Gå til innhold

fritidsaktiviteter for barn, turnusjobb og småsøsken. Dilemma.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har et barn på 7 som er invitert til å være med å spille fotball. Men om jeg melder ham på er vi forpliktet til å kjøre ham på kamper, stille opp på dugnader og han er jo forpliktet til å møte på trening.

Jeg jobber turnus og har to småbarn til hjemme. (Under 3 år) Om jeg har jobb har ikke mannen mulighet til å følge ham på f.eks kamp.

I tillegg er jeg usikker på om dette lar seg gjøre da han har asperger og jeg ser for meg at han plutselig kan streike og ikke ville. Han er heller ikke spesielt motorisk god, så frykten for at andre på laget skal bli irritert, erte ham eller fryse ham ut på grunn av det hemmer meg.

Det gjør det ikke bedre at mor selv HATER fotball. Jeg vet at det ikke skal spille noen rolle, men det påvirker jo lysten til å melde på jeg ser jo det.

Jeg er så egoistisk at jeg skjemmes men innerst inne kjenner jeg på at jeg har lite lyst til å bruke mine etterlengte frihelger, evt må styre med å forsøke å bytte bort arbeidshelger for å reise rundt omkring på kamp over alt. Fysj jeg vet det er kjempedårlig av meg, men kjenner det knyter seg veldig.

Men om jeg skal legge alle mine følelser til side. Hvordan gjør dere som har turnusarbeid med slikefritidsaktiviteter når dere har andre småbarn?

Bytter dere bort arbeidshelger for å følge dem? Å ta med småsøskene går ikke. De vil komme til å stjele all fokus.

Jeg føler meg som en dårlig mamma.

Anonymous poster hash: 4180f...3f7

Fortsetter under...

Skrevet

For det første, det er veldig sjelden kamper i helgene. De har noen cup'er i løpet av året på helg, men seriekampene går på ukedager.

Vi samkjører med andre foreldre, jeg jobber skift, det er det flere mødre som gjør. I tillegg kommer fedre på sjøen, når trening/kamp kræsjer med søskens aktiviteter osv. Da samarbeider vi med andre foreldre.

Anonymous poster hash: c9664...6cf

Skrevet

Siden du har tre barn, må du nok bare belage deg på at det de neste årene vil gå med mye tid på barnas fritidsaktiviteter. 😊

Anonymous poster hash: 3e457...182

Skrevet

For det første, det er veldig sjelden kamper i helgene. De har noen cup'er i løpet av året på helg, men seriekampene går på ukedager.

Vi samkjører med andre foreldre, jeg jobber skift, det er det flere mødre som gjør. I tillegg kommer fedre på sjøen, når trening/kamp kræsjer med søskens aktiviteter osv. Da samarbeider vi med andre foreldre.

Jeg må jo også legge til at du må regne med å bruke fritiden din på barnas aktiviteter en periode av livet, det er en del av det å ha barn.

Jeg har 4 barn selv, alle har vært aktive fra 5-års alder. Nå er de fra 7 til 15 år gamle, to på fotball, en på håndball og en med turn. Jeg jobber turnus.

I denne fasen av livet er det ikke noe "fritid for mor", ikke når man velger å få så mange barn. De skal følges opp.

Kanskje du ovverrasker deg selv med å like det også. Jeg er heller ingen fotballfan, men det blir noe helt annet når det er ditt eget barn som stolt løper rundt på banen der 😉

Skrevet

Her jobber jeg turnus og far gjerne overtid når jeg har fri.

Vi drar med oss småsøsken. De blir vant til det. Kamper i den alderen varer ikke lenge. Ta med bøker, leker osv.

Når han har asbergers, har du undersøkt muligheten for støttekontakt/avlastning. Kanskje det vil være en løsning at det blir støttekontaktens jobb å følge på trening og kamper?

En annen ting; jeg også haaaater fotball. Men ingenting er større enn å se ungen skåre eller redde baller i mål. Har blitt en engasjert mor på sidelinjen. Heier med småsøsknene. Veldig gøy.

Anonymous poster hash: 4bc94...3b2

Skrevet

Hvorfor kan han ikke ta med barnet på kamp hvis du jobber? Da må han jo bare ha med de andre.

Her er det trening og øvelse 5 dager i uka og mannen mi jobber ofte borte. Jeg må jo bare drasse med alle sammen. Det er en periode, men det går fint

Anonymous poster hash: 6fa5d...d8d

Annonse

Skrevet

Er i samme situasjon som deg, bare at sønnen min ikke har asperges. Mannen klarer helt fint å ta med de to minste på treninger og kamper. I tilleg er han hjelpetrener da.

Anonymous poster hash: 612c8...cb8

Skrevet

Her jobber vi turnus begge to - og har barn som begge driver med fritidsaktiviteter. Det er et puslespill, men vi synes det er verdt å gjøre en innsats for å få det til.

Her har minstemann vært med på en god del kamper etc. Flere av de andre på laget har hatt småsøsken i samme alder slik at søsknene har lekt med hverandre når det er turneringer som varer store deler av dagen.

Ellers hadde vi flaks som har en familie i nabolaget med like gamle barn som oss. Vi hadde lenge en "bytteordning". En familie fulgte to seksåringer på trening, mens de to treåringene var hjemme hos den andre familien den tiden det tok. En vinn-vinn-situasjon for både foreldre, store og små barn.

Av og til spør vi besteforeldre om å passe minste slik at en av oss kan være med eldste på trening/kamp. Og av og til spør vi andre foreldre om de kan ta med eldste på trening. Samme gjelder for såvidt bursdager eller andre aktiviteter. Det er lurt å samarbeide med andre. Det er ikke nødvendig at 19 foreldre kjører til den samme bursdagen. Det er plass til flere barn i hver bil.

Barna våre har stor glede av idretten. Det er sosialt, sunt å være i fysisk aktivitet, de lærer masse av det. Det er større fordeler enn ulempen ved stresset er. Én fritidsaktivitet er ikke mye. Med tre barn er dette bare begynnelsen for deg. Du må regne med å bruke mye tid som publikum på div idretter og andre fritidsaktiviteter. Og mye tid og logisitkk for å få barna dit de skal. Sånn er det bare.

Anonymous poster hash: 85867...93b
Skrevet

Gutten din har godt av å få være med kompiser utenom skoletid også. En aktivitet er flott sted å møtes. Vil han prøve fotball så la han prøve det, viss ikke ville jeg funnet en annen aktivitet han kan trives med.

Barn har godt av å lære å trene og bevege seg, i tillegg til å lære å være med andre utenom skolen. Har han asbergers er det vel enda viktigere at han finner sin sport.

Jeg synes du er egoistisk og leter etter problemer.

Må dere følge gutten på trening/kamp så ta med en ball til de mindre barna. Evt ha de i vogna og gå tur rundt banen.

Jeg har tvillinger på 1,5. De må være med når storebror må hentes på trening og se på kamper. Ofte tar vi med matboks og spiser kveldsmat på trening.

Når vi er på kampsporttrening tar vi kveldsskiftet i garderoben. Ny bleie, pysj, tannpuss og oppi en god fleecedress. Blir de trøtte sitter vi i gangen og leser en bok! Hjem fra trening og rett i seng.

De minste har godt av å være ute blandt folk. I helger er det cup av og til, ca en gang i måneden. Jeg får alltid med meg litt sv kampene, men ikke hele tiden. Prater og blir kjent med andre foreldre osv.

Er tvillingene syke eller noe kommer i veien ringer jeg en kompis og ber de ta gutten med på trening/kamp/cup. Som regel er vi med, men sv og til må han gå alene.

Ofte spør jeg besteforeldre, onkel eller tanter om de vil ta turen om vi ikke kan.

Anonymous poster hash: 582d8...f92

Skrevet

Skjønner deg godt. Vi har rett og slett bestemt at vi ønsker oss et rolig liv og at vi ikke orker dette styret med aktiviteter på hverdager og i helger. Jeg synes det blir feil å si at man må ofre seg for barna og at all fritid skal gå til aktiviteter. Hva med familietid og avslapning etter en lang uke? Vi setter det høyt. 😊

Anonymous poster hash: 54b2c...9c8

Skrevet

Er i samme situasjon som deg, bare at sønnen min ikke har asperges. Mannen klarer helt fint å ta med de to minste på treninger og kamper. I tilleg er han hjelpetrener da.

Det er klart det er mer stress enn moro å ta med to barn under tre år ut på ettermiddagen, når de gjerne er slitne etter barnehagen og egentlig bør roe ned. Det er ikke riktig gjort mot de to minste.

Skrevet

Gutten din har godt av å få være med kompiser utenom skoletid også. En aktivitet er flott sted å møtes. Vil han prøve fotball så la han prøve det, viss ikke ville jeg funnet en annen aktivitet han kan trives med.

Barn har godt av å lære å trene og bevege seg, i tillegg til å lære å være med andre utenom skolen. Har han asbergers er det vel enda viktigere at han finner sin sport.

Må dere følge gutten på trening/kamp så ta med en ball til de mindre barna. Evt ha de i vogna og gå tur rundt banen.

Jeg har tvillinger på 1,5. De må være med når storebror må hentes på trening og se på kamper. Ofte tar vi med matboks og spiser kveldsmat på trening.

Når vi er på kampsporttrening tar vi kveldsskiftet i garderoben. Ny bleie, pysj, tannpuss og oppi en god fleecedress. Blir de trøtte sitter vi i gangen og leser en bok! Hjem fra trening og rett i seng.

De minste har godt av å være ute blandt folk. I helger er det cup av og til, ca en gang i måneden. Jeg får alltid med meg litt sv kampene, men ikke hele tiden. Prater og blir kjent med andre foreldre osv.

Er tvillingene syke eller noe kommer i veien ringer jeg en kompis og ber de ta gutten med på trening/kamp/cup. Som regel er vi med, men sv og til må han gå alene.

Ofte spør jeg besteforeldre, onkel eller tanter om de vil ta turen om vi ikke kan.

Du får ikke meg til å tro at det er så utrolig godt for to små på 1,5 år å møte andre folk og ta kveldsstellet og kveldsmat i en idrettshall. Hva med å roe ned etter en lang dag? Det fortjener de virkelig!

Skrevet

Det er klart det er mer stress enn moro å ta med to barn under tre år ut på ettermiddagen, når de gjerne er slitne etter barnehagen og egentlig bør roe ned. Det er ikke riktig gjort mot de to minste.

Det er ikke riktig gjort mot eldste å ikke la han gå på en fritidsaktivitet.

Anonymous poster hash: 4672b...853

Annonse

Skrevet

Det er ikke riktig gjort mot eldste å ikke la han gå på en fritidsaktivitet.

Anonymous poster hash: 4672b...853

Det finnes aktiviteter som ikke er sååå krevende av foreldrene.

Skrevet

Du får ikke meg til å tro at det er så utrolig godt for to små på 1,5 år å møte andre folk og ta kveldsstellet og kveldsmat i en idrettshall. Hva med å roe ned etter en lang dag? Det fortjener de virkelig!

De går ikke i barnehage og har gode dager selv om de må følge familielivets rutiner noen kvelder.

Skrevet

De går ikke i barnehage og har gode dager selv om de må følge familielivets rutiner noen kvelder.

Det var godt å høre😊

Skrevet

Det med kamper/cuper varierer tydeligvis veldig. Her er det i perioder cup annen hver helg, som tar flere timer å reise til og hele dagen går vekk. I tillegg til trening to dager i uka.

Hva med å prøve noe som ikke tar så mye tid/trenger så mye oppfølging? Hiphop, dans, gymlek, speider, kampsport osv. 

Anonymous poster hash: 59ab4...c2a
Skrevet

Har gutten lyst selv?

Er dette en viktig sossial arena for guttene i klassen til sønnen din?

Anonymous poster hash: d5f2e...01c

Skrevet (endret)

Har 3 gutter som spiller fotball og jeg arbeider turnus. Har ikke sjanse til å følge opp på hver eneste kamp/trening, så da sitter gutta på med andre foreldre.

Endret av Me and my monkey

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...