Gå til innhold

Noen som vet reglene ang betaling/avspasering ved møter på kveldstid?

Anbefalte innlegg

Er det slik at man ikke får noe ekstra hvis man ikke har vært på jobb den dagen? Eks, hvis jeg har fri en dag og skal på møte på kvelden fra 18-20. Får jeg kun betalt avspasering for de 2 timene eller får jeg 50 % overtid? Er det noen steder man kan lese seg opp på reglene ang møter osv på kveldstid?

Anonymous poster hash: 37be8...53b

Fortsetter under...

Spør tillitsvalgt på jobben.

Anonymous poster hash: e26b0...6f0

Tillitsvalgt er sjefen, så det går ikke.

Sjefen kan ikke være tillitsvalgt...

Anonymous poster hash: 3d561...9f7

Spør tillitsvalgt på jobben.

Tillitsvalgt er sjefen, så det går ikke.

Sjefen kan ikke være tillitsvalgt...

Anonymous poster hash: 3d561...9f7

Ring fagforeningen og spør, eller mulig du kan finne noe i overenskomst eller personalhåndbok. 

Men hvordan kunne dere velge sjefen som tillitsvalgt? Er dere medlem av samme forening? 

Sørg for at det blir avholdt årsmøte og valg av ny tillitsvalgt som kan tale de ansattes saker!

Jeg vet ikke hvorfor sjefen er tillitsvalgt. Han var det allerede da jeg begynte der. Vi jobber i en veldig liten bedrift.

Grunnen til at jeg spør er at vi har møte på ca 3 timer hver ettermiddag annenhver uke. Dette er på en dag jeg har fri (jobber 80 %). Har fått vite at jeg kun får likt mot likt, men synes ikke det høres rett ut?

Annonse

Altså, overtid betales dersom du har jobbet mer enn du skal iløpet av en uke. Har du ikke jobbet på dagen får du heller ikke overtid for å jobbe på kvelden. Noen steder er de greie og gir tillegg for kveld, men det har du ikke krav på. 
Det eneste man er pliktig til ihht arbeidsmiljøloven er og lønne minst 40% overtid. 

Dersom du må stille på møter utenfor arbeidstid, eller på fridager skal dette lønnes enten time for time eller ved avaspasering.

Anonymous poster hash: 3bd2e...581

Jeg vet ikke hvorfor sjefen er tillitsvalgt. Han var det allerede da jeg begynte der. Vi jobber i en veldig liten bedrift.

Grunnen til at jeg spør er at vi har møte på ca 3 timer hver ettermiddag annenhver uke. Dette er på en dag jeg har fri (jobber 80 %). Har fått vite at jeg kun får likt mot likt, men synes ikke det høres rett ut?

Altså vi har ett møte på 3 timer annenhver uke.

Altså, overtid betales dersom du har jobbet mer enn du skal iløpet av en uke. Har du ikke jobbet på dagen får du heller ikke overtid for å jobbe på kvelden. Noen steder er de greie og gir tillegg for kveld, men det har du ikke krav på.

Det eneste man er pliktig til ihht arbeidsmiljøloven er og lønne minst 40% overtid.

Dersom du må stille på møter utenfor arbeidstid, eller på fridager skal dette lønnes enten time for time eller ved avaspasering.

Altså dette betyr at hvis jeg jobber 3 timer så skal jeg ha 3 timer avspasering? Vi får ikke velge om vi vil ha betalt, men må ta det i avspasering.

Altså dette betyr at hvis jeg jobber 3 timer så skal jeg ha 3 timer avspasering? Vi får ikke velge om vi vil ha betalt, men må ta det i avspasering.

I utgangspunktet er det ikke greit å kreve at man avspaserer dersom ikke møte er frivillig. 

Overtid får man bare om man jobber mer enn 9 timer på en dag eller mer enn 37,5 time på en uke.

Du jobber bare 80%, da får du ikke overtid for å jobbe 3 timer ekstra

Tenk om alle som har en deltidsstilling kunne krevd overtidslønn om de tok en ekstravakt...

Anonymous poster hash: 0629f...e11

Overtid får man bare om man jobber mer enn 9 timer på en dag eller mer enn 37,5 time på en uke.

Tenk om alle som har en deltidsstilling kunne krevd overtidslønn om de tok en ekstravakt...

Her er det ikke snakk om ekstravakt, men et møte med oppmøteplikt.

Annonse

Men det blir ikke mer enn 100% til sammen og da får du ikke overtidsbetalt, du får vanlig lønn/avspasering.

For å ha krav på overtid må du jobbe mer enn 100%

Er det slik at man ikke får noe ekstra hvis man ikke har vært på jobb den dagen? Eks, hvis jeg har fri en dag og skal på møte på kvelden fra 18-20. Får jeg kun betalt avspasering for de 2 timene eller får jeg 50 % overtid? Er det noen steder man kan lese seg opp på reglene ang møter osv på kveldstid?

Du får ikke overtid når du ikke har vært på jobb samme dagen

Anonymous poster hash: 75ebc...2b5

Overtid regnes dersom man har vært på jobb 7,5 timer den aktuelle dagen eller 37,5 timer den uken. Har du ikke jobbet den dagen møtet er får du kun avspasering ikke overtid.

Anonymous poster hash: 251a6...568

Men det blir ikke mer enn 100% til sammen og da får du ikke overtidsbetalt, du får vanlig lønn/avspasering.

For å ha krav på overtid må du jobbe mer enn 100%

Det er feil. Jeg jobber 60% og får overtid om jeg er på møte en ettermiddag jeg har vært på jobb.

Anonymous poster hash: 251a6...568

Her var det mye synsing!

Hva du faktisk har kav på kommer an på:

-hva som står i loven

-hva som står i tariffavtale

-hva som står i arbeidsavtalen din

---- I DEN REKKEFØLGEN

Du har minimum krav på 40% overtidsbetaling dersom du jobber ENTEN mer enn 9 timer på en dag ELLER mer enn 40 timer pr uke.

Dette betyr i praksis at du, dersom du jobber mer enn full arbeidsuke, har krav på vanlig timelønn for de timene du jobber ekstra + et overtidstillegg på minimum 40%. MEN; det kan gjøres avtale om at overtidstimene kan avspaseres. Det betyr at du skal ha utbetalt overtidstillegget, men du kan avspasere time for time av den ekstratiden du har jobbet. Det betyr IKKE at arbeidsgiver kan kreve at du skal avspasere, men det kan gjøres avtale om det. Dersom du som arbeidstaker ønsker timene utbetalt, har du krav på det!

Deretter; tariffavtale. Hvis arbeidsplassen din er bundet av tariffavtale, kan det godt hende at overtidstillegget er større enn 40% eller at du får overtidskompensasjon etter f.eks 37,5 time.

Dersom du ikke har tariffavtale, kan det også hende at overtidstillegget er større enn 40% og at du får overtid fra 37,5 time for eksempel. Arbeidsavtalen kan regulere bedre betingelser enn loven, men aldri dårligere betingelser!

Anonymous poster hash: ac4a6...156

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...