Gå til innhold

Skidag på skolen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du får sikkert lånt om du prøver. Bor man imidlertid på steder det alltid er snø så er det ingen unnskyldning for å ikke ha utstyr til ungene. Hvis man som forelder ikke tar seg råd til de hundre kronene det koster tilsammen for fullt skiutstyr på loppemarked - støvler, ski, staver - og sørger for at ungen kan bruke det har man virkelig feila.

Jeg går selv på ski som kosta meg 25 kroner på loppis for ti år siden, og kjøpte staver i fjor til tjue kroner. Jeg trenger ikke fancy utstyr, jeg går mye på ski men jeg går sakte. Ungene har arvet eller kjøpt brukt til de var store nok til ikke å trenge nytt fortløpende. Det er ingen heksekunst, det krever bare vilje og planlegging.

Så fint for deg at alt er så svart-hvitt. Men alle barn har ikke foreldre som gidder eller klarer å å få tak i brukte ski/skøyter eller få lånt utstyr. Ikke alle foreldre har vilje eller planlegging, ikke alle foreldre makter å stille opp for ungene som de burde, man skal ikke regne med at alle foreldre kan det.

Derfor burde skolene og ha tilbud om aking, da kan man i verste fall renne på en søppelsekk

Anonymous poster hash: 01496...f46

Eller man kan påpeke at de er sykt dårlige foreldre og pålegge dem å gjøre et minimum og hvis det ikke virker bør de kanskje ikke få ha barn i det hele tatt. Det får da være måte på å ta høyde for de ubrukelige og unnskylde dem og finne sekundærløsninger bare fordi de er jo bare ubrukelige, stakkar. Hvis de ikke funker burde de kanskje funnet på noe annet enn å pule?

Du vet ikke hva sykt dårlige foreldre er, du. Det er sånne som man melder til barnevernet fordi barna lider. Mener du at man skal melde foreldrene til barnevernet fordi de ikke kjøper ski til barna og går på ski hele vinteren? Vanligvis fremstår du som smart, selv om du kan være slem og sarkastisk. Dette innlegget gjør at du fremstår som en dum drittkjerring. Kalle noen ubrukelig og "sykt dårlig forelder" fordi man ikke følger med bæææ-saueflokken og går på ski, men gjør noe annet! Du sammenligner jo også dem med foreldre som slår, ruser seg, driver med psykisk mishandling og lignende, siden SLIKE er de som ikke skulle ha hatt barn og er ubrukelige sykt dårlige foreldre. Jeg synes at de foreldrene som mener at alle skal assimileres, slik du skriver, er ubrukelige. Men det er nå bare min mening. Slutt å kalle andre dårlige foreldre, mens folk som er utro, som håner de uføre, mener at utlendinger må glemme sin identitet og bli til en nordmann for å kunne bo i Norge, eller fysisk tvinger sine tenåringsdøtre til abort, hylles og er kjempegode foreldre. Få nisselua litt opp fra øyne og SE utover. Her i kommunen for eksempel, med mange tusen innbyggere, er det svært få voksne og barn som går på ski (langrenn). Her er der sykkel (også på vinteren), alpinanlegg, håndball, fotball og svømming som er det store. Men vi er flere tusen dårlige foreldre samlet i en og samme kommune ifølge deg. Som sagt, dum drittkjerring. Og jeg som trodde du var reflektert, smart og tolerant.

Man kan ganske enkelt være dårlige foreldre selv om man ikke er elendige foreldre. Og man kan dessverre alltid finne dem som er verre.

Tydelig at du følge deg truffet som finner behov for å navnkalle dine meddebattanter.

Anonymous poster hash: 5a4f0...1be

Skrevet

Hi her.

Wow, denne tråden tok jo helt av. Må igjen presisere at mitt barn har ski, men jeg vet om flere barn på skolen som ikke har det.

Jeg har prøvd å skaffe ski, skisko og skistaver til 3 andre barn på skolen idag, men fikk bare tak til et av barna.

Skal man kjøpe brukte ski på Finn.no eller andre steder så må man i hvertfall opp i 500kr for alt, og det er mye for noe som mest sannsynlig blir brukt kun en dag.

Jeg var mer frustrert over at skolen skrev at alle MÅ ha langrennski også gir de oss 1,5 dag til å skaffe det.

Og nei, ski er det ikke alle som har. I klassen til barnet mitt så var det 7 av 23 elever som hadde ski selv, resten(utenom 2stk) har kjøpt eller fått låne av andre.

Jeg synes veldig synd i de to barna i klassen som ikke har ski å stå på imorgen. Husk at det finnes fattigdom i Norge, selvom den ikke kan sammenlignes med fattigdom andre steder i verden.

Hi

Anonymous poster hash: 4a60e...f51

At dere fikk 1,5 dager på å få tak i ski skyldes nok ikke at lærene ønsker å plage dere foreldre mest mulig. Kanskje heller det at mange steder i Norge kommer snøen brått og blir kanskje like brått borte. Det gjelder å benytte seg av snøen når den er der. Ja det er litt stress når snøen kommer men det kan da ikke komme som et sjokk på foreldrene at det blir arrangert skidag når YR melder kulde og snø. Vær litt proaktiv da.

Jeg hadde blitt forbannet hvis skolen ikke hadde hatt skidag når nå det er snø. Og jeg låner gjerne ut de ekstra skiparene/støvler vi har på loftet. Det er bare å spørre.

Anonymous poster hash: dc516...535

Skrevet

Du får sikkert lånt om du prøver. Bor man imidlertid på steder det alltid er snø så er det ingen unnskyldning for å ikke ha utstyr til ungene. Hvis man som forelder ikke tar seg råd til de hundre kronene det koster tilsammen for fullt skiutstyr på loppemarked - støvler, ski, staver -  og sørger for at ungen kan bruke det har man virkelig feila.

Jeg går selv på ski som kosta meg 25 kroner på loppis for ti år siden, og kjøpte staver i fjor til tjue kroner. Jeg trenger ikke fancy utstyr, jeg går mye på ski men jeg går sakte. Ungene har arvet eller kjøpt brukt til de var store nok til ikke å trenge nytt fortløpende. Det er ingen heksekunst, det krever bare vilje og planlegging.

Så fint for deg at alt er så svart-hvitt. Men alle barn har ikke foreldre som gidder eller klarer å å få tak i brukte ski/skøyter eller få lånt utstyr. Ikke alle foreldre har vilje eller planlegging, ikke alle foreldre makter å stille opp for ungene som de burde, man skal ikke regne med at alle foreldre kan det.

Derfor burde skolene og ha tilbud om aking, da kan man i verste fall renne på en søppelsekk

Anonymous poster hash: 01496...f46

Eller man kan påpeke at de er sykt dårlige foreldre og pålegge dem å gjøre et minimum og hvis det ikke virker bør de kanskje ikke få ha barn i det hele tatt. Det får da være måte på å ta høyde for de ubrukelige og unnskylde dem og finne sekundærløsninger bare fordi de er jo bare ubrukelige, stakkar. Hvis de ikke funker burde de kanskje funnet på noe annet enn å pule?

Du vet ikke hva sykt dårlige foreldre er, du. Det er sånne som man melder til barnevernet fordi barna lider. Mener du at man skal melde foreldrene til barnevernet fordi de ikke kjøper ski til barna og går på ski hele vinteren? Vanligvis fremstår du som smart, selv om du kan være slem og sarkastisk. Dette innlegget gjør at du fremstår som en dum drittkjerring. Kalle noen ubrukelig og "sykt dårlig forelder" fordi man ikke følger med bæææ-saueflokken og går på ski, men gjør noe annet! Du sammenligner jo også dem med foreldre som slår, ruser seg, driver med psykisk mishandling og lignende, siden SLIKE er de som ikke skulle ha hatt barn og er ubrukelige sykt dårlige foreldre. Jeg synes at de foreldrene som mener at alle skal assimileres, slik du skriver, er ubrukelige. Men det er nå bare min mening. Slutt å kalle andre dårlige foreldre, mens folk som er utro, som håner de uføre, mener at utlendinger må glemme sin identitet og bli til en nordmann for å kunne bo i Norge, eller fysisk tvinger sine tenåringsdøtre til abort, hylles og er kjempegode foreldre. Få nisselua litt opp fra øyne og SE utover. Her i kommunen for eksempel, med mange tusen innbyggere, er det svært få voksne og barn som går på ski (langrenn). Her er der sykkel (også på vinteren), alpinanlegg, håndball, fotball og svømming som er det store. Men vi er flere tusen dårlige foreldre samlet i en og samme kommune ifølge deg. Som sagt, dum drittkjerring. Og jeg som trodde du var reflektert, smart og tolerant.

Du innser du har tapt, ikke sant? Dette er jo bare pinlig navnekalling.

Anonymous poster hash: 714d7...ee6

Skrevet

Her har vi skøytedag denne uken. Han har brukte skøyter fra i fjor, som passer. Men han virkelig hater å stå på skøyter. Så han vil ikke på skolen den dagen. Ikke har jeg hjelm heller, eller har sjokkrosa da. Vurderer jo bare å sende med den, for koster en god del for ny.Så har vi og skidag en dag i året, og sønnen min har ikke ski i år. Da han ikke liker å gå på ski, og nekter å gå på det. Og jeg kommer ikke til å kjøpe for den ene dagen. Vi har faktisk tatt fri den dagen. Men til neste år, tror jeg de kan velge å ake. Og jeg synes det virkelig burde vært lagt opp til flere valg. Ellers burde skolen ordne med låneski. For skolen skal faktisk være gratis. Og selv om jeg kunne kjøpe en brukt skipakke til 500 kr, for bare en eneste dag. Synes jeg det er alt for mye penger.  Anonymous poster hash: 167f7...dd4

Datteren min hater engelsk. Hun får ikke fri i engelsktimene av den grunn.Anonymous poster hash: a2149...135
 Nå kan da virkelig ikke det sammenlignes. Og min sønn slipper ikke han heller. Anonymous poster hash: 167f7...dd4
Jo, det kan sammenliknes. Begge deler er nyttig, men ikke nødvendig for å leve gode liv og begge deler er omfattet av læreplanen.

Anonymous poster hash: a2149...135

Jeg har i mitt voksne liv, hatt veldig god bruk for engelsk, både i studier, arbeid, fritid og reiser. Er da mange mennesker jeg møter jevnlig, som jeg bare kan prate engelsk med. Jeg har aldri i mitt voksne liv hatt bruk for å gå på ski. Så det kan virkelig ikke sammenlignes. Engelsk er et skolefag de skal ha på skolen i alle år, fordi man får bruk for det. Ski er ikke et fag, nettopp fordi det er noe man ikke trenger.

Anonymous poster hash: 167f7...dd4

Skrevet

Ja la oss gjøre oss klare til en ny tungtvannekspedisjon.... Nordmenn er gale og tar av med den skimasingen. Skoler burde ikke ha rene skidager men ski/ skøyte og akedager. Basta bom! Nordmenn er IKKE født med ski på beina annet Northug, Bjørgen, Jogaug, Dæhlie, Ulvang ++.

Anonymous poster hash: b1c83...cff

Skrevet

Tommel opp Sarah Casey.

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Her har vi skøytedag denne uken. Han har brukte skøyter fra i fjor, som passer. Men han virkelig hater å stå på skøyter. Så han vil ikke på skolen den dagen. Ikke har jeg hjelm heller, eller har sjokkrosa da. Vurderer jo bare å sende med den, for koster en god del for ny.Så har vi og skidag en dag i året, og sønnen min har ikke ski i år. Da han ikke liker å gå på ski, og nekter å gå på det. Og jeg kommer ikke til å kjøpe for den ene dagen. Vi har faktisk tatt fri den dagen. Men til neste år, tror jeg de kan velge å ake. Og jeg synes det virkelig burde vært lagt opp til flere valg. Ellers burde skolen ordne med låneski. For skolen skal faktisk være gratis. Og selv om jeg kunne kjøpe en brukt skipakke til 500 kr, for bare en eneste dag. Synes jeg det er alt for mye penger. Anonymous poster hash: 167f7...dd4

Datteren min hater engelsk. Hun får ikke fri i engelsktimene av den grunn.Anonymous poster hash: a2149...135
Nå kan da virkelig ikke det sammenlignes. Og min sønn slipper ikke han heller. Anonymous poster hash: 167f7...dd4
Jo, det kan sammenliknes. Begge deler er nyttig, men ikke nødvendig for å leve gode liv og begge deler er omfattet av læreplanen.

Jeg har i mitt voksne liv, hatt veldig god bruk for engelsk, både i studier, arbeid, fritid og reiser. Er da mange mennesker jeg møter jevnlig, som jeg bare kan prate engelsk med. Jeg har aldri i mitt voksne liv hatt bruk for å gå på ski. Så det kan virkelig ikke sammenlignes. Engelsk er et skolefag de skal ha på skolen i alle år, fordi man får bruk for det. Ski er ikke et fag, nettopp fordi det er noe man ikke trenger.

Men dette er å misforstå med vilje.

Hva hvis engelsk som fag ble undervist uten at du fikk den skriftlige delen?

Eller, vi underviser engelsk, men tar bort verbbøying?

Skolen underviser ikke "ski" som eget fag. Men læreplanmålene i FAGET kroppsøving dekkes ved å bruke ski som ett av delemnene. På samme måte som engelskundervisningen er komplett først når man tar inn også verbbøying.

Argumentet om "det får vi ikke bruk for" kan sies om 75% av alle emner som det undervises i på skolen. Hvem har seriøst "bruk" for å vite hva Buddha drev med? Det har ungene mine på pensum. Hvem "trenger" å lære noter? Hvem trenger egentlig kroppsøving på skolen, de trener på fritiden hvis de har lyst. Hvem trenger 2.fremmedspråk, det holder med engelsk. Hvem trenger matte som går videre enn de fire regneartene og litt prosentregning; det bruker man jo bare hvis man skal bli ingeniør. Hvem trenger diktanalyse, det er jo bare hobby å lese skjønnlitteratur. Og så bortetter.

Skolen er allmenndannende. Barna er ikke produksjonsenhete. De er mennesker og skal ha mulighet til å smake på alt.

.

Endret av Pashla
Skrevet

Ja la oss gjøre oss klare til en ny tungtvannekspedisjon.... Nordmenn er gale og tar av med den skimasingen. Skoler burde ikke ha rene skidager men ski/ skøyte og akedager. Basta bom! Nordmenn er IKKE født med ski på beina annet Northug, Bjørgen, Jogaug, Dæhlie, Ulvang ++.

Hvis du tror noen av disse ble gode helt av seg selv fordi de var "født sånn", så har du virkelig ikke skjønt mye om læring 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous poster hash: 2f1f8...76c

Skrevet

Haha nei det vet jeg. Men .... De var interesert og det ble de selv. De ble ikke tvunget ut på skidag med skolen som 7 åringer . De hadde lyst og likte det og brukte fritiden sin til det og det ble dem sin hobby og siden livsstil. Du skjønte meget vel jeg tulla da jeg skrev de ble født sånn. Men ingen av våre idrettsutøvere i Norge har ikke hatt ønske og interesse selv fra barnsben av å gått etter drømmen selv for å oppfylle den. Jada foreldrene tok dem med på skitur men hadde de hatet det burde foreldrene jommen meg sluttet med det. Folk er forskjellige. Både jeg og min bror måtte ut på ski hver eneste uke flere ganger i uka, eksakt lik oppdragelse men vet du , jeg hatet det. Jeg frøys og syntes avsolutt ikke det var gøy mens han har endt opp med å konkurere i konkuranser og blitt god.

Skrevet

Hvis du tror noen av disse ble gode helt av seg selv fordi de var "født sånn", så har du virkelig ikke skjønt mye om læring

Jeg har ikke skrevet i tråden tidligere men jeg tror nå ikke de ble god fordi skolen deres hadde skidag en gang pr år.... :D

Skrevet

Her har vi skøytedag denne uken. Han har brukte skøyter fra i fjor, som passer. Men han virkelig hater å stå på skøyter. Så han vil ikke på skolen den dagen. Ikke har jeg hjelm heller, eller har sjokkrosa da. Vurderer jo bare å sende med den, for koster en god del for ny.Så har vi og skidag en dag i året, og sønnen min har ikke ski i år. Da han ikke liker å gå på ski, og nekter å gå på det. Og jeg kommer ikke til å kjøpe for den ene dagen. Vi har faktisk tatt fri den dagen. Men til neste år, tror jeg de kan velge å ake. Og jeg synes det virkelig burde vært lagt opp til flere valg. Ellers burde skolen ordne med låneski. For skolen skal faktisk være gratis. Og selv om jeg kunne kjøpe en brukt skipakke til 500 kr, for bare en eneste dag. Synes jeg det er alt for mye penger. Anonymous poster hash: 167f7...dd4

Men dette er å misforstå med vilje.

Hva hvis engelsk som fag ble undervist uten at du fikk den skriftlige delen?

Eller, vi underviser engelsk, men tar bort verbbøying?

Skolen underviser ikke "ski" som eget fag. Men læreplanmålene i FAGET kroppsøving dekkes ved å bruke ski som ett av delemnene. På samme måte som engelskundervisningen er komplett først når man tar inn også verbbøying.

Argumentet om "det får vi ikke bruk for" kan sies om 75% av alle emner som det undervises i på skolen. Hvem har seriøst "bruk" for å vite hva Buddha drev med? Det har ungene mine på pensum. Hvem "trenger" å lære noter? Hvem trenger egentlig kroppsøving på skolen, de trener på fritiden hvis de har lyst. Hvem trenger 2.fremmedspråk, det holder med engelsk. Hvem trenger matte som går videre enn de fire regneartene og litt prosentregning; det bruker man jo bare hvis man skal bli ingeniør. Hvem trenger diktanalyse, det er jo bare hobby å lese skjønnlitteratur. Og så bortetter.

Skolen er allmenndannende. Barna er ikke produksjonsenhete. De er mennesker og skal ha mulighet til å smake på alt.

.

Poenget var vel at ski koster penger og at det er synd å bli påtvunget å kjøpe det som i utgangspunktet er kostbart utstyr pga skolen arrangerer én dag der det skal brukes. Volleyball,fotball o.l som brukes i skolen betaler man ikke for. Nå er det lenge siden jeg gikk på skolen og barna mine har ikke begynt enda, men skolebøkene er vel enda gratis?

Anonymous poster hash: 4cf1b...b94

Skrevet

Ulempen ved å trekke poenget "skolen skal være gratis" veldig langt, er at skolen kan bli nødt til å fjerne alt som skaper variasjon. Hva hvis noen ikke har joggesko, kan skolen kreve det? Hvis noen ikke har vinterbukse, kan de da være ute? Kan skolen kreve at alle skal ha innesko? Kan de kreve regntøy når barna helst vil bruke paraply?

Jeg synes som tidligere sagt i denne tråden, at skolen bør ha et lite utvalg av ski, skøyter, sykler, hjelmer osv. Men for den store majoriteten av foreldrene kan det ikke være et uoverstigelig hinder å planlegge for at skidagen, akedagen, skøytedagen, sykkelturen, idrettsdagen osv osv kommer. Det er klart det er stressende når det kommer beskjed på mandag om at på onsdag er det skidag, men med barn bør man kanskje klare å forutse at den beskjeden vil komme? Når "vil ikke" er det sterkeste argumentet eller "ski er ingen livsnødvendighet", da synes jeg man blir i overkant egosentrert.

Skrevet

Haha nei det vet jeg. Men .... De var interesert og det ble de selv. De ble ikke tvunget ut på skidag med skolen som 7 åringer . De hadde lyst og likte det og brukte fritiden sin til det og det ble dem sin hobby og siden livsstil. Du skjønte meget vel jeg tulla da jeg skrev de ble født sånn. Men ingen av våre idrettsutøvere i Norge har ikke hatt ønske og interesse selv fra barnsben av å gått etter drømmen selv for å oppfylle den. Jada foreldrene tok dem med på skitur men hadde de hatet det burde foreldrene jommen meg sluttet med det. Folk er forskjellige. Både jeg og min bror måtte ut på ski hver eneste uke flere ganger i uka, eksakt lik oppdragelse men vet du , jeg hatet det. Jeg frøys og syntes avsolutt ikke det var gøy mens han har endt opp med å konkurere i konkuranser og blitt god.

Hvordan vet du hva som var praksis på Ulvangs, Johaugs og Northugs barneskoler? Skidag har da vært vanlig i alle år. Jeg begynte i 1.klasse i 1977, og vi hadde både én og to skidager i året.

Men det var færre curlingforeldre den gangen som trodde deres eget barn kunne få velge alt selv, da...

Skrevet

Altså... Det var helt klart skidager da også da Dæhli gikk men jeg tror ikke et sekund at skidagen var avgjørende, de hadde prøvd ski med foreldre lenge før det. Så stopp med den skidaggreia som om den er nødvending for andre enn de intereserte.

Skrevet

Har dere så jævlig dårlig råd at dere ikke engang kan poste en status på Facebook om lån av skiutstyr EN dag, da går dere på nav og ber om penger til utstyr. For da står det dårlig til.

Men neida. Det er stort sett ikke mangel på penger som er hovedproblemet, men mangel i viljen. Ungen går i en klasse? Send en melding til andre foreldre om de har noe til låns.

Problemet er at vi ikke ønsker å tvinges til noe. Idrett er noe ungene velger. Jeg tvinger ikke min gutt til å spille fotball, han trives ikke der. Men han er med på en annen, veldig krevende aktivitet og gir 100 % innsats der. Ofte kommer varsel om skidager osv dagen før, hvis man ikke har utstyr så må man springe i butikken og kjøpe. Har du sett prisen på skipakker? Som blir brukt EN gang i løpet av året? Alle må ikke gå på ski, snakk om kollektiv tvang. Ikke rart ungene ikke vil trene eller være aktive hvis de ikke får gjøre det på egne premisser. Å dra hverandre opp bakken på en rattkjelke, renne ned og så dra opp igjen er også bra mosjon, man blir mer svett av det enn å daffe rundt på skolegården på dårlig smurte ski. Jeg er for valgfrihet. Og vær så snill, ikke sammenlign ski med matte eller engelsk. Engelsk er overalt i hele verden, er påkrevet i mange jobber, mange bruksanvisninger og andre nyttige ting er på engelsk. Hvilke goder kan du ikke bruke hvis du ikke kan gå på ski, bortsett fra feriesteder med ski og skiløyper?

Anonymous poster hash: 0e374...dbe

Min unge hater ballspill i gymmen. Lurer på om jeg kan sende en Mail til læreren om at det da bør unngås? Slik som du mener ski må unngås. Hva om nabogutten hater styrketrening osv.

Hva med å se positivt på at barna får prøve ulike aktiviteter på skolen?

Anonymous poster hash: dffe0...16b

Hvis de sendte deg skriv på at du måtte stille med leggskinn, fotballsko, ball og mobile mål synes jeg du kunne protestert ja. Men nå er det slik at skolen stiller med utstyr til slike aktiviteter, ergo er det et dårlig argument. Det innser du sikkert selv hvis du tenker etter.

Anonymous poster hash: e384a...46e

Skrevet

Hi her.

Wow, denne tråden tok jo helt av. Må igjen presisere at mitt barn har ski, men jeg vet om flere barn på skolen som ikke har det.

Jeg har prøvd å skaffe ski, skisko og skistaver til 3 andre barn på skolen idag, men fikk bare tak til et av barna.

Skal man kjøpe brukte ski på Finn.no eller andre steder så må man i hvertfall opp i 500kr for alt, og det er mye for noe som mest sannsynlig blir brukt kun en dag.

Jeg var mer frustrert over at skolen skrev at alle MÅ ha langrennski også gir de oss 1,5 dag til å skaffe det.

Og nei, ski er det ikke alle som har. I klassen til barnet mitt så var det 7 av 23 elever som hadde ski selv, resten(utenom 2stk) har kjøpt eller fått låne av andre.

Jeg synes veldig synd i de to barna i klassen som ikke har ski å stå på imorgen. Husk at det finnes fattigdom i Norge, selvom den ikke kan sammenlignes med fattigdom andre steder i verden.

Hi

Hvordan er du sp oppdatert på hvilket utstyr de i klassen har og hvordan de fikk tak i det?

Skrevet

Lurer på om flere her gjør seg vanskelige.. Mine barn har ski forøvrig.. Så slipper jeg å bli kalt 'en sykt dårlig forelder' av en lærer..

At folk ikke ser forskjell på et rumpeakebrett du kan ha i år etter år kontra ski du må bytte ut.. Sammenligner ski med gangetabellen.. Har det klikka for dere hele gjengen?

Noen liker å stå på ski. La de stå. Noen har ikke ski og vil ikke stå på ski. La de slippe. Noen har ikke råd til ski - og det er trist, men det er mye mer trist med dere som høvler over disse foreldrene. Det er ikke bare bare å skaffe ski til to-tre unger, og det er ike vanskelig p ha UTEDAG på skolen. Det har de her

La barna kose seg, men ikke pålegg de å stå på ski, og ikke kall foreldre for dårlige foreldre som ikke har råd til ski. Noen har ikke råd til 50kr til bursdag. Sier seg selv at det blir bratt med ski til 150 også. det er dere som er mobberne av disse barna.

Anonymous poster hash: 455e5...190

Skrevet

Men når man har ekstremt dårlig råd. Sånn at man har store nok problemer med å sende barna i bursdager. Hvorfor skal man da bruke penger på skiutstyr, når ungen plent nekter å stå på ski. Dette er en 9 åring, som har hatt ski fra han var 2-8 år. Men i fjor brukte han de ikke en eneste gang, nekter plent å bruke de. Og jeg har lett på finn, finner ikke billig brukt skiutstyr. Jeg har heller ikke bil, så er jo avhengig av at det ikke er for langt unna.

Har man såå dårlig råd må det da være en instans som kan hjelpe? Eller så kan man låne. Eller så kan man bare møte opp uten noe og så låne akebrett av skolen? Går fint an å gå ved siden av skisporet. Eller så kan man velge å holde seg hjemme.

Anonymous poster hash: 26c8a...577

Skrevet

Men når man har ekstremt dårlig råd. Sånn at man har store nok problemer med å sende barna i bursdager. Hvorfor skal man da bruke penger på skiutstyr, når ungen plent nekter å stå på ski. Dette er en 9 åring, som har hatt ski fra han var 2-8 år. Men i fjor brukte han de ikke en eneste gang, nekter plent å bruke de. Og jeg har lett på finn, finner ikke billig brukt skiutstyr. Jeg har heller ikke bil, så er jo avhengig av at det ikke er for langt unna.

Har man såå dårlig råd må det da være en instans som kan hjelpe? Eller så kan man låne. Eller så kan man bare møte opp uten noe og så låne akebrett av skolen? Går fint an å gå ved siden av skisporet. Eller så kan man velge å holde seg hjemme.

Hvilken instans skal hjelpe til med å kjøpe skiutstyr, til et barn som nekter å gå på ski. Jeg har sett rundt på finn, og finner ikke noe billig skiutstyr. Så skal jeg bruke 800 kr på det, for en eneste dag. Så må han holdes hjemme fra ca 10 bursdager, fordi jeg måtte bruke de pengene på ski? Og hva hjelper det å låne penger da man ikke kan betale tilbake. Det finnes faktisk fattige i Norge. Nå er vi ikke så dårlig stilt at han ikke kan gå i bursdager. Men skiutstyr til ca 800 kr, som han ikke vil bruke, nei det har jeg ikke råd til.

Skrevet

Hvilken instans skal hjelpe til med å kjøpe skiutstyr, til et barn som nekter å gå på ski. Jeg har sett rundt på finn, og finner ikke noe billig skiutstyr. Så skal jeg bruke 800 kr på det, for en eneste dag. Så må han holdes hjemme fra ca 10 bursdager, fordi jeg måtte bruke de pengene på ski? Og hva hjelper det å låne penger da man ikke kan betale tilbake. Det finnes faktisk fattige i Norge. Nå er vi ikke så dårlig stilt at han ikke kan gå i bursdager. Men skiutstyr til ca 800 kr, som han ikke vil bruke, nei det har jeg ikke råd til.

Du må ikke bry deg om folk som sier sånt. Jeg var glad i gå på ski før, ikke så mye nå. Jeg føler meg ikke spesielt kulturell som har ski og det er overhodet ikke noe poeng for meg at barna lærer å gå på ski. Har man dårlig råd så har man det - og alle kan ikke låne slik folk skriver her. Hadde verden vært så lett og fin hadde alle barn gått på ski, hatt sykkel Osv.

Det mange her glemmer er at når man slenger ut ord om folk med dårlig råd så sårer det sannsynligvis veldig mye. Jeg husker da jeg ble alenemor.. Eksen stakk av med alle pengene. Jeg satt der med tre små barn, 80kr og skrapa matskap. Det var ikke mye kjekt. Eldstemann var invitert i bursdag. Jeg hadde bedt om nødhjelp, han stakk torsdag kveld, og nav hadde ikke behandlet søknaden... Så at jeg hadde mat i kjøleskapet.. Nok til to. Og 80kr. Jeg sendte ungen i bursdag for 50kr. Hun fikk mat der og hadde det gøy. Jeg var dønn alene. Hadde ingen jeg kjenner der vi bodde. Hadde noen kalt meg en dårlig mor den fredagen som ikke forventet at eksen skulle tappe kontoene og stikke, fordi ungen ikke hadde et eller annet hadde jeg sikkert dødd av tristhet.

Nå har jeg vært alene flere år, og økonomien er kjempebra. Allikevel kunne det aldri falle meg inn å si at folk ikke burde fått unger fordi de ikke har råd til ski. Skam dere, virkelig. Det som er helt kulturelt feil her er å rakke ned på andre som foreldre. Det sier ingenting om noens morskap at de har råd til ski eller ikke. Men regelrett mobbing - det sier mye....

Fattige foreldre er ikke dårlige foreldre.

Skrevet

Du må ikke bry deg om folk som sier sånt. Jeg var glad i gå på ski før, ikke så mye nå. Jeg føler meg ikke spesielt kulturell som har ski og det er overhodet ikke noe poeng for meg at barna lærer å gå på ski. Har man dårlig råd så har man det - og alle kan ikke låne slik folk skriver her. Hadde verden vært så lett og fin hadde alle barn gått på ski, hatt sykkel Osv.

Det mange her glemmer er at når man slenger ut ord om folk med dårlig råd så sårer det sannsynligvis veldig mye. Jeg husker da jeg ble alenemor.. Eksen stakk av med alle pengene. Jeg satt der med tre små barn, 80kr og skrapa matskap. Det var ikke mye kjekt. Eldstemann var invitert i bursdag. Jeg hadde bedt om nødhjelp, han stakk torsdag kveld, og nav hadde ikke behandlet søknaden... Så at jeg hadde mat i kjøleskapet.. Nok til to. Og 80kr. Jeg sendte ungen i bursdag for 50kr. Hun fikk mat der og hadde det gøy. Jeg var dønn alene. Hadde ingen jeg kjenner der vi bodde. Hadde noen kalt meg en dårlig mor den fredagen som ikke forventet at eksen skulle tappe kontoene og stikke, fordi ungen ikke hadde et eller annet hadde jeg sikkert dødd av tristhet.

Nå har jeg vært alene flere år, og økonomien er kjempebra. Allikevel kunne det aldri falle meg inn å si at folk ikke burde fått unger fordi de ikke har råd til ski. Skam dere, virkelig. Det som er helt kulturelt feil her er å rakke ned på andre som foreldre. Det sier ingenting om noens morskap at de har råd til ski eller ikke. Men regelrett mobbing - det sier mye....

Fattige foreldre er ikke dårlige foreldre.

Selvsagt tragisk at dette hendte deg, men mener du virkelig dette var et relevant eksempel i denne tråden? De fleste her er ikke redde for pengene, de bare forsvarer prinsippet om å slippe noe skolen vil.

Skrevet

Jeg husker med gru på alle skidagene vi hadde i løpet av barneskolen, der ALLE måtte gå på ski. Jeg hatet det noe fryktelig, men det var ingen bønn. Alle måtte delta. Det var aldri snakk om å få lov å ha med akebrett. Husker jeg prøvde meg på å være "syk" dagen før skidagen. Jeg ble uvel av tanken på å måtte delta, fordi jeg var redd (hadde brukket benet da jeg var mindre grunnet en skiulykke), og fordi jeg alltid var sist. Det var så nedverdigende. Var livredd for å renne i bakkene, og var bokstavelig talt stiv av skrekk!<br /><br />Hvorfor i helvete MÅ alle delta med ski?? Skolen må da i 2016 kunne være åpen for at enkelte heller ønsker å bruke akebrett? For det er sikkert flere enn ett barn som har det slik som jeg. Det må være rom for å se alle her.

Anonymous poster hash: b0bc9...cb2

Det er rart at det finnes alternativ for julegudstjeneste, juleaktiviteter og andre ting på skolen, men SKI må man ha på beina fordi man er i Norge. Den siste komminuststaten? :D

Skrekkelig altså! Dessuten må alle lære gangetabellen, og alle må lære seg å svømme. Tror du ikke også at i mat og helse, så må alle være med og lage grønnsakssuppe?! Det er da ikke alle som liker gulrøtter?!

Ved å ikke kunne svømme kan du drukne. Ved å ikke kunne gangetabellen kan du ikke regne ut familiebudsjett, lære deg logisk tenkning og sjekke at du har fått riktig veksel på butikken. Ved å ikke spise grønnsaker kan man få diverse mangelsykdommer. Hvilke livsnødvendige ting går du glipp av ved å ikke kunne gå på ski?

Jeg hater friidrett, burde jeg vært fritatt fra idrettsdagen på skolen? Hatet også fotball, burde vel ha fått lov å se på da også.

Anonymous poster hash: 47b3f...f89

Skrevet

Hi her.

Hi

Hvordan er du sp oppdatert på hvilket utstyr de i klassen har og hvordan de fikk tak i det?

Fordi vi foreldre i klassen har opprette en lukket Facebook side, derfor vet jeg dette.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...