Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #26 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt. Jeg jobbet i flere år i sosialtjenesten i NAV og mine illusjoner om takknemlige mennesker i hjerteskjærende situasjoner ble raskt lagt i en skuff. Det var noen slike mennesker, men majoriteten var utakknemlig og kravstor. Det å gi tilskudd til ski og vinteridrett er noe NAV skal gjøre når det er barn i bildet. Men å skaffe de brukt utstyr kunne vi bare glemme, de nektet å bruke noe annet enn nytt. Og ny kommoden fra Jysk? Det kunne vi bare drite i, var det ikke fra Skeidar eller bohus kunne det være det samme. Tilskudd til en uke i feriehytte i Norge? Aldri! De skulle til syden, basta! Ikke få penger til å gå på Leos lekeland 2 ganger i uken? Krise! Jeg vet det er vanskelig å tro når man ikke har jobbet med det, men ting vi med over 1,2 millioner i samlet årsinntekt ikke unner oss, mener mange at de har regelrett krav på. Jeg fatter det ikke! Hvorfor er det greit for mine barn å feriere i en hytte i Danmark og ha brukte ski, men ikke for deres? Anonymous poster hash: e1969...e61 Forstår det med Jysk. Disse drittmøblene holder i kanskje 2 uker så faller de fra hverandre. Det finnes mange tilbud på møbelbutikker, man får brukte eikmøbler eller solide møbler av annen materiale på bruktbutikker. Jysk er bare dritt, og det er dyrere å kjøpe disse møblene, for da må man kjøpe nye 3 ganger til før møblene fra en dyrere butikk faller i stykker. For øvrig enig at man ikke kan kreve alt mulig når man ikke har penger og går på sosialkontor. Anonymous poster hash: 0e374...dbe
Luksusdyret Skrevet 19. januar 2016 #27 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt. Og så har vi byer og bygder der det ikke er noen loppis og der det nesten ikke finnes noe utstyr på finn.no. Hos oss selges det i ny og ne brukte skipakker for barn, men folk skal jo ha 800-1000 for pakka med ski, sko og staver, som barnet gjerne vokser ut av i løpet av en sesong! Det er helt sykt hva folk krever for brukte ting på finn og Facebook, her om dagen har den ene dama krevd 3000 kroner for 3 år gammel barnevogn uten ekstrautstyr, og etter budrunden ble den solgt til 3800! Barnevogn brukt til 2 barn!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #28 Skrevet 19. januar 2016 Her har vi skøytedag denne uken. Han har brukte skøyter fra i fjor, som passer. Men han virkelig hater å stå på skøyter. Så han vil ikke på skolen den dagen. Ikke har jeg hjelm heller, eller har sjokkrosa da. Vurderer jo bare å sende med den, for koster en god del for ny. Så har vi og skidag en dag i året, og sønnen min har ikke ski i år. Da han ikke liker å gå på ski, og nekter å gå på det. Og jeg kommer ikke til å kjøpe for den ene dagen. Vi har faktisk tatt fri den dagen. Men til neste år, tror jeg de kan velge å ake. Og jeg synes det virkelig burde vært lagt opp til flere valg. Ellers burde skolen ordne med låneski. For skolen skal faktisk være gratis. Og selv om jeg kunne kjøpe en brukt skipakke til 500 kr, for bare en eneste dag. Synes jeg det er alt for mye penger. Anonymous poster hash: 167f7...dd4 Har han ikke sykkelhjelm? Anonymous poster hash: dffe0...16b
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #29 Skrevet 19. januar 2016 Må bare presisere at mitt barn har ski, men jeg vet om flere på skolen som ikke har råd til å kjøpe ski, ikke brukte ski heller. Ble bare litt irritert pga at det står at man MÅ gå på ski, vet om 2 barn som ikke kommer til å stille på onsdag fordi foreldrene rett og slett ikke har råd til å kjøpe brukte ski. Og det syntes jeg er veldig trist. Hi Anonymous poster hash: 4a60e...f51
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #30 Skrevet 19. januar 2016 Her har vi skøytedag denne uken. Han har brukte skøyter fra i fjor, som passer. Men han virkelig hater å stå på skøyter. Så han vil ikke på skolen den dagen. Ikke har jeg hjelm heller, eller har sjokkrosa da. Vurderer jo bare å sende med den, for koster en god del for ny. Så har vi og skidag en dag i året, og sønnen min har ikke ski i år. Da han ikke liker å gå på ski, og nekter å gå på det. Og jeg kommer ikke til å kjøpe for den ene dagen. Vi har faktisk tatt fri den dagen. Men til neste år, tror jeg de kan velge å ake. Og jeg synes det virkelig burde vært lagt opp til flere valg. Ellers burde skolen ordne med låneski. For skolen skal faktisk være gratis. Og selv om jeg kunne kjøpe en brukt skipakke til 500 kr, for bare en eneste dag. Synes jeg det er alt for mye penger. Anonymous poster hash: 167f7...dd4 Har han ikke sykkelhjelm? Anonymous poster hash: dffe0...16b Jo, men sykkelhjelm er vel helt feil faller man på isen. Men ingen krise, han kan bruke søsters rosa hjelm. Anonymous poster hash: 167f7...dd4
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #31 Skrevet 19. januar 2016 Må bare presisere at mitt barn har ski, men jeg vet om flere på skolen som ikke har råd til å kjøpe ski, ikke brukte ski heller. Ble bare litt irritert pga at det står at man MÅ gå på ski, vet om 2 barn som ikke kommer til å stille på onsdag fordi foreldrene rett og slett ikke har råd til å kjøpe brukte ski. Og det syntes jeg er veldig trist. Hi Anonymous poster hash: 4a60e...f51 Jeg er forøvrig helt enig i at skolen bør ha noen låneski. For med kort varsel og dårlig råd er det ikke veldig enkelt å skaffe ski på under 24 timer, men prøv da hvertfall tenker jeg. Anonymous poster hash: e1969...e61
Luksusdyret Skrevet 19. januar 2016 #32 Skrevet 19. januar 2016 Du får sikkert lånt om du prøver. Bor man imidlertid på steder det alltid er snø så er det ingen unnskyldning for å ikke ha utstyr til ungene. Hvis man som forelder ikke tar seg råd til de hundre kronene det koster tilsammen for fullt skiutstyr på loppemarked - støvler, ski, staver - og sørger for at ungen kan bruke det har man virkelig feila. Jeg går selv på ski som kosta meg 25 kroner på loppis for ti år siden, og kjøpte staver i fjor til tjue kroner. Jeg trenger ikke fancy utstyr, jeg går mye på ski men jeg går sakte. Ungene har arvet eller kjøpt brukt til de var store nok til ikke å trenge nytt fortløpende. Det er ingen heksekunst, det krever bare vilje og planlegging. Ikke alle har loppemarked der de bor. Jeg har ei venninne som bor på et sted der det aldri er noe sånt å få på bygdas eneste loppis, der er det bare noe overskuddsdritt som selges. Hennes sønn byttet 3 skostørrelser i fjor vinter og vokste 9 cm, skulle hun da kjøpe TRE fullstendige skipakker til ham i løper av en sesong? Til og med brukt ville det ha kommet på flere tusen. Nei, jeg synes ikke man skal tvinges til å gå på ski. Man kan faktisk gjøre annet for å være aktiv. Og ikke kom med at ski er norsk tradisjon, det er også norsk tradisjon å spille fele, men man har jo ikke feledag på skolen der alle skal ha med seg fele og kunne spille på den.
sug lut Skrevet 19. januar 2016 #33 Skrevet 19. januar 2016 Du får sikkert lånt om du prøver. Bor man imidlertid på steder det alltid er snø så er det ingen unnskyldning for å ikke ha utstyr til ungene. Hvis man som forelder ikke tar seg råd til de hundre kronene det koster tilsammen for fullt skiutstyr på loppemarked - støvler, ski, staver - og sørger for at ungen kan bruke det har man virkelig feila. Jeg går selv på ski som kosta meg 25 kroner på loppis for ti år siden, og kjøpte staver i fjor til tjue kroner. Jeg trenger ikke fancy utstyr, jeg går mye på ski men jeg går sakte. Ungene har arvet eller kjøpt brukt til de var store nok til ikke å trenge nytt fortløpende. Det er ingen heksekunst, det krever bare vilje og planlegging. Ikke alle har loppemarked der de bor. Jeg har ei venninne som bor på et sted der det aldri er noe sånt å få på bygdas eneste loppis, der er det bare noe overskuddsdritt som selges. Hennes sønn byttet 3 skostørrelser i fjor vinter og vokste 9 cm, skulle hun da kjøpe TRE fullstendige skipakker til ham i løper av en sesong? Til og med brukt ville det ha kommet på flere tusen. Nei, jeg synes ikke man skal tvinges til å gå på ski. Man kan faktisk gjøre annet for å være aktiv. Og ikke kom med at ski er norsk tradisjon, det er også norsk tradisjon å spille fele, men man har jo ikke feledag på skolen der alle skal ha med seg fele og kunne spille på den. Ski er tradisjons- og kulturbærende over hele folket. Det er bare feilkulturelt å tro noe annet.
Luksusdyret Skrevet 19. januar 2016 #34 Skrevet 19. januar 2016 (endret) Du får sikkert lånt om du prøver. Bor man imidlertid på steder det alltid er snø så er det ingen unnskyldning for å ikke ha utstyr til ungene. Hvis man som forelder ikke tar seg råd til de hundre kronene det koster tilsammen for fullt skiutstyr på loppemarked - støvler, ski, staver - og sørger for at ungen kan bruke det har man virkelig feila. Jeg går selv på ski som kosta meg 25 kroner på loppis for ti år siden, og kjøpte staver i fjor til tjue kroner. Jeg trenger ikke fancy utstyr, jeg går mye på ski men jeg går sakte. Ungene har arvet eller kjøpt brukt til de var store nok til ikke å trenge nytt fortløpende. Det er ingen heksekunst, det krever bare vilje og planlegging. Ikke alle har loppemarked der de bor. Jeg har ei venninne som bor på et sted der det aldri er noe sånt å få på bygdas eneste loppis, der er det bare noe overskuddsdritt som selges. Hennes sønn byttet 3 skostørrelser i fjor vinter og vokste 9 cm, skulle hun da kjøpe TRE fullstendige skipakker til ham i løper av en sesong? Til og med brukt ville det ha kommet på flere tusen. Nei, jeg synes ikke man skal tvinges til å gå på ski. Man kan faktisk gjøre annet for å være aktiv. Og ikke kom med at ski er norsk tradisjon, det er også norsk tradisjon å spille fele, men man har jo ikke feledag på skolen der alle skal ha med seg fele og kunne spille på den. Ski er tradisjons- og kulturbærende over hele folket. Det er bare feilkulturelt å tro noe annet. Feilkulturelt å tro noe annet? Hvilket "hele folket"? Jeg er ikke norsk, ikke venninna mi heller. Hvorfor må vi gjøre absolutt alt som nordmenn gjør? Kan ikke vi ha vår egen kultur og tradisjoner, i tillegg til de norske? Det er i hvert fall ikke feilkulturelt for meg å ikke gå på ski, jeg og du har forskjellig kultur. Og som sagt, fele er også norsk kultur. Spiller du fele? Spiser du smalahove? Lutefisk? Alt dette er tradisjon. Jeg kjenner ikke en eneste nordmann som følger alt av tradisjoner til punkt og prikke. Endret 19. januar 2016 av Sarah.H.Casey
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #35 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt. Og så har vi byer og bygder der det ikke er noen loppis og der det nesten ikke finnes noe utstyr på finn.no. Hos oss selges det i ny og ne brukte skipakker for barn, men folk skal jo ha 800-1000 for pakka med ski, sko og staver, som barnet gjerne vokser ut av i løpet av en sesong! Det er helt sykt hva folk krever for brukte ting på finn og Facebook, her om dagen har den ene dama krevd 3000 kroner for 3 år gammel barnevogn uten ekstrautstyr, og etter budrunden ble den solgt til 3800! Barnevogn brukt til 2 barn! Men så er bokostnadene vesentlig lavere slike plasser... Anonymous poster hash: a5d00...116
sug lut Skrevet 19. januar 2016 #36 Skrevet 19. januar 2016 Du får sikkert lånt om du prøver. Bor man imidlertid på steder det alltid er snø så er det ingen unnskyldning for å ikke ha utstyr til ungene. Hvis man som forelder ikke tar seg råd til de hundre kronene det koster tilsammen for fullt skiutstyr på loppemarked - støvler, ski, staver - og sørger for at ungen kan bruke det har man virkelig feila. Jeg går selv på ski som kosta meg 25 kroner på loppis for ti år siden, og kjøpte staver i fjor til tjue kroner. Jeg trenger ikke fancy utstyr, jeg går mye på ski men jeg går sakte. Ungene har arvet eller kjøpt brukt til de var store nok til ikke å trenge nytt fortløpende. Det er ingen heksekunst, det krever bare vilje og planlegging. Ikke alle har loppemarked der de bor. Jeg har ei venninne som bor på et sted der det aldri er noe sånt å få på bygdas eneste loppis, der er det bare noe overskuddsdritt som selges. Hennes sønn byttet 3 skostørrelser i fjor vinter og vokste 9 cm, skulle hun da kjøpe TRE fullstendige skipakker til ham i løper av en sesong? Til og med brukt ville det ha kommet på flere tusen. Nei, jeg synes ikke man skal tvinges til å gå på ski. Man kan faktisk gjøre annet for å være aktiv. Og ikke kom med at ski er norsk tradisjon, det er også norsk tradisjon å spille fele, men man har jo ikke feledag på skolen der alle skal ha med seg fele og kunne spille på den. Ski er tradisjons- og kulturbærende over hele folket. Det er bare feilkulturelt å tro noe annet. Feilkulturelt å tro noe annet? Hvilket "hele folket"? Jeg er ikke norsk, ikke venninna mi heller. Hvorfor må vi gjøre absolutt alt som nordmenn gjør? Kan ikke vi ha vår egen kultur og tradisjoner, i tillegg til de norske? Det er i hvert fall ikke feilkulturelt for meg å ikke gå på ski, jeg og du har forskjellig kultur. Og som sagt, fele er også norsk kultur. Spiller du fele? Spiser du smalahove? Lutefisk? Alt dette er tradisjon. Jeg kjenner ikke en eneste nordmann som følger alt av tradisjoner til punkt og prikke. Her spilles fele, ja, og spises smalahove og lutefisk. Ikke noe av det er spesielt radikalt. Selvsagt kan du ha ditt eget - men du kan ikke unndra deg det som er felles. Det er prisen for å flytte.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #37 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt. Og så har vi byer og bygder der det ikke er noen loppis og der det nesten ikke finnes noe utstyr på finn.no. Hos oss selges det i ny og ne brukte skipakker for barn, men folk skal jo ha 800-1000 for pakka med ski, sko og staver, som barnet gjerne vokser ut av i løpet av en sesong! Det er helt sykt hva folk krever for brukte ting på finn og Facebook, her om dagen har den ene dama krevd 3000 kroner for 3 år gammel barnevogn uten ekstrautstyr, og etter budrunden ble den solgt til 3800! Barnevogn brukt til 2 barn! Men så er bokostnadene vesentlig lavere slike plasser... Anonymous poster hash: a5d00...116 Bokostnader er lave i Nord-Norge? hahaha... Ja, vi har både bensin- og matpriser som er lavere enn i oslo du. Bensin har vært på rundt 15 kroner lenge nå, hva er den i Oslo? Man får heller ikke kjøpt hus her til under 3 mill i sentrum. Fortsatt billig? Anonymous poster hash: 0e374...dbe
Luksusdyret Skrevet 19. januar 2016 #38 Skrevet 19. januar 2016 (endret) Du får sikkert lånt om du prøver. Bor man imidlertid på steder det alltid er snø så er det ingen unnskyldning for å ikke ha utstyr til ungene. Hvis man som forelder ikke tar seg råd til de hundre kronene det koster tilsammen for fullt skiutstyr på loppemarked - støvler, ski, staver - og sørger for at ungen kan bruke det har man virkelig feila. Jeg går selv på ski som kosta meg 25 kroner på loppis for ti år siden, og kjøpte staver i fjor til tjue kroner. Jeg trenger ikke fancy utstyr, jeg går mye på ski men jeg går sakte. Ungene har arvet eller kjøpt brukt til de var store nok til ikke å trenge nytt fortløpende. Det er ingen heksekunst, det krever bare vilje og planlegging. Ikke alle har loppemarked der de bor. Jeg har ei venninne som bor på et sted der det aldri er noe sånt å få på bygdas eneste loppis, der er det bare noe overskuddsdritt som selges. Hennes sønn byttet 3 skostørrelser i fjor vinter og vokste 9 cm, skulle hun da kjøpe TRE fullstendige skipakker til ham i løper av en sesong? Til og med brukt ville det ha kommet på flere tusen. Nei, jeg synes ikke man skal tvinges til å gå på ski. Man kan faktisk gjøre annet for å være aktiv. Og ikke kom med at ski er norsk tradisjon, det er også norsk tradisjon å spille fele, men man har jo ikke feledag på skolen der alle skal ha med seg fele og kunne spille på den. Ski er tradisjons- og kulturbærende over hele folket. Det er bare feilkulturelt å tro noe annet. Feilkulturelt å tro noe annet? Hvilket "hele folket"? Jeg er ikke norsk, ikke venninna mi heller. Hvorfor må vi gjøre absolutt alt som nordmenn gjør? Kan ikke vi ha vår egen kultur og tradisjoner, i tillegg til de norske? Det er i hvert fall ikke feilkulturelt for meg å ikke gå på ski, jeg og du har forskjellig kultur. Og som sagt, fele er også norsk kultur. Spiller du fele? Spiser du smalahove? Lutefisk? Alt dette er tradisjon. Jeg kjenner ikke en eneste nordmann som følger alt av tradisjoner til punkt og prikke. Her spilles fele, ja, og spises smalahove og lutefisk. Ikke noe av det er spesielt radikalt. Selvsagt kan du ha ditt eget - men du kan ikke unndra deg det som er felles. Det er prisen for å flytte. Nope, har ingen plikt til å assimileres faktisk. Hvis jeg bare skal gjøre det nordmenn gjør hele tiden (i mannens slekt og vennekrets er det så å si ingen som går på ski - så si at det er felles for alle nordmenn blir feil), så har jeg ikke tid eller anledning til å praktisere min kultur. Mener du også at muslimer i Norge må spise ribbe og gå i kirka til jul og påske? Spise marsipangris? Det er også sterk tradisjon i Norge. Men selvfølgelig, hvis du mener at utlendinger skal assimileres og ikke integreres, er det din mening. Jeg har lært meg norsk språk, jeg jobber, lærer barna norsk, er med på dugnader, feirer norske høytider og har norske venner. Jeg skal da virkelig ikke gjøre absolutt ALT som nordmenn. Da har jeg blitt assimilert og mistet min identitet. Regner med at hvis du flyttet til Spania så ville du gå og se tyrefekting fordi det er tradisjon, uavhengig av hvor forkastelig du synes det er ut fra dyrevernsperspektiv. Tradisjon er tradisjon og man MÅ. Endret 19. januar 2016 av Sarah.H.Casey
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #39 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt. Og så har vi byer og bygder der det ikke er noen loppis og der det nesten ikke finnes noe utstyr på finn.no. Hos oss selges det i ny og ne brukte skipakker for barn, men folk skal jo ha 800-1000 for pakka med ski, sko og staver, som barnet gjerne vokser ut av i løpet av en sesong! Det er helt sykt hva folk krever for brukte ting på finn og Facebook, her om dagen har den ene dama krevd 3000 kroner for 3 år gammel barnevogn uten ekstrautstyr, og etter budrunden ble den solgt til 3800! Barnevogn brukt til 2 barn! Men så er bokostnadene vesentlig lavere slike plasser... Anonymous poster hash: a5d00...116 Bokostnader er lave i Nord-Norge? hahaha... Ja, vi har både bensin- og matpriser som er lavere enn i oslo du. Bensin har vært på rundt 15 kroner lenge nå, hva er den i Oslo? Man får heller ikke kjøpt hus her til under 3 mill i sentrum. Fortsatt billig? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Her er og bensin over 15kr og hus må man faktisk opp i ca 5 mill for å kjøpe. Knøttsmå leiligheter med 1 soverom går for 3 mill. Bor på sørvestlandet. Anonymous poster hash: dffe0...16b
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #40 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt. Og så har vi byer og bygder der det ikke er noen loppis og der det nesten ikke finnes noe utstyr på finn.no. Hos oss selges det i ny og ne brukte skipakker for barn, men folk skal jo ha 800-1000 for pakka med ski, sko og staver, som barnet gjerne vokser ut av i løpet av en sesong! Det er helt sykt hva folk krever for brukte ting på finn og Facebook, her om dagen har den ene dama krevd 3000 kroner for 3 år gammel barnevogn uten ekstrautstyr, og etter budrunden ble den solgt til 3800! Barnevogn brukt til 2 barn! Men så er bokostnadene vesentlig lavere slike plasser... Anonymous poster hash: a5d00...116 Bokostnader er lave i Nord-Norge? hahaha... Ja, vi har både bensin- og matpriser som er lavere enn i oslo du. Bensin har vært på rundt 15 kroner lenge nå, hva er den i Oslo? Man får heller ikke kjøpt hus her til under 3 mill i sentrum. Fortsatt billig? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Her er og bensin over 15kr og hus må man faktisk opp i ca 5 mill for å kjøpe. Knøttsmå leiligheter med 1 soverom går for 3 mill. Bor på sørvestlandet. Anonymous poster hash: dffe0...16b jeg synes bare det var rart at anonym 116 konkluderte at på alle plasser der det ikke er loppis eller bred marked på finn.no er billige bokostnader. Hos oss er det for eksempel ikke kollektivtilbud slik at man må kjøre bil. Elbil utgår også fordi det ikke er nok ladestasjoner. All parkering i sentrum koster 20 krone per time. Skal du på jobb må du kjøpe parkeringskort for 5 tusen i året eller mer og betale det selv. Og så videre. Anonymous poster hash: 0e374...dbe
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #41 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt. Og så har vi byer og bygder der det ikke er noen loppis og der det nesten ikke finnes noe utstyr på finn.no. Hos oss selges det i ny og ne brukte skipakker for barn, men folk skal jo ha 800-1000 for pakka med ski, sko og staver, som barnet gjerne vokser ut av i løpet av en sesong! Det er helt sykt hva folk krever for brukte ting på finn og Facebook, her om dagen har den ene dama krevd 3000 kroner for 3 år gammel barnevogn uten ekstrautstyr, og etter budrunden ble den solgt til 3800! Barnevogn brukt til 2 barn! Men så er bokostnadene vesentlig lavere slike plasser... Anonymous poster hash: a5d00...116 Bokostnader er lave i Nord-Norge? hahaha... Ja, vi har både bensin- og matpriser som er lavere enn i oslo du. Bensin har vært på rundt 15 kroner lenge nå, hva er den i Oslo? Man får heller ikke kjøpt hus her til under 3 mill i sentrum. Fortsatt billig? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Med slike boligpriser bor du sentralt i Nord-Norge og da nekter jeg å tro at det er umulig å få tak i brukt skiutstyr. Det var vel mer snakk om små bygder med lang mellom folk og ikke høye nok innbyggertall til å arrangere loppemarked. Bor du i en av byene i nord har dere både loppemarked, folk som selger på Finn, Facebook-sider med kjøp og salg, antagelig skiklubber og alpinklubber som arrangerer byttedager/bruktsalgdager osv akkurat som oss som bor litt mer sentralt til på sørlandet også har. 3 mill for en bolig i sentrum er forresten heller ikke særlig dyrt... Anonymous poster hash: 7df3c...26b
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #42 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt. Og så har vi byer og bygder der det ikke er noen loppis og der det nesten ikke finnes noe utstyr på finn.no. Hos oss selges det i ny og ne brukte skipakker for barn, men folk skal jo ha 800-1000 for pakka med ski, sko og staver, som barnet gjerne vokser ut av i løpet av en sesong! Det er helt sykt hva folk krever for brukte ting på finn og Facebook, her om dagen har den ene dama krevd 3000 kroner for 3 år gammel barnevogn uten ekstrautstyr, og etter budrunden ble den solgt til 3800! Barnevogn brukt til 2 barn! Men så er bokostnadene vesentlig lavere slike plasser... Anonymous poster hash: a5d00...116 Bokostnader er lave i Nord-Norge? hahaha... Ja, vi har både bensin- og matpriser som er lavere enn i oslo du. Bensin har vært på rundt 15 kroner lenge nå, hva er den i Oslo? Man får heller ikke kjøpt hus her til under 3 mill i sentrum. Fortsatt billig? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Med slike boligpriser bor du sentralt i Nord-Norge og da nekter jeg å tro at det er umulig å få tak i brukt skiutstyr. Det var vel mer snakk om små bygder med lang mellom folk og ikke høye nok innbyggertall til å arrangere loppemarked. Bor du i en av byene i nord har dere både loppemarked, folk som selger på Finn, Facebook-sider med kjøp og salg, antagelig skiklubber og alpinklubber som arrangerer byttedager/bruktsalgdager osv akkurat som oss som bor litt mer sentralt til på sørlandet også har. 3 mill for en bolig i sentrum er forresten heller ikke særlig dyrt... Anonymous poster hash: 7df3c...26b her har du link til finn.no sitt HELE utvalg for skiutstyr for voksne og barn i HELE Finnmark. EN skipakke til 1800 kr. http://m.finn.no/bap/forsale/search.html?q=ski&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&category=0.68&category=0.69&sub_category=1.68.3918&sub_category=1.68.3970&sub_category=1.69.3962&product_category=2.69.3962.255&location=0.20020&location=1.20020.20441 Anonymous poster hash: 0e374...dbe
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #43 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt. Og så har vi byer og bygder der det ikke er noen loppis og der det nesten ikke finnes noe utstyr på finn.no. Hos oss selges det i ny og ne brukte skipakker for barn, men folk skal jo ha 800-1000 for pakka med ski, sko og staver, som barnet gjerne vokser ut av i løpet av en sesong! Det er helt sykt hva folk krever for brukte ting på finn og Facebook, her om dagen har den ene dama krevd 3000 kroner for 3 år gammel barnevogn uten ekstrautstyr, og etter budrunden ble den solgt til 3800! Barnevogn brukt til 2 barn! Men så er bokostnadene vesentlig lavere slike plasser... Anonymous poster hash: a5d00...116 Bokostnader er lave i Nord-Norge? hahaha... Ja, vi har både bensin- og matpriser som er lavere enn i oslo du. Bensin har vært på rundt 15 kroner lenge nå, hva er den i Oslo? Man får heller ikke kjøpt hus her til under 3 mill i sentrum. Fortsatt billig? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Med slike boligpriser bor du sentralt i Nord-Norge og da nekter jeg å tro at det er umulig å få tak i brukt skiutstyr. Det var vel mer snakk om små bygder med lang mellom folk og ikke høye nok innbyggertall til å arrangere loppemarked. Bor du i en av byene i nord har dere både loppemarked, folk som selger på Finn, Facebook-sider med kjøp og salg, antagelig skiklubber og alpinklubber som arrangerer byttedager/bruktsalgdager osv akkurat som oss som bor litt mer sentralt til på sørlandet også har. 3 mill for en bolig i sentrum er forresten heller ikke særlig dyrt... Anonymous poster hash: 7df3c...26b her har du link til finn.no sitt HELE utvalg for skiutstyr for voksne og barn i HELE Finnmark. EN skipakke til 1800 kr. http://m.finn.no/bap/forsale/search.html?q=ski&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&category=0.68&category=0.69&sub_category=1.68.3918&sub_category=1.68.3970&sub_category=1.69.3962&product_category=2.69.3962.255&location=0.20020&location=1.20020.20441 Anonymous poster hash: 0e374...dbe https://www.facebook.com/groups/251875929122/for_sale_search/?forsalesearchtype=for_sale&availability=available&query=ski Og her er Facebook - søk på "ski" i salgsgruppe for Alta ga ingen treff. Så slutt å fantasere at vi har så mye til salgs på finn og Facebook. Anonymous poster hash: 0e374...dbe
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #44 Skrevet 19. januar 2016 Ønsker bare å gratulere dere med at dere har tatt hæsjtægg ilandsproblemer til et nytt nivå! Bensin koster 15 kroner i hele landet. Eneboliger i sentrum koster som regel veldig mye mer en 3 mill. Oppsummert Så ikke bare må barnet ditt pokker meg ut i Guds frie natur og øke lungekapasiteten litt, han må ha det gøy sammen med klassen og være med i fellesskapet. Alt dette på toppen av bensinprisen og boligprisene? Grusomt å høre om slike historier fra virkeligheten, har du vurdert å kontakte tv2 Hjelper deg? Er det faktisk ikke grenser for oppkonstruerte problemstillinger i dette landet? Anonymous poster hash: e1969...e61
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #45 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt. Og så har vi byer og bygder der det ikke er noen loppis og der det nesten ikke finnes noe utstyr på finn.no. Hos oss selges det i ny og ne brukte skipakker for barn, men folk skal jo ha 800-1000 for pakka med ski, sko og staver, som barnet gjerne vokser ut av i løpet av en sesong! Det er helt sykt hva folk krever for brukte ting på finn og Facebook, her om dagen har den ene dama krevd 3000 kroner for 3 år gammel barnevogn uten ekstrautstyr, og etter budrunden ble den solgt til 3800! Barnevogn brukt til 2 barn! Men så er bokostnadene vesentlig lavere slike plasser... Anonymous poster hash: a5d00...116 Bokostnader er lave i Nord-Norge? hahaha... Ja, vi har både bensin- og matpriser som er lavere enn i oslo du. Bensin har vært på rundt 15 kroner lenge nå, hva er den i Oslo? Man får heller ikke kjøpt hus her til under 3 mill i sentrum. Fortsatt billig? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Med slike boligpriser bor du sentralt i Nord-Norge og da nekter jeg å tro at det er umulig å få tak i brukt skiutstyr. Det var vel mer snakk om små bygder med lang mellom folk og ikke høye nok innbyggertall til å arrangere loppemarked. Bor du i en av byene i nord har dere både loppemarked, folk som selger på Finn, Facebook-sider med kjøp og salg, antagelig skiklubber og alpinklubber som arrangerer byttedager/bruktsalgdager osv akkurat som oss som bor litt mer sentralt til på sørlandet også har. 3 mill for en bolig i sentrum er forresten heller ikke særlig dyrt... Anonymous poster hash: 7df3c...26b her har du link til finn.no sitt HELE utvalg for skiutstyr for voksne og barn i HELE Finnmark. EN skipakke til 1800 kr. http://m.finn.no/bap/forsale/search.html?q=ski&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&category=0.68&category=0.69&sub_category=1.68.3918&sub_category=1.68.3970&sub_category=1.69.3962&product_category=2.69.3962.255&location=0.20020&location=1.20020.20441 Anonymous poster hash: 0e374...dbe https://www.facebook.com/groups/251875929122/for_sale_search/?forsalesearchtype=for_sale&availability=available&query=ski Og her er Facebook - søk på "ski" i salgsgruppe for Alta ga ingen treff. Så slutt å fantasere at vi har så mye til salgs på finn og Facebook. Anonymous poster hash: 0e374...dbe Er det ikke alltid snø i Finnmark på vinteren? Da bør jo barna ha vinterutstyr som ski? Legg inn en status på Facebook og hør om noen har utstyr du kan låne for en dag! Anonymous poster hash: dffe0...16b
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #46 Skrevet 19. januar 2016 Ønsker bare å gratulere dere med at dere har tatt hæsjtægg ilandsproblemer til et nytt nivå! Bensin koster 15 kroner i hele landet. Eneboliger i sentrum koster som regel veldig mye mer en 3 mill. Oppsummert Så ikke bare må barnet ditt pokker meg ut i Guds frie natur og øke lungekapasiteten litt, han må ha det gøy sammen med klassen og være med i fellesskapet. Alt dette på toppen av bensinprisen og boligprisene? Grusomt å høre om slike historier fra virkeligheten, har du vurdert å kontakte tv2 Hjelper deg? Er det faktisk ikke grenser for oppkonstruerte problemstillinger i dette landet? Anonymous poster hash: e1969...e61 Problemet er at mange sier at man MÅ gå på ski. Man MÅ. Det er det vi reagerer på. Man MÅ kjøpe dyrt skiutstyr og man MÅ stå på ski. Ilandsproblem eller ikke. Anonymous poster hash: 0e374...dbe
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #47 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt. Og så har vi byer og bygder der det ikke er noen loppis og der det nesten ikke finnes noe utstyr på finn.no. Hos oss selges det i ny og ne brukte skipakker for barn, men folk skal jo ha 800-1000 for pakka med ski, sko og staver, som barnet gjerne vokser ut av i løpet av en sesong! Det er helt sykt hva folk krever for brukte ting på finn og Facebook, her om dagen har den ene dama krevd 3000 kroner for 3 år gammel barnevogn uten ekstrautstyr, og etter budrunden ble den solgt til 3800! Barnevogn brukt til 2 barn! Men så er bokostnadene vesentlig lavere slike plasser... Anonymous poster hash: a5d00...116 Bokostnader er lave i Nord-Norge? hahaha... Ja, vi har både bensin- og matpriser som er lavere enn i oslo du. Bensin har vært på rundt 15 kroner lenge nå, hva er den i Oslo? Man får heller ikke kjøpt hus her til under 3 mill i sentrum. Fortsatt billig? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Med slike boligpriser bor du sentralt i Nord-Norge og da nekter jeg å tro at det er umulig å få tak i brukt skiutstyr. Det var vel mer snakk om små bygder med lang mellom folk og ikke høye nok innbyggertall til å arrangere loppemarked. Bor du i en av byene i nord har dere både loppemarked, folk som selger på Finn, Facebook-sider med kjøp og salg, antagelig skiklubber og alpinklubber som arrangerer byttedager/bruktsalgdager osv akkurat som oss som bor litt mer sentralt til på sørlandet også har. 3 mill for en bolig i sentrum er forresten heller ikke særlig dyrt... Anonymous poster hash: 7df3c...26b her har du link til finn.no sitt HELE utvalg for skiutstyr for voksne og barn i HELE Finnmark. EN skipakke til 1800 kr. http://m.finn.no/bap/forsale/search.html?q=ski&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&category=0.68&category=0.69&sub_category=1.68.3918&sub_category=1.68.3970&sub_category=1.69.3962&product_category=2.69.3962.255&location=0.20020&location=1.20020.20441 Anonymous poster hash: 0e374...dbe https://www.facebook.com/groups/251875929122/for_sale_search/?forsalesearchtype=for_sale&availability=available&query=ski Og her er Facebook - søk på "ski" i salgsgruppe for Alta ga ingen treff. Så slutt å fantasere at vi har så mye til salgs på finn og Facebook. Anonymous poster hash: 0e374...dbe Er det ikke alltid snø i Finnmark på vinteren? Da bør jo barna ha vinterutstyr som ski? Legg inn en status på Facebook og hør om noen har utstyr du kan låne for en dag! Anonymous poster hash: dffe0...16b Jeg kommenterte bare på at folk tror det er så forbanna stort utvalg på finn og Facebook på kjempebillig skiutstyr. Nei, mine barn har ikke ski da vi driver med andre aktiviteter. Aktiviteter som opptar mye tid og krever mye av det fysiske og psykiske hos barna. Anonymous poster hash: 0e374...dbe
husetfullt Skrevet 19. januar 2016 #48 Skrevet 19. januar 2016 Og NÅ kom jeg på at minsten skulle ha skøytedag i dag. ... litt seint å reiser på skolen rett før siste time. Heldigvis har de låneskøyter på skolen vår. De har også ett lager med ski hvis noen ikke har ski til skidagen. Huff... føler meg litt dum nå. Heldigvis skal de ha flere skøytedager
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #49 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt. Og så har vi byer og bygder der det ikke er noen loppis og der det nesten ikke finnes noe utstyr på finn.no. Hos oss selges det i ny og ne brukte skipakker for barn, men folk skal jo ha 800-1000 for pakka med ski, sko og staver, som barnet gjerne vokser ut av i løpet av en sesong! Det er helt sykt hva folk krever for brukte ting på finn og Facebook, her om dagen har den ene dama krevd 3000 kroner for 3 år gammel barnevogn uten ekstrautstyr, og etter budrunden ble den solgt til 3800! Barnevogn brukt til 2 barn! Men så er bokostnadene vesentlig lavere slike plasser... Anonymous poster hash: a5d00...116 Bokostnader er lave i Nord-Norge? hahaha... Ja, vi har både bensin- og matpriser som er lavere enn i oslo du. Bensin har vært på rundt 15 kroner lenge nå, hva er den i Oslo? Man får heller ikke kjøpt hus her til under 3 mill i sentrum. Fortsatt billig? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Det er loppis i Nord-Norge også. Hvis det stemmer at skolene "krever" at barna har ski, så vil det også være brukte ski i omløp. De fordamper ikke av seg selv... Anonymous poster hash: 2f1f8...76c
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #50 Skrevet 19. januar 2016 Vi fikk lapp i går om at det skulle være ski på beina på uteskoledagen i dag, alle barna hadde med ski i dag. Går på en skole i et veldig ressurssterkt område hvor alle foreldre har god råd til nytt utstyr, men det var ikke halvparten som hadde nye ski, de aller fleste har dette som basisutstyr, men de har arvet fra andre, kjøpt brukt, byttet. Men det er ofte ikke godt nok for folk med mindre penger. Med en gang man får innskrenket valgfrihet blir alt jævlig vanskelig. jeg driter i om jeg høres usympatisk. I alle disse skitrådene er det bare syting og klaging. Vis initiativ og vær litt GLAD for at skolen arrangerer noe og at barnet ditt får frisk luft en hel dag istedenfor å sitte inne i et klasserom hele dagen. Faen for noen ilandsproblemer!! Anonymous poster hash: e1969...e61 Hehe, det er faktisk litt riktig, den tendensen har jeg sett også. Er det sånn at de som har dårlig råd er redd for å bruke brukte ting, føler de det er nedverdigende eller noe sånt, mens de som har god råd synes gjenbruk er helt flott fordi de ikke har noe å bevise? Og ja, jeg vet jeg tok alle under en kam nå og jeg vet at ikke alle er sånn Anonymous poster hash: 7df3c...26b Jeg tror du har et poeng. Men det må folk ta tak i sjøl, skaffe seg ryggrad nok til å gjøre det som er økonomisk lønnsomt ikke minst for dem som allerede sliter. Som sagt over her har vi latt ungene ha brukt/arvet utstyr hele barndommen (og har også selv loppis-utstyr), selv om vi hadde to godt betalte jobber, for det er bare ikke fornuftig å bruke penger på noe som vokses fra så fort og ikke er slitt. Og så har vi byer og bygder der det ikke er noen loppis og der det nesten ikke finnes noe utstyr på finn.no. Hos oss selges det i ny og ne brukte skipakker for barn, men folk skal jo ha 800-1000 for pakka med ski, sko og staver, som barnet gjerne vokser ut av i løpet av en sesong! Det er helt sykt hva folk krever for brukte ting på finn og Facebook, her om dagen har den ene dama krevd 3000 kroner for 3 år gammel barnevogn uten ekstrautstyr, og etter budrunden ble den solgt til 3800! Barnevogn brukt til 2 barn! Men så er bokostnadene vesentlig lavere slike plasser... Anonymous poster hash: a5d00...116 Bokostnader er lave i Nord-Norge? hahaha... Ja, vi har både bensin- og matpriser som er lavere enn i oslo du. Bensin har vært på rundt 15 kroner lenge nå, hva er den i Oslo? Man får heller ikke kjøpt hus her til under 3 mill i sentrum. Fortsatt billig? Anonymous poster hash: 0e374...dbe Det er loppis i Nord-Norge også. Hvis det stemmer at skolene "krever" at barna har ski, så vil det også være brukte ski i omløp. De fordamper ikke av seg selv... Anonymous poster hash: 2f1f8...76c Brukte ski her gis til flyktningmottak, ikke til loppis. Noe som er bra hvis mange av flyktningbarna vil gå på ski og oppleve norsk vinter. Anonymous poster hash: 0e374...dbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå