Gå til innhold

Har så vondt i lysken

Anbefalte innlegg

Litt sånn stikkende, verkende følelse.

Er fryktelig stiv på morgenen og hvis jeg har sittet stille en stund.

Sliter når jeg går tur. Gjør vondt når jeg skyver benet fremover liksom. Klarer heller ikke ligge på ryggen og trekke benet inn mot brystet (uttøyning), da gjør det veldig vondt og jeg får ikke benet helt inntil, sånn som det andre benet.

Noen som har opplevd det samme?

Har også er slik knekkelyd hvis jeg sitter i skredderstilling og dytter benet nedover.

Anonymous poster hash: 85484...db3

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144257735-har-s%C3%A5-vondt-i-lysken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er gravid, så tar du en tur til legen. (bldoproppen min satt der)

Hvis ikke - har du klart å pådra deg en lyskestrekk? Det tar tid - og du bør ikke tøye eller sitte i skredderstilling. Lett bevegelse er bra

Anonymous poster hash: 09f0a...1e9

Du har alle klassiske tegn på å ha stiv hoftebøyermuskulatur!

Det kan gi alle symptomene du beskriver.

Tøy to ganger daglig så bør det komme seg - husk at dette er en muskel alle bør tøye (men få tøyer), og at det blir viktigere å tøye den jo eldre man blir.

Sjekk ut bildene her:

https://www.google.no/search?q=t%C3%B8yning+psoas&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj48rihkMDKAhVEiywKHXdbCWsQsAQIMQ&biw=1252&bih=611

Strektegningen med han med lys blå shorts er god. Samme er hun som har rød singlet og svart shorts - og rett under henne er det ei som har marine/svart yogabukse og lys blå topp. Alle disse viser gode tøyninger, den siste kan du gjøre etter at du har fått tøyd opp en del.

Viktig å ha loddrett rygg under hele øvelsen!

Tøy også fremside lår, siden den ofte blir stram når hoftebøyeren blir stram.

Om du går inn for dette så bør du kunne greie å tøye den ut selv. Men ta tak i det, for om du ikke gjør det så kan du få en senefestebetennelse der som kan ta lang tid å bli bra av. Du risikerer også ganske store korsryggplager etter hvert om du ikke tar tak i dette.

Om du ikke greier å tøye godt nok opp selv, så se om du finner en fysioterapeut eller naprapat som også jobber med nåler. Det er dessverre ikke mange som setter nåler i denne muskelen, men det er det mest effektive for å få løst den helt opp. Så spør om de tar nåler på den før du ev. bestiller time. Er det ingen i nærheten som setter nåler i den (triggerpunktbehandling) så gå til en fysio eller naprapat likevel, for de kan i hvert fall hjelpe deg å tøye enda mer effektivt enn det du selv vil greie.

Men jeg tror du kan greie å tøye dette opp selv med litt innsats :)

Unngå gjerne sukker i en måned, og du kan med fordel ta tilskudd med omega3 også, om du ikke gjør det.

Anonymous poster hash: 181af...6fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...