Tror du ikke det er derfor så mage dør av dette hvert år? Anonymous poster hash: de86f...2b3
Hjertefru Skrevet 24. januar 2016 #4 Skrevet 24. januar 2016 Bra du føler deg bedre Men ta deg en legesjekk så snart du får anledning. Vil ikke skremme deg, men du kan ha hatt et lite infarkt. Hos kvinner er ofte symptomene mildere, kan være bare litt kvalme. Snømåking er kjent for å kunne utløse hjerteproblemer.
Yellow Brick Road Skrevet 24. januar 2016 #5 Skrevet 24. januar 2016 Min terskel for å ringe legevakta er høy, har vel vært på legevakta 2 ganger de siste 20 årene eller noe sånn. Jeg vet derfor ikke om jeg hadde ringt i ditt tilfelle, selv om en kanskje burde. Men jeg håper at noen hadde sparket meg så hardt en viss plass at jeg hadde skjønt at jeg måtte ringe fastlegen i morgen.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #6 Skrevet 24. januar 2016 Takk for svar Jeg skal ringe fastlegen i morgen, for det er jo noe som helt tydelig ikke virker som det skal inni her, men litt lavere terskel for å ta en Tlf til han, da føler jeg meg ikke så dramatisk Anonymous poster hash: de86f...2b3
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #7 Skrevet 25. januar 2016 Hei opplevde noe lignende en gang. Gjorde som deg. Kontaktet ikke lege. Etter noen dager med hanglende form. Var ikke like dårlig, men fortsatt ikke bedre. Dro jeg til lege. Han tok ekg. Og jammen hadde jeg et unormalt ekg. Ble sendt på sykehus med ambulanse og greier. Viste seg at jeg hadde hatt et lite infarkt. Nå har jeg noe som heter venstre grenblokk. En liten skade på hjerte. Den innersvingen fikset de med angiografi. Satt inn et stent. Anonymous poster hash: dc0a2...f88
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #8 Skrevet 25. januar 2016 Lav. Jeg har to barn som trenger meg. Anonymous poster hash: 300e2...8a1
Plutselig_gravid Skrevet 25. januar 2016 #9 Skrevet 25. januar 2016 Alt for høy. Heldigvis har jeg en samboer som ringer enten jeg vil eller ikke. Det har reddet livet mitt to ganger. Terskelen er lavere når det gjelder barna.
*Miss Marple* Skrevet 25. januar 2016 #10 Skrevet 25. januar 2016 Veldig høy når det gjelder meg selv. Tror ikke at jeg har vært på legevakten i voksen alder, faktisk. Har vært heldig og ikke hatt noe alvorlig da, men noen ganger burde jeg nok ringt på egne vegner. For ungene er terskelen mye lavere selv om det også knapt har skjedd. Vi har vært heldige med helsen hele familien (med et stort unntak). Veldig godt at det gikk bra med deg, og så bra at du deler erfaringen. Det kan faktisk kanskje redde noen engang.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #11 Skrevet 25. januar 2016 Altfor høy terskel når det gjelder meg selv, jeg hadde nok heller ikke ringt i dette tilfellet, men sett i ettertid at jeg burde gjort det. Heldigvis er mannen min av den typen som gjerne ringer legevakten for å be om råd over telefonen selv om han egentlig ikke tror det er nødvendig å dra dit. Skader ikke med en telefon for sikkerhets skyld sier han. Så han hadde nok ringt for meg hvis dette hadde skjedd meg. Har lavere terskel når det gjelder barna da. Ringte 113 en gang ved falsk krupp. Det viste seg jo å være unødvendig, men jeg visste ikke hva det var og trodde han kom til å slutte å puste. Men fikk gode råd og hjelp til å roe meg ned da. Anonymous poster hash: 3ff6e...486
the amazing spidermamma Skrevet 25. januar 2016 #12 Skrevet 25. januar 2016 Jeg hadde ringt hvis jeg var urolig. Pleier selvsagt å spørre dr. Google først, men da kan man jo fort bli overbevist om at man har pådratt seg de alvorligste ting. Erfaringsmessig så pleier legevakta å komme med de rette kontrollspørsmålene, sånn at de får luket ut tilfeller som ikke er alvorlige. De kan jo sikkert gjøre feil, men min erfaring er at hvis den personen som tar imot tlf er usikker på om det er noen grunn til å komme ned, har de konferert med flere, sånn at de har best mulig grunnlag for å gi råd. Så jeg ville nok ha ringt. Kjipt å dø av hjerteinfarkt fordi man ikke vil bry legevakta.
the amazing spidermamma Skrevet 25. januar 2016 #13 Skrevet 25. januar 2016 Og, man kan jo ringe legevakta for å be om råd! Man må jo ikke reise dit.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #14 Skrevet 25. januar 2016 Veldig høy for meg selv, har vært på legevakten bare to ganger i voksen alder. Ene gangen fordi jeg hadde tatt i en strømledning, fikk strøm gjennom meg, brant fast i ledningen og skadet hånden. Var broren min som tvang meg, han er elektriker og har mistet en kollega som ikke gikk til legen etter å ha fått strøm i seg, han hadde fått et "brannsår" på hjertet og døde dagen etter.... Andre gangen ble jeg lagt inn, hadde lungebetennelse, skyhøy crp, altfor lav oksygenmetning i blodet og var dehydrert. Måtte ha antibiotika intravenøst, pustehjelp og næring intravenøst. Jeg hadde sikkert ikke ringt legevakten i ditt tilfelle jeg heller, jeg ville avventet. Men ville ringt fastlegen for en sjekk i dag da. Anonymous poster hash: ca262...094
DramaMama Skrevet 25. januar 2016 #15 Skrevet 25. januar 2016 Høy terskel for meg selv, lav for barna. I ditt tilfelle ville jeg nok ringt legevakt for å spørre om råd.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #16 Skrevet 25. januar 2016 Har skyhøy terskel. Har nok verdens høyeste. Anonymous poster hash: ad7fe...3a0
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #17 Skrevet 25. januar 2016 Har du kontaktet legen nå, TS? Anonymous poster hash: 636bb...309
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #18 Skrevet 25. januar 2016 Høy terskel for meg selv, lav- middels for barnet. Anonymous poster hash: 34896...967
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #19 Skrevet 25. januar 2016 Jeg hadde sikkert gjort det samme som deg, men er enig med at det er ganske teit å tenke sånn. Jeg har generelt veldig høy terskel for å ringe legevakt (da drar jeg heller inn), men lav terskel for fastlegen for han er alltid så hyggelig og tar meg på alvor (også de som svarer tlf der). Når det gjelder barna er terskelen litt lavere, da tålerjeg å bli oppfattet som litt hysterisk. Anonymous poster hash: 70926...4d7
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #20 Skrevet 25. januar 2016 Terskelen er ganske høy for meg selv! Vært på legevakten 2 ganger pga meg selv. En gang for magesmerter når jeg var gravid i uke 15, og en gang fordi at jeg ramlet på isen og ikke kunne bevege armen + sterke smerter i den. Har kuttet meg stygt, og var ikke på legevakten da, men burde nok vært der og sydd. Nå gikk det heldigvis bra, men såret og fingeren var vond i 2år etterpå. Legen sa i ettertid at det var bare flaks at det gikk så bra, og det vil være vondt lenge. Terskelen for barna er lav, men høy terskel for å ringe ambulanse. Der og da tenker jeg at det ikke er nødvendig med ambulanse (aldri vært fare for livet) men på legevakten har jeg skjønt at jeg kanskje burde gjort det.. 1 gang pga minste som hadde 41 i feber og ganske dårlig. Og en gang pga eldste som slo seg i hodet og fikk hjernerystelse.. Anonymous poster hash: 653ef...f44
Snøfnugget Skrevet 25. januar 2016 #21 Skrevet 25. januar 2016 Høy terskel for meg selv. Lav terskel for barnet. Barnet har vært på legevakt 2 ganger på 1,5 år og kjørt i ambulanse 1 gang. Vært mange turer til vanlig lege
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #22 Skrevet 25. januar 2016 Veldig lav uansett hvem det gjelder.Jobber i helsevesenet og har sett mange ttragedir iløpet av 25 år,og mange kunne vært unngått med tidlig behandling. Anonymous poster hash: 23b4d...a4c
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #23 Skrevet 25. januar 2016 Har du kontaktet legen nå, TS? Anonymous poster hash: 636bb...309 Hei på dere, jeg fikk komme rett inn til fastlegen i dag tidlig.Fikk EKG, han målte blodtrykk, lyttet på hjertet og jeg tok et par blodprøver. Han mente at det ikke var noe galt med hjertet, heldigvis! Stikking i arm mente han var en betennelse i muskel (fikk voltaren), numne fingre menta han var kulde. Og hodepine og kvalme en forkjølelse Men han sa også at det var bedre å ringe en gang for mye til legevakten. Så nå får jeg håpe at jeg lever til jeg blir 101 uten tull med hjertet. Jeg kjenner jeg blir litt flau når jeg tar opp dyrebar tid for legen. Sitter der å tenker at nå synes han sikkert jeg er dramatisk Men uansett, spesielt for oss damer over 40, det er viktig å ta kroppen sin på alvor! En fin dag til dere alle Anonymous poster hash: de86f...2b3
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #24 Skrevet 25. januar 2016 Har du kontaktet legen nå, TS? Anonymous poster hash: 636bb...309 Hei på dere, jeg fikk komme rett inn til fastlegen i dag tidlig.Fikk EKG, han målte blodtrykk, lyttet på hjertet og jeg tok et par blodprøver. Han mente at det ikke var noe galt med hjertet, heldigvis! Stikking i arm mente han var en betennelse i muskel (fikk voltaren), numne fingre menta han var kulde. Og hodepine og kvalme en forkjølelse Men han sa også at det var bedre å ringe en gang for mye til legevakten. Så nå får jeg håpe at jeg lever til jeg blir 101 uten tull med hjertet. Jeg kjenner jeg blir litt flau når jeg tar opp dyrebar tid for legen. Sitter der å tenker at nå synes han sikkert jeg er dramatisk Men uansett, spesielt for oss damer over 40, det er viktig å ta kroppen sin på alvor! En fin dag til dere alle Anonymous poster hash: de86f...2b3 Du skal ikke være flau. Og legen tror nok ikke du dramatiserer. Man skal oppsøke lege ved slike symptomer. Som flere andre har nevnt så kan hjerteinfarkt komme i ulike grader, og kvinner har ofte få eller diffuse symptomer på det, i motsetning til hva de fleste menn har. Jeg vet om kvinner som har hatt mindre symptomer enn deg og det har vist seg å være hjerteinfarkt. Eneste grunn til at det gikk bra med dem var at de tok kontakt med lege med det samme og tidsnok! Av og til kan man få flere ulike symptomer samtidig som sammen kan tyde på at det er alvorlig, selv om de hver for seg kanskje har ufarlige årsaker. Men om det er ufarlig eller livstruende vet man gjerne ikke før det er for sent - om man venter med å oppsøke lege... Opplever du det samme igjen, ta kontakt raskere med lege! Anonymous poster hash: 79ed9...42a
Ikkesåallerværst Skrevet 25. januar 2016 #25 Skrevet 25. januar 2016 Jeg har ikke høy terskel for å ringe legevakta og drøfte med dem hva jeg burde gjøre. I ditt tilfelle hadde jeg nok ringt, ja. Men om de sa jeg kunne vente, hadde jeg gjort det uansett hvilken form som fulgte .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå