Fandens Oldemor Skrevet 19. januar 2016 #51 Skrevet 19. januar 2016 *Forbereder meg på å bli halshugget* Jeg mener at det er noen ting vi bare skal være glade for at skolen sier at barna "må". Hvis det ikke var for skolen, så hadde kanskje mange av barna aldri gått på konsert, julegudstjeneste (si hva du vil om religion, men det skader ingen å ha deltatt på en julegudstjeneste), biblioteket, skitur, aketur eller "åpen gård". Det at det noen ganger kreves utstyr er ikke verdens ende, man kan som sagt låne, kjøpe på salg, kjøpe brukt, arve eller leie. Ja, det koster litt, men vi vet jo alle at barn må ha utstyr og at det koster penger? Kjøper man brukt er det jo uansett bare å selge igjen etterpå, så er det liksom veldig begrenset hva man kan tape på det.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #52 Skrevet 19. januar 2016 *Forbereder meg på å bli halshugget* Jeg mener at det er noen ting vi bare skal være glade for at skolen sier at barna "må". Hvis det ikke var for skolen, så hadde kanskje mange av barna aldri gått på konsert, julegudstjeneste (si hva du vil om religion, men det skader ingen å ha deltatt på en julegudstjeneste), biblioteket, skitur, aketur eller "åpen gård". Det at det noen ganger kreves utstyr er ikke verdens ende, man kan som sagt låne, kjøpe på salg, kjøpe brukt, arve eller leie. Ja, det koster litt, men vi vet jo alle at barn må ha utstyr og at det koster penger? Kjøper man brukt er det jo uansett bare å selge igjen etterpå, så er det liksom veldig begrenset hva man kan tape på det. Men det er jo veldig dumt fra gjenbruksperspektiv å kjøpe ski for å bruke en dag i året? Konserter og teater, kirka (gratis) er noe annet, man trenger ikke utstyr til over 1000 kroner for å gå på konsert. Åpen gård, aketur og biblioteket er også gratis for barn. Anonymous poster hash: 0e374...dbe
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #53 Skrevet 19. januar 2016 Ta kontakt med læreren. Her pleier det å være valgfritt om man vil stå på ski, skøyter eller ake, og dette er Østlandet, hvor "alle" har ski. Anonymous poster hash: 89410...2c0
Gjest Antarctica Skrevet 19. januar 2016 #54 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt.Og så har vi byer og bygder der det ikke er noen loppis og der det nesten ikke finnes noe utstyr på finn.no. Hos oss selges det i ny og ne brukte skipakker for barn, men folk skal jo ha 800-1000 for pakka med ski, sko og staver, som barnet gjerne vokser ut av i løpet av en sesong! Det er helt sykt hva folk krever for brukte ting på finn og Facebook, her om dagen har den ene dama krevd 3000 kroner for 3 år gammel barnevogn uten ekstrautstyr, og etter budrunden ble den solgt til 3800! Barnevogn brukt til 2 barn!Men så er bokostnadene vesentlig lavere slike plasser... Anonymous poster hash: a5d00...116 Bokostnader er lave i Nord-Norge? hahaha... Ja, vi har både bensin- og matpriser som er lavere enn i oslo du. Bensin har vært på rundt 15 kroner lenge nå, hva er den i Oslo? Man får heller ikke kjøpt hus her til under 3 mill i sentrum. Fortsatt billig? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Det er loppis i Nord-Norge også. Hvis det stemmer at skolene "krever" at barna har ski, så vil det også være brukte ski i omløp. De fordamper ikke av seg selv... Anonymous poster hash: 2f1f8...76c Brukte ski her gis til flyktningmottak, ikke til loppis. Noe som er bra hvis mange av flyktningbarna vil gå på ski og oppleve norsk vinter. Anonymous poster hash: 0e374...dbe Og i denne dyre, urbane storbyen, der husene koster 3 millioner kroner, som ligger sentralt i Finnmark, hvor det aldri arrangeres loppis og ikke finnes bruktbutikk, der er det flere skiinteresserte flyktningbarn enn skiinteresserte norske barn? Så alle brukte ski ender hos dem? Skjønner ikke hvorfor alle maser om at flyktningene må tilpasse seg våre tradisjoner og verdisett. De har åpenbart slått oss på hjemmebane. I Alta ser man figurer av skiløpere på helleristningene fra 9000 år tilbake. Men et par brukte ski er ikke til å få tak i.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #55 Skrevet 19. januar 2016 Du får sikkert lånt om du prøver. Bor man imidlertid på steder det alltid er snø så er det ingen unnskyldning for å ikke ha utstyr til ungene. Hvis man som forelder ikke tar seg råd til de hundre kronene det koster tilsammen for fullt skiutstyr på loppemarked - støvler, ski, staver - og sørger for at ungen kan bruke det har man virkelig feila. Jeg går selv på ski som kosta meg 25 kroner på loppis for ti år siden, og kjøpte staver i fjor til tjue kroner. Jeg trenger ikke fancy utstyr, jeg går mye på ski men jeg går sakte. Ungene har arvet eller kjøpt brukt til de var store nok til ikke å trenge nytt fortløpende. Det er ingen heksekunst, det krever bare vilje og planlegging. Står da ikke på viljen! Jeg har masse sunn og oppriktig motvilje. Anonymous poster hash: 4b243...e2d
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #56 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt.Og så har vi byer og bygder der det ikke er noen loppis og der det nesten ikke finnes noe utstyr på finn.no. Hos oss selges det i ny og ne brukte skipakker for barn, men folk skal jo ha 800-1000 for pakka med ski, sko og staver, som barnet gjerne vokser ut av i løpet av en sesong! Det er helt sykt hva folk krever for brukte ting på finn og Facebook, her om dagen har den ene dama krevd 3000 kroner for 3 år gammel barnevogn uten ekstrautstyr, og etter budrunden ble den solgt til 3800! Barnevogn brukt til 2 barn!Men så er bokostnadene vesentlig lavere slike plasser... Anonymous poster hash: a5d00...116 Bokostnader er lave i Nord-Norge? hahaha... Ja, vi har både bensin- og matpriser som er lavere enn i oslo du. Bensin har vært på rundt 15 kroner lenge nå, hva er den i Oslo? Man får heller ikke kjøpt hus her til under 3 mill i sentrum. Fortsatt billig? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Det er loppis i Nord-Norge også. Hvis det stemmer at skolene "krever" at barna har ski, så vil det også være brukte ski i omløp. De fordamper ikke av seg selv... Anonymous poster hash: 2f1f8...76c Brukte ski her gis til flyktningmottak, ikke til loppis. Noe som er bra hvis mange av flyktningbarna vil gå på ski og oppleve norsk vinter. Anonymous poster hash: 0e374...dbe Og i denne dyre, urbane storbyen, der husene koster 3 millioner kroner, som ligger sentralt i Finnmark, hvor det aldri arrangeres loppis og ikke finnes bruktbutikk, der er det flere skiinteresserte flyktningbarn enn skiinteresserte norske barn? Så alle brukte ski ender hos dem? Skjønner ikke hvorfor alle maser om at flyktningene må tilpasse seg våre tradisjoner og verdisett. De har åpenbart slått oss på hjemmebane. I Alta ser man figurer av skiløpere på helleristningene fra 9000 år tilbake. Men et par brukte ski er ikke til å få tak i. Amen Anonymous poster hash: e1969...e61
Fandens Oldemor Skrevet 19. januar 2016 #57 Skrevet 19. januar 2016 *Forbereder meg på å bli halshugget* Jeg mener at det er noen ting vi bare skal være glade for at skolen sier at barna "må". Hvis det ikke var for skolen, så hadde kanskje mange av barna aldri gått på konsert, julegudstjeneste (si hva du vil om religion, men det skader ingen å ha deltatt på en julegudstjeneste), biblioteket, skitur, aketur eller "åpen gård". Det at det noen ganger kreves utstyr er ikke verdens ende, man kan som sagt låne, kjøpe på salg, kjøpe brukt, arve eller leie. Ja, det koster litt, men vi vet jo alle at barn må ha utstyr og at det koster penger? Kjøper man brukt er det jo uansett bare å selge igjen etterpå, så er det liksom veldig begrenset hva man kan tape på det. Men det er jo veldig dumt fra gjenbruksperspektiv å kjøpe ski for å bruke en dag i året? Konserter og teater, kirka (gratis) er noe annet, man trenger ikke utstyr til over 1000 kroner for å gå på konsert. Åpen gård, aketur og biblioteket er også gratis for barn. Anonymous poster hash: 0e374...dbe Selge dem igjen etterpå?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #58 Skrevet 19. januar 2016 Men en hundrelapp eller to på et akebrett (altså ikke rumpeakebrett for å presisere det) virker å være helt innafor etter svarene her? Anonymous poster hash: e1969...e61
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #59 Skrevet 19. januar 2016 Jeg har ikke så sterke meninger angående om andre skal lære barna sine å gå på ski eller ikke. Vi bor ved Oslofjorden, og her har det ikke vært skiføre de to siste årene. Nå når snøen endelig er her utnytter vi hvert fnugg. Hadde vi bodd i Finnmark, men klimaet og den fantastiske naturen som er der, ville skiene kommet på ved første snøfall og av etter påske. Hva gjør man der oppe når man ikke benytter seg av naturen? Anonymous poster hash: ab216...a62
Luksusdyret Skrevet 19. januar 2016 #60 Skrevet 19. januar 2016 Jeg har ikke så sterke meninger angående om andre skal lære barna sine å gå på ski eller ikke. Vi bor ved Oslofjorden, og her har det ikke vært skiføre de to siste årene. Nå når snøen endelig er her utnytter vi hvert fnugg. Hadde vi bodd i Finnmark, men klimaet og den fantastiske naturen som er der, ville skiene kommet på ved første snøfall og av etter påske. Hva gjør man der oppe når man ikke benytter seg av naturen? Anonymous poster hash: ab216...a62 Skal vi se... går turer, toppturer, kjører skuter, kjører hundespann, snørekjører med hund, aker, bygger snøborg, isfisker. Man kan benytte seg av naturen på mange måter som ikke inkluderer skigåing. Bare bruke fantasien.
Luksusdyret Skrevet 19. januar 2016 #61 Skrevet 19. januar 2016 Jeg har ikke så sterke meninger angående om andre skal lære barna sine å gå på ski eller ikke. Vi bor ved Oslofjorden, og her har det ikke vært skiføre de to siste årene. Nå når snøen endelig er her utnytter vi hvert fnugg. Hadde vi bodd i Finnmark, men klimaet og den fantastiske naturen som er der, ville skiene kommet på ved første snøfall og av etter påske. Hva gjør man der oppe når man ikke benytter seg av naturen? Anonymous poster hash: ab216...a62 Skal vi se... går turer, toppturer, kjører skuter, kjører hundespann, snørekjører med hund, aker, bygger snøborg, isfisker. Man kan benytte seg av naturen på mange måter som ikke inkluderer skigåing. Bare bruke fantasien. Unga bruker også snøspark, veldig populært.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #62 Skrevet 19. januar 2016 Skolen til jentene hadde skidag idag men da var det valgfritt om en ville ha med ski eller akebrett. Er jo ikke alle barn som kan gå på ski en gang så syns det var rart at de ikke fikk velge. Anonymous poster hash: 323bd...561
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #63 Skrevet 19. januar 2016 Jeg husker med gru på alle skidagene vi hadde i løpet av barneskolen, der ALLE måtte gå på ski. Jeg hatet det noe fryktelig, men det var ingen bønn. Alle måtte delta. Det var aldri snakk om å få lov å ha med akebrett. Husker jeg prøvde meg på å være "syk" dagen før skidagen. Jeg ble uvel av tanken på å måtte delta, fordi jeg var redd (hadde brukket benet da jeg var mindre grunnet en skiulykke), og fordi jeg alltid var sist. Det var så nedverdigende. Var livredd for å renne i bakkene, og var bokstavelig talt stiv av skrekk!<br /><br />Hvorfor i helvete MÅ alle delta med ski?? Skolen må da i 2016 kunne være åpen for at enkelte heller ønsker å bruke akebrett? For det er sikkert flere enn ett barn som har det slik som jeg. Det må være rom for å se alle her. Anonymous poster hash: b0bc9...cb2
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #64 Skrevet 19. januar 2016 Jeg husker med gru på alle skidagene vi hadde i løpet av barneskolen, der ALLE måtte gå på ski. Jeg hatet det noe fryktelig, men det var ingen bønn. Alle måtte delta. Det var aldri snakk om å få lov å ha med akebrett. Husker jeg prøvde meg på å være "syk" dagen før skidagen. Jeg ble uvel av tanken på å måtte delta, fordi jeg var redd (hadde brukket benet da jeg var mindre grunnet en skiulykke), og fordi jeg alltid var sist. Det var så nedverdigende. Var livredd for å renne i bakkene, og var bokstavelig talt stiv av skrekk!<br /><br />Hvorfor i helvete MÅ alle delta med ski?? Skolen må da i 2016 kunne være åpen for at enkelte heller ønsker å bruke akebrett? For det er sikkert flere enn ett barn som har det slik som jeg. Det må være rom for å se alle her. Anonymous poster hash: b0bc9...cb2 Det er rart at det finnes alternativ for julegudstjeneste, juleaktiviteter og andre ting på skolen, men SKI må man ha på beina fordi man er i Norge. Den siste komminuststaten? Anonymous poster hash: 0e374...dbe
Iiiiik Skrevet 19. januar 2016 #65 Skrevet 19. januar 2016 Ønsker bare å gratulere dere med at dere har tatt hæsjtægg ilandsproblemer til et nytt nivå! Bensin koster 15 kroner i hele landet. Eneboliger i sentrum koster som regel veldig mye mer en 3 mill. Oppsummert Så ikke bare må barnet ditt pokker meg ut i Guds frie natur og øke lungekapasiteten litt, han må ha det gøy sammen med klassen og være med i fellesskapet. Alt dette på toppen av bensinprisen og boligprisene? Grusomt å høre om slike historier fra virkeligheten, har du vurdert å kontakte tv2 Hjelper deg? Er det faktisk ikke grenser for oppkonstruerte problemstillinger i dette landet? Anonymous poster hash: e1969...e61 Problemet er at mange sier at man MÅ gå på ski. Man MÅ. Det er det vi reagerer på. Man MÅ kjøpe dyrt skiutstyr og man MÅ stå på ski. Ilandsproblem eller ikke. Anonymous poster hash: 0e374...dbe Men er det ikke bittelitt barnslig å trasse hvis noen sier at man MÅ noe. Jeg tenker at man står overfor mange potensielt vanskelige situasjoner hvis 9-åringen nekter å gå på skolen fordi det er skidag. Livet innebærer for oss alle av mange hendelser hvor vi bør eller må gjøre noe annet enn det vi selv ville valgt. Det trenger barna å lære seg å tåle. Jeg har de to siste ukene sett flere forespørsler på FB om skidag/akedag/skøytedag med skole og barnehage fra folk som enten har utstyret sitt på hytta eller har oppdaget at utstyret fra i fjor ikke passer. Alle disse har fått haugevis av tilbud om lån eller arv. Vi har tre barn her i huset og har flere ski, skøyter, staver, skisko, slalomstøvler osv som kan lånes bort eller gis bort til dem som ønsker seg det. Tror ikke det er unikt for oss eller vår omgangskrets.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #66 Skrevet 19. januar 2016 Jeg har ikke så sterke meninger angående om andre skal lære barna sine å gå på ski eller ikke. Vi bor ved Oslofjorden, og her har det ikke vært skiføre de to siste årene. Nå når snøen endelig er her utnytter vi hvert fnugg. Hadde vi bodd i Finnmark, men klimaet og den fantastiske naturen som er der, ville skiene kommet på ved første snøfall og av etter påske. Hva gjør man der oppe når man ikke benytter seg av naturen? Anonymous poster hash: ab216...a62 Skal vi se... går turer, toppturer, kjører skuter, kjører hundespann, snørekjører med hund, aker, bygger snøborg, isfisker. Man kan benytte seg av naturen på mange måter som ikke inkluderer skigåing. Bare bruke fantasien. Unga bruker også snøspark, veldig populært. Jo, alt det (bortsett fra scooterkjøring for gøy) høres flott ut, men det får jo en ekstra dimensjon når man behersker ski. Anonymous poster hash: ab216...a62
Iiiiik Skrevet 19. januar 2016 #67 Skrevet 19. januar 2016 Jeg husker med gru på alle skidagene vi hadde i løpet av barneskolen, der ALLE måtte gå på ski. Jeg hatet det noe fryktelig, men det var ingen bønn. Alle måtte delta. Det var aldri snakk om å få lov å ha med akebrett. Husker jeg prøvde meg på å være "syk" dagen før skidagen. Jeg ble uvel av tanken på å måtte delta, fordi jeg var redd (hadde brukket benet da jeg var mindre grunnet en skiulykke), og fordi jeg alltid var sist. Det var så nedverdigende. Var livredd for å renne i bakkene, og var bokstavelig talt stiv av skrekk!<br /><br />Hvorfor i helvete MÅ alle delta med ski?? Skolen må da i 2016 kunne være åpen for at enkelte heller ønsker å bruke akebrett? For det er sikkert flere enn ett barn som har det slik som jeg. Det må være rom for å se alle her. Anonymous poster hash: b0bc9...cb2 Det er rart at det finnes alternativ for julegudstjeneste, juleaktiviteter og andre ting på skolen, men SKI må man ha på beina fordi man er i Norge. Den siste komminuststaten? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Skrekkelig altså! Dessuten må alle lære gangetabellen, og alle må lære seg å svømme. Tror du ikke også at i mat og helse, så må alle være med og lage grønnsakssuppe?! Det er da ikke alle som liker gulrøtter?!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #68 Skrevet 19. januar 2016 Anonym bruker, on 19 Jan 2016 - 15:02, said: Anonym bruker, on 19 Jan 2016 - 14:57, said: Jeg husker med gru på alle skidagene vi hadde i løpet av barneskolen, der ALLE måtte gå på ski. Jeg hatet det noe fryktelig, men det var ingen bønn. Alle måtte delta. Det var aldri snakk om å få lov å ha med akebrett. Husker jeg prøvde meg på å være "syk" dagen før skidagen. Jeg ble uvel av tanken på å måtte delta, fordi jeg var redd (hadde brukket benet da jeg var mindre grunnet en skiulykke), og fordi jeg alltid var sist. Det var så nedverdigende. Var livredd for å renne i bakkene, og var bokstavelig talt stiv av skrekk!<br /><br />Hvorfor i helvete MÅ alle delta med ski?? Skolen må da i 2016 kunne være åpen for at enkelte heller ønsker å bruke akebrett? For det er sikkert flere enn ett barn som har det slik som jeg. Det må være rom for å se alle her. Anonymous poster hash: b0bc9...cb2 Det er rart at det finnes alternativ for julegudstjeneste, juleaktiviteter og andre ting på skolen, men SKI må man ha på beina fordi man er i Norge. Den siste komminuststaten? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Ja, det er helt utrolig! Jeg tror det kommer mye an på lærerne her jeg. Husker min lærer var veldig glad i å gå på ski. Da var det sikkert vanskelig å forstå at andre ikke delte denne interessen på lik linje som han. For det var jo såååååå GØY (ifølge han)........ Anonymous poster hash: b0bc9...cb2
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #69 Skrevet 19. januar 2016 Jeg husker med gru på alle skidagene vi hadde i løpet av barneskolen, der ALLE måtte gå på ski. Jeg hatet det noe fryktelig, men det var ingen bønn. Alle måtte delta. Det var aldri snakk om å få lov å ha med akebrett. Husker jeg prøvde meg på å være "syk" dagen før skidagen. Jeg ble uvel av tanken på å måtte delta, fordi jeg var redd (hadde brukket benet da jeg var mindre grunnet en skiulykke), og fordi jeg alltid var sist. Det var så nedverdigende. Var livredd for å renne i bakkene, og var bokstavelig talt stiv av skrekk!<br /><br />Hvorfor i helvete MÅ alle delta med ski?? Skolen må da i 2016 kunne være åpen for at enkelte heller ønsker å bruke akebrett? For det er sikkert flere enn ett barn som har det slik som jeg. Det må være rom for å se alle her. Anonymous poster hash: b0bc9...cb2 Det er rart at det finnes alternativ for julegudstjeneste, juleaktiviteter og andre ting på skolen, men SKI må man ha på beina fordi man er i Norge. Den siste komminuststaten? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Skrekkelig altså! Dessuten må alle lære gangetabellen, og alle må lære seg å svømme. Tror du ikke også at i mat og helse, så må alle være med og lage grønnsakssuppe?! Det er da ikke alle som liker gulrøtter?! Ved å ikke kunne svømme kan du drukne. Ved å ikke kunne gangetabellen kan du ikke regne ut familiebudsjett, lære deg logisk tenkning og sjekke at du har fått riktig veksel på butikken. Ved å ikke spise grønnsaker kan man få diverse mangelsykdommer. Hvilke livsnødvendige ting går du glipp av ved å ikke kunne gå på ski? Anonymous poster hash: 0e374...dbe
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #70 Skrevet 19. januar 2016 Her pleier skolen å ha flere alternativer når det er skidag: 1. Lang skitur 2. Mellomlang skitur 3. Skilek. Og skolen har noe utstyr som kan lånes ut til de som velger skilek. Dersom dette er et så enormt problem så mange steder i landet, må dere jo ta det opp i FAU. Foreslå at folk donerer brukt utstyr som skolen kan låne ut ved slike anledninger. Forresten er problemstillingen motsatt her: jeg håper inderlig at skolen passer på å planlegge skidag mens det er føre. I fjor måtte det avlyses pga snømangel. Anonymous poster hash: 1aa49...660
Iiiiik Skrevet 19. januar 2016 #71 Skrevet 19. januar 2016 Jeg husker med gru på alle skidagene vi hadde i løpet av barneskolen, der ALLE måtte gå på ski. Jeg hatet det noe fryktelig, men det var ingen bønn. Alle måtte delta. Det var aldri snakk om å få lov å ha med akebrett. Husker jeg prøvde meg på å være "syk" dagen før skidagen. Jeg ble uvel av tanken på å måtte delta, fordi jeg var redd (hadde brukket benet da jeg var mindre grunnet en skiulykke), og fordi jeg alltid var sist. Det var så nedverdigende. Var livredd for å renne i bakkene, og var bokstavelig talt stiv av skrekk!<br /><br />Hvorfor i helvete MÅ alle delta med ski?? Skolen må da i 2016 kunne være åpen for at enkelte heller ønsker å bruke akebrett? For det er sikkert flere enn ett barn som har det slik som jeg. Det må være rom for å se alle her. Anonymous poster hash: b0bc9...cb2 Det er rart at det finnes alternativ for julegudstjeneste, juleaktiviteter og andre ting på skolen, men SKI må man ha på beina fordi man er i Norge. Den siste komminuststaten? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Skrekkelig altså! Dessuten må alle lære gangetabellen, og alle må lære seg å svømme. Tror du ikke også at i mat og helse, så må alle være med og lage grønnsakssuppe?! Det er da ikke alle som liker gulrøtter?! Ved å ikke kunne svømme kan du drukne. Ved å ikke kunne gangetabellen kan du ikke regne ut familiebudsjett, lære deg logisk tenkning og sjekke at du har fått riktig veksel på butikken. Ved å ikke spise grønnsaker kan man få diverse mangelsykdommer. Hvilke livsnødvendige ting går du glipp av ved å ikke kunne gå på ski? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Ingenting livsnødvendig tror jeg, men man dør ikke av å ikke kunne gangetabellen heller. Den eneste som overlevde fordi han kunne gå på ski var vel ham i "Ni liv". Men jeg tenker allikevel at så sant barnet ikke har særskilte utfordringer, så er skidag en fin anledning til å utfordre seg selv, og til å tåle at man må gjøre annet enn akkurat det man har valgt selv. Jeg tenker utrolig ofte (særlig når jeg leser her inne) at jeg er glad jeg ikke er lærer. Jeg oppfatter veldig mange foreldre til meget godt i stand til å stå på krava på vegne av eget barn, men litt for dårlig i stand til å skjønne at det ene barnet inngår i en gruppe.
*Miss Marple* Skrevet 19. januar 2016 #72 Skrevet 19. januar 2016 Jøss! 4 sider med skiutstyrsdiskusjon! Jeg orker ikke å forholde meg til diskusjonen om brukte ski, bensinpriser og assimilasjon, men vil foreslå for dem som har skoler som krever ski på utedager at de tar kontakt med FAU og krever at det skal bli lov til å ha med akebrett i forskjellige former også. Det viktige må da være at man leker og koser seg ute? De som absolutt ikke ser vitsen med å kjøpe ski til ungene for et par dager i året klarer ikke å formidle skiglede til ungene heller og det blir bare bortkasta penger. Selv i min snøhule av en hjemplass har man ski OG akedag, selv om det nok er 99 % som stiller med ski i forskjellige varianter.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #73 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt.Jeg jobbet i flere år i sosialtjenesten i NAV og mine illusjoner om takknemlige mennesker i hjerteskjærende situasjoner ble raskt lagt i en skuff. Det var noen slike mennesker, men majoriteten var utakknemlig og kravstor. Det å gi tilskudd til ski og vinteridrett er noe NAV skal gjøre når det er barn i bildet. Men å skaffe de brukt utstyr kunne vi bare glemme, de nektet å bruke noe annet enn nytt. Og ny kommoden fra Jysk? Det kunne vi bare drite i, var det ikke fra Skeidar eller bohus kunne det være det samme. Tilskudd til en uke i feriehytte i Norge? Aldri! De skulle til syden, basta! Ikke få penger til å gå på Leos lekeland 2 ganger i uken? Krise! Jeg vet det er vanskelig å tro når man ikke har jobbet med det, men ting vi med over 1,2 millioner i samlet årsinntekt ikke unner oss, mener mange at de har regelrett krav på. Jeg fatter det ikke! Hvorfor er det greit for mine barn å feriere i en hytte i Danmark og ha brukte ski, men ikke for deres? Anonymous poster hash: e1969...e61 Forstår det med Jysk. Disse drittmøblene holder i kanskje 2 uker så faller de fra hverandre. Det finnes mange tilbud på møbelbutikker, man får brukte eikmøbler eller solide møbler av annen materiale på bruktbutikker. Jysk er bare dritt, og det er dyrere å kjøpe disse møblene, for da må man kjøpe nye 3 ganger til før møblene fra en dyrere butikk faller i stykker. For øvrig enig at man ikke kan kreve alt mulig når man ikke har penger og går på sosialkontor. Anonymous poster hash: 0e374...dbe Jeg har eikemøbler fra jysk, og det er solide greier Forøvrig, datteren min har heller ikke ski, og De har ikke skidag, men akedager Er også bergenser Anonymous poster hash: fa431...edd
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #74 Skrevet 19. januar 2016 Jeg husker med gru på alle skidagene vi hadde i løpet av barneskolen, der ALLE måtte gå på ski. Jeg hatet det noe fryktelig, men det var ingen bønn. Alle måtte delta. Det var aldri snakk om å få lov å ha med akebrett. Husker jeg prøvde meg på å være "syk" dagen før skidagen. Jeg ble uvel av tanken på å måtte delta, fordi jeg var redd (hadde brukket benet da jeg var mindre grunnet en skiulykke), og fordi jeg alltid var sist. Det var så nedverdigende. Var livredd for å renne i bakkene, og var bokstavelig talt stiv av skrekk!<br /><br />Hvorfor i helvete MÅ alle delta med ski?? Skolen må da i 2016 kunne være åpen for at enkelte heller ønsker å bruke akebrett? For det er sikkert flere enn ett barn som har det slik som jeg. Det må være rom for å se alle her. Anonymous poster hash: b0bc9...cb2 Det er rart at det finnes alternativ for julegudstjeneste, juleaktiviteter og andre ting på skolen, men SKI må man ha på beina fordi man er i Norge. Den siste komminuststaten? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Skrekkelig altså! Dessuten må alle lære gangetabellen, og alle må lære seg å svømme. Tror du ikke også at i mat og helse, så må alle være med og lage grønnsakssuppe?! Det er da ikke alle som liker gulrøtter?! Ved å ikke kunne svømme kan du drukne. Ved å ikke kunne gangetabellen kan du ikke regne ut familiebudsjett, lære deg logisk tenkning og sjekke at du har fått riktig veksel på butikken. Ved å ikke spise grønnsaker kan man få diverse mangelsykdommer. Hvilke livsnødvendige ting går du glipp av ved å ikke kunne gå på ski? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Ingenting livsnødvendig tror jeg, men man dør ikke av å ikke kunne gangetabellen heller. Den eneste som overlevde fordi han kunne gå på ski var vel ham i "Ni liv". Men jeg tenker allikevel at så sant barnet ikke har særskilte utfordringer, så er skidag en fin anledning til å utfordre seg selv, og til å tåle at man må gjøre annet enn akkurat det man har valgt selv. Jeg tenker utrolig ofte (særlig når jeg leser her inne) at jeg er glad jeg ikke er lærer. Jeg oppfatter veldig mange foreldre til meget godt i stand til å stå på krava på vegne av eget barn, men litt for dårlig i stand til å skjønne at det ene barnet inngår i en gruppe. Skolen SKAL være gratis. Det å pålegge barna aktiviteter på kort varsel som krever foreldrebetaling er ikke lov, det er en god indikator på at lærer og skole har et lemfeldig forhold til regelverket de skal følge. 2/Ski er noe 99,9% av mennesker IKKE driver med. Det er ikke daglig viktig som ganging, det er ikke livreddende som svømming, det er heller ikke et reelt transportmiddel. Tradisjonelt har det kun vært mennesker bosatt i snøtunge dalfører som har hatt noe forhold til dette, og fra litt over 100 år siden noen tullinger i holmenkollåsen. Kystbefolkningen og folk flest forøvrig har ikke noe forhold til skitradisjon lenger tilbake enn til Lillehammer OL. Det er en typisk greie som blir tredd nedover hodet på de mange av noen få. Anonymous poster hash: 4b243...e2d
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #75 Skrevet 19. januar 2016 Hva slags foreldre er det som ikke har ordnet med "normalt" vinterutsyr til ungene sine?! Anonymous poster hash: 0c021...26a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå