Gå til innhold

SodaStream, ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i huset er det blitt veldig populært med vann med kullsyre, har 2 tenåringer som er helt bananas og drikker hver seg 0,5 - 1  liter hver dag..Hvis jeg en dag ikke har kjøpt til dem, blir de sure på meg og jeg er automatisk en dårlig mor. 

I ettermiddag kom den eldste og spurte om ikke vi kunne få SodaStream, hun har vært på besøk hos noen i klassen som hadde det og de drakk visst ubegrenset og fikk i seg mindre salt etc.. 

Jeg googlet dette, og etter som vannet blir relativt gratis (gassen(?) og selve maskinen betaler seg jo selv etter kort tid) og vannet kommer fra springen så blir jo dette enn vinn-vinn situasjon for alle her. 

MEN, jeg setter et stort spørsmålstegn ved gassen, er veldig skeptisk til dette, vi har ikke gassgrill, der fikk mannen nei fra meg, jeg er nemlig livredd for at en slik beholder (uavhengig av størrelse) Skal eksplodere av en eller annen årsak. Hvor stor risiko er det, og hvor stor skade kan en sånn beholder gjøre ved feil behandling? Vil ikke hindre noe som er viktig for ungdommene, men skal jeg ha angst for det da? 

Noen som kan fortelle meg litt om det?

Anonymous poster hash: f4ce6...267
Skrevet

Ja til brusmaskin!

Anonymous poster hash: 5e2ef...859

Skrevet

Alt annet enn merket soda stream. Fabrikken ligger i okkupert land i Palestina. Mye trøbbel rundt det. Burde boikottes...

Anonymous poster hash: 75fc1...d20

Skrevet

Hehe den gasstanken greier neppe og lage stor skade om du skulle være så uheldig at det skjer noe med den

Skrevet

Alt annet enn merket soda stream. Fabrikken ligger i okkupert land i Palestina. Mye trøbbel rundt det. Burde boikottes...

Anonymous poster hash: 75fc1...d20

Jeg tror de har flyttet fabrikken nå etter massiv klagestorm

Anonymous poster hash: fb6da...b6c

Skrevet

Vi har Aqvia maskinen og bruker den til kullsyrevann hver dag. Super fornøyd! Vi sparer en del på å ikke handle brus og det er helt topp med både 1 og 1/2 liters flasker.

Tror det skal veldig mye til at den lille gasspatronen kan gjøre noen skade.

Anonymous poster hash: f48d4...858
Skrevet

Kjempefornøyd med min soda stream. Vel verdt pengene sine👍

Anonymous poster hash: db66e...496

Skrevet

Nei til Soda Stream, ja til Aqvia.

Aqvia er både bedre i bruk og penere å se på.

Vet ikke hva Soda Stream koster, men Aqvia er iallfall ikke så ille i pris.

Og gasspatronene koster bare 99,- å fylle på Kitch'n.

Elsker min Aqvia......med pærecider essens

Skrevet

Jeg elsker min Aqvia maskin.

Skrevet

Jeg syns største fordelen er at jeg slipper å bære tunge vannflasker og panting. Dessuten har vannet fra springen her veldig god kvalitet og det er slett ikke nødvendig å kjøpe Farris som er altfor salt. Tenker man på miljø er det bare positiv også, transportere drikkevann i flasker er jo egentlig bare galskap.

Anonymous poster hash: 4c0ca...d64
Skrevet

Hvordan blir saltinnholdet i vannet sammenlignet med f eks Farris da?

Skrevet

Det er jo vann fra springen , er vel ikke noe salt i det da vel?

Anonymous poster hash: cad50...8d0

Skrevet

Det er jo vann fra springen , er vel ikke noe salt i det da vel?

Anonymous poster hash: cad50...8d0

Ehhh... Jo. Det finnes naturlige salter i vann, så dette vil jo variere fra vannkilde til vannkilde.

Anonymous poster hash: b1722...58f

Skrevet (endret)

Men de tilfører ikke noe ekstrA? Bare lurer siden så mye kullsyreholdig vann inneholder endel salt!

Endret av Sommerfuggel i magen
Skrevet

Men de tilfører ikke noe ekstrA? Bare lurer siden så mye kullsyreholdig vann inneholder endel salt!

Ikke annet enn kullsyren og ev smak man tilsetter selv.

Skrevet

Om man har god kvalitet på drikkevannet og kun tilsetter kullsyre, er det ufarlig for tennene? Vet jo at en del "kullsyreholdig vann med smak" er skadelig for tennene. 

Anonymous poster hash: 0876e...6a7
Skrevet

Om man har god kvalitet på drikkevannet og kun tilsetter kullsyre, er det ufarlig for tennene? Vet jo at en del "kullsyreholdig vann med smak" er skadelig for tennene.

Ja, det er ikke syre i vann.

Anonymous poster hash: 5d924...8b8

Skrevet

Takker! Da drikker vi med god samvittighet :)

Skrevet

? Kullsyre er jo syre... Vil tro det er skadelig for tennene?

Anonymous poster hash: ddebc...751

Skrevet

Vi drikker ikke Farris. Går det an å tilsette smak slik at det ligner brus? Hvordan, og hvor godt blir det?

Anonymous poster hash: 2b1d8...827

Skrevet

Vi drikker ikke Farris. Går det an å tilsette smak slik at det ligner brus? Hvordan, og hvor godt blir det?

Anonymous poster hash: 2b1d8...827

Du lager farris først, og heller deretter smakstilsetting i flasken før du vender om forsiktig flere ganger til alt har blandet seg. Man får kjøpt essenser som er ment for dette, men det beste er å bruke en eller annen saft du liker.

Skrevet

Soda Stream har flyttet fabrikken og blitt mer "stuereine". Jeg elsker min maskin, og bruker den masse! Og så sparer jeg nokså mye penger på å handle gass og essens på Jula i stedet for for eksempel Jernia. Stor forskjell!

Anonymous poster hash: e7782...684
Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Smak litt på ordet "kullsyre". Selvfølgelig er det syre i vann tilsatt kullsyre og ja; det er skadelig for tennene. Hvordan det er i forhold til vanlig brus vet jeg ikke, men hadde ikke latt ungene drikke ubegrenset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...